Kreeftje ter deco op de rand van je bord: ethisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 21:52

Desiree schreef:
ja maar als muggen niet zo zouden treiteren, zouden ze ook niet gedood worden Joost. Ze lokken het zelf uit.

Die muggen kunnen daar ook niks aan doen hoor. Dat is hun instinct, daar moet je begrip voor hebben Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 21:56

joostvangestel schreef:
Hoi, rivierkreeftjes (rapu in het Fins) zijn hier een uitgelezen lekkernij. Mensen betalen met gemak 3-5 Euro per kreeftje en eten ze dan in zeer grote getalen op (je moet minimaal met 10 beginnen Haha! )

Die feesten worden meestal in Juli of Augustus gehouden en zijn een beetje een volkstraditie.

Overigens worden er in die tijd vele malen meer muggen gedood in dit land, en dat is al helemaal niet voor de consumptie....

Joost

Dat wil ik dus zeggen, ze zijn echt jammie!!!

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 05:34

pniekepnak schreef:
Rosbief is ook paardenvlees geloof ik he?

Niet dus. Rosbief is afgeleid van Roasted Beef. Oftewel rundvlees dus.

De stelling dat een kreeft geen zenuwstelsel zou hebben is bullshit (stierenstront). Ik eet vanuit principe geen kreeft. Je hebt manieren van doden en doden. Een 'normale' kreeft wordt in kokend water gegooid met als gevolg dat als eerste de ogen versmelten maar het dier is nog volledig bij zijn/haar positieven. Omdat deze dieren zo'n dik schild hebben kan het wel tot 10 minuten duren voordat de hitte de zenuwuiteinden heeft bereikt en die gewaarwording gebeurt niet in één klap maar gaat zeer langzaam. Vandaar ook dat kreeften na verloop van tijd letterlijk gaan 'schreeuwen' in het water. Van de pijn dus!!!!(voor een ieder die dit niet begrijpt of er weer één of andere flauwe opmerking over gaat maken).
Zo eet ik ook principiëel geen blank kalfsvlees, kikkerbilletjes (die worden levend in tweeën gehakt waarbij dus niet de onmiddelijke dood intreedt zoals bij de scheiding van hoofd en romp) , haaievinnensoep of ganzelever. Gedood worden is voor geen enkel levend wezen leuk maar als dit gepaard gaat met 'mensonterende' taferelen dan wil ik daar dus geen deel van uitmaken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 08:20

Overigens, de manier waarop insekten worden gedood is meestal ook heel erg. De meeste vliegen en muggen krijgen eerst een flinke klap, waarna ze meestal nog leven. Soms kruipen ze nog een heel tijdje door terwijl ze op sterven liggen.

Ook van die plakrollen zijn zeer aangenaam: een vlieg blijft dan plakken aan zo'n rol en blijft hangen tot ie de hongerdood sterft. Ook prettig.

Misschien is zo'n zap apparaat nog het beste: dan worden ze meteen ge-elektrocuteerd. Nadeel is dan wel dat dit met zoveel geweld gaat dat delen van het insekt rondvliegen. Het is dan ook niet bevorderlijk om dat in de buurt van eten te hebben, omdat je dan allerlei leuke bacteriele besmettingen krijgt op je eten.

O ja, ook vliegen en muggen hebben gevoel... (kreeften kunnen ook gemeen bijten).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 09:20

"Gedood worden is voor geen enkel levend wezen leuk maar als dit gepaard gaat met 'mensonterende' taferelen dan wil ik daar dus geen deel van uitmaken."
Hier sluit ik me bij aan.
Wat doodslaan van muggen betreft, mijn instinct is om op te komen voor mezelf. Ik moet 's nachts slapen omdat ik de volgende dag weer van alles meot doen. En als die krengen mij niet laten slapen, kan ik zelfs zo doordraaien om hun vleugeltjes levend uit te trekken en ze zo te laten kreperen. MAar dan zijn die muggen echt ver gegaan hoor!!!!!!!!

Desiree

"Gedood worden is voor geen enkel levend wezen leuk maar als dit gepaard gaat met 'mensonterende' taferelen dan wil ik daar dus geen deel van uitmaken."
Hier sluit ik me bij aan.
Wat doodslaan van muggen betreft, mijn instinct is om op te komen voor mezelf. Ik moet 's nachts slapen omdat ik de volgende dag weer van alles meot doen. En als die krengen mij niet laten slapen, kan ik zelfs zo doordraaien om hun vleugeltjes levend uit te trekken en ze zo te laten kreperen. MAar dan zijn die muggen echt ver gegaan hoor!!!!!!!!

Desiree

1 x plaatsen is genoeg. Het forum was kennelijk ook doorgedraaid.....
Laatst bijgewerkt door Desiree op 03-05-02 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:04

Ik ben het helemaal eens met Eyes. Wanneer mensen dieren gaan doodmaken alleen maar voor decoratie, zijn ze echt heel verkeerd bezig. Boos!
Ik eet ook sowieso geen dieren die op een hele pijnlijke en gemene manier worden doodgemaakt. Ik eet sowieso bijna geen vlees meer, uit respect voor de dieren. Ik kan niet begrijpen hoe sommige mensen zo hard kunnen zijn over het doodmaken van bijv. kreeften.
Het argument van 'muggen worden ook doodgemaakt' vind ik ook niet erg sterk, ik sluit me bij Desiree aan; als je een mug doodmept doe je dat uit 'zelfbescherming'. Een dier doodmaken voor decoratie is toch wel iets heel anders lijkt mij.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:34

OK: even voor alle gekheid op een stokje:

1) dieren doodmaken voor decoratie alleen is niet echt handig. Dat kreeftje op dat bord doet het eten heus niet beter smaken. Aan de andere kant worden er natuurlijk heel wat dieren ter decoratie gedood. Dit was de pure vraagstelling van dit gebeuren, dus het klopt. Vraag is natuurlijk of het kreeftje gedood was ter consumptie, of ter decoratie. Ik kan me best voorstellen dat het restaurant het beestje oorspronkelijk voor consumptie heeft gekocht, maar dat niemand het diertje bestelde, zodat het uit noodzaak ter decoratie op het bord terechtkwam.

2) dieren doodmaken voor nut is een andere zaak. Eten is een kant van het verhaal, zelfverdediging is een ander. Je kan heel wat last hebben van een muggenbeet en vliegen kunnen ook enge ziektes overbrengen dmv bacteriele besmetting, om over maden nog maar niet te spreken.

3) de manier waarop dieren doodgemaakt worden is schijnbaar nogal onderhevig onder welke categorie en voor welke doelstelling het dier wordt gedood. Het doden van een insekt hoeft schijnbaar niet zo insektvriendelijk te gebeuren, want het zijn nou eenmaal "rotbeesten" en er zijn er veel te veel van. Je kan daarbij gemakkelijk voor een moreel dilemma staan en je afvragen of we niet met twee maten meten. Schijnbaar heeft de grootte en de aaibaarheid van een dier er veel mee te maken hoe we met dat dier moeten omgaan. Overigens vind ik kreeften e.d. ook helemaal niet aaibaar, maar aan de andere kant vraag ik me dus wel af of levend koken nou ook zo leuk is. Aan de ander kant schijnt het effektiever te zijn om zo'n beest levend te koken, net als dat het effectiever is om een insekt gewelddadig om het leven te brengen.

We zitten dus gedeeltelijk met een morele kwestie. Als mens kunnen wij nu eenmaal moeilijk leven zonder het dieren moeilijk te maken. Auto's moorden ieder jaar een hoop klein wild uit. Als je in een auto stapt, ben je dus meteen mede-moordenaar van een hoop insekten, egels, konijnen en wat dies meer zij. Stappen we daarom niet meer in een auto?

Ik heb hier een collega die uit een religie komt, die zelfs het eten van wortels en aardappels verbiedt. Dit onder de vlag dat bij het oogsten van ondergrondse groenten allerlei wormen, insekten en ander gedierte het leven laat.. De vraag is dus altijd: waar ligt de grens, en wat kunnen we accepteren. In die context is de kwestie van het doden van insekten relevant, alhoewel vanuit ander oogpunten bekeken in hoge mate absurd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:39

Effe vraagje Joost.
Sommige mensen vragen zich af hoe je dieren in godsnaam met mensen kunt vergelijken. Ik zelf zie nogal wat overeenkomsten.
maar jij vergelijkt dieren met insekten. En dat staat NOG veel verder van elkaar. Ik denk dat de belevengswereld van zoogdieren veel uitgebreider is dan die van een insect (pijn, angst, vrolijkheid, down, etc). dus niet met elkaar te vergelijken.
STraks ga je stoelen nog met computers vergelijken, en bomen met mensen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 15:10

sorry desiree, maar een insekt mag dan wel een vervelend beest zijn, maar een dier is het toch echt wel hoor! Net zoals een slang of een spin een dier is, is een mug dat ook!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 15:14

Gek dat mensen geen onderscheid maken in zoogdieren en insekten, maar wel tussen mensen en dieren. Terwijl het verschil bij de laatste veel geringer is. Mensen doen eigenlijk ook maar dat wat ze het beste uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 16:03

Nou zeg type ik hier een hele zooi, staat het er niet op Boos!

nog maar een keer.

ben ik een raar persoon dat als ik zeg dat ik wel altijd kijk of een vlieg ook echt dood is?
Ik laat ze dus niet een half uur spartelen.

Verder eet ik ook geen kreeft omdat ze hem niet op die manier hoeven te doden.
Als ze er nu eerst de kop eens afhakken zou ik me er misschien an wagen, maar zo niet.
Bij mij maakt het dus ook uit hoe een dier aan zijn einde is gekomen.

En een dier hoeft voor mij niet aan zijn einde te komen als deco, had ik zin in een scampi of zo had ik die wel besteld.
En dan had zijn dood ook nut

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 16:52

Desiree schreef:
Gek dat mensen geen onderscheid maken in zoogdieren en insekten, maar wel tussen mensen en dieren. Terwijl het verschil bij de laatste veel geringer is. Mensen doen eigenlijk ook maar dat wat ze het beste uitkomt.

Ik ben het helemaal met je eens dat mensen en (zoog)dieren veel dichter bij elkaar staan dan dieren en insekten! Insekten handelen via hun instinct, weten niet waarom ze iets doen/willen etc. Hoe ze pijn beleven weet ik niet, en daarom moet je insekten natuurlijk ook niet doodmartelen of op een andere manier laten pijn lijden. Maar is wel degelijk een verschil in de manier waarop insekten dingen beleven en andere dieren.

Ik maak insekten trouwens ook liever niet dood, als ik een vlieg zie verzuipen in een emmer water, dan red ik die vlieg ook! Spinnen haal ik meestal met een glas en een papiertje uit mijn huis (gelukkig zitten er bijna nooit spinnen). Maar als ze me treiteren, zoals muggen, dan is het gewoon einde verhaal, een hele natuurlijk reactie volgens mij. Paarden slaan insekten ook weg met hun staart.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 17:12

Wellicht is een mens een zoogdier...... En wie zegt dat 'niet zoogdieren' geen emoties kennen/ hebben?? Weleens gehoord van wegkwijnende parkietjes?

Die kreeftjes komen meestal per ongeluk in de netten terecht een aangezien weggooien zonde is hebben ze dan toch nog een nut, al is het maar ter decoratie.

By the way, al er iets zielig is om te eten zijn het wel vissen want die liggen te creperen voor dat ze dood gaan. Het schijnt de ergste manier te izjn om aan je eind te komen; stikken.

En ik geloof wel eens gelezen te hebben dat kreeften worden gekookt vanwege de smaak (ten behoeve van), ik vind kreeft uitgesproken smerig: smaakt naar kattenzeik.

Spinnen en insecten maak ik in principe niet dood maar mieter ze naar buiten, tenzij ze tot de soorten teek, vlieg of mug behoren. Vliegen vanwege de hygiëne en vanwege het steken (leg eens een vlieg onder een vergrootglas en let eens op zijn pootjes; hele smerige luizen), Muggen mep ik plat omdat ze irritant om je hoofd heen blijven zoemen en voor de rest niets doen maar doen ze dat wel dan heb je onherroepelijk een dicht oog. Lijfsbehoud dus, want echt representatief ziet het er niet uit laten we wel wezen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 17:59

Wat ik mij even zo tussendoor afvraag, de mensen die geen kreeft eten, eten jullie ook geen broodje garnaal??

Maar goed, voor mij stopt deze discussie eigelijk. (ik kan mij niet zo mooi uitdrukken als velen hier en heb niet de kennis om met goede redenaties aan te komen)
Er zijn twee soorten mensen: 1 soort dat geen kreeft eet en 2. het soort dat wel kreeft eet.
Ik hoor bij het tweede soort en heb er dan ook geen problemen mee om een portie garnalen te koken.
(kreeft kan ik niet betalen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 18:03

Citaat:
Wat ik mij even zo tussendoor afvraag, de mensen die geen kreeft eten, eten jullie ook geen broodje garnaal??

kan ik heel kort in zijn, nee

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 18:04

Garnalen...... Iew. Je gaat toch ook geen pissebedden eten? Ze zullen misschien best lekker zijn hoor, als je er van houdt maar ik vind het net pissebedden. Vooral die grijze zien er echt ranzig uit.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:00

Roos schreef:
Garnalen...... Iew. Je gaat toch ook geen pissebedden eten? Ze zullen misschien best lekker zijn hoor, als je er van houdt maar ik vind het net pissebedden. Vooral die grijze zien er echt ranzig uit.

Tja, ieder zijn smaak he, maar voor mij mogen ze er zijn!
Misschien vallen kakkerlakken en sprinkhanen meer in de smaak Haha!
En tja, ik ben dol op schaaldieren. Deze dieren hebben nog tenminste in de vrije natuur mogen leven. Wie ziet er nog wel eens een varken in de wei lopen? Ik niet hoor.

O,ja, wie eet er hier mosselen?