Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gianlucka

Re: Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:05

Ik ben het met iedereen op bepaalde punten eens.

Het gaat in een groot gedeelte van de gevallen mis. De kinderen die uit huis geplaatst worden zijn er veel. Daarnaast kun je inderdaad kijken naar het opvoeden. Ik ken ook mensen met een verstandelijke handicap die wel zelfstandig wonen, maar vaak gaat dit onder begeleiding van een instantie. De kosten voor deze instantie worden opgebracht door de maatschappij. Je kunt je afvragen of mensen met een verstandelijke handicap een kind op kunnen voeden tot een sociale volwassene die normaal kan meedraaien in de maatschappij. Een verstandelijk gehandicapte heeft in veel gevallen de gedachtengang van een klein kind. Kleine kinderen zien de gevaren van veel dingen niet in, omdat ze de gevolgen niet kunnen overzien. Met andere woorden, je laat een "klein kind" dus een klein kind opvoeden..... En dan kun je je afvragen of het ooit mis gaat.

Ik denk dat we het helaas nooit eens zullen worden over dit punt..... Er zijn altijd voors en tegens en die zullen er altijd blijven. We kunnen nooit een duidelijke grens trekken van wanneer wel en wanneer niet..... Maar als je een verstandelijk gehandicapte hebt die wel redelijk logisch na kan denken, die kun je misschien dan ook nog aan zijn verstand peuteren dat het niet verstandig is om het te doen....
Sommige gehandicapten zijn soms wel voor rede vatbaar.....

Ik vind het een moeilijk punt

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:22

Ik ben van mening dat verstandelijk gehandicapten geen kinderen mogen krijgen.

Mijn mening is gebaseerd op het feit dat ik mijn hele leven al geconfronteerd word met verstandelijk gehandicapten. Mijn zus is namelijk verstandelijk gehandicapt en woont op haar zelf, maar wel in een complex met allemaal verstandelijk gehandicapten. Mijn zus heeft een administratieve baan op een middelbare school en functioneert redelijk normaal in de maatschappij.
Echter waar zij woont zij er genoeg met een nog lager niveau en die kunnen amber voor zich zelf zorgen laat staan voor een kind.

Ik geloof best dat ze goed kunnen houden van een kind, maar dit kind begeleiden in de opvoeding, daar geloof ik niet in. De meeste hebben zelf een verstand van een kind van een jaar of 8. Zij kunnen het kind niet helpen bij school, maatschappelijke ontwikkeling.

Ik vind dat ze gehandicapten met een partner, allemaal de prikpil moeten toedienen om narigheid te voorkomen

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:58

Deze discussie heb ik al zeker 4 keer gevoerd op Bokt ondertussen...

En mijn standpunt is heel simpel; zodra iemand dusdanig verstandelijk gehandicapt is dat deze niet voor zichzelf kan zorgen, dan kan die persoon het al helemáál níet voor voor een kind, en dus moet dat niet kunnen. Het belang van het kind gaat namelijk altijd voor. Bovendien komen ernstig verstandelijk gehandicapte niet verder qua ontwikkeling dan ong. 12 jaar en kan je het een kind ook niet aandoen om na z'n 12e (en soms al een stuk eerder) dus eigenlijk geen ouders meer te hebben.

En ja, dan ben ik ook voor sterilisatie. Dat is voor de gehandicapte persoon zelf nl. meestal het meest humaan.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:01

Ten eerste denk ik inderdaad dat mensen met een ernstigere verstandelijke beperking echt geen kinderwens hebben. Mijn schoonzusje is behoorlijk verstandelijk gehandicapt en die staat echt niet te springen om een baby hoor. Dat komt niet eens bij haar op. Verder ken ik er genoeg die zoenen al een hele gore gedachte vinden, laat staan een kind produceren
Daarbij, als iemand een kinderwens heeft, moet je dat serieus nemen en er ook goed over praten. Zo hoorde ik laatst een leuk verhaal van een man wiens zus Down had. Die zus moest en zou een kind krijgen want ze was dól op babietjes. Toevalllig had die man net zelf een kind gekregen. Dus hadden ze afgesproken dat zei twee weken voor de baby ging zorgen (onder toezicht natuurlijk) om zo te kijken hoe het was om een kindje te hebben. De eerste nacht begon het kind te blèren, man ging zijn zus wakker maken want zij zou tenslotte voor het kind zorgen? Vond ze niet leuk, ze wilde niet 's nachts opstaan en de kinderwens was accuut over. Had zich even niet gerealiseerd dat kinderen niet alleen maar leuk zijn .
Met goede voorlichting, veel praten en alle mogelijkheden, voor- en nadelen op een rijtje zetten kom je een heel eind denk ik. En als iemand écht een kinderwens heeft en heel goed weet waar hij/zij aan begint, wie zijn 'wij' dan om het te verbieden?

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:06

Soda schreef:
En als iemand écht een kinderwens heeft en heel goed weet waar hij/zij aan begint, wie zijn 'wij' dan om het te verbieden?

De rest van je verhaal ben ik het helemaal mee eens, behalve deze zin....
Wij (de maatschappij) betalen wel mee aan de kosten voor een maatschappelijk werker enz...... ik zal niet zeggen dat we het moeten verbieden want ik vind dat een moeilijk keuze, maar ik denk dat het wel zinvol is om te proberen om het zoveel mogelijk te "voorkomen" idd door onder andere te praten.....

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:12

gianlucka schreef:
De rest van je verhaal ben ik het helemaal mee eens, behalve deze zin....
Wij (de maatschappij) betalen wel mee aan de kosten voor een maatschappelijk werker enz...... ik zal niet zeggen dat we het moeten verbieden want ik vind dat een moeilijk keuze, maar ik denk dat het wel zinvol is om te proberen om het zoveel mogelijk te "voorkomen" idd door onder andere te praten.....

En als jij een probleem hebt? En hulp nodig hebt? Als jij een uitkering wil? Daar draait de maatschappij ook voor op toch? Waarom heeft iemand een verstandelijke beperking daar dan niet net zoveel recht op? Dat is toch de hele gedachte achter een 'maatschappij'?

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:16

Tuurlijk dat is ook de gedachte van de maatschappij

Maar als je van tevoren weet dat deze mensen heel veel hulp nodig zullen hebben ga je dat toch niet "uitlokken"
Ik weet niet of ik over een paar jaar een uitkering nodig heb. Nu werk ik hard en betaal ik mee met de rest van Nederland. Maar bij deze mensen weet je van tevoren dat deze heel veel begeleiding nodig hebben en de cijfers wijzen uit dat het bij slechts 30% goed gaat.

Ik vraag me dus af of we er dan goed aan zouden doen....
Zoals ik al zei ik weet niet of ik voor of tegen een voorbod ben want ik kan me daar gewoon nog geen mening over vormen.... maar ik denk wel dat we het goed in overweging moeten nemen als een geestelijk gehandicapte een kind wil.

Bij mij in de supermarkt komt bv ook een gh. Hij woont op zichzelf doet zelf de boodschappen. Hij koopt altijd chocolade vla en die was toevallig op. Hij kan dan zelf niet beslissen welke hij dan moet nemen en vraagt dan dus aan mij. Mevrouw welke moet ik nemen als de chocolade vla op is? en tsja dan ga ik me afvragen of zo iemand weet wat hij moet doen als de luiers op zijn bv....... snap je?

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:24

Ach alweer deze discussie...
Ik denk dat het per persoon bekeken moet worden.
Ik ken mensen met een verstandelijke beperking die zeker in staat zijn om kinderen op te voeden en ik ken mensen met een verstandelijke beperking die niet eens een konijn kunnen verzorgen en daardoor naar mijn idee niet in staat zijn om een kind op te voeden.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:37

Ik vind eigenlijk ook van niet..
Mijn nicht van 25 is ook verstandelijk gehandicapt, ze woont sinds kort in een soort appartement voor gehandicapten, ze hoeft zelf niet te koken, te wassen enz..Ik zie haar niet met kinderen lopen, ze kan niet eens goed voor zichzelf zorgen..Laat staan voor kinderen .

Al zijn er bij die het wel makkelijk kunnen, en dan vind ik dat het wel mag..

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:51

Misschien kunnen ze die mensen met een kinderwens eerst een levensechte pop geven? Dat doen ze volgens mij in andere landen ook bij gehandicapten en tienermoeders. De pop leeft echt en je moet ervoor zorgen. Er zit een computer in die registreerd of je het wel goed doet.

Lijkt mij een prima oplossing! Veel gehandicapten zien namelijk alleen de leuke lieve kant van kinderen. Zodra die gaan huilen is er een probleem.

Kent iemand de docu van zembla ? 2 zwakbegaafde jonge ouders uit Enschede. Kind is ondervoed in het ziekenhuis terecht gekomen omdat de maatschappelijk werker ziek was. Ze wisten niet dat je een baby regelmatig de fles moet geven. Kregen voor nood een paar flesjes mee van het ziekenhuis. Die waren in 3 dagen op. Zodrag de hulp even wegvalt komt het kind dus gewoon in gevaar.

Dus ik zeg bij een geestelijke handicap (niet te vergelijken met adhd, lichamelijke beperking, tiendermoeders of bejaardenouders die hebben namelijk een gewoon verstand) geen kind en gewoon de prikpil.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:00

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat er met het kind zal gebeuren. Is er niet zoiets als erfelijkheid? Ik weet niet of dat met verstandelijk gehandicapten meespeelt, hoor... En daarbij, het kind wordt gevormd door de opvoeding van de ouders, en die kunnen een verstandelijk 'normaal'kind toch nooit geven wat het nodig heeft?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:17

_Anke_ schreef:
Ik ben van mening dat verstandelijk gehandicapten geen kinderen mogen krijgen.

Mijn mening is gebaseerd op het feit dat ik mijn hele leven al geconfronteerd word met verstandelijk gehandicapten. Mijn zus is namelijk verstandelijk gehandicapt en woont op haar zelf, maar wel in een complex met allemaal verstandelijk gehandicapten. Mijn zus heeft een administratieve baan op een middelbare school en functioneert redelijk normaal in de maatschappij.
Echter waar zij woont zij er genoeg met een nog lager niveau en die kunnen amber voor zich zelf zorgen laat staan voor een kind.

Ik geloof best dat ze goed kunnen houden van een kind, maar dit kind begeleiden in de opvoeding, daar geloof ik niet in. De meeste hebben zelf een verstand van een kind van een jaar of 8. Zij kunnen het kind niet helpen bij school, maatschappelijke ontwikkeling.

Ik vind dat ze gehandicapten met een partner, allemaal de prikpil moeten toedienen om narigheid te voorkomen

helemaal mee eens!

ik zeg zelfs dat ouders van echt zwaar (dus veel zwaarder als hierboven) gehandicapte kinderen de mogelijkheid moeten hebben op op een bepaalde leeftijd, zegmaar 12 jaar ofzo, het kind te laten stereliseren.

je bent en blijft namalijk verantwoordelijk voor zo'n kind/ later volwassene

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:36

Ik vind dat zoooooooooooooooooooooooo moeilijk. Weet je, enerzijds denk ik 'waar trek je de grens'? Hoe erg mag een handicap zijn voor men zegt 'jij mag geen kind'.

Anderzijds, hoe vaak gaat het in de wereld van normale (wat the heck is het tegenovergestelde van gehandicapt?) mensen niet mis? Je hebt handicaps, je hebt mensen die een geestesziekte hebben en die zijn niet gehandicapt. Althans vallen niet onder verstandelijk gehandicapten.

Dan is er nog de Grondwet die zegt dat je lichaam onaantastbaar is. Een wet die ik enorm hoog in het vaandel heb.

Ik kan er geen zinnig woord over zeggen. ER zijn TEveel factoren waardoor je geen ja en geen nee kan zeggen.

Baileys_22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:42

Tessebes schreef:
Grondwet of niet ik vind dat mensen met een verstandelijke handicap geen kinderen mogen krijgen. Ze kunnen soms al amper voor zichzelf zorgen, laat staan voor een kind.

denk je wel even na dat er mensen zijn met een verstandelijke handycap die eigenlijk nog bij hun volle verstand zijn (klinkt rot sorry)
er zijn ook mensen die een lichte handycap hebben waar je niet aan ziet of merk.
sorry hoor maar nu scheer je iedereen met een verstandelijke handicap over 1 kam...

ik ben zelf net 4 maanden verstandelijk licht gehandicapt verklaart,
dus ik zou als ik jou bericht zo geen geen kinderen mogen hebben????

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:53

En dat is nou precies de moeilijkheid. Wanneer is iemand verstandelijk gehandicapt???? En wat zegt dat verder over die persoon? Daarom kan je nooit zeggen dat je vind dat mensen met een verstandelijke handicap geen kinderen mogen krijgen. Dan ben je dom en kortzichtig bezig.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:03

Nee, ik vind niet dat mensen met een verstandelijke handicap kinderen mogen krijgen. Dat het maar bij 30 % goed gaat, zegt al genoeg.
Dat zou dan puur gokken zijn als je zo'n stel een kind laat krijgen.

Het is voor mensen met normaal verstand al moeilijk genoeg om in te zien wat een kind krijgen allemaal teweeg brengt, laat staan voor een verstandelijk beperkt persoon.

En dat je dan voor god speelt? Tja, je moet ergens een lijn trekken.
Dat moet met alles in het leven, alles draait om keuzes maken, en soms is dat niet makkelijk, maarja..

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:06

LilyLuna schreef:

En dat je dan voor god speelt? Tja, je moet ergens een lijn trekken.
Dat moet met alles in het leven, alles draait om keuzes maken, en soms is dat niet makkelijk, maarja..

nee....ik vind dat ze dat niet mogen verbieden.....
ieder heeft zo zijn eigen keus.....het is niet meer normaal als ze gaan bepalen als je kinderen mag of niet......
maar ja....sowieso tegenwoordig met al die regels...straks mag je niks meer....
nee....ik vind dit te ver gaan
gewoon te ziek voor woorden....

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:29

Anoeska schreef:
Geen mening, maar meer een overweging....

Zelfs al gaat het goed, en groeit een 'gezond' kindje goed op bij één of twee verstandelijk gehandicapte ouders. Dan zal zo'n kindje nooit de steun van z'n ouders kunnen krijgen als een kind met twee gezonde ouders. De gesprekken over moeilijke keuzes in mijn leven, die ik af en toe met mijn ouders heb, zullen niet mogelijk zijn, omdat het kindje que verstandelijk niveau z'n ouders snel voorbij gaat. Lijkt me heel moeilijk om als volwassen te leven met een verstandelijk gehandicapte ouder.

Aan de andere kant ben ik van mening dat DE verstandelijk gehandicapte niet bestaat, en er te veel verschil is tussen deze mensen om het zomaar, zonder meer, te verbieden. Ik denk dat het van geval tot geval bekeken moet worden, door familie en zorgverleners om deze mensen heen.

helaas is dat met "gezonde"ouders ook niet altijd mogelijk

en hoe zit het met mensen die geestesziektes hebben al dan niet bekend
want niet iedere geesteszieke gaat naar een arts

mensen die een super kort lontje hebben

een drank drugs medicijn probleem al dan niet ex probleem

zoveel "gezonde"ouders sporen niet waar leg je de grens

persoonlijk denk ik idd iemand die GEESTELIJK gezien niet voor zich zelf kan zorgen ook niet in staat is om GEESTELIJK voor een ander te zorgen

die opmerking over die spastische vrouw ..
maar hoe doe je dat met een ouder die gezond was ten tijde vd bevalling en door een ongeval of beroerte niet meer geetelijk helemaal top is ,,mag je daar dan inene ingrijpen ,

eng idee he ..

blijft een erg moeilijk onderwerp , met name WAT EN WAAR IS DE GRENS

denk dat dat altijd zeer individueel bekeken dient te worden

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:47

Citaat:
die opmerking over die spastische vrouw ..
maar hoe doe je dat met een ouder die gezond was ten tijde vd bevalling en door een ongeval of beroerte niet meer geetelijk helemaal top is ,,mag je daar dan inene ingrijpen ,

eng idee he ..

ik geloof dat ik hier had over geschreven...

want ik me nog kan herinneren is dat die vrouw tijdens de zwangerschap al spastisch was, het zoontje was ook nog maar een paar maanden oud, dus zij wisten voor de volle 100% dat moeder gehandicapt is, als je die uitzendig heb gezien dan ja euhm ik kon nou niet echt zeggen dat is nu echt verantwoord, die vrouw die zit al zo met zichzelf te tobben en dan ook nog een kind. Ook al is de vader gezond vind ik het toch een hele moeilijke keuze en blijft het een situatie waar ik als kind denk ik niet gelukkige mee ben (okay dit zijn absoluut niet de goede woorden maar nou ja hopen maar dat jullie het een beetje begrijpen)

en idd het blijft een heel eng idee zoals jij het beschrijft.
jeetje het blijft een lastig iets, ik vind dat we niet voor God mogen spelen of voor wat dan ook, maar is het wel verantwoord om zwaar lichaamlijk of geestelijk gehandicapten een kind te laten opvoeden? Ik weet niet!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:12

Lijkt me niet verstandig...
Verstandelijk gehandicapten moeten zelf toch verzorgt worden...hoe kunnen ze dan ooit hun kind goed opvoeden...
Als ze nou een klein beetje gehandicapt zijn om het zo maar te zeggen en ze wel weten wat ze doen zou ik er geen problemen mee hebben...maar volgens mij is het niet slim!

Baileys_22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:35

ik vind het jammer dat jullie alle verstandelijk gehandicapten over 1 kam scheren..

denk eens na over de mate van de handicap..

of hebben jullie zo iets van verstandelijk gehandicapt zijn is slecht dus een kind krijgen mag niet?

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:58

Ik ga helemaal mee met het verhaal van Misja komt ook omdat we met dezelfde doelgroep werken.
momenteel begeleid ik een meisje van 16 zij heeft een lichte verstandelijke handicap en een gedragsstoornis en ze is nu 4 maanden zwanger.
Zij heeft er voor gekozen om het kindje te houden als hulpverlener ben je hierin gelukkig geen partij.Wel de verschillende mogenlijkheden uitgelegd.
Dit meisje staat nog onder toezicht bij een voogdijvereniging en ze wordt begeleid door het Fiom.
Bij ons kan ze niet bevallen (zie je het voor je in de leefgroep ) maar een goed plekje wordt gezocht.
Waarschijnlijk gaat de raad voor de kinderbescherming ook nog een rol spelen als de baby is geboren.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:15

napie schreef:
Dat zijn ook mensen die zwakbegaafd zijn. Waar leg je de grens van zwakzinnig? Kunnen geestenzieken wel goed voor hun kind zorgen, de zwakbegaafden, asocialen, jonge moeders enz. Tja, als je een kind adopteerd wordt je geheel getest, maar een kind maken kan iedereen

ik ben het hier helemaal mee eens. Politiek correct of niet, er zijn heel veel kinderen die een nachtmerrie leven omdat iedereen maar kinderen kan krijgen. in bepaalde gevallen zou het niet moeten kunnen, bijvoorbeeld bij een zware verstandelijke handicap. als je niet voor jezelf kunt zorgen, hoe kun je dan in godsnaam voor een kind zorgen?

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:16

Robyn schreef:
Vier arrestaties na dood baby

Uitgegeven: 22 november 2005 18:48
Laatst gewijzigd: 22 november 2005 20:30

AMSTERDAM - De politie in Amsterdam heeft dinsdag vier mensen aangehouden na de dood van een zes dagen oude baby. Het zijn de verstandelijk gehandicapte ouders, de opa en zijn vriendin. Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam laten weten.

De baby stierf eind september door mishandeling. De zuigeling was gewond naar het AMC in Amsterdam gebracht en overleed korte tijd later. Justitie verdenkt alle vier verdachten van zware mishandeling van de baby, als gevolg waarvan het kindje is overleden. De verdachten zitten "in beperking", waardoor ze geen contact met de buitenwereld mogen onderhouden.

Hulpverleners van onder meer Bureau Jeugdzorg in Amsterdam begeleidden het gezin volgens justitie al een jaar na problemen rondom het zevenjarige halfzusje. Het meisje is na de dood van de baby uit huis geplaatst.

Citaat:
wo 23 nov 2005, 16:41
Ouders dode baby niet zwakbegaafd
AMSTERDAM - De ouders van de baby die kort na de geboorte door mishandeling overleed, zijn niet verstandelijk gehandicapt. Dat liet een woordvoerster van het Openbaar Ministerie in Amsterdam woensdag weten.

De ouders zijn dinsdag opgepakt door de Amsterdamse politie op verdenking van zware mishandeling van de baby, als gevolg waarvan de zuigeling overleed. Ook de grootvader en diens vriendin zijn aangehouden op verdenking van mishandeling. Alle vier verdachten zitten nog vast, aldus het OM. Zij zitten 'in beperking', waardoor ze geen contact met de buitenwereld mogen onderhouden.

De pasgeboren baby stierf eind september. De zuigeling was gewond naar het AMC in Amsterdam gebracht en overleed korte tijd later. Het gezin stond al een jaar onder begeleiding van maatschappelijk werkers en Bureau Jeugdzorg in Amsterdam na problemen rondom het zevenjarige halfzusje. Het meisje is na de dood van de baby uit huis geplaatst. Bureau Jeugdzorg is een intern onderzoek begonnen naar de zaak.

Laatst bijgewerkt door Draakje op 23-11-05 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:18

Baileys_22 schreef:
ik vind het jammer dat jullie alle verstandelijk gehandicapten over 1 kam scheren..

denk eens na over de mate van de handicap..

of hebben jullie zo iets van verstandelijk gehandicapt zijn is slecht dus een kind krijgen mag niet?

Bijna iedereen zegt toch dat het afhangt van de mate waarin iemand verstandelijk gehandicapt is? Ik had het zelf ook over ernstig verstandelijk gehandicapte mensen.

En over de grens: een gedeelte daarvan vind ik héél simpel. Als je niet voor jezelf kan zorgen en handelingsonbekwaam bent (en daar hebben we 1000-en psychologen/psychiaters voor om dat te bepalen) dan kan je zékér niet voor ene kind zorgen. Punt.
Alle andere gevallen waarin de persoon wel vrijwel tot volledig zelfstandig is kan je nauwelijks over oordelen dus dat hangt van de specifieke situatie af.