Kanker uitgezaaid bij klasgenoot, valt niks meer aan te doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

urdal_lover

Re: Kanker uitgezaaid bij klasgenoot, valt niks meer aan te

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:11

maar ik denk dat ze bedoelt dat die ziekte eeder er niet was.. maar door ons het er is gekomen.. * of hoe je het zegt* ik weet dat allemaal niet dan hoor ..

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:31

Ehmz... even ietwat off-topic, maar om wat misverstanden uit de weg te helpen het volgende:

Ieder mens maakt per dag door zijn hele lichaam miljoenen nieuwe cellen aan. Daartussen zitten cellen die "foutief" zijn, waar een foutje inzit, en die daardoor schadelijk kunnen zijn. Er zijn voor kanker veel fouten nodig in een cel. Omdat er heel snel foutjes sluipen in het delen van cellen, maken mensen per dag zo'n 5000 kankercellen aan. Gelukkig vernietigen de meeste van deze cellen zichzelf/worden vernietigd door het lichaam. De foutieve cellen waarbij dat niet gebeurt kunnen uitgroeien tot kanker.

Als er sprake is van erfelijkheidsfactoren, betekent dat dat een aantal van die fouten die nodig zijn om van een nieuwe, delende cel, een kankercel te maken, al voorgeprogrammeerd liggen in het DNA. Er hoeven dan dus minder foutjes bij te komen om kanker te veroorzaken.

Er zijn dingen waarvan bekend is dat zij fouten in delende cellen bevorderen, zoals roken. Hierdoor is roken bijv. kankerverwekkend. Er zijn ook dingen waarvan bekend is dat ze in het algemeen gezond zijn, en in sommige gevallen kankerwerend (bijv. een stofje uit broccoli, wat je wegspoelt bij het afgieten na het koken van je broccoli). Gezond leven kan nooit kwaad, maar vooral in het geval van erfelijkheidsfactoren kan het erg verstandig zijn bepaalde dingen niet te doen of eten, en andere dingen juist weer wel.

Tegen vele vormen van kanker zijn inmiddels meer en minder effectieve medicijnen beschikbaar, vaak bij toeval uitgevonden. Helaas geldt dat niet voor alle vormen van kanker, en blijft staan dat wanneer een tumor terugkomt of uitzaait, de kans op overleving heel klein wordt (alleen al om deze reden is Lance Armstrong, afgezien van zijn prestaties een "medisch wonder").

Uiteindelijk blijft kanker een ziekte die heel triest is, en altijd, op welke manier dan ook, zijn sporen achterlaat. Vergeet niet, iemand die ooit kanker heeft gehad, zal nooit meer dezelfde worden...
Enne... kleine tip: het is niet altijd fijn om als kankerpatiënt een kaart met "Van harte beterschap" te krijgen, omdat er ook mensen zijn die dan al weten dat ze het niet gaan redden...

Goed, ik hoop dat ik wat misverstandjes weggewerkt heb, bij vraagjes: pb maar

nicolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:14

hej,

ik heb pas geleden ook een klasgenootje verloren aan kanker..het is gewoon te erg voor woorden, dus weet ongeveer wel wat je doormaakt..
k wens je heel veel sterkte...en...er zijn gewoon geen woorden voor..
en wens hem ook veel sterkte!!!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:25

Ja, het is echt zo vreselijk..
Ik had het al eerder in dit topic gezegd maar ik heb dus een heel goede vriend van me aan kanker verloren en ook ik weet hoe je je voelt..
Nogmaals echt heel veel sterkte..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:40

jeetje, vreselijk..

Sterkte aan familie en bekenden

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 00:38

Mijn mentor heeft vorige week nog gebeld; De ene dag voelt hij zich goed, en de andere dag is hij heel erg beroerd.
Ze proberen er het beste van te maken, maar eigenlijk zit hij gewoon te wachten op zijn dood..

Verschrikkelijk zeg!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:20

Je krijgt toch kippenvel als je dit leest.. Brrr.. Op zon moment schaam ik me gewoon dat ik nu met me luie kloten achter de computer hang, terwijl ik nu zou moeten gaan genieten van het leven, naar mijn vrienden, of op me paard ofzo.
Jeeh zeg. heel veel sterkte voor betrokkenen!!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:23

oooh wat vreselijk zeg! pfff wat is het oneerlijk! heel veel sterkte iedereen!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:27

Echt vreselijk! Zitten wachten op je dood, dat is toch het laatste wat iedereen wil

Sterkte!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:35

Sjoert schreef:
Over kanker:

sommige mensen hebben de erfelijke aanleg om eerder kanker te ontwikkelen. Dit wil niet zeggen dat al deze mensen het krijgen. Dat hoeft helemaal niet.

Kanker kan ook worden verkregen door omgevingsfactoren: te veel in de zon liggen/verbranden, roken, asbest inademen en dergelijke.

Rakkertje; het is echt neit zo dat de mens zelf kanker heeft gemaakt. (Hoe zeg ik t goed)
Kanker "overkomt" je. Door bijvoorbeeld de omgevingsfactoren ontstaat er schade aan het DNA. Meestal is een cel in staat deze schade te herstellen. Lukt dit niet, dan kan er kanker optreden.
Wanneer men kanker heeft wil dit zeggen dat abnormale cellen ongeremd beginnen te delen en groeien.-> Met alle gevolgen van dien.

In principe hebben wij een mechanisme in ons lijf dat zorgt voor celdoding, vooral celdoding van de defecte cellen (en ook gezonde cellen die 'over' zijn). Als die mechanisme niet werkt (en dat is wel erfelijk, vandaar dat kanker in hoge mate erfelijk is) dan zal het niet de kankercellen kunnen doden. De ongeremde groei onstaat dus door het onvemogen van het lichaam om de fout te herstellen. En sjoert heeft gelijk wat betreft dat je kanker welkunt erven, maar dat dat geen voorwaarde is om het ook doodwerkelijk te krijgen.

On-topic: wat vreselijk voor die jonge en zn familie ik heb net vorige week mijn oom begraven. Hij was overleden aan uitzaaiingen van slokdarmkanker. Triest allemaal Maar ik ben blij dat hij van zijnb pijn verlost is

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:43

Bah wat naar
Ik heb nog maar net mijn buurvrouw verloren aan (bot)kanker. Die wist ook dat er niets meer aan te doen was en wachtte eigenlijk ook nog maar gewoon op haar dood. Ze heeft nog "geluk"(wat een naar woord in zo'n situatie) gehad dat het bij haar zo snel is gegaan, ze is ineens enorm snel achteruit gegaan en toen in coma geraakt en overleden...
Veel sterkte voor de jongen en iedereen die er bij betrokken is, het is absoluut niet makkelijk om te weten dat je niet lang meer hebt...

Dreamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:14

Nog zo jong, wat verschrikkelijk
Soms is het leven, zo ontzettend hard..

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:49

Het is echt een verschrikkelijk ziekte...

Begin van het jaar is mijn opa eraan overleden, de vader van een vriend heeft niet lang meer te gaan, de overbuurman precies hetzelfde en vanmorgen hoorde ik van mijn moeder dat bij een goede vriend van de familie die maagkanker had (maag is verwijderd) de kanker toch uitgezaaid is over zijn hele lichaam

Veel sterkte voor je klasgenoot en zijn familie!

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:33

Ik moet jullie helaas mededelen dat hij vorige week is overleden
Woensdag is de begrafenis..

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:35

Jeetje wat erg zeg
Zó jong nog, rotziekte ook
Supererg voor z'n ouders, familie en vrienden.. Jij ook sterkte.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:37

heeeel veel sterkte! wat vreselijk... geen woorden voor...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:37

wat vreselijk zeg, gecondoleerd en sterkte voor jullie hele klas

S_a_f_a_r_i

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:39

sterkte
bij ons is vandaag op school de vlag half stok gehongen voor iemand uit de vierde klas die ook aan kanker is gestorven....

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:40

Jee Sis gecondoleerd meid

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:41

CarpeDiem schreef:
Je krijgt toch kippenvel als je dit leest.. Brrr.. Op zon moment schaam ik me gewoon dat ik nu met me luie stinkmodder achter de computer hang, terwijl ik nu zou moeten gaan genieten van het leven, naar mijn vrienden, of op me paard ofzo.
Jeeh zeg. heel veel sterkte voor betrokkenen!!

Idd, zo voel ik me ook nu
Heel veel sterkte voor de hele klas, en alle betrokkenen en degene die hem kennen.. meis.. Ik weet hoe lang een begrafenis je bij kan blijven..mijn PB staat altijd open

pedro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:42

heel veel sterkte

Sissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:43

Pff het ging ook allemaal ZO snel

amarinsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:51

gecondoleerd en sterkte

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:54

Ja, het kan zomaar allemaal in 1 klap weg zijn Bij mij is mijn vader binnen 5 dagen weggegaan door een ongeluk, maar een vriendin van mij haar vader was binnen 3 dagen weg Ik ben na de begrafenis gek geworden op roofvogels, omdat die op de begrafenis boven het kerkhof vlogen Ik geloof dus heilig dat dat mijn vader was Meid, nog veel sterkte, en wees sterk in de komende weken Het zal je voor altijd bijblijven

Sissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:01

Og jee, wat erg voor je Topsylover