22+ Wat was voor mij normaal en voor jullie nog niet?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemetwikke

Re: 22+ Wat was voor mij normaal en voor jullie nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:41

ik werk in het restaurant van VenD,daar werken op zaterdag genoeg van die jonge meiden,zelf ben ik ook "maar" 29,zij varrieren van 15 tot 21.
af en toe klapperen mijn oren wat die meiden allemaal experrimenteren op sexueel gebied!
het lijkt wel of het tegenwoordig niet meer dan normaal is om met andere meiden te zoenenof je nu Bi bent of niet,het geilt de jongens lekker op??!
en slikke ndoen ze ook allemaal hoor,als je maar denkt aan wat lekkers,valt de smaak best mee!!?
dan voel ik me echt oud!!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:47

Volgens mij is het gewoon zo dat er iedere generatie wat veranderd.
Ik vind dat sommige dingen hier ook wat overdreven gesteld worden, computers, tv, mobiel e.d. zijn nu eenmaal dingen van deze tijd.
Toen ik ging paardrijden was het nog echt iets van de "rijken" en werd ik op school gepest omdat ik zeker dacht meer te zijn dan de anderen want ik zat op paardrijden.
En is er nu werkelijk zo veel veranderd?
Ik ging roken toen ik 14 was, mijn oudste ook, is overigens nu weer gestopt na een aantal gesprekken.(en misschien begint hij ook wel weer)
Toen ik 13 was ben ik ook naar huis gestuurd van school omdat mijn rok te kort was, ik droeg met 14 eyeliner.
Mijn dochter heeft al een string gekregen toen ze 8 was, omdat ze haar billen kapot reed met paardrijden, ik kreeg zo'n "touwtjesonderbroek" van m'n moeder toen ik 8 was (van die dingen die je aan de zijkant kon knopen).
Mijn oudste heeft een tweedehands mobiel, mijn dochter krijgt er volgend jaar ook een omdat ze dan naar de brugklas gaat.
Voor mijn rust, ze kan bellen als er onderweg iets is.
Ik weet zeker dat ik die ook had gekregen als ze er toen al waren, hoe vaak mijn moeder niet ongerust is geweest als ik wat later thuis kwam.
Het probleem zit meer in het gedrag, de dingen die ze om zich heen zien.
Als je in een videoclip ziet dat het normaal is om als een krolse kat te liggen kronkelen en je hebt er niemand bij zitten die zegt dat het zo niet hoort denk je dat dat dus wel zo is.
Die grote smoel hoor ik hier ook overal, mijn kinderen denken ook dat het zo hoort.
Hoe je dat af moet leren weet ik ook niet, ik heb geen handboek bij de geboorte gekregen.
Wel zijn ze naar anderen toe meestal heel netjes, en dat vind ik nog het belangrijkste, thuis had ik ook wel eens ruzie met mijn moeder dus ik had misschien in haar ogen ook wel een grote smoel.
Er zitten hier op bokt een paar mensen die mijn kinderen kennen en die mogen hun eerlijke mening van mij geven over die twee.
Als we kleren kopen kijkt mijn dochter naar wat het kost, mijn zoon naar of het het goede merk is, ligt dat aan de opvoeding? Ik denk van niet, eerder de schoolomgeving.
Nu heeft hij bij mij pech, ik koop wat ik nodig vind voor hem.
Wil hij meer dan gaat hij er maar voor werken.
Iedere tijd heeft wel wat en ik geloof echt niet dat het nu erger is, ik heb vroeger ook dingen gezien en gedaan waar nu oren van zouden klapperen.
Ook uit verhalen van opa en oma.

Oja, ik ben 36.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 00:57

Draakje schreef:
kinderen rond de 10 jaar lopen nu al met make-up en sexy kleding
iets wat ik absoluut niet droeg...
ja wel eens een jurkje ofzo, maar niet van die uitdagende kleding zoals nu. nu zijn meiden van 12 jaar al bezig met jongens, zoenen en sex.
ik speelde op die leeftijd nog gewoon buiten en dacht daar helemaal niet aan.
sommige meisjes van 12-16 lopen er bij als kleine sletjes, uitdagende kleding en ladingen make-up.
en dat word nu (zeker weten doe ik het niet) als normaal beschouwd

inderdaad.. dat was ook wat ik wou zeggen

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:18

Sja, ehm, ik wil niemand schokken, maar in groep 8 was bij ons het favoriete verjaardagskadootje toch echt wel een make-up doos (het liefst met zo veel mogelijk kleuren oogschaduw!).

Al mocht ik het natuurlijk niet naar school dragen, experimenteren deden we heus wel hoor!

Maar ach, ik zie mezelf als 12-jarige ook niet in een mini-rokje met pumps met hakje en een tasje-tot-net-onder-je-oksel naar school gaan. Ik had nog een doodordinaire canvas rugtas en fido-dido gympen

Ik ben het grotendeels wel eens met de stelling dat kinderen steeds jonger met "volwassen" zaken gaan experimenteren. Of dat een goede zaak is? Ik denk het niet, maar het is niet aan mij. Straks als ik zelf kinderen heb, kan ik mijn aandeel pas leveren...

Overigens vind ik het ook een kwalijke zaak dat kinderen steeds vaker vermaakt worden, in plaats van dat ze leren zichzelf te vermaken. Ik zat vroeger behoorlijk vaak gewoon te tekenen, knutselen, met poppen te spelen, noem maar op.
Nu zie ik mijn broertje (12) met zijn vriendjes eigenlijk alleen maar achter de tv of de computer zitten. Zelf iets verzinnen wordt steeds moeilijker voor hem, zijn eigen fantasie is nogal afgestompt in plaats van gestimuleerd.

Ohja, ik ben 24, en had vroeger LA-gears met mintgroene linten als veters (samen met gewone witte veters en gewone mintgroene veters natuurlijk, hoe meer veters hoe beter!). Die met die diamantjes erin mocht ik niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:01

zaken zoals een mobiele telefoon hebben op jonge leeftijd.Dat valt me op,maar ik draai het ook wel eens om.
wat als ze deze telfoons ook hadden toen ik nog 13/14 was,wie zegt niet dat mijn moeder er toen ook een voor me zou hebben gekocht,om zich zekerder te voelen?
Ik heb me altijd gered zonder dat ding,tot mijn 18e,maargoed...ik kan me wel voorstellen dat sommige ouders er een kopen voor hun kinderen zodat ze kunnen bellen als ze een lekke band oid hebben in the middle of nowhere.
Ik heb ook wel momenten gehad vroeger dat ik nu denk""had ik toen maar een telefoon gehad""

Internet had ik pas vana mijn 17 ongeveer,inbellen dus veel internetten zat er niet in.Deed ik toen sowieso eigenlijk niet echt veel.

Maar qua kleding...ik was eergisteren winkelen,en het viel me weer op.
toen ik een jaar of 13 was,was ik echt niet zo bezig met modieus zijn en vooral ook niet met sexualiteit.
Nu lijkt dit een standaard norm te zijn.
Ik loop stage op een school en daar zie ik het ook wel...korte rokjes.lagen make-up,grote bling oorbellen,hoge hakken...

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:34

Ik had wel LA Gears and Nike's, maar ik werkte vanaf mijn 15de naast mijn havo/vwo van 6 - 8 's ochtends vakkenvullen zodat ik dat kon veroorloven. Ik had trouwens paars wit en zo'n matje
Ik heb zeker van mijn 13de - 16de in vooral bandshirts, kisten, levi's rondgelopen met vanaf mijn 15de mascara zwart (ik was 1 van de 3 Metal Heads op de hele school van 1100 kinderen). Na mijn 16de veranderde dat in strak shirt met wijde legerbroek en Waterlooplein kleding, mijn haarkleur: Magenta, Ballongeel etc. Mijn eerste vriendje was toen ik 12 was maar we liepen alleen maar hand-in-hand, ik heb het uitgemaakt omdat ik niet de middelbare school wilde beginnen .. 'als het vriendinnetje van' Later heb ik hem nog terug gezien als verleider op Temptation Island (lachen).
Internet had ik pas toen ik op het MBO (grafisch lyceum) zat en dan niet op school, maar wel Photoshop De KPN was nog betaalbaar

Ik zie veel gezinnen waar het kind de dienst uitmaakt! Dat heb ik met mijn jongens gelukkig niet. Ik kijk wel eens die EHBO programma's en bemerk hoe 'makkelijk' ouders zijn. (makkelijk als in dipliscineren kost meer tijd en moeite dan toe geven) Ik vind de kinderen tegenwoordig niet eens zo zeer een grote mond hebben als wel dat ze grof gebekt zijn.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:51

Doe toch ook maar even mee. Ben overmorgen 30.

Ik kan me nog herinneren dat mijn vader aan het dubben was welke cd-speler hij moest kopen! Ze waren nog best duur en je moest dus liefst in één keer de beste kopen!
Gekopieerde cd's waren er nog niet (of niet voor de 'gewone man iig).
Dvd speler heeft bij ons ook heel lang geduurd! Mijn man en iik hebben er zelfs sinds twee jaar pas één. Een krijgertje zelfs!

De computer was, zonder internet idd (en later inbellen), een commodore met vooral DOS en PacMan erop. En 'Larry'.

Reality tv was er nog niet zoals we dat nu kennen en reclame tussen tijdens de programma''s ook niet (heerlijk). Je had wel af en toe een stukje zwart beeld, waarbij we dan allemaal riepen :"In Amerika zou er nu reclame tussendoor komen" Waar we ons trouwens helemaal geen voorstelling van konden maken.

Ik heb ook het idee dat er veel minder muzieksoorten waren. Nu 'kan en mag' alles, toen moest het toch eigenlijk wel in een hokje passen (rock, pop, jazz, beetje house al etc.).

Oja, en vergeet de mp3 speler niet!

Nou, een heel verhaal. Hoe 'de jeugd' toen was, daarover is mijn beeld natuurlijk vertekend, omdat ik zelf toen 'jeugd' was. Dan onthoud je niet dat je ook wel eens een grote mond had oid.

Make-up was trouwens 'not done' toen ik op de basisschool zat. Experimenteren bij iemandthuis deden wel wel, maar op straat moest het eraf gewassen worden!

En sigaretjes roken deed ik ook wel, in de kelders van de flats bij ons in de buurt. Groep 7/8. en tongzoenen 'kenden' we, maar heb ik maar één keer uitgeprobeerd... Onder toeziend oog van wat vriendjes en vriendinnetjes die het wel stoer vinden dat ik en mijn vriendje dat durfden Was de eerste en laatste keer voor heel lange tijd

Een heel verhaal, ik ga gauw weer over tot 'meelezen'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:57

Maar voor de gekopieerde cd's en de mp3-spelers had je al wel de walkman en een levendige handel in gekopieerde bandjes. Ook hier: de middelen zijn veranderd, maar de praktijk (muziek kopieren en draagbaar meenemen) niet eens zo erg.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:59

Och ja "vroegah"Toen was alles beter. de kinderen waren beter opgevoed. Er was meer rspect. De drop kostte nog een cent.

Volgens mij komt het ook omdat je alles toch een beetje romantiseert.
Is het nu echt slechter? Das een andere discussie denk ik.

Wij hadden ook eerst een computer die je op de tv kon aansluiten. Pacman! Cool spel. Of tennisen. Met zo'n streepje heen en weer. dat was wat.

Daarna inderdaad een dos computer met matrix printer. Al best heel modern.

Ik draaide vroegah nog gewoon langspeelplaten. Van die zwarte dus.
En al die tv zenders van nu hadden we nog niet.

Iedereen had gewoon een spijkerbroek aan. Je had lichtblauwe en donkerblauwe en dat was het. Hoewel je natuurlijk geen donkerblauwe aandeed. dat kon echt niet.

Het valt me op dat de meiden van tegenwoordig echt meiden zijn. Er is natuurlijk ook veel meer te kiezen. Maar in mijn tijd had je gewoon een spijkerbroek aan.

En toen ik naar de middelbare school ging was een tijd erg in om laarzen te dragen en daarover je spijkerbroek. De laarzen moesten een beetje ingezakt zijn.

La gears heb ik ook gehad. Ik vond die zo gaaf, die moest ik gewoon hebben. Mak-up droeg je niet op de bassis school. Daar was je nog echt kind. Spelletjes spelen etc. Zelfs in de eerste deden we nog ooit spelletjes op het schoolplein. Totdat we erachter kwamen dat dat echt niet tof was. En dus ging je met je vriendinnen ergens staan. En ik was natuurlijk fan van madonna.

Zoenen....we hadden echt wel verkering. Maar dat was meer handje vasthouden en af en toe een zoentje. Tongzoenen kende echt nog niet op de bassisschool. Of misschien wel, maar dan vond ik het waarschijnlijk vies. Heb ik later ingehaald, hoor.

en jaaa. De radio. Uren bij de radio zitten om je favoriete muziek op te nemen. Een heel gedoe, want je wilde de DJ er natuurlijk niet bij hebben.

Uren geluistert naar Van inkel. Dat was echt tof!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:09

Heike schreef:
Het valt me op dat de meiden van tegenwoordig echt meiden zijn. Er is natuurlijk ook veel meer te kiezen. Maar in mijn tijd had je gewoon een spijkerbroek aan.

Niet alleen op gebied van kleding heb ik die indruk, maar eigenlijk bij alles... Jongens en meisjes zijn weer veel meer gescheiden, het speelgoed en de kleding is seksistischer. Dat vind ik trouwens wel een echt slechte ontwikkeling.
Ok, ik hoorde niet bij de 'standaard'-jeugd, deed niet aan make-up of barbies, maar speelde met Lego. Maar ik heb de indruk dat dat toen normaler was dan nu. En inderdaad, de kleren waren toen vrij simpel: spijkerbroek, t-shirt. (Ik ben er nooit overheen gegroeid )
Dat viel me ook op toen ik laatst mee ging naar een baby-winkel, nee, niet voor mezelf. Je hebt roze-met-paarse meisjeskleding, en stoere legergroene jongenskleding, maar niet gewoon leuke neutrale kleding?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:27

Ik deed niet aan Barbie Ik had wel een Rockstar Barbie gehad van mijn broertje voor mijn verjaardag en ik had een Barbie paard op de basisschool en veulen. Verder speelde ik graag met vrachtwagens en technisch lego, maar had wel 40 knuffelbeesten.

Tongzoenen deed ik in de grote vakantie met mijn vakantie vriendje net voordat ik naar de middelbare school ging, ik was toen 13 of bijna 13 en ook dingen als zoenen onder water en sneeuwwitjes drinken.

Ik hield van Death - Doom - metal en core en van Nine Inch Nails, ik huurde cd's van de bieb die ik dan op bandje over dubte. Vanaf mijn 12de a 13de jaar. Daarna was Boudisque mijn favo plek... heel veel LP's gekocht, Bob die daar werkte gaf me op een gegeven moment ook demo's en ander materiaal mee gewoon omdat ik er zo vaak kwam

Verder luisterde ik vooral naar Vara's Vuurwerk en Jeroen van Inkel bij het opstaan 's ochtends. Ik had een hele stapel LP's. Madonna was ik nooit weg van, wel van George Michael toen ik nog op de basisschool zat.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:21

Die goeie ouwe tijd, haha.

Idd, vroeger spraken we met zn allen af om 8 uur om samen naar school te fietsen, was er iemand niet, jammer dan. Niks een gsm ed, gewoon makkelijk.
Uitgaan precies hetzelfde, in "mijn tijd" (ben nu 27) was als je uitging 16 jaar normaal, maar dan wel om 01.00uur, soms 2 uur binnen zijn. Het uitgaan begon toen om half tien, nu zijn de kroegen hier in de omgeving leeg tot een uur of elf..Werd niet over gezeurd, iedereen had die tijd. Nu zie ik om mij heen dat de volgende ochtend thuis komen vroeg genoeg is.
Dan de make-up en kleding, ziet er leuk uit hoor die mode, maar als ik mijn buurmeisje van 11 zwaar in de makeup, lipglosjes en korte rokjes zie schrik ik toch wel...Datzelfde buurmeisje had haar eerste echte seksuele ervaring op haar negende!!! Ok das een geval apart, maar toch, op je 13e voor het eerst seks hebben is tegenwoordig gewoon. Ik baalde al dat ik op die leeftijd mn eerste BH aan moest, haha.

Jaja, veel veranderd. ook wat Pc's betreft hoor. Wij kregen onze eerste PC in 1988, een headstart heette dat ding geloof ik. Packman en Digger kon je toen doen en allerlei andere standaard spellen. Helemaal geweldig.
En nu? Nu zit ik te bokken en kun je foto's op internet plaatsen. echt lachen dit hoor.
Zo hebben mijn ouders ook veel nieuwe dingen zien komen op de markt, zoals de kleurentv etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:22

hihi ja die bandjes opnemen van de radio ken ik nog wel...
uren op je kamertje zitten,en elke keer net te laat de record toets indrukken zodat het halve nummer al niet meer op het bandje kwam te staan

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:39

Anoniem schreef:
hihi ja die bandjes opnemen van de radio ken ik nog wel...
uren op je kamertje zitten,en elke keer net te laat de record toets indrukken zodat het halve nummer al niet meer op het bandje kwam te staan

Oja, geweldig. Steeds weer opnieuw, totdat alles na een dag eindelijk opgenomen was, hihi.

De LAgears had ik ook en All stars en idd met zon matje, dat was juist het coole eraan, haha. Als ik er achteraf over na denk, oops, dat mn moder dat toegelaten heeft zulke walgelijke schoenen, haha.

Uhm, die rollerkits ofzoiets. Kennen jullie die? Dat waren die opbergdingen voor op school, voor je gum een vakje, je potlood weer een ander vakje en ga zo maar door.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:40

Idd bandjes van de radio

Tongzoenen was er bij ons ook al (ik ben 34) en slowen op zolderkamers
En mijn 1e PC (afdankertje van mijn vader) Ik heb er nog mijn afstudeerscriptie op geschreven, 624 K intern geheugen, 20 MB harde schijf en 5 1/4 inch floppies (en die waren nog echt floppy )

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:40

Draakje schreef:
kinderen rond de 10 jaar lopen nu al met make-up en sexy kleding

Wat denk je van de stringetjes in maat 110??? Mijn dochter is 6, heeft maat 122/128 (de 110 dus al voorbij) maar no way dat ik haar in een string ga hijsen op der 6e!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:47

owja en Pacman...
en golddigger ofzo,geen idee hoe het spelletje precies heette..

*zwelgt in jeugdsentiment*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:52

op die spelcomputers die je op de PC moest aansluiten, en de kubnus van Rubik.

maar dit wordt erg veel jeugdsentiment, eens denken wat we toen niet hadden wat er nu wel is.

- magnetron
- al die commerciële zenders
- max snelheid was 100 km op de snelwegen
- ned 3 kwam pas toen ik een jaar of 14 (?) was

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:57

MtV en Cartoon Network Het bouwen van de Arena waardoor ik inene bijna 30 minuten meer fietsen moest naar Ouderkerk a/d Amstel waar ik 4x per week voor Eyk Backer pony's reed en uitmeste.

Nintendo 64...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:06

Kimberley77 schreef:
Uhm, die rollerkits ofzoiets. Kennen jullie die? Dat waren die opbergdingen voor op school, voor je gum een vakje, je potlood weer een ander vakje en ga zo maar door.

Jaa! Die dingen had ik ook. Een blauwe geloof ik. Om een of andere reden vond ik die vreselijk handig.

Ik zat ook altijd voor de radio met de record+play knop vast ingedrukt, pauze knop erbij en dan hoefde die laatste alleen maar los te laten en klaar! Ik vond laatst weer zo'n oud bandje ergens onderin een doos. Geweldig, allemaal halve woorden van dj's erop aan het begin en einde.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:11

Jaaa, wat herkenbaar! Ook ik zat altijd klaar bij de radio om mooie liedjes op te nemen.
Later nam ik ook CD's weer over op bandjes, ik had namelijk geen discman maar wel een walkman.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:12

Lielle schreef:
- ned 3 kwam pas toen ik een jaar of 14 (?) was
Ja! Dat ging heel cool toen! Met zo'n uitzenkding op drie kanalen tegelijk! Moest je opeens va n1 naar 3 overschakelen en weer terug naar 2 om de 'show' te volgen. Deed je dat niet, zag je één of andere mededeling in beeld dat de uitzending op die-en-die zender verder ging

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:15

oh ja, en radio 1/2/3 heette nog Hilversum 1/2/3

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:29

okej ik ben eigenlijk nog maar 16 maar ik wou tocg even reageren..
Want mij valt dat heel erg op als ik kijk naar de basischool waar ik op zat..
Meisjes in groep 6/7 lopen al met strings en de ogen pik zwart opgemaakt..
Ze roken bijna allemaal en lopen alleen maar met jongens..
Die mobiele telefoo, mijn neefje van 9 heeft er al een omdat zn broer er ook een heeft..Hij kan er niets mee, puur het hebben van is genoeg..Zn beltegoed staat er al een half jaar op..De grootste onzin die er is alsd je het mij vraagt

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:32

Als ik muziek draaide op mijn kamer was dat op een pick-up en LP's

Verder heb ik toen nog een 10 gehaald voor een proefwerk programeren op de computer zonder dat wij een computer hadden

En inderdaad niet zoveel verschillende tvzenders en gewoon pas na ene bepaalde tijd programma's op tv die dan een keer in de week kwamen.