...... als scheldwoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: ...... als scheldwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:33

wil ik ook nog wel eens zeggen en meestal komt daarachter aan
(terwijl ik mijn nepper uit mijn shirt pak) hier heb je der alvast één maar das alleen bij hele vervelende ventjes , meestal werkt t wel
Laatst bijgewerkt door nickyu op 27-07-05 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:33

Het woord Kanker zal ik nooit gebruiken als scheldwoord.

Ik erger me er nog maar een klein beetje aan wanneer mensen (meestal pubers) dat gebruiken als scheldwoord, dat is hun keuze.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:08

Mijn broertje gebruikte het ook, en dat terwijl mijn vader de ziekte toen net gehad had! Ik kan er zooooooooo boos om worden. Sowieso vind ik schelden not done, maar dit...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:13

Ik scheld heel erg, maar niet met de woord k*nker.

Ik weet dat het niet goed is dat ik scheld, maar ja, op mijn school gebruikt iedereen gewoon fiets en mongool.
Maar de rare is eigenlijk, dat het voor ons gewoon maar een gebaar is zonder betekenis erbij.
We zeggen bijvoorbeeld, goh ik heb me toch iets mongools meegemaakt (dus over onszelf, niet over anderen. En voor ons betekent mongool niet mongool maar dom/stom)
*we gebaren de gebaar, niet de betekenis zeg maar*
Moeilijk om dat uit te leggen, vooral tegen de horenden. Maar zo doen we doven het.

MocroGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:15

mmm....ik zelf gebruik het woord zo vaak als scheldwoord. En JA ik weet hoe erg het is die ziekte.
mijn nicht
mijn ooms
3 van mijn vaders zijn ooms

ik vind dat mensen het zelf mooeten weten hoe ze schelden ik bedoel waar gaat dit topic over??? moeten we allemaal samen gaan zeiken over hoe erg die zziekte is? schieten we niks mee op, begin dan een topic over: kom we gaan allemaal geld verzamelen voor het goede doel!

misschien een idee?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:41

alsk echt boos ben gebruik ik dat woord heel snel...
en ja ik weet hoe het is heb er genoeg mensen aan verloren...
,maar t gaat vanzelf...

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:48

het vervelendste eraan is dat als ik er iemand mee hoor schelden dat ik dan weer dagenlang aan allerlei gebeurtenissen moet denken waardoor ik ook weer minder slaap enz enz

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:50

Als ik écht boos ben, zeg ik het alleen tegen mensen die ik niet ken. Tegen vrienden of familie zal ik het nooit gebruiken.. En voor ik het woord zeg, moet je me ook flink boos hebben gemaakt..

Ik denk dat je de ziekte kanker niet zo letterlijk moet nemen achter het scheldwoord..
Iedereen die ermee scheld heeft er vast wel eens mee te maken gehad, en zo niet, ze weten heus wel hoe erg die ziekte is.

Mijn nicht scheldt er ook regelmatig mee, en ik had laatst een discussie met haar daar over.. Ze zei dat ze het heus niet bedoelde om mensen te kwetsen met die ziekte.. Maar meer om als scheldwoord te gebruiken zoals je ook kütwijf en klootzak zegt..

Ik bedoel, mensen zegen ook vaak genoeg ''t*ring''. Maar dat is ook een ziekte, en dat wordt ook flink vergeten!
Als ik tegen iemand zeg dat ik een ''Pest''hekel aan diegene heb.. de Pest heeft vroeger geheerst en daar gaan in 1 klap ook honderden mensen aan dood..
Tyfus, nog zo een. En zo kan ik wel doorgaan.

Je moet het gewoon niet te letterlijk nemen..

Edit; Ik zie dat sommige mensen dit ook al hebben genoemd. Ik had nl. het hele topic nog niet doorgelezen voor ik reageerde
Laatst bijgewerkt door Suusoi op 27-07-05 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:56

crazycactus schreef:
pmarena schreef:
wat een KLEREzooi

Ook allemaal ziektes , en niet de minste dacht ik zo

Wat is dat voor ziekte? Klere???

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuttingtaal
Krijg de klere - het woord klere staat voor de ziekte cholera
Dat is dus inderdaad een ziekte

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:17

xxxSuusje schreef:
Als ik tegen iemand zeg dat ik een ''Pest''hekel aan diegene heb.. de Pest heeft vroeger geheerst en daar gaan in 1 klap ook honderden mensen aan dood..

Honderden? "Het aantal slachtoffers van deze pandemie wordt geschat op 25 tot wel 30 à 40 miljoen. Een groot aantal streken werd vrijwel volledig ontvolkt." http://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_%28ziekte%29

Crazycactus: schelden vind ik zelden nodig, en of de persoon zelf kanker heeft of niet, dat doet er niet veel toe.
Zwarte humor en zelfspot, en reacties zoals Nickyu geeft, heb ik geen moeite mee.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:03

Als ik klere zeg dan bedoel ik kleren en niet de cholera.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:03

HET IS GEWOON DOM SCHELDEN!!

vooral met ziektes..

En klopt ik ben ook gelovig... maar als je bijv. je teen stoot (beetje raar voorbeeld maja) Dan zeg ik soms wel eens appelflap omdat het er uit komt.

Maar met ziektes scheld ik liever niet vooral niet met dit woord

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:06

appelflap: g*dv*rd*mme ...

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:11

MoonChloe@ klopt wij bedoelen met sommige woorden wel eens een andere betekenis. Maar voor sommige doet het toch pijn ook al dringt dat niet altijd door..
Bij mij ook heel vaak niet

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:12

Dat vind ik ook Horsesandme.
Dat is gewoon aangewend.
Maar zo katholiek ben ik ook weer niet.

Maar met kanker is het ook even wat anders.

Even over krijg de klere, cholera is toch een ziekte die allang uitgestorven is?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:14

Schelden met woorden waarvan je weet dat het mensen erg kan kwetsen, vind ik niet fijn om te horen. Zoiets als stinkmodder ( ) kan nog wel, is wel een beetje grof.

Maar soms moet je even schelden om af te reageren, als er bijvoorbeeld een grote jampot op je teen valt of er gaat iets anders mis.. dan probeer ik ook altijd maar een anders woord te zeggen zoals CHIPS (leren ze op de basisschool ) of appelflap. Maar toegegeven het is een beetje Bassie-en-Adriaanniveau..

pimkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:52

dat vind ik het vreselijkste scheldwoord ever
prutsmuts in Belgïë gebruikt men het niet maar op onze school zat er iemand van nederland en die zei het constant
ik heb er echt een hekel aan
hoe kan je iemand erger kwetsen dan dat scheldwoord
gewoon schandalig !!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:57

pimkie schreef:
prutsmuts in Belgïë

Hihi , volgens mij heb je een typvoutje gemaakt : Hier in België is h oer in België geworden ...en dus prutsmuts

Sommige woorden gebruik je gewoon omdat die combinatie van klanken op dat moment het beste afreageerd.

Omdat mijn collega het echt heel erg vind om "kanker" als scheldwoord te gebruiken , zal ik het het echt binnenhouden dat woord , sowieso is dat al niet een woord dat automatisch eruit komt ofzo , alleen in heel uitzonderlijke gevallen. Met dat voorbeeld van die jampot zal ik er best ineens uit kunnen floepen : AUWE !!! GVD kütding !

Maar kütding , dat woord is niet lang genoeg om alle ergernis eruit te gooien dus kiest m'n automatisme wel voor een woord met wat meer lettergrepen... AUWE !!!! gvdommese kütse kankerzooi !! ofzo... was ook iets stoms dat echt FLINK pijn deed , en dan had ik me al ergens over op zitten vreten die dag , wat me helemaal niet aanstond... betrapte ik mezelf een tijdje geleden op , frustratie was er wel meteen lekker uit , maar was blij dat er niemand bij stond en al helemaal niet die collega

Ik kies de woorden niet bewust , ze floepen er gewoon uit , de klanken die je op dat moment nodig hebt om je emotie eruit te gooien

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:04

Dat laatste is mooi gezegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:40

appelflap

-------->>>>>>>>>wahahahaha grappig die bokt cencuur (sorrie ff off topic)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:33

Quote schreef:
Even over krijg de klere, cholera is toch een ziekte die allang uitgestorven is?

Was het maar zo'n feest.
Cholera is een ziekte die vaak opduikt in rampgebieden, waar onvoldoende schoon water voor handen is en uitwerpselen in drinkwater terecht komen. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cholera

En dan kan je zeggen 'ja maar ik bedoel kleren' maar in hoeverre is dat een argument. 'ja maar ik bedoel zo'n kreeft, zo'n schaaldier' als ik met kanker scheld... het gaat toch om het woord?

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 00:01

Vind uitdrukkingen als 'K*t' nog wel kunnen.
Maar dingen als kanker?
Nee.
Maar dingen als ; tyves, krijg de pest/kolere/t ering etc. vind ik ook niet kunnen.
Mijn vader komt uit Denhaag, en daar schelden ze echt superveel (iig, mijn vader ). Nu als hij boos is, komen er ook de meest rare dingen invoor. 'Krijg de vinkentering' etc. Toch vind ik dit fijner om te horen, als het woordje kanker. Mijn opa is er nu dood door aan het gaan, en kan er absoluut niet tegen...

Maargoed.. Schelden gebeurt toch, of je het nou wil ofniet.
Laatst vroeg ik aan een jongen ; waarom dat woordje kanker in je naam, kan het niet gewoon geweldig vet zijn geweest. Krijg ik het antwoord ; doe niet zo heilig.
Ehh, mijn opa is nu half verlamd en kan niks meer, en ik moet niet zo heilig doen?
Dáár kan ik niet tegen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:25

Idd. Ik had 2 jaar geleden een goeie vriendin, die heeft nu ook kanker. Verder niet met ruzie uit elkaar gegaan, maar andere klassen you know Maar ik vond dat zóó erg, als iemand dan met kanker scheldde, moest ik meteen aan haar denken, en wat zij meemaakte en alles. En dan snap ik niet hoe iemand er uberhaupt mee kán schelden?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:34

Horsesandme schreef:
MoonChloe@ klopt wij bedoelen met sommige woorden wel eens een andere betekenis. Maar voor sommige doet het toch pijn ook al dringt dat niet altijd door..
Bij mij ook heel vaak niet

Inderdaad, we gebruiken echt altijd onze middelvinger.
Zelfs om zeggen, niet waar

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:57

Persoonlijk kan ik er erg slecht tegen...

Ik vind het een vorm van zwakte, om met dat soort ziektes te schelden.

Maar aan de andere kant, waarom schelden we uberhaupt?
En als we schelden, wat kan dan wel en wat kan niet?

Ik denk dat het voor een groot deel ook te maken heeft met normen en waarden.