Verdikking/gezwel in linker borst.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verdikking/gezwel in linker borst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:41

Oef....ik vind wel dat er erg snel over kanker wordt nagedacht...

Er zijn nog meerdere dingen die in een borst kunnen zitten hoor! Kalk, vetbultje, een kliertje.

Zit het vast ? Is het rond en kan je het bewegen? Als het het laastet is is het over het algemeen, zeggen ze NIETS ernstigs.

Ik heb een vast erwtje in mn borst, vlak onder de tepel, heb ook de molen doorstaan, ze konden het geen naam geven. Het zit er nu 15 jaar later nóg en veranderd niets.

Hoe groot is het ogv?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 22:02

De huisarts zei dat het ongeveer een anderhalve cm doorsnede had.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:08

Sjemig, dat is wel schrikken zeg.
Ik heb het een tijdje geleden ook meegemaakt, ben me werkelijk rot geschrokken. 'k Heb veel geluk gehad, bij mij was het onschuldig en het is ondertussen ook weer weg (inderdaad meteen na menstruatie). Wat een opluchting.
Maar goed, jij zit nog steeds in spanning en dat voelt enorm ellendig.
Misschien een erg persoonlijke vraag, maar moet je nog lang wachten op je menstruatie?
Ik bedoel, het maakt nogal een verschil of het een kwestie van een paar dagen of van een paar weken is........
Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen

En dan maak ik ook even van de gelegenheid gebruik om Erna en Nickyu een knuffel te geven

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 23:30

Oscar schreef:
Misschien een erg persoonlijke vraag, maar moet je nog lang wachten op je menstruatie?

Als het goed is moet ik over goed een week ongesteld worden.
Het is een beetje gissen aangezien ik de pil niet meer slik. Soms enkele dagen vroeger, soms wat later.
Maar wat ik me dus afvraag....
Ik check mijn borsten vaak. Toch wel 2 keer in de week. Normaal gesproken. (Dit is er alleen de laatste tijd een beetje ingeschoten)
Ik heb dit nog nooít gevoeld.
Als het met mijn menstruatie te maken zou hebben, kan het dan zomaar ineens 'opkomen'? Of zou ik het dan vaker moeten hebben gehad?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 23:36

Chiqa schreef:
Oef....ik vind wel dat er erg snel over kanker wordt nagedacht...

Er zijn nog meerdere dingen die in een borst kunnen zitten hoor! Kalk, vetbultje, een kliertje.

Zit het vast ? Is het rond en kan je het bewegen? Als het het laastet is is het over het algemeen, zeggen ze NIETS ernstigs.

Om even antwoord te geven.
Ik hoop natuurlijk dat het geen kanker is.
Alsjebliefd zeg!
Maar...
de waarheid is dat het in mijn familie héél veel voorkomt.
Ik heb het nagevraagt en alleen al aan mijn moeders kant blijkt het bijna wel bij elk gezinslid voor te komen of is voor gekomen.
Mijn oom, opa, oma, haar zus, een nicht van mijn moeder.....
Ik denk als ik zeg 7 man/vrouw dat ik in de buurt zit.
En dát is zo beangstigend!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:43

bedankt voor de knuf is altijd welkom

ylana -> zolang het geen borstkanker (en daar bestaan al tig soorten in niet altijd erfelijke)gerelativeerde kanker is wat je familie leden hebben gehad zegt dat heel weinig over jouw kansen op kanker , kunnen ondanks het feit dat er zoveel het gehad hebben kompleet losstaande gevallen zijn dus niet per definitie een iets om je erger zorgen over te maken

als je je zelf aanleert 1 week NA je periode te checken is dat genoeg daar de borst gedurende de maand idd anders aanvoelt

als je recent sex hebt gehad waarbij je man/vriend veel aan je borsten heeft gezeten of een bepalde manier of je zelf kan daardoor idd een kliertje geirriteerd raken maar die is normaliter dan ook (licht) gevoelig

idd dus vlak voor of 2 weken voor je periode kunnen je borsten anders aanvoelen dan "normaal" en menstruatie (hormonen) hebben zeer degelijk invloed op je klieren en evt verdikkingen

chiga -> misschien wel , maar als je er op tijd bij bent scheelt dat de helft zeker in je overlevings kansen
had ik maar eerder een doorverwijzing GEEIST ! dan had ik me nu geen zorgen hoeven te maken misschien...
iig zover optijd geweest dat ze direct een recronstructie hadden kunnen doen mijn borstspier nog had gehad mijn klieren nog had gehad geen uitzaaiingen in lymphe systeem ..en de rest .. en iets meer zekerheid dat ik mijn kleine misschien ooit nog groot zie worden

niks is zeker in het leven behalve dat je weet dat je ooit dood gaat en als je nu van je bureau stoel van achter je computer opstaat struikeld en je nek breekt is het ook over , het is allemaal erg relatief

ik ben ook wel 10 x voor jan banketstaaf door de hele malle molen geweest

het hoeft ook niks te zijn , maar zolang je geen foto hebt omdat te bewijzen weet je NIKS ! op gevoel zegt niks

is het een klein pijnlijk los zitten knobbeltje tja dan is de kans dat het een kieste of onstoken kliertje is een stuk groter en kan je gerust ff afwachten

ik ren ook niet met iedere verdikking direct naar de arts ..

doet het geen zeer .. zit je aan de pil? ook eventueel zonder dan moeten er allemaal allarm belletjes gaan rinkelen

neem gewoon het zekere voor het onzekere , het is voor ons hier vandaan nog minder te beoordelen dan door de ha op gevoel en die kan er al geen hol over zeggen

natuurlijk hoop ik samen met nog velen dat het niks is
eis een echo en je als het meezit zonder zorgen weer verder
anders maaak je je alleen maar druk (stres.. factor nr 1 bij velen ziekten ook k ..kan je veel beter voorkomen !)

een punctie zegt helaas ook niet altijd alles , zeg ik uit ervaring , tot na de operatie wist men niet zeker wat er waar zat puncties bleven negatief , echo had alles al gezegd gelukkig ..

ze gaven me toen 3 maanden ..dat is nu 4 jaar geleden , wonderen zijn de wereld niet uit !

laat gewoon een echotje of mammagrafie (is niet half zo pijnlijk als sommige het doen klinken , duurt maar paar seconden dat je borst geplet word..en met de nieuwe apperatuur nog minder als voorheen )maken en je weet bijna alles

iig of het niks of iets is ..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:21

ppfffff.... wanneer gaan ze het onderzoeken?

Heel veel sterkte, helaas heb ik ook al teveel die ziekte in de buurt gehad (mn moeder, vader buurvrouw, kennis, ect ect)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:24

Ylana schreef:
Maar wat ik me dus afvraag....
Ik check mijn borsten vaak. Toch wel 2 keer in de week. Normaal gesproken. (Dit is er alleen de laatste tijd een beetje ingeschoten)
Ik heb dit nog nooít gevoeld.
Als het met mijn menstruatie te maken zou hebben, kan het dan zomaar ineens 'opkomen'? Of zou ik het dan vaker moeten hebben gehad?

Nou, ik heb er geen verstand van, maar kan je wel vertellen wat ik zelf ondervonden heb.
Ik had er nooit (maar dan ook echt nooit) last van gehad. En ineens was het er.
Ik ben sowieso een probleemloos mens op dit gebied, heb eigenlijk nooit geen mankementen.
En toch kreeg ik het ook......... zomaar uit het niets.
Ik ben er mee naar de huisarts geweest, meteen de volgende dag al.
Omdat het zo snel opgekomen was en vanwege de 'structuur' (sorry, weet even geen ander woord) van de bobbel had hij al snel een vermoeden dat het niet om een kwaadaardig gezwel ging. Het zal vast zijn ervaring zijn, ik neem aan dat hij vaker met dit bijltje gehakt heeft.
Ik kreeg als advies om een stopweek in te lassen en daarmee zou het probleem verholpen moeten zijn. Dat klopte ook, een paar dagen nadat mijn menstruatie begonnen was, verdween het als sneeuw voor de zon.
Sindsdien heb ik er geen last meer van gehad.
Ik had overigens wel de mogelijkheid om doorverwezen te worden naar het ziekenhuis. Dat had ik ook zeker gedaan als het niet (snel) weggegaan was. Maar omdat er maar een paar dagen tussen het bezoek aan de huisarts en het begin van mijn menstruatie zat, heb ik het even aangekeken.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:27

Ylana, ik kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent, ik heb het zelf ook gehad toen ik stopte met de pil. Maar na mijn menstruatie was het weg.. Het waren dus opgezette klieren. Ik hoop dat dit bij jou ook het geval is.. Je hormoonhuishouding is ook van de leg nu he! Dat kan het dus heel goed zijn!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 11:44

Lame schreef:
Ylana, ik kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent, ik heb het zelf ook gehad toen ik stopte met de pil. Maar na mijn menstruatie was het weg.. Het waren dus opgezette klieren. Ik hoop dat dit bij jou ook het geval is.. Je hormoonhuishouding is ook van de leg nu he! Dat kan het dus heel goed zijn!

Ik ben al ruim een jaar gestopt met de pil.
Dus ik denk eigenlijk niet dat het daar mee te maken heeft.
Maar, dank je wel voor je lieve woorden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 19:18

Zo.
Gisteren ben ik, veel eerder dan ik verwacht had, ongesteld geworden.
Normaal duurt het door alle stress, juist enkele dagen langer.
Gelukkig dit keer niet.
Ik heb voor vrijdagochtend 09.30 een afspraak met de huisarts.
Het knobbeltje zit er nog steeds, jammer genoeg.

Hierbij wil ik gelijk even iedereen bedanken voor alle pb's die ik ontvangen heb.
Voor alle openhartige verhalen, alle ervaringen en alle test uitslagen.

Dit herinnerd me er nogmaals eens aan waarom ik zo graag op bokt zit.
Zodra ik meer weet, horen jullie het direct!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:26

Balen zeg!! Moest vandaag nog aan je denken en was benieuwd hoe het ging maar had natuurlijk op beter nieuws gehoopt.
Succes bij de huisarts en gewoon op je strepen staan. Dreig maar dat er anders opeens een berg Bokkers voor de deur komt te staan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:57

jeetje dat is niet niks, ik wil je heel veel sterkte wensen! en laat je ons weten hoe het verder gaat? Eigenlijk zou je toch vanaf je 18de zelf controle moeten doen toch? Ik ben nu 19 en heb er eigenlijk nog nooit op gelet terwijl ik het toch maar eens zou moeten doen, want je ziet nu maar, ongeacht de leeftijd het sluipt er toch in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:03

Ik lees nu dit topic pas
Wat balen dat het niet weg is nu.
We hopen allemaal maar dat het zo maar iets is.
Sterkte, want brr, het lijkt me zo eng.

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:23

Jammer dat het nu nog niet weg is.
Ik hoop dat het allemaal meevalt
Heel erg veel sterkte !

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:46

He jakkes, da's wel een tegenvaller......... hoewel: het kan nog
Bij mij duurde het ook een aantal dagen voordat het echt weg was.
Ik hoop echt zo ontzettend voor je dat het niets ernstigs is. Alleen de angst is al meer dan erg genoeg.
Heel veel sterkte en ik blijf voor je duimen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:30

Hoop ook ontzettend dat het met een sisser voor je afloopt. Zal duimen voor een goede afloop. Veel sterkte

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:22

bij mij zeiden ze ook dat het na mijn ongesteldheid weg zou zijn, het is wel wat minder geworden, maar af en toe is het weer wat verdikt. en als ik het met mijn andere borst vergelijk dan zit het daar ook, alleen voel je het daar minder. Ik ben helemaal door de molen gegaan en het kan een cyste zijn. sterkte, hoop dat je met wat minder spanning zit.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:56

Jemig zeg.. Hopelijk valt het reuze mee..
Succes vrijdag bij de huisarts! Als het knobbeltje dan niet weg is zou ik wel een doorverwijzing naar het ziekenhuis vragen(eisen)!
Sterkte!!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:59

Aii.. Je zit vast niet te wachten op zogenaamd wijze woorden van een 15-jarige, maar toch..
Ga op je gevoel af en laat je niks aanpraten! Als jij het niet vertrouwd, moet je om hulp vragen.
Heel veel succes, ik duim voor een goede afloop!

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:30

[quote="Chiqa"]Oef....ik vind wel dat er erg snel over kanker wordt nagedacht...

ik ben het met deze stelling helemaal eens, meestal is het ook niets, maar je kent je lichaam het beste en bij twijfel kan het nooit kwaad om het te onderzoeken.
Toevallig vandaag ook nog even laten controleren bij arts (moest er toch zijn ). Ze denkt ook aan een opgezette klier en ik hoop dat dat bij jouw ook het geval is.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:35

Morgen is het zover.
Ik schijt letterlijk peultjes.
Mijnj moeder heeft drie weken geleden een scan moeten ondergaan en daar heeft ze vandaag de uitlag over gehad.
Alles was goed!
Ik hoop dat het bij mij morgen ook zo is....
Ik ben gestopt met zelf te voelen. Op een gegeven moment voelde ik weet ik veel wat!
Nou, duimen jullie mee?!?

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:36

Heel veel sterkte en ik duim!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:37

Heel veel sterkte
en uiteraard duimen wij mee

Caritas