Voor of tegen dierproeven en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goldie

Re: Voor of tegen dierproeven en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:27

Faas schreef:
Waarom mogen we het wel op dieren testen en niet op mensen? Ken genoeg mensen die zo iets voor de maatschappij kunnen betekenen.

Ik zie niet zozeer waarom een dier, onschuldig, minder is dan een mens. En al helemaal niet minder dan sommige mensen Knipoog.

Het is verplicht om eerst op dieren te testen, daarna zijn er wel mensen nodig om ze te testen... dus die mensen kunnen alsnog zoiets betekenen voor de maatschappij Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:15

Iedereen die hier roept dat er alternatieven zijn voor dierproeven: zeker die zijn er, tot op zekere hoogte. Niet alles is met computers te simuleren, en als er wat gesimuleerd kan worden, komen de data voor de simulaties ook uit resultaten van eerdere onderzoeken.

Een mens kan nu eenmaal heel anders reageren dan de computer berekend. Zelfs prognoses van artsen slaan heel vaak de plank compleet mis. Mensen met kanker die van de arts een half jaar tot een jaar te leven krijgen, lopen na 10 jaar nog steeds op deze aardbol rond. En ogenschijnlijk simpele ingrepen zijn ineens dodelijk.

Enfin, ik ga mezelf hier niet herhalen, ik krijg de indruk dat de links naar vorige topics niet worden gevolgd om alles wat hier al eerder over is gezegd even door te lezen. En ja, het zijn pittige discussies, en nee, door het alleen maar door te lezen krik je niet je aantal berichten op. Maar het voorkomt wel een hoop ergernis door dingen hier weer te gaan herhalen die al zo vaak zijn gezegd. Het blijft een voor/tegen discussie, de voorstanders blijven voorstanders, de tegenstanders kun je door een dergelijke discussie echt niet van mening laten veranderen.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:30

ik ben VOOR bepaalde dierenproven ik kan mij wel voorstellen dta iemand met kanker graag genezen wil worden *is overigens niet mijn keuze omdat ik als ik kanker of een transplantaie nodig heb liever gewoon dood ga ik geloof er in dat mijn lichaam deze ziekte niet voor niks krijgt het leven is dan gewoon dood leuk op* maargoed ik ben ook TEGEN cosmetica en dergelijke proeven. Omdat dit alleen maar het versieren van jezelf is en dus eigenlijk overbodig *nee ik gebruik zelf ook geen cosmetica*

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:08

Goldie schreef:
Het is verplicht om eerst op dieren te testen, daarna zijn er wel mensen nodig om ze te testen... dus die mensen kunnen alsnog zoiets betekenen voor de maatschappij Knipoog

Verplcihtingen kunnen afgeschaft worden. Ik heb nog steeds neit door waarom een dier minder is dan een mens.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:58

ik ben tegen testen voor cosmetica en stoffen die al een keer grondig getest zijn, maar wat betreft medicijnen ben ik 100% voor

heel simpel, ik ben niet van plan een of andere enge dodelijke ziekte te nemen zodat ze het verloop en de medicijnen is een gecontroleerde omgeving kunnen testen, ze moeten alles van zo'n ziekte weten. Heel zielig voor de aapjes, erg hypocriet van mij: ik wil het niet zien en er niks mee te maken hebben, maar ik ben wel blij dat mijn dochter gewoon veilig ingeent kan worden.

Ik ben alle beestjes die gestorven zijn voor onze gezondheid heel dankbaar en ik vind dat we een monument voor ze moeten oprichten!

Overigens wordt er best (riskant) op mensen getest hoor:
http://wwwutnws.utwente.nl/utnieuws/data/32/30/EGBERT.html
tegenwoordig staan er regelmatig oproepen in de krant voor menselijke proefkonijnen, meld je aan, zou ik zo zeggen!
het betaald best goed geloof ik

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:03

Voor.
Cosmetica mag al niet meer getest worden op dieren (en terecht).
Ik vind dat de spotjes van Proefdiervrij dat wel suggereren.

Voor medische doeleinden heb ik er geen problemen mee.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:51

NotNice: ik vind het een schone taak voor veroordeelden voor zeer zware criminelen. Kan men voor de samenleving iets doen en de dieren worden gespaard.

Kijk, ik zou ook medicijnen niet weigeren. DAt is de overlevingsdrang van ieder mens. Cosmetica gebruik ik niet. Maar waarom dieren zo ondergeschikt moeten raken dat snap ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:55

k ben zeker tegen!! ik ben ook vegetarier en ik kan er helemaal niet tegen als dieren moeten lijden om mensen een plezier te doen!! Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:57

Ok, even voortborduren op de suggestie van Faas. Hoe denk je de reactie van medicijnen in te kunnen schatten op iemand die onder de drugs zit, of een verleden heeft met drugs/alcohol? Hoe seriesu kun je de testresultaten nemen van een persoon die in zijn leven al van alles heeft geslikt dat de lever kort voor opgeven staat? Hoe wil je beslissen of de problemen met de lever van de medicijnen komen die de gedetineerde heeft geslikt (wel of niet vrijwillig)? Hoe wil je nagaan of het agressieve gedrag dat optreed komt door de medicijnen of komt door het van nature al agressievere gedrag van de deliquent?

Een onderzoek heeft pas zin als je een test 1000 keer kunt doen. Zoveel zwaar criminelen heeft Nederland niet om de aantallen testen uit te kunnen voeren die nodig zijn voor een onderzoek.

Bovendien vind ik je opmerking bijzonder ongelukkig gekozen. We hebben in Europa's verleden al een keertje een figuur gehad die op grote schaal allerlei onderzoeken op mensen aan het testen was...

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:02

uhm, was dat niet een zeker meneer Mengele?

trouwens: zijn bevindingen worden vandaag de dag nog steeds gebruikt, en ik wil er echt niet aan denken hoe hij dat soort dingen ontdekt heeft.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:03

Laui! schreef:
Het gaat om het principe, sommige mensen zouden echt zeggen: 'nou, als het op een slang/spin/ander beest waar ze bang voor zijn is, dan mag het wel'. Dat vind ik hypocriet. Als je echt tegen bent, dan moet je ook écht tegen zijn vind ik.
Insecten zullen niet zo snel gebruikt worden voor dierproeven omdat ze totaal niet op het menselijk lichaam lijken, dus als je een spin een medicijn inspuit krijg je een totaal nutteloze reactie, het menselijk lichaam reageert totaal anders. Vandaar dat ze die dieren niet gebruiken. En als je heel strikt bent zou je dan eigenlijk ook geen vliegen dood moeten slaan, of draaf ik nu door?

Dat laatste stukje vind ik een vergelijking van niets (sorry).
Een vlieg doodslaan is iets heel anders dan dieren opsluiten in een hokje en ontzettend laten lijden door allerlei dingen bij het dier op te smeren, in te spuiten, te laten eten of wat dan ook.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:03

Als het goed is kan je in de lik geen drugs gebruiken.

daarbij kun je nooit zeker weten van iemand of hij al dan niet drugs gebruikt heeft. Daar komt nog bij dat je die mensen ook nog gewoon niets gebruikt heeft. Ik bedoel, iemand die een brute moord op zijn geweten heeft hoeft niet vanzelfsprekend iets gebruikt te hebben Knipoog. Zijn mogelijkheden voor.

Van iemand die zich vrijwillig aanmeldt weet je ook niet of hij van nature agressiever is. Dus dat is ook betrekkelijk.

En ja, daar gaan we weer. Je mag de man ook Hitler noemen hoor. Er was alleen een behoorlijk verschil met Hitler en nu. Hitler pakte onschuldige mensen hiervoor. Zwakkere mensen. Ik praat over mensen die zeer brute daden op hun geweten hebben. Ik bedoel, de doodstraf kan ook maar dan kan je nog net zo goed een nut eraan vastmaken toch?

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:11

[quote="Faas"]Als het goed is kan je in de lik geen drugs gebruiken.
[quote]
maar het is niet goed, in de gevangenis is wel degelijk drugs te krijgen, maar dat even daargelaten

wat je simpelweg zegt is dat we dan de doodstraf weer gaan invoeren, maar dat we de veroordeelden dan eerst lekker gaan martelen voor we ze vermoorden en in hele kleine stukjes hakken voor onderzoek

ik wil hier geen discussie over de doodstraf van maken, da's een ander topic! het gaat om het martelen van mensen of dieren, wie martelen we liever?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:30

Nee het gaat mij om het feit waarom dieren wel terwijl die onschuldig zijn en mensen die gruweldaden uitvoeren gewoon beschermd worden.

Want waarom mogen die dieren wel gemarteld worden dan? Want jij noemt het martelen (woord heb ik niet in de mond gehad) en ik vraag me dan af waarom dieren wel gemarteld mogen worden en mensen die wel anderen martelen dat dan niet zouden mogen. Aannemende dat het over martelen gaat dan he.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:33

Goldie schreef:
Voor
Het is gewoon nodig voor medicijnen, er worden overigens echt niet meer dieren gebruikt als nodig en over het algemeen ratten....
Deze proefdieren worden echt niet nutteloos gebruikt, het zijn namelijk speciale ratten van meer dan 100 euro... Bovendien hebben deze dieren het beter dan menig huisdier... Knipoog
Dat voor cosmetica gebeurt allang niet meer...

Ik vind die reclamespotjes trouwens echt belachelijk.... Boos!

En waarom zijn die reclamespotjes belachelijk dan?
Nutteloos gebruikt of niet, ik vind het nog steeds niet kunnen.
Ooh, omdat je ze goed eten geeft en een schoon 'hok' geeft dat je het recht proeven te doen waarbij die beesten absoluut pijn hebben?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:35

Laui! schreef:
Sunshine en spetterlover: jullie zullen het niet geloven, maar in Nederland (en ik neem aan ook in andere Europese landen) is het zo geregeld dat bij bijvoorbeeld medicijn onderzoek er een bepaald aantal stappen doorlopen MOET worden voordat je in de clinical trials op mensen mag gaan testen, de laatste fase daarvan is nog altijd een dierproef. Ergens is dat ook wel terecht, stel dat het misgaat en je een paar honderd proefpersonen de dood in jaagt of voor hun leven beschadigt (gehandicapt)??? Onderzoeken gaan helaas niet met 1 proefpersoon, maar met vele honderden zoniet duizenden. Een onderzoek is pas geslaagd als het keer op keer heeft bewezen dat het waar is. Wetenschap laat niets aan het toeval over. Of dit een juiste benadering is, dat is weer een heel andere discussie (laat ik me dus ook verder niet over uit), op dit moment is het dé manier waarop dingen gaan.

Klein praktisch voorbeeld. Onderzoeker heeft onderzoek gedaan naar een behandelmethode voor kanker. Het onderzoek was 'in vitro', reageerbuisonderzoek dus. Nu zijn de resultaten erg hoopgevend. De volgende stap is 'in vivo' (in levend materiaal). Dat is nogal een ruim begrip en de eerste stap is áltijd een proefdier. Overigens zijn de meest gebruikte proefdieren ratten, muizen, konijnen en cavia's geloof ik.

Ander voorbeeld: ik weet niet of er iemand hier is die doodsbang is voor spinnen? Zou jij het erg vinden als spinnen als proefdier werden gebruikt? Of muggen, vliegen, you name it? Puur gewetensvraagje Knipoog

Dat weet ik, dat het eerst op dieren getest moet worden voordat het op mensen mag, terwijl mensen er zelfs nog voor kunnen kiezen ook of ze wel of niet mee willen doen aan zo'n onderzoek!
Dat vind ik helemaal erg.
Ja ik ben bang voor spinnen en niet zo'n klein beetje ook, maar die sla ik ook niet dood als ze in mijn kamer zitten, die laat ik dan door iemand gewoon netjes buiten zetten. En dat is écht zo.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:45

Laui! schreef:
Het gaat om het principe, sommige mensen zouden echt zeggen: 'nou, als het op een slang/spin/ander beest waar ze bang voor zijn is, dan mag het wel'. Dat vind ik hypocriet. Als je echt tegen bent, dan moet je ook écht tegen zijn vind ik.

Dat ben ik met je eens.

Myra1 schreef:
Natuurlijk zijn er alternatieven voor dierproeven, maar zoals al eerder gezegd zal de laatste stap altijd een dierproef moeten zijn, om te weten hoe een levend lichaam erop reageert.

Ik vind het trouwens heel apart dat de (blijkbaar gezonde) mensen zo droog kunnen zeggen dat je die zooi maar lekker op jezelf moet testen.

Waarom moet dat dan getest worden op dieren? Wij willen er van profiteren, dus zullen we ook zelf de risico's moeten nemen van die proeven, maar nee, dat vind iedereen weer raar.
Sorry, maar ik snap echt niet dat mensen voor dierproeven kunnen zijn, ik vind het behoorlijk egoistisch.
Jullie zeggen zelf hoe 'erg' het is om die proeven op mensen te doen. Waarom is het dan niet erg als je het bij een dier doet?

Ryanne schreef:
Op het moment dat die muisjes in jullie huis lopen dan komen de klemmen en het gif tevoorschijn Knipoog

Die muizen worden trouwens in labaratoria super goed verzorgd. Ik vind dat als er echt geen andere alternatieven zijn dat dierproeven mogelijk moeten zijn, bijvoorbeeld met ziektes zoals HIV/AIDS en kankersoorten.

Onderzoekers proberen overigens zo min mogelijk met dieren te werken, maar ja, soms kan het niet anders.

Dat is dus niet zo, bij ons achter lopen ook muizen, al een hele tijd en er komt geen gif of muizenval bij kijken hoor.
Dat ze goed verzorgd worden is wel een makkelijk excuus he?
Met andere woorden, als ik mijn paard goed voer geef, zorg dat de stal schoon is, mag ik hem een knal geven wanneer ik wil, al heb ik daar geen enkele rede toe? Want ja, ik verzorg hem goed, dus mag ik hem ook laten lijden als ik dat wil.

Quellian schreef:
Dus jij meldt je hierbij vrijwillig aan als proefkonijn? Lachen

Dat zou ik zo doen idd, ben nu alleen nog geen 18 dus mag niet. En aangezien proeven op mensen nog steeds niet mogen aangezien er altijd eerst op dieren getest moet worden is het nu nog niet zo nuttig.

Cassidy schreef:
Een mens kan nu eenmaal heel anders reageren dan de computer berekend.

En zo reageren mensen ook anders dan dieren. Sommige dingen kunnen voor mensen goed zijn, maar dieren kunnen er aan sterven.

NotNice schreef:
wat je simpelweg zegt is dat we dan de doodstraf weer gaan invoeren, maar dat we de veroordeelden dan eerst lekker gaan martelen voor we ze vermoorden en in hele kleine stukjes hakken voor onderzoek

ik wil hier geen discussie over de doodstraf van maken, da's een ander topic! het gaat om het martelen van mensen of dieren, wie martelen we liever?

Liever mensen in de gevangenis, die dus schuldig zijn, dan onschuldige dieren die niemand iets misdaan hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:54

Faas schreef:

daarbij kun je nooit zeker weten van iemand of hij al dan niet drugs gebruikt heeft.

Juist. Dat weet je niet. Drugs kunnen effect hebben op een lichaam die later pas tevoorschijn komen. Wat iemand in zijn leven heeft gedaan of niet heeft gedaan, waar hij is geweest of niet is geweest, het contact met pathogenen of juist het gebrek er aan kan de uitslag van een test wel degelijk beinvloeden.

Proefdieren worden speciaal voor de proeven geboren. Hebben een stamboom en een gecontroleerde leefomgeving, zodat je iig de uitwerking van factoren van buitenaf zoveel mogelijk kunt uitsluiten. En dat kan bij een mens niet.

Even afgezien dat het testen van geneesmiddelen op mensen, ongeacht wat ze in hun leven hebben gedaan, zonder hun toestemming gewoon misdadig is. In mijn ogen ben je dan geen haar beter dan die zware crimineel. En wat noem je zware criminaliteit? Drugsdealer? Belastingsontduiker? Verkrachter? Of de seriemoordenaar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:56

Spetterlover schreef:
Cassidy schreef:
Een mens kan nu eenmaal heel anders reageren dan de computer berekend.

En zo reageren mensen ook anders dan dieren. Sommige dingen kunnen voor mensen goed zijn, maar dieren kunnen er aan sterven.

Ik denk - nee, ik weet zeker, dat geneesmiddelen nieteens verder ontwikkeld zouden worden als tijdens de testfase massaal proefdieren zouden gaan overlijden.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:14

Spetterlover schreef:
Goldie schreef:
Ik vind die reclamespotjes trouwens echt belachelijk.... Boos!

En waarom zijn die reclamespotjes belachelijk dan?

Omdat er zo helemaal niet te werk wordt gegaan... dit spotje laat mensen denken dat die dieren voor niks worden gebruikt, wat niet zo is....de studiebegeleider van m'n zus die heeft ook meteen een klacht ingediend, logisch vind ik...
Als jij nou later doodziek bent en je kan met behulp van medicatie weer beter worden. zou jij dat dan weigeren, omdat dit op dieren getest is....
Ze kunnen beter aandacht besteden aan dingen waar je wel wat aan kan doen....

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:38

Ik zal het maar voorzichtig zeggen, ik werk met proefdieren Blauw oog .

Als Medisch Bioloog onderzoek ik ziekten en geneeswijzen en daarvoor zijn proefdieren helaas noodzakelijk.

De wetten zijn tegenwoordig zo streng dat proefdieren niet zomaar gebruikt worden en goede verzorging krijgen. Wij werken op dit moment met ratten. Deze worden dagelijks op schoot genomen en hebben speeltjes in het hok. Verder worden ze dagelijks gewogen en hebben altijd genoeg vers voer en water.

Bij ons op de afdeling hangt wel een goede poster. Hierop staan mensen te protesteren tegen dierproeven. Eronder staat vrij vertaald Knipoog door dierproeven leven mensen gemiddeld 30 jaar langer, jammer dat ze dat spenderen aan het demonstreren.

Ik ben van mening dat als mensen echt tegen dierproeven zijn, ze ook medicijnen moeten weigeren als ze ziek zijn. Deze zijn namelijk vrijwel allemaal op dieren onderzocht

Ik ben wel compleet tegen cosmetica testen op dieren trouwens, dat vind ik niet noodzakelijk.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:39

Amen _/-o_

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:47

ik ben tegen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:47

Cassidy schreef:
Faas schreef:

daarbij kun je nooit zeker weten van iemand of hij al dan niet drugs gebruikt heeft.

Juist. Dat weet je niet. Drugs kunnen effect hebben op een lichaam die later pas tevoorschijn komen. Wat iemand in zijn leven heeft gedaan of niet heeft gedaan, waar hij is geweest of niet is geweest, het contact met pathogenen of juist het gebrek er aan kan de uitslag van een test wel degelijk beinvloeden.

Proefdieren worden speciaal voor de proeven geboren. Hebben een stamboom en een gecontroleerde leefomgeving, zodat je iig de uitwerking van factoren van buitenaf zoveel mogelijk kunt uitsluiten. En dat kan bij een mens niet.

Even afgezien dat het testen van geneesmiddelen op mensen, ongeacht wat ze in hun leven hebben gedaan, zonder hun toestemming gewoon misdadig is. In mijn ogen ben je dan geen haar beter dan die zware crimineel. En wat noem je zware criminaliteit? Drugsdealer? Belastingsontduiker? Verkrachter? Of de seriemoordenaar?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:48

trisca schreef:
Ik zal het maar voorzichtig zeggen, ik werk met proefdieren Blauw oog .

Als Medisch Bioloog onderzoek ik ziekten en geneeswijzen en daarvoor zijn proefdieren helaas noodzakelijk.

De wetten zijn tegenwoordig zo streng dat proefdieren niet zomaar gebruikt worden en goede verzorging krijgen. Wij werken op dit moment met ratten. Deze worden dagelijks op schoot genomen en hebben speeltjes in het hok. Verder worden ze dagelijks gewogen en hebben altijd genoeg vers voer en water.

Bij ons op de afdeling hangt wel een goede poster. Hierop staan mensen te protesteren tegen dierproeven. Eronder staat vrij vertaald Knipoog door dierproeven leven mensen gemiddeld 30 jaar langer, jammer dat ze dat spenderen aan het demonstreren.

Ik ben van mening dat als mensen echt tegen dierproeven zijn, ze ook medicijnen moeten weigeren als ze ziek zijn. Deze zijn namelijk vrijwel allemaal op dieren onderzocht

Ik ben wel compleet tegen cosmetica testen op dieren trouwens, dat vind ik niet noodzakelijk.

Dat blauwe oog krijg je niet van mij hoor Knipoog. Dat ik er een andere mening op na houdt wil niet zeggen dat ik anderen veroordeel. Wie ben ik tenslotte. Alleen inderdaad, ik ben het niet eens met hoe het gaat.