Wie lijdt er hier aan emetofobie? (Angst voor overgeven)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wie lijdt er aan een braakfobie?

ja.
6 (66%)
nee, absoluut niet.
Geen stemmen
geen idee, ben er wel huiverig van.
3 (33%)
heb er nog nooit van gehoort.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 9

Anoniem

Re: Wie lijdt er hier aan emetofobie? (Angst voor overgeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:55

Wat haagse meid al zegt, ja je kan het tegen houden maar het is echt vrezelijk...

wat er dan door je heen gaat....vechten tegen het braken, zweten en trillen (Wat er hier ook verteld werd) en je hele lichaam schokt.

Kan me goed voorstellen dat je naar de datums kijkt Haagse, dat is op zich niet verkeerd, want dingen eten ver boven de houdbaarheids datum is ook slecht voor je darmen heb ik een arts eens horen zeggen. Mn schoonmoeder (EX) deed dat ook heel vaak, zelfs vis en vlees, ze heeft darm kanker gekregen en de arts zei dat het daardoor kwam. >;) ik weet het niet presies...

Met deze warme dagen ben ik ook extra allert, ik baal zo van die fobie maar heb nog niet de wereld tip gehoort om er van af te komen Lijst helaas...

Confrontatie is een geneesmiddel zeggen ze, nou dat bleek in mijn geval niet zo te zijn.

Heb er veel mee te maken gehad, en zelf ook een periode gehad dat ik plotseling moest braken (Raket braken) maar ben er niet van genezen, bij sommige lijkt het te helpen.

Op de site waar ik het over had, staan ook braak foto's ingedeeld op criteruim, des te hoge des te "heavier"dus, ik vind het maar niks en wordt keer op keer misselijk als ik er naar kijk.

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:30

Wat lijkt me dat rot zeg, als je dat hebt. Ik kan me niet echt voorstellen hoe het is als het je hele leven beheerst maar het lijkt me in ieder geval enorm vervelend. Ik heb het niet, natuurlijk vind ik overgeven of iemand anders zien overgeven niet fijn, maar dat vindt niemand denk ik. Ik doe het niet graag maar als het moet, dan moet het, en ik vind het wel fijn dat je daarna meestal van de misselijkheid af bent. Maar als je het niet leuk vindt om over te geven dan heb je nog geen fobie.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:37

ik ben bang van overgeven omdat je niet kunt ademen ondertussen, en het gevoel dat je niet kan ademen is veel beangstigerend dan overgeven zelf...

ik ben steeds buiten adem en duizelig door zuurstoftekort als ik heb moeten overgeven... en ik heb ook iets nodig om me aan vast te klemmen (meestal de wcpot) als ik moet overgeven, anders wordt ik panisch..

maar een fobie heb ik niet,ik ben gewoon bang om niet te kunnen ademen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:38

dat je niet kan ademen heb ik nog niet eens bij nagedacht...zal daar ook maar niet te diep over nadenken, het is al vrezlijk genoeg...

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:59

Acilon schreef:
ik ben bang van overgeven omdat je niet kunt ademen ondertussen, en het gevoel dat je niet kan ademen is veel beangstigerend dan overgeven zelf...

ik ben steeds buiten adem en duizelig door zuurstoftekort als ik heb moeten overgeven... en ik heb ook iets nodig om me aan vast te klemmen (meestal de wcpot) als ik moet overgeven, anders wordt ik panisch..

maar een fobie heb ik niet,ik ben gewoon bang om niet te kunnen ademen

Apart is dat... als je iets doorslikt kun je ook even niet ademen, daar ben je toch ook niet bang voor? Met overgeven is het exact hetzelfde, alleen gaat het in tegenovergestelde richting Haha! Ik heb regelmatig over moeten geven (en dan niet alleen van de drank Bloos ) en ik leef nog steeds Haha! Het is niet de meest prettige ervaring maar het lucht wel enorm op achteraf. Ik kan de angst voor overgeven dan ook niet begrijpen.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:49

anne_lieke schreef:
Ik zag hier laatst iets over bij kopspijkers,ik kan het zo snel niet meer vinden..

Ja ik ook. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:54

Ik heb de verkeerde link van de site gegeven, het is nl www.emetofobie.nl daar is een forum en je kan er verder heel veel info vinden over de fobie.

@Ronnez; ruilen? :p

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:03

Goh heeft dat ook nog een naam?

Ik weet niet of het bij mij zo is maar ik heb dus mijn hele leven dat ik niet kan en wil braken, krijg bijna geen lucht mer als ik het doe omdat alles zwaar op spanning sta omdat ik het tegenhou en verkramp.

Kan er niet tegen andere mensen te zien braken, spugen oid.

Maar ben neit d ehele dag op zoek, wandel even de kamer uit als er op tv zoiets dergelijks gebeurd.

Heb wel een keer helemaal onder de kleine blauwe plekjes gezeten in mijn mond, keel, gezicht, hals etc. op alle plekken die je aanspant.
Volgens de dokter was dat omdat ik niet durf te braken, te gespannen ben, uiteindelijk toch braak omdat het er gewoon uit moet, en daarbij dus alles zo'n beetje beschadig.

Maar geen idee of het hetzelfde is, vind het gewoon een rotiets, heb altijd het idee dat ik stik, gelukkig ben ik maar 1 keer per jaar oid zo ziek dat ik moet braken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:05

Hoi Sily, je kan eens lezen op die site die ik net genoemd heb, ja het heeft een naam!
Wist ik zelf ook nooit tot ik het las, ikzelf kan wél overgeven, alleen ben heel erg bang besmet te raken als het heerst (buikgriep) en doe er alles aan overgeef dingen te vermijden, bepaad eten eet ik niet en ik drink nooit teveel, mn vriend mag van mij ook niet teveel drinken, anders slaapt hij ergens anders hebben we afgesproken.
Je bent dagen van streek en misselijk van angst als je iets hoort.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:10

klopt ronnoz, maar dat duurt niet zo lang... ik kan wel 5 a 10 'kotsen'

+ het gevoel dat je buik dichtklapt, omdat je maag samentrekt, perst al de lucht uit je longen.. ik voel me dan als een een lege pastic fles water waar je de lucht uitduwt en die verkrampt terug lucht wil opzuigen.. (snap je Verward , beetje moeilijk uit te leggen..)

maar als ik moet overgeven van de drank merk ik er niks van Vork , maargoed, àls ik moet kotsen van de drank ( 1 keer gebeurd) ben ik al bijna niet meer van deze wereld..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:12

Chiqa daar heb ik geen last van, ben niet dagen van streek, aleen ik wil het niet en kan het dus oko heel erg moeilijk.
Zit dan ook een geluid bij waar je u tegen zegt omdat alles verkrampt en gespannen is.

Wel vermijd ik idd bepaalde dingen.

1 voordeel zal nooit aan de braak gaan om af te vallen zei mijn ma altijd, die was daar wel blij mee Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:53

Oh wat lijkt me dit erg als je dit hebt. Ik denk dat ik jullie ergste nachtmerrie ben. Als ik ook maar denk misselijk te zijn/worden of het zit echt dwars, zorg ik dat ik het kwijtraak en ja dat gaat met de vinger in de keel. En nu niet allemaal hysterisch worden, ik heb geen boulimia of iets anders, maar als t dwars zit, moet het eruit, dan klaar je daarna vanzelf wel weer op!

Heb met behoorlijke regelmaat migraine aanvallen met bijbehorende misselijkheid, nou weg ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:20

daffodil schreef:
Oh wat lijkt me dit erg als je dit hebt. Ik denk dat ik jullie ergste nachtmerrie ben. Als ik ook maar denk misselijk te zijn/worden of het zit echt dwars, zorg ik dat ik het kwijtraak en ja dat gaat met de vinger in de keel. En nu niet allemaal hysterisch worden, ik heb geen boulimia of iets anders, maar als t dwars zit, moet het eruit, dan klaar je daarna vanzelf wel weer op!

Heb met behoorlijke regelmaat migraine aanvallen met bijbehorende misselijkheid, nou weg ermee!

dat is ook maar een van de meest gezonde instellingen di eik me op dat gebied kan voorstellen, nogmaals ik wou dat ik dat ook had het zou mn leven enorm veranderen!

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:33

Helaas heb ik door een nare ervaring in het ziekenhuis ook erge angst voor braken.
Ze hebben me na een operatie op mijn rug uit laten slapen. Ik moest kotsen in mn slaap en ben dus bijna gestikt. Gelukkig legde een verpleegster me net op tijd op mn zij.

Echt een fobie is het niet en het gaat ook wel steeds beter omdat ik de laatste paar jaar een paar keer heb overgegeven en het me achteraf meeviel.

Ik kan er ook echt niet tegen als een ander moet. Zelfs bij mijn hond begin ik al neigingen te krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:34

Wat helpt is dat je een instelling moet zien te bereiken van 'ach als ik moet kotsen dan zie ik dat dan wel weer, je gaat er niet dood van, het is vervelend, maar het gaat wel weer over'

*sprak iemand met een groot angstprobleem*

Ik durf bijv. niet in een vliegtuig of trein omdat ik daar niet uitkan als ik een angstaanval krijg. Terwijl ik weet dat de angstaanval uiteindelijk ook wel zakt als ik blijf zitten, toch durf ik niet..... dus ik weet hoe moeilijk het is om je om te schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:19

Daar zeg je wat abaresk...alleen de fobie is uitgebreider soms dan alleen het braken zelf. Kijk als er iemand om je heen ziek wordt, doe je er echt van alles aan om het zelf niet te krijgen ook loop ik dan overdreven met vitamine pillen en schone handoekjes achter mezelf en mn vriend aan...

Kijk 95% kans dat een emetofoob niet ziek wordt, maar dat neemt niet veel van de angst weg. Zo weten we ook presies wat de incubatietijden van buikgriepjes kunnen zijn, dán pas ben je veilig als je die tijd voorbij bent. Het echt krijgen is de tweede ansgt begrijpen jullie het een beetje?

@Kim; wat gruwlijk dat ze je zo hebben laten liggen, ik denk dta je meer angst heb gehad om te stikken...geen prettige ervaring! Ach gut

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:51

Arabesk dat zeg ik ook tegen mezelf, gewoon laten komen, dan ben je er vanaf.
Mar alles verkrampt en dat kan ik niet ontspannen, waarna ik het idee heb dat ik geen lucht meer kan krijgen en dus nog meer verkamp en beetje in paniek raak.

Maar probeer het stug weer als het dan toch zover moet komen, ooit zal het dan toch wel lukken, zie alleen ene beetje op tegen ochtend misselijkheid als ik ooit zwanger zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:36

bij mij verkrampt het dus niet...laat het wel komen als het dan echt moet maar daar is ook alles mee gezegt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:08

Ik heb echt met jullie te doen, want wat lijkt me dat gruwelijk zeg! Als ik echt misselijk ben dan ben ik er het liefst zo snel mogelijk van af. Ik word ook duizelig en kan rustig tegen de vlakte slaan, dus ik probeer echt zo snel mogelijk er van af te komen en daar is dus maar 1 oplossing voor, over je nek gaan.....Blij ben ik er nooit mee hoor, maar t lucht gewoon op.

Gelukkig moet ik zeggen dat het de laatste tijd best goed gaat en niet meer zoveel last heb van extreme misselijkheid bij migraine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:29

he migraine...dat si echt heel erg he heb ik dan gehoort van verhalen.....en je kan er toch ookzo weinig aan doen? Ikzelf associeer iff migraine met braken, ikzelf heb ook ooit eens hele erg e hoofdpijn gehad, bleef me rot slikken aan ibuprofen, maar overgeven deed ik niet.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:43

Afbeelding

Clien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:18

Ik denk ook dat ik er een vorm van heb. Vroeger was het erger, en heb nu vaak last van paniekaanvallen dat komt door misselijkheid of andersom.
misschien een tip voor iedereen: Als je je naar voelt denk dan:'laat het maar komen, het komt weer goed en ik ga niet dood ofzo...' Ik weet dat dit makkelijker gezegt is dan gedaan maar door het tegen te houden wordt het alleen maar ellendiger.
Verder is er ook een forum over, weet niet of dit al genoemd is in dit topic. www.emetofobie.nl

iedereen succes, en laat jullie niet gek maken...!