Zou jij het willen weten.... (kanker)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jaantsje

Re: Zou jij het willen weten.... (kanker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:58

Als je er op tijd bij bent.
Het is maar een kleine zin maar kan zoveel betekenen.
Ook bij mijn moeder had het anders kunnen gaan maar het was te laat.
En dat is wel het punt waar ik nog steeds moeite mee heb.
In juli is het drie jaar geleden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:06

Nickyu... ik ben sprakeloos om je verhaal...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:11

Ik zou het niet perse willen weten, maar je weet zelf toch wel ongeveer of je een verhoogde kans hebt? Als het bijvoorbeeld in de familie 'zit' dan weet je dat je een verhoogde kans hebt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:31

dat 1 ouder K heeft of gehad betekend niet altijd dat jij als hun kind zijnde meer kans maakt op , daar moet het dan wel erfelijk voor zijn
en daar gaan we weer bewijzen dat het wel erfelijk is kunnen ze wel bewijzen dat het niet erfelijk is kunnen ze niet
maar de leeftijd en de soort kanker helpt vaak wel mee in het bepalen van het vermoeden daarvan of juist geruststelling van niet ..
vraag het de arts die weet het meestal wel met enige zekerheid te vertellen, of het waarschijnlijk wel of niet erfelijk kan zijn..

ik geloof dat 10% van alle vrouwen vroeg of laat een vorm van borstkanker krijgen , helemaal zeker weet ik dit niet , gesprekje is al lang geleden en was onderinvloed van wat gifstofjes Bloos

maar al is het 1 op 100 dan nog is het een goede raad je gewoon zelf maandelijks te controleren , 1 week na je maandelijkse periode
dit om een gelijk beeld te krijgen omdat je borsten nu eenmaal anders aanvoelen (kliertjes Tong uitsteken ) tijdens en voor de menstruatie als daarna

dan ken je je eigen borst als geen ander en voel je een verschil
wacht dan een maand af en doe het weer word het verschil groter en zeker als het niet gevoeliger is of pijnlijk !! en niet alle kankers beginnen met een knobbeltje of een bobbeltje ! daarom zeg ik ook verschil ipv , ga dan langs de HA en laat je doorverwijzen voor een echo , oncoloog zegt ook liever 100 vrouwen voor jan doedel gecheckt dan 1 te laat ...

heeft geen zin om bij ieder pijntje of gezwollen kleirtje bij de ha te zitten , ha neemt je niet meer seriues en zelf word je der alleen maar paranoia van Knipoog

er zit weinig leeftijd aan verbonden je kunt het al op vroege leeftijd krijgen ! (ook gezwellen in de lever bv kunnen door de pil komen ..)

denk dus bewust na over de pil het is niet alleen maar lekker makkelijk

begrijp me goed ben zeker niet tegen de pil , maar wel voor bewust gebruik , niet voor zeer jonge pubers die net ongesteld zijn geworden en het gelijk maar een jaar proberen uit te stellen Boos!

sorrie dames je bent een vrouw en het hoort er bij , wees blij dat je je niet elke dag hoeft te scheren

al zou ik mogen kiezen liet ik een baard staan Haha! Haha!

kanker kun je door 984376 redenen krijgen en ook maar 100.000 soorten K , heeft dus ook geen zin om alles maar te laten maar wees bewust bezig met wat je doet , ook de leuke dingen trouwens ! en soms is er geen reden te vinden .. dokters zijn helaas geen tovenaars ze weten niet alles en kunnen helaas ook niet altijd alles ..

toverwoordje is vaak wel "er op tijd bijzijn.."helaas niet altijd maar dat is een ander verhaal helaas zijn niet alle kanker soorten te genezen
MAAR VEEL WEL !!! dus K betekend niet automatisch doodgaan aan...

en vergeet niet TE GENIETEN VAN HET LEVEN Haha! Knipoog

dood gaan we toch , ooit en allemaal

zo oma nickje heeft gezegd Sigaar
Laatst bijgewerkt door nickyu op 13-05-05 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:34

Ben jij nu nog aan de pil dan NickyU? Als dat als ik het goed gelezen heb de reden is?

Ik begrijp het wel, dood gaan we toch, maar ik ga toch liever wat later... heb ook in Februari afscheid moeten nemen van de moeder van mijn vriendin, foute diagnose... maar als er nu al zoveel mensen zijn met K, waarom zijn ze er dan gewoon niet feller op!! Laat dat apparaat maar 24 u per dag draaien, iemand die het heeft, maakt het niet uit of die om 2u 's nachts bestraald of chemo krijgt, zet er maar een turk aan, maar benut die machine optimaal voor het aankoopbedrag...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:03

Mijn moeder maakt ook nog grapjes... Ze lag in het ziekenhuis door de bijwerkingen (ze had koorts, schimmelinfectie in mond ect).

Ze zei: Ik keek vanochtend in de spiegel naar mn mond (om te kijken of het minder was) en ik zag mezelf en ik dacht ik lijk wel op die ene uit de adams family (die kale die gek is op bommen).

Toch schrik ik wel ervan dat Nickyu het van de pil heeft. Het maakt me best bang, omdat ik ook in mn achterhoofd heb ik dat ik een verhoogde kans heb.

Welke pil slik(te) je eigenlijk? En zou het aan de zwaarte hebben gelegen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:37

nee moest direct vd pil af en had ik alles van te voren geweten had ik en later begonnen met deze en eerder gestopt , dus niet niet gebruikt ..

pil gebruik nu is net als zwanger nu einde verhaal voor nickje op zeer kort termijn ...

ik mag nu helemaal niks gebruiken waar evt hormonen in zit of beinvloed , tja natuurlijk mag het wel .. maar wijsheid is wat anders...

let wel om longkanker te krijgen moet je meer doen dan roken dan moet je wel potientiele longkanker cellen hebben die op de rook reageren

idem dus voor de pil .. moet je dus wel potientiele k cellen hebben die
op hormonen reageren

lag niet aan de zwaarte maar aan de langdurig heid vh gebruik..

en dat telt voor alles met K van gefrituurde groenten schijn je het ook te kunnen krijgen , kanker dus, maar af en toe een loempiatje kan echt geen kwaad hoor Knipoog

(mijn lijfspreuk niks moet ... (tussen haakjes denk ik daar wel achter ... maar zeur dan ook niet over de gevolgen vd keuzes die je maakt)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:57

Ik schrok nogal, omdat ik ook verhoogd risico heb. Als ik dan nu nog meer risico loop door zo'n pilletje, terwijl dat ook niet hoeft.... Stom dat ik daar niet op gewezen nog ben door de HA.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:02

die ' potentiele' kankercellen zijn cellen die al een mutatie hebben van de drie die zorgen voor het stoopen na een bepaald aantal delingen. Er zijn ontelbaar veel dingen die de tweede en derde mutatie kunnen triggeren.
Bovendien zijn er ongetwijveld in elk mens zeer veel van deze potentiele tumorcellen aanwezig, in je hele lichaam.
Je kan wel wat dingen vermijden, maar lang niet alles. Zorg wel dat je geniet van het leven.
Hoe dan ook;

Van leven ga je dood.

1op de 5 vrouwen sterft vandaag de dag aan borstkanker of de gevolgen ervan !!

Ik heb onderzoek gedaan op het ziekenhuis en heb van dichtbij het kanker-onderzoek meegemaakt. ( ben medisch bioloog in spe Knipoog )Er worden veel ondekkingen gedaan voor nieuwe terapieen, maar voor dat in de kliniek toegepast mag worden....

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:03

ik zou het niet willen weten, ik zou geen oog meer dicht doen 's nachts. bij mij zit kanker in de familie, aan beide kanten dus zowel vader als moeder de kant. dus ben er altijd wel extra alert op.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:42

Ik zou het ook wel willen weten. De zus van mijn oma is overleden aan kanker en nu is mijn eigen oma ook heel ziek, ook kanker. Het zit dus wel in de familie..
Is er nu groot kans dat ik het ook kan krijgen of is het puur toeval??

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:52

Heftig onderwerp...

Aangezien ik werkzaam ben in het kankeronderzoek word ik regelmatig met kanker geconfronteerd. Logisch ook, 1 op de 3 mensen krijgt het ooit.

Maar recent is de ziekte ook in mijn directe familie opgedoken en dan word je pas echt met je neus op de feiten gedrukt dat er snel bij zijn erg belangrijk is. Voor mijn familielid is genezing te laat, alleen pijn verlichting en tijd rekken is nog mogelijk.

Ik zelf zou het wel willen weten of ik drager zou zijn van een bepaald gen. Je kunt er echt niet vroeg genoeg bij zijn!

Maar nog een vraag die ook wel voorkomt is: zou je preventief je borsten laten verwijderen als je een bijna zekere kans op bortskanker hebt? Deze vraag moeten sommige vrouwen beantwoorden en dat lijkt me erg zwaar...

Dreamy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:32

In mijn familie is aan de vrouwenkant altijd kanker geweest..
De kans is groot dat ik het ook krijg, dus dan zal ik me regelmatig moeten laten onderzoeken..

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:34

Hermesdeux schreef:

idem hier..

vind het ook ongeloofelijk knap dat je nog goed positief in het leven staat.. mijn moeder was precies hetzelfde en dat heeft me zooveel goed gedaan.
mensen zoals nickyu kunnen mensen echt doen veranderen naar het positieve in hun leven.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:38

Meyke schreef:
Hermesdeux schreef:

idem hier..

vind het ook ongeloofelijk knap dat je nog goed positief in het leven staat.. mijn moeder was precies hetzelfde en dat heeft me zooveel goed gedaan.
mensen zoals nickyu kunnen mensen echt doen veranderen naar het positieve in hun leven.

_/-o_ (amen) hij doet het weer eens niet Knipoog

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 14:48

Picobello durft zelfs nog een stap verder te gaan met de vraag of je preventief je borsten af zou laten zetten.....
Tsjonge, dat is een opgave!!
Maar dat zullen ze toch ook niet zomaar doen lijkt me. Dan zullen ze toch wel meer informatie hebben als alleen maar een verhoogde kans op kanker door erfelijkheid. Lijkt me. Toch?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:57

@ Jantina

Deze vraag komt pas aan de orde als (zo goed als) zeker is dat iemand later borstkanker krijgt. Maar het lijkt mij zo vreselijk moeilijk...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:20

Bloos voorlopig heb ik al 1 negatievelingetje positiever leren denken
mijn eeuwig negatief kijkende mannetje veranderd langzaam in een positiever persoon Haha! mocht ik in het geheel nog wat mensen mee kunnen slepen in de positivere kijk op het leven heeft mijn leven iig een goed doel gehad Bloos

ontopic -> een borst word niet zomaar afgezet .. licht(of was het ligt?) weederom ook weer aan de soort borstkanker
bij mij word het zelfs afgeraden de ander preventief te laten verwijderen , ze kunnen namelijk nooit al het borstweefsel verwijderen en het is dan moeilijker om te controleren

als je borst preventief huidbesparend word verwijderd mis je ook je tepel .. die kunnen ze vandaag de dag wel heeeel erg goed namaken Haha! echt natuurgetrouw op kleur en incl rimpeltjes Tong uitsteken hij staat dan alleen altijd stijf , je tepel Bloos mar ja ht intieme gevoel ben je wel kwijt.. Verdrietig

bij mij word reconstructie vd missende borst ook afgeraden mede door de reuma klachten die ik heb , uit ervaring zeggen ze dat die klachten dan eerder verergeren dan verminderen

maar als ik de keus had gehad (of er op tijd had bijgeweest) en had de keuze gehad had ik idd voor preventief verwijderen gekozen , als dat dus zin had gehad

ik ben nu mijn klieren en gedeelte vd borstspier kwijt en met name die "vervelende"klieren heb je niet voor niks !!
die had ik dan naar alle waarschijnlijkheid nog gehad (idem voor mijn borstspier geen uitzaaiingen en dus een hogere / langere overlevings kans...)

coco-> je grootmoeders zijn ook al ouder , was het de zelfde kanker of niet ... mijn opa is ook op 96 jarige leeftijd aan een hersen tumor overleden maar dat heeft toch echt helemaal niks met mijn kanker te maken en staat daar dus ook geheel los van ...
zou me niet zomaar te veel zorgen maken , zonde van je energie
als je er echt mnee zit kun je der eens naar vragen bij de arts
die kan je het wel uitleggen , in zo'n geval is weten vaak wel een gerust stelling Knipoog

trisca-> helemaal eens !! idd van leven ga je dood , maar dat ga je toch dus waarom zou je stoppen met leven ?(dmv je alles te verbieden wat evt leuk zou kunnen zijn , denk der gewoon bij na niemand kan jou vertellen welke triggers voor jou allemaal gevaarlijk zouden kunnen zijn.. en je kunt echt niet alles voorkomen)

1op de 5 Bloos dan zijn het de afgelopen 5 jaar wel erg veel meer geworden ... weet wel dat 1 op de 5 vrouwen die borstkanker krijgen overlijd aan ...

niemand wijst je op de gevaren vd pil , want het heeft toch ook zoveel goede bijwerkingen Boos! de discussie tussen oncologen en geneacologen schijnt al jaren op gang te zijn ,, maar ja meeste zijn mannen he en dat pilletje is toch ook wel makkelijk...

toch vraag het eens aan je DIERENARTS de pil bij katten en honden is kanker verwekkend de ruinen prik is kanker verwekkend , waarom ? TOEDIENING VAN HORMONEN veel artsen (dieren artsen dus ) zijn daarom ook niet zo voor deze oplossingen (hormoon toediening ok geslachts hormoon toediening..) vertel mij eens 1 reden waarom het bij de mens dan dus ongestraft levens lang gebruikt zou kunnen worden??

je ziet wel veel meer jonge meiden dan vroeger met hormoniale borstkanker .. maar ja een jaar of twintig geleden zijn de huisartsen ook wel erg gemakkelijk geworden in het voorschrijven van deze aan zeer jonge meiden ... en niet voor geboorte beperkingen .. nee voor luxe .. minder last vd menstruatie minder puistjes regelmatigheid terwijl je net met je puber begint , vertel eens eerlijk wie , zonder pil dus , was al binnen 2 jaar super regelmatig ??

voor sommige mensen is de pil echt een oplossing maar de meeste jonge meiden gebruiken het uit gemaks zucht , weekje of meer uitstellen die hap , soms proberen ze zelfs het jaar rond door te slikken
goede controlle is daar iig niet op , helaas

en nee ben nog steeds niet tegen de pil Vork

ik ga nog ff wat leuks doen , groetjes Pling

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:39

Op dit moment zeg ik dat uit voorzorg een borst eraf, absoluut nee.
Dat iemand met kanker sterk kan zijn heb ik zelf ondervonden.
Op de dag dat mijn moeder overleed kreeg mijn man nog even goed op de kop.
Hij moest goed op zijn zoon passen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:04

nee never !! echt niet.. ik denk als je het niet weet veel langer leeft Knipoog
Mijn tante is in dec aan kanker overleden ze was pas 47.. als ik zie wat ze allemaal heeft moeten doormaken.. Huilen

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:17

trisca schreef:
Van leven ga je dood.

1op de 5 vrouwen sterft vandaag de dag aan borstkanker of de gevolgen ervan !!

Volgens de site www.kanker.nl zijn de cijfers "gelukkig" iets anders.
1 op de 10.

Risico

De kans dat een man tot zijn 74e levensjaar Borstkanker krijgt is 0.07%. De kans dat een vrouw tot haar 74e levensjaar Borstkanker krijgt is 9.72%. Dit betekent dat 1 op de 1428 mannen en 1 op de 10 vrouwen voor de leeftijd van 75 jaar Borstkanker krijgt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:40

sterk topic... sterk dan in hoe iedereen hier zo verteld wat hij/zij meegemaakt heeft of nog mee maakt.

Ik zou me zeker niet laten testen. Ik denk niet dat mijn leven daar beter van wordt. Komt het op m'n pad, dan is dat maar zo, maar ik hoef dat nu echt nog niet te weten. Ook om wat Nickyu zegt... Met of zonder, je kan het krijgen en het kan wegblijven.

Bij mij in de familie hebben meerdere mensen kanker gehad. Mijn moeder heeft toen navraag gedaan of het erfelijke varianten waren, maar dat was niet zo... ze hadden gewoon de pech het te krijgen.

Een nichtje van me is pas 30 geworden, zij heeft botkanker gehad toen ze 14/15 was. Ze is nu dus alweer 15 jaar schoon. Ze zit nu in een speciaal programma van het AMC (? twijfel...) dat onderzoekt hoe het jonge mensen vergaat die schoon uit de kanker zijn gekomen. Hoe haar leven verder gaat, of het veel invloed geeft op je toekomst, wat voor baan je uiteindelijk hebt etc. Ze wilde daar graag aan meewerken, zodat ze in de toekomst meer van de nasleep weten.

Mijn opa is overleden aan longkanker... die heeft ook zijn hele leven Marlboro gesponserd, dus zelf was hij daar niet echt verbaasd over.

Ik controleer wel iedere maand mijn borsten, gewoon voor de zekerheid, dat is wat je kan doen, dus doe ik dat ook. Het is niet dat dat nou echt veel moeite kost. Meestal laat ik mijn vriend ook een keer controleren. Gezien hij dit al een hele poos elke maand mee doet, weet hij inmiddels ook hoe het moet voelen. Ook let ik wel op wat ik eet. Niets aan laten branden, opletten met vet dat soort dingen.

Dat loempia's slecht zouden zijn, wist ik trouwens niet. (Dacht dat ze in aziatische landen veel minder last van kanker hadden, door hun manier van eten.)

Ik wil leven om er zoveel mogelijk uit te halen, niet om altijd rekening te moeten houden met wat als...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:51

dione schreef:

1 op de 10.

Dan zal ik wel de cijfers van iets anders hebben Bloos

Maar het blijven er veel Boos!

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:56

trisca schreef:
dione schreef:

1 op de 10.

Dan zal ik wel de cijfers van iets anders hebben Bloos

Maar het blijven er veel Boos!

Veeeeeel te veel.
Het zou al heel wat zijn als ze het bevolkingsonderzoek verlagen naar 40 jaar, maarja dat kost weer te veel geld Boos!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:25

ik wil eerst even zeggen nickyu en anderen ik heb respect voor jullie instelling

Ik echter ben niet dapper en heb al moeite met het idee dat ik überhaupt doodga, als zo'n test dan slecht uitvalt zou ik daardoor misschien wel intenser leven maar anderzijds weet ik niet of ik in staat zou zijn zoiets te kunnen 'handlen'

verder wil ik enkelen uit dit topic sterkte wensen want het klinkt allemaal niet echt prettig in de oren