Kostgeld - vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:39

heb je wel gelijk in hoor Gwen, het is mooi als kinderen heel erg ondersteund worden door hun ouders op allerlei fronten. En op veel fronten (bedoel ik niet op het financiele gebied) zou dat vanzelfsprekend moeten zijn. Maar het is helemaal niet vanzelfsprekend. En dan ken ik ook nog een meisje dat door haar vader financieel wel heel goed gesteund werd. Maar dat was ook het enige.... is ook niet goed. En haar moeder liet het trouwens helemaal afweten.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:45

Ik ben dus een van die kinderen van Greetje. Ik ben nu twintig en zit op de PABO. Heb van de studiefinanciering een prestatiebeurs + de normale beurs van circa Fl. 525,-. Dit lijkt veel maar ik moet fl. 352,- per maand aan schoolgeld betalen en 70 gulden ziekenfonds. Verder betaal ik 100 gulden wegenbelasting in de maand op dit moment. Dit verandert nog omdat ik een nieuwe auto koop. Ik betaal thuis geen kostgeld, maar doe elke week de grote boodschappen en meer van dat soort boodschappen. Ook steekt Greetje me vaak wat extra's toe met betrekking tot kleren en diesel en de verzekering voor de auto. Ik ben hiervoor ze heel dankbaar. Mijn moeder zegt altijd geef me maar een dikke kus, dan is het goed. Lovers

miseryfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:49

Ik studeer wel..
en ben uitwonend.
Dus wat dat betreft is het topic niet echt op mij toepasselijk.

Maar als ik fulltime zou werken zou ik wel iets terug doen en of dat nog 400 piek per maand is of elke wek boodschappen maakt mijn moeder niet uit, ik denk dat ze allang blij zou zijn met het gebaar.

'Omdat we allebei slechts blanke alleenstaanden waren, hadden we geen recht op een huurhuisje voor f 400,- in de maand'
Sorry Desiree maar wat klinkt dat vreselijk discriminerend, zo van zolang je maar donker bent krijg je 1, 2, 3 een goedkoop huis.
Erg walgelijke uitspraak!![/quote]

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:05

Mischien vind jij dat een walgelijke uitspraak, maar ik vind het walgelijk dat wij door buitenlanders vaak gediscrimineerd worden en als we er iets van zeggen, dan discrimineren wij meteen (he miseryfox?). Hoeveel mensen ik echter niet heb horen klagen dat ze zich gediscrimineerd voelden doordat buitenlanders op hen voorgetrokken werden bij het zoeken van een huurwoning. Die hebben dat aan den lijve ondervonden. Sterker nog: tegen een van hen is het letterlijk gezegd bij een woningstichting: "sorry, als u buitenlands was geweest had u meer kans gehad." Kijk, als je nu zegt dat je DAT walgelijk vind, dan begrijp ik dat.
Maar het ging hier over kostgeld. Ik werk op een universiteit en ik hoor de docenten vaak klagen dat de studenten langer doen over hun studie. En dat komt omdat ze zoveel nevenwerkzaamheden hebben; geld verdienen. Dat moet gedeeltelijk ook om te kunnen leven en de studie te bekostigen. Ik vind het dan in zulke gevallen onterecht als kinderen ook nog eens kostgeld aan ouders moeten betalen. Je gunt je kinderen toch een optimale kans op studie? Dan moet je (als dat in je vermogen ligt) natuurlijk je kind wel de kans geven om zichzelf daar zoveel mogelijk op te richten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:35

Ben al afgekoeld hoor Haha!
Blijf nog lekker ff thuis, nog eens 1 of 2x goed op vakantie en dan hup huisje zoeken. Haha! Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:01

Over het betalen van kostgeld is inmiddels al zoveel geschreven, daar kan ik nauwelijks nog iets aan toevoegen.
'k Ben overigens van mening dat het heel normaal is om zodra je een baan hebt, je bijdrage te leveren.

Wat ik er nog aan toe wil voegen:
't Lijkt me zo leuk om als vader of moeder zijnde af en toe eens iets leuks te krijgen, bijvoorbeeld een bloemetje !
Uiteraard niet als vervanging van kostgeld, maar gewoon extra erbij, als blijk van waardering !

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 01:06

Ik betaal op dit moment geen geld aan mijn ouders, ja ben pas 15 dus, maar zo gauw ik een full time baan krijg, of ga studeren en dan toch thuis blijf wonen.. ga ik zeker kostgeld betalen.

IK heb het er eigenlijk nog nooit over gehad met mijn ouders.. maar voor mij is het wel vanzelfsprekend dat ik dat doe, een soort 'terugbetalen' voor alle dingen die ze voor mij hebben gedaan en dat ze het altijd zo lief hebben uitgehouden met mijn verschrikkelijke gepuber (ik weet van mezelf dat ik dat ontzettend kan zijn Knipoog )

Dus ik ga kostgeld betalen over ongeveer 2 a 3 jaar denk ik als ik dan nog thuis woon (tenzij mijn ouders het echt echt echt niet willen.. maar dat zal denk ik niet zo zijn)

En Sannetje.. al deze mensen betalen geld (of niet) aan hun ouders, omdat ze allemaal minstens 18 zijn

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 11:48

Desiree schreef:
Mischien vind jij dat een walgelijke uitspraak, maar ik vind het walgelijk dat wij door buitenlanders vaak gediscrimineerd worden en als we er iets van zeggen, dan discrimineren wij meteen (he miseryfox?). Hoeveel mensen ik echter niet heb horen klagen dat ze zich gediscrimineerd voelden doordat buitenlanders op hen voorgetrokken werden bij het zoeken van een huurwoning. Die hebben dat aan den lijve ondervonden. Sterker nog: tegen een van hen is het letterlijk gezegd bij een woningstichting: "sorry, als u buitenlands was geweest had u meer kans gehad." Kijk, als je nu zegt dat je DAT walgelijk vind, dan begrijp ik dat.

Nou je hebt heeelemaal gelijk. Ik heb precies hetzelfde gehoord!!!! Dat is ook tegen ons gezegt. Miserfox kan dat ook niet weten, dus je moet dat haar niet kwelijk nemen. Maar de gemeente en de woningstichting heeft hetzelfde tegen ons geroepen. Wij woonde ruim twee jaar lang (illigaal) in amsterdam totdat we eindelijk een toegewezen kregen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 11:50

Tjezes Prima, ik vind dit echt heel erg hoor. Ik voel me hier heel vaak gediscrimineerd en ik heb gemerkt dat meer mensen daar last van hebben.

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:36

o.o wat zijn we toch zielig.. wij blanken.. (lang leve de slachtofferrol)
| |
( "nee, dat zeggen we niet" yeah right..)

kom op mensen..!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 09:59

Desiree schreef:
Tjezes Prima, ik vind dit echt heel erg hoor. Ik voel me hier heel vaak gediscrimineerd en ik heb gemerkt dat meer mensen daar last van hebben.

oooh? En hoe heb ik je dan gediscrimineerd? Wees blij dan dat de gemeente positief discrimineerd. Ik wist hoe ik me toen voelde met toewijzing krijgen van een sociale woning, met al onze persoonlijke ellende ernog bij. Dus ik voelde me gediscrimineerd. Dat hoef jij niet te voelen door wat ik zeg.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 10:51

Ik vind een thuiswonend studerend kind zoals de dochter van Greetje een heel ander verhaal dan iemand die fulltime werkt. Wanneer je studeert heb je over het algemeen niet veel te besteden. Is het nog steeds zo dat je, wanneer je thuiswonend bent, minder geld krijgt?
Zolang mijn kinderen naar school gaan of studeren kunnen ze er op rekenen dat wij ze zullen onderhouden (zitten we nog wel even aan vast aangezien ze pas acht en vier zijn Haha! ).
Voor allebei hebben we overigens een spaarrekening geopend bij de geboorte in de hoop dat we ze straks een beetje "op gang" kunnen helpen bij het op eigen benen staan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 10:57

Ik vind een thuiswonend studerend kind zoals de dochter van Greetje een heel ander verhaal dan iemand die fulltime werkt. Wanneer je studeert heb je over het algemeen niet veel te besteden. Is het nog steeds zo dat je, wanneer je thuiswonend bent, minder geld krijgt?
Zolang mijn kinderen naar school gaan of studeren kunnen ze er op rekenen dat wij ze zullen onderhouden (zitten we nog wel even aan vast aangezien ze pas acht en vier zijn Haha! ).
Voor allebei hebben we overigens een spaarrekening geopend bij de geboorte in de hoop dat we ze straks een beetje "op gang" kunnen helpen bij het op eigen benen staan.