verstandelijk gehandicapten gedwongen anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: verstandelijk gehandicapten gedwongen anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:36

Ook licht verstandelijk gehandicapt is in mijn ogen gehandicapt. En idd, het zijn die bevolkingsgroepen waar trouwen en kinderen krijge de grote droom is. En toch ben ik van mening dat je dat niet zult moeten toestaan. Ook licht verstandelijk gehandicapten hebben een voogd of een ouder. Aan hen de taak om de nodige maatregelen te nemen.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:49

Ik ben ook voor gedwongen anticonceptie bij een VG. Eerder was ik tegen, maar sinds een paar maand werk ik in een gezin waarvan de moeder een verstandelijke beperking heeft. Nu pas zie ik wat voor schade het aan een kind kan geven. De kinderen zullen hoogst waarschijnlijk uit huis geplaats gaan worden en zullen in de verdere hulpverlening terecht gaan komen, en dan... De kinderen zijn getekend voor het leven. Terwijl moeder heel graag wil, maar het domweg gewoon niet kan en niet begrijpt.

En vroegtijdig de kinderbescherming inschakelen enz. Daar geloof ik niet in. Er zullen altijd kinderen het dupe worden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:25

Mijn nichtje is verstandelijk gehandicapt. ze is inmiddels tegen de 30 maar geestelijk is ze een jaar of 9.
Ze woont op dit moment begeleid zelfstandig, en dit gaat haar heel goed af, maar je kunt een 9jarige geen kind laten verzorgen, hoe je het ook wendt of keert.
Mijn nichtje is nog niet zo heel lang geleden gesteriliseerd.

En ik geloof best dat er licht verstandelijk gehandicapten zijn die wél voor een kind kunnen zorgen maar het grootste gedeelte kan dat gewoon niet.
Natuurlijk zijn er ook ontelbaar veel 'gewone' mensen die inderdaad ook niet voor kinderen kunnen zorgen, maar helaas kunnen we daar vrij weinig tegen maken.
Maar wat moeten we dan? Iedereen maar lekker door laten fokken?

Er moet ergens een grens getrokken worden lijkt me..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:26

jeanie schreef:
Ik zie het als mijn taak om deze jongeren een gedegen voorlichting te geven.Maar vooral ze te laten accepteren dat ze een handicap hebben en niet alles kunnen daar hoort ook kinderen opvoeden bij.

Maar waarom zouden ze dat begrijpen? Er zijn mensen met normaal verstand, dus ZONDER verstandelijke handicap die niet eens snappen dat niet alles kan. Zoveel ouders die 2 fulltime banen willen, om minstens 1x zo niet 2x per jaar op vakantie te kunnen, geregeld een nieuwe auto kunnen kopen en een bovenmodaal huis willen wonen. Dat gaat toch ook niet allemaal? Maar daar komen ze altijd pas te laat achter, als ze overspannen worden en het niet meer aan kunnen. En die kinderen weten niet beter, hen werd al te kort gedaan maar daar zijn ze mee opgegroeid.
Het is al eens vaker gezegd op bokt, maar mensen vinden het zo vanzelfsprekend dat alles maar moet kunnen. Ze kunnen zichzelf niets ontzeggen.

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:17

Ik ben voor de gedwongen anticonceptie voor VG.
Dat VG zelfstandig wonen in een woon/leef gemeente onder toezicht, zegt imo al genoeg. Ze kunnen dus gewoonweg niet zelfstandig leven. Laat staan voor een kind zorgen.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:15

Desiree schreef:
Het is al eens vaker gezegd op bokt, maar mensen vinden het zo vanzelfsprekend dat alles maar moet kunnen. Ze kunnen zichzelf niets ontzeggen.

Amen! *o/*

Ik vind dat 'recht op kinderen' ook grote onzin! Kinderen krijgen is een voorrecht, en een kind is ook niet iets waar je récht op hebt. Kijk maar in het lijstje van Lielle op de eerste pagina; ik zie het er ook niet bij staan...
Een kind heeft wél recht op een goede en liefdevolle plek om op te groeien.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 11:25

Desiree schreef:
jeanie schreef:
Ik zie het als mijn taak om deze jongeren een gedegen voorlichting te geven.Maar vooral ze te laten accepteren dat ze een handicap hebben en niet alles kunnen daar hoort ook kinderen opvoeden bij.

Maar waarom zouden ze dat begrijpen? Er zijn mensen met normaal verstand, dus ZONDER verstandelijke handicap die niet eens snappen dat niet alles kan.

Ook verstandelijk gehandicapten kunnen tot inzichten komen. Soms kost het alleen wat meer moeite en tijd maar als je dat er genoeg in steekt kom je vaak een heel eind. Zeker bij de doelgroep die Jeanie beschrijft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:36

[/quote]
Ook verstandelijk gehandicapten kunnen tot inzichten komen. Soms kost het alleen wat meer moeite en tijd maar als je dat er genoeg in steekt kom je vaak een heel eind. Zeker bij de doelgroep die Jeanie beschrijft.
[/quote]
Nou, dan kunnen die verstandelijke gehandicapten dus MEER bevatten dan menig mens met een normaal verstand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:46

Desiree schreef:
Nou, dan kunnen die verstandelijke gehandicapten dus MEER bevatten dan menig mens met een normaal verstand.

Idd, hoe wil je controleren of ze het echt begrijpen? Ze kunnen wel mooi ja zeggen of knikken, of dingen die je ze probeert bij te brengen domweg opdreunen (en reken maar dat je er van staat te kijken hoe goed ze zich dingen kunnen herinneren, helemaal als je het ze vaker voorkauwt) maar echt doordringen doet het niet.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:29

Ik ben er persoonlijk een voorstander van als verstandelijk gehandicapten geen kinderen krijgen, simpelweg omdat ze niet in staat zijn kinderen op te voeden. ik heb zelf een verstandelijk gehandicapte zus, die zelfstandig met haar vriend woont met budgetbegeleiding. zij is echter niet in staat een kind op te voeden. Gelukkig hebben we als familie zijnde haar ervan overtuigd dat kinderen voor haar niet mogelijk zijn en slikt ze de pil.

Maar de vraag die bij mij boven komt is, hoe zien jullie in de praktijk gedwongen anticonceptie? Ik denk namelijk dat het onuitvoerbaar is. Dan zal je al gauw moeten overstappen naar gedwongen sterilisatie en dat vind ik nog al wat.
Kortom, ik vind dat verstandelijk gehandicapten geen kinderen moeten krijgen, maar hoe dat in de praktijk moet worden gebracht? Geen idee Verdrietig

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:57

irene schreef:
Maar de vraag die bij mij boven komt is, hoe zien jullie in de praktijk gedwongen anticonceptie? Ik denk namelijk dat het onuitvoerbaar is. Dan zal je al gauw moeten overstappen naar gedwongen sterilisatie en dat vind ik nog al wat.
Kortom, ik vind dat verstandelijk gehandicapten geen kinderen moeten krijgen, maar hoe dat in de praktijk moet worden gebracht? Geen idee Verdrietig

Hier zeg je zelf eigenlijk een tegenstelling Knipoog Je vind nl dat VG geen kinderen zouden moeten krijgen, maar sterilisatie vind je te ver gaan...

Ik vind zelf dat ze idd gesteriliseerd zouden mogen worden: dat is verreweg het duidelijkst en makkelijkst voor iedereen. En anders de prikpil; heel simpel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:57

Prikpil is iedere drie maanden ook weer een drame. Implantaten en je hebt voor langere tijd je rust.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 23:38

Ik ben er ook voor dat gh verplicht aan de anticoncepie moeten.
Ik heb stage gelopen met paarden en gehandicapten. Er was 1 meisje van 9 dat woonde in een pleeggezin.

Het bleek dat het meisje haar beide ouders verstandelijk gehandicapten waren. Het meisje kwam bij hun toen ze 3 was, ze had geen tanden, kreeg alleen bier en rijstewafels.

Het schijnt dat die vader door het hele land kinderen heeft.

Ik vind dit absoluut niet kunnen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 00:03

Cassidy schreef:
Daantjuh, je schrijft dat jouw broer zelf ook slechtziend is.
Had je moeder dan geen knup in de eileiders moeten leggen omdat ze zo'n kind ter wereld heeft gebracht?

Het feit dat iemand kinderen de wereld in zet met een lichamelijke handicap, daar valt over te discussieren.
Dat de moeder niet zelf voor haar kinderen kon zorgen - de reden waarom geef je niet aan - is een punt. Het feit dat de aandoening duidelijk erfelijk is een tweede.

Maar in mijn ogen is een lichamelijke handicap niet hetzelfde als een geestelijke handicap, en die twee dingen mag je dus niet door elkaar halen!

neej maar bij ons is dit niet erfelijk bepaald.
en de moeder is zelf bijna blind net als de vader waardoor ze niet voor
Ik had er bij moeten zeggen dat de moeder geestelijk ook niet 100% in orde is.
de kinderen kunnen zorgen dus telkens krijgen ze nieuwe kinderen en dan worden de oudere kinderen gedumpt..
dat is mijn probleem hiermee!!!

als jij niet voor kinderen kund zorgen en ze worden telkens afgenomen waarom dan nog door blijfen fokken..
want zo zie ik t hoor..
ze lijkt wel een fabriek de een is er amper uit de ander zit er alweer in!

mijn ouders hebben dus wel besloten na mijn broertje geen kinderen meer te willen/hopen! (mijn vader heeft een knupje) of hoe ze zoiets noemen.
puur omdat ze alle tijd en geld nodig hebben voor mijn broertje!

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 00:17

Ik ben voor.

Ik heb voor school verscheidene video's moeten kijken waarbij een aantal koppels met een verstandelijke handicap werden gevolgd in hun dagelijks leven. Deze koppels hadden allemaal een kinderwens. Bij een echtpaar was het geval dat ze voor de zesde !!! keer een kind kregen. De kinderen van dit echtpaar werden steeds vlak na de geboorte uit huis gehaald door instanties. Het echtpaar gaf echter niet op en was vast besloten door te gaan met proberen tot ze een kind mochten houden. Uiteindelijk is ook kind nr 6 uit huis geplaatst.

Echtpaar 2. Een jong stel die heel erg graag een kindje wilde. Uiteindelijk was het kind daar, was het stel niet in staat om het op te voeden. Ze werden wel begeleid door iemand die daar regelmatig over de vloer kwam om te helpen en te vertellen hoe ze precies met het kindje moesten omgaan, maar toen diegene op vakantie was bleek er geen aansluitende hulp geregeld en is dat kindje ondervoed geraakt. Het meisje/d evrouw was te moe om hem steeds te voeden, was het argument.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik snap dat die mensen ook een kinderwens hebben, en het misschien heeeel erg graag willen. Maar het is gewoon niet verantwoord en ik denk dat het voor de kinderen later ook alleen maar problemen met zich mee brengt.

De verslaafden etc. is dan weer een ander geval, maar voor verst. gehandicapten ben ik er wel over uit, zeker na het zien van die video's.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:44

Het houdt mij wel aan het werk Knipoog Bij 80 procent van onze jongeren hebben de ouders ook een licht verstandelijke beperking.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 10:52

Idd, hoe wil je controleren of ze het echt begrijpen? Ze kunnen wel mooi ja zeggen of knikken, of dingen die je ze probeert bij te brengen domweg opdreunen (en reken maar dat je er van staat te kijken hoe goed ze zich dingen kunnen herinneren, helemaal als je het ze vaker voorkauwt) maar echt doordringen doet het niet.[/quote]
Meestal ken je je mensen wel goed waar je mee werkt. Het gaat niet om 'ja' zeggen maar om de daden en of er signalen worden afgegeven dat ze het wel/niet begrijpen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:09

Als mensen niet voor zichzelf kunnen zorgen zouden ze niet de verantwoording moeten krijgen om voor anderen te zorgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:23

Huisvrouw schreef:
Meestal ken je je mensen wel goed waar je mee werkt. Het gaat niet om 'ja' zeggen maar om de daden en of er signalen worden afgegeven dat ze het wel/niet begrijpen.

Laast ik je vertellen dat ik toch echt de indruk heb dat ik mijn broer van haver tot gort ken (Heeft zuurstofgebrek gehad bij de geboorte en dus ook een geestelijk handicap/MBD) maar dat ik hem ook af en toe niet kan peilen, en ook niet kan zeggen of dingen doorkomen die ik hem vertel en probeer uit te leggen. Dus als het je al niet lukt bij je eigen familie (en ik ben erg close met mijn broer), hoe wil je dat dan doen bij een vreemde, ook al werk je er dagelijks mee?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 12:20

Bij de een zal dat ook makkelijker te peilen zijn dan bij de ander.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:21

ik vind ook dat dat verplicht moet worden..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:47

jeanie schreef:
Het houdt mij wel aan het werk Knipoog Bij 80 procent van onze jongeren hebben de ouders ook een licht verstandelijke beperking.

Er is nog zat werk voor jou, ZONDER dat geestelijk gehandicapten de maatschappij extra op kosten jagen door andere geestelijke gehandicapten op de wereld te zetten, of kinderen waarvoor ze zelf niet goed kunnen zorgen.

Er zijn mensen hier in de maatschappij die hun leven lang hard gewerkt hebben. En die worden aan de kant geschoven in een verpleegtehuis waar op personeel bezuinigd wordt, en die in hun broek moeten pissen omdat men geen tijd heeft ze effe naar de wc te brengen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:46

Huisvrouw schreef:
Bij de een zal dat ook makkelijker te peilen zijn dan bij de ander.

KIJK! Dat bedoel ik nou. Aangezien een VG met meerder mensen in aanraking komt (ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij de enige bent die met die personen omgaat): zou het niet zomaar kunnen dat verschillende begleiding verschillend peilen? Lips are sealed

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 22:11

Daarom heb je ook zoiets als vergaderingen. Dan kan iedereen vertellen wat hij/zij voor indrukken heeft.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 00:07

Hier zijn vaker topics over geweest.
Vorig jaar op school was er een debat over dit onderwerp. Ik blijf bij mijn standpunt van toen: je kan een kind geen kind laten opvoeden.
Een handicap kan erfelijk zijn. Gezonde ouders hebben het vaak moeilijk genoeg om zo'n kind op te voeden, laat staan dat gehandicapte mensen dit zelf kunnen.
En stel nu dat het niet erfelijk is, dan zou het kind vanaf het een jaar of 10 is inteligenter zijn dan zijn/haar ouders. Er komt een moment dat je voor je eigen ouders moet zorgen, maar dit is niet als je zelf nog een kind bent.

Lichamelijk gehandiapten is een ander verhaal. Een moeder is dan misschien niet in staat om het kind te verzorgen, maar daar heeft ze dan verzorgers of een echtgenoot voor. Zij kan iig haar kind wel een degelijke opvoeding geven, terwijl geestelijk gehandicapten dit zelf nog nodig hebben.