Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jeanie schreef:Ik zie het als mijn taak om deze jongeren een gedegen voorlichting te geven.Maar vooral ze te laten accepteren dat ze een handicap hebben en niet alles kunnen daar hoort ook kinderen opvoeden bij.
Desiree schreef:Het is al eens vaker gezegd op bokt, maar mensen vinden het zo vanzelfsprekend dat alles maar moet kunnen. Ze kunnen zichzelf niets ontzeggen.
Desiree schreef:jeanie schreef:Ik zie het als mijn taak om deze jongeren een gedegen voorlichting te geven.Maar vooral ze te laten accepteren dat ze een handicap hebben en niet alles kunnen daar hoort ook kinderen opvoeden bij.
Maar waarom zouden ze dat begrijpen? Er zijn mensen met normaal verstand, dus ZONDER verstandelijke handicap die niet eens snappen dat niet alles kan.
Desiree schreef:Nou, dan kunnen die verstandelijke gehandicapten dus MEER bevatten dan menig mens met een normaal verstand.
irene schreef:Maar de vraag die bij mij boven komt is, hoe zien jullie in de praktijk gedwongen anticonceptie? Ik denk namelijk dat het onuitvoerbaar is. Dan zal je al gauw moeten overstappen naar gedwongen sterilisatie en dat vind ik nog al wat.
Kortom, ik vind dat verstandelijk gehandicapten geen kinderen moeten krijgen, maar hoe dat in de praktijk moet worden gebracht? Geen idee
Cassidy schreef:Daantjuh, je schrijft dat jouw broer zelf ook slechtziend is.
Had je moeder dan geen knup in de eileiders moeten leggen omdat ze zo'n kind ter wereld heeft gebracht?
Het feit dat iemand kinderen de wereld in zet met een lichamelijke handicap, daar valt over te discussieren.
Dat de moeder niet zelf voor haar kinderen kon zorgen - de reden waarom geef je niet aan - is een punt. Het feit dat de aandoening duidelijk erfelijk is een tweede.
Maar in mijn ogen is een lichamelijke handicap niet hetzelfde als een geestelijke handicap, en die twee dingen mag je dus niet door elkaar halen!
Huisvrouw schreef:Meestal ken je je mensen wel goed waar je mee werkt. Het gaat niet om 'ja' zeggen maar om de daden en of er signalen worden afgegeven dat ze het wel/niet begrijpen.
jeanie schreef:Het houdt mij wel aan het werkBij 80 procent van onze jongeren hebben de ouders ook een licht verstandelijke beperking.
Huisvrouw schreef:Bij de een zal dat ook makkelijker te peilen zijn dan bij de ander.