Stierenvechten Niet Zielig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is Stierenvechten zielig?

Ja
379 (92%)
Nee
18 (4%)
Geen Mening
12 (2%)

Totaal aantal stemmen: 409

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:00

Die dekens zijn er dan zeker ook niet enkel vanwege 'bescherming' van de paarden, maar ook het bedekken van eventuele wonden??

Ik kan niets vinden dat stierenvechten 'leuk' of 'aanvaardbaar' maakt...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:02

En als je een wond zonder verdoving laat hechten, grote kans dat je in trance raakt van de pijn, voel je er ook niks meer van.

Ze zijn zeker vergeten te vertellen, dat ze zo'n stier een paar dagen van te voren geen drinken geven, van alles om zijn ballen draaien dat hij opgefokt is, en dan hij dan, uitgeput als hij is, mag strijden in zijn laatste levensuren.
Nee, goed leven
Maar een paard wat een uur met een slof wordt gereden is zielig (volgens Bokt), maar een stier een uur martelen voor sensatie is niet zielig

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:12

Wat we onze ergste vijand nog niet toewensen,
doen we het dier aan.
ONZE BESTE VRIEND.

Blind
voor de werkelijkheid

verlangen we eerst
het wetenschappelijk
bewijs.

dat deze dieren
lijden

pas dan nemen
we maatregelen

maar dan is het
TE LAAT.

DE SAMENLEVING
DIE DIT TOESTAAT

IS ERNSTIG ZIEK.

Boos! Boos! Boos!

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:15

Myra1 schreef:
Aan de andere kant...
Hier stoppen we stierenkalfjes in een kist... oplaten groeien en eten maar...

Het één praat het ander nog niet goed, maar toch.

Wake up!! >;)

Het opfokken van kalveren in kisten (de zogenoemde kistkalveren) is in veel europese landen al een tijdje verboden.

Op de mening van de topic starter wat betreft stierengevechten ga ik niet reageren, want dan ga ik dingen zeggen die ik beter niet kan doen. (jaja, zelf kennis Schijnheilig )

oke, nog even een toevoeging, ik heb voor mijn studie 10 maanden stage gelopen op het hoofdkantoor van de A.I.D en heb zowel op kantoor, als in de praktijk meegewerkt. Ik ben de mederwerkers van de A.I.D meerdere malen meegeweest op inspectie en ook in het buitenland. Daardoor heb ik in spanje verschillende stierengevechten gezien, en gingen we langs bij bedrijven waar stieren en paarden gefokt en getraint worden voor de gevechten.
Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat er ook echt wel bedrijven zijn die redelijk netjes en met respect met hun stieren en paarden omgaan maar dat is helaas niet altijd het geval.
Ik was mee om alles wat wij zagen in die 6 wekendat wij daar waren, deden en meemaakte te filmen en daar een reportage/verslag van te maken. Op veel bedrijven mochten we niet filmen van de medewerkers (ohohoh, hoe zou dat toch komen? ze zeiden dat ze met respect met de dieren omgingen en de dieren goed verzorgde, nou dan heb je toch niks te verbergen?) Daarom heb ik veel met een verborgen camera moeten werken. Ik heb de meest gruwelijk dingen zien gebeuren en veel dieren zien leiden.
Natuurlijk schrok ik van alle erge dingen, maar dat mag en kan je dan gewoon niet laten merken. Pas toen we alles weer op de videobeelden terug zagen, ga je beseffen waar je bent geweest en wat je allemaal hebt gezien.

Ik kan er nog veel meer over kwijt, maar dan zal dit wel een erg lang stukje worden.
Ik heb samen met mijn collega's een mooie/indrukwekkende en duidelijke video/documontaire kunnen maken waarin we o.a een stier volgen en meekijken wat de stier meemaakt vanaf zijn aankomst op het bedrijf (beestje is dan 3 weken oud) de stierenvechttraining, de gevechten, zijn verwondingen de herstelperiode (tot zover je daarover kunt spreken), weer gevechten en uiteindelijk hoe die (af)geslacht wordt.
Ook worden 3 paarden gevolgt tijdens hun training, gevechten en hun verwondingen

Omdat hier beelden in voorkomen die niet bewerkt zijn maar de pure realiteit achter de schermen is, kunnen ze schokkend zijn.
Daarom ga ik de link voor de documentaire niet hier op bokt zetten.
Wil je het filmpje dan zien, bp mij dan even, maar ik waarschuw je het zijn echt geen leuke beelden.
Het is nu al bijna een jaar geleden, heb de film al heel vaak gezien o.a bij montage en diverse presentatie's maar ik kan er nog steeds niet goed tegen.
Maar dat ik het niet met de topic starter eens ben, mag duidelijk zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sharlyn op 10-12-04 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:28

Ik vind het onbegrijpelijk dat jij tot die conclusie kan komen. Ook jammer, want hierdoor blijven dit soort babaarse praktijken uit het verleden ook nog steeds gebeuren in het heden. Zolang wij met ons allen er niet anders over denken, zal dit soort dingen altijd gebeuren. Sowieso zijn spanjaarden en portugezen rasechte dierenbeulen. maakt niet uit hoe ze met hun stieren paarden honden(!) omgaan. Ik vind dat dit soort landen uit de EU getrapt moeten worden! Dat wij dit soort normen en waarden omhelsen.....

Je legt in je verhaal alleen niet uit waarom jij vind dat dit stukje cultuur behouden moet worden, en met welk doel, behalve vermaak?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:30

kimmie261 schreef:
worden deze speciale wendbare lusitano's dan ook op dit getraind???:

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=VWWVHEW4

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=ILMTRZSX

[edit ellende: foto in link veranderd, gaat om een gewond paard alleen klikken als je dat wilt zien]

dit gebeurd wel niet vaak want als hun paard gewond raakt krijgen ze geen respect meer en is hun eer naar de kl*te

maarja ik geef niemand gelijk maar wat kunnen we er aan doen?!
inderdaad niks!
we kunnen niet naar portugal gaan en met ons allen gaan zeggen dat het slecht is want dat dringt bij die mensen toch niet door!! Scheve mond

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 13:33

Maiske schreef:
Omdat ik zelf een Andalusier heb, heb ik al heel wat op internet opgezocht over de gebruiksdoeleinden in Spanje en wat je tegenkomt wordt je niet echt vrolijk van. Onderstaand stukje komt van een site waar de Picador beschreven wordt. Ze gebruiken hier geen dure hoge school afgerichte Andalusiers voor maar andere zware paarden. Moet je nagaan wat die dieren doormaken, ogen en oren afgeschermd maar wel een woeste stier ruiken en dus niet eens geluid kunnen maken. Mijn maag krijgt echt een rare kronkel als je zoiets leest....

Ook veel paarden worden het slachtoffer van het stierenvechten. Een onderdeel van het stierengevecht is het optreden van de picador. Dit is een ruiter die met een lange lans de nek- en schouderspieren van de stier kapotmaakt. Hij leunt daarbij met zijn volle gewicht op de lans. De stier, gek geworden van de pijn, valt daarbij vaak het paard aan. Ook al heeft het paard een deken om zich heen, vaak raakt hij toch gewond door de horens van de stier. De stembanden van het paard worden daarom doorgesneden, zodat het publiek niet overstuur raakt van het gegil. Ook worden de ogen en oren van het paard bedekt, omdat hij, bang als hij is voor de stier, anders niet gehoorzaamt en wil vluchten. Ook paarden die gewond zijn geraakt tijdens een stierengevecht worden vaak meerdere keren gebruikt, tot ze uiteindelijk overlijden.

[image]

Ik heb het ook niet over het spaanse stierenvechten waarbij de stier soms meerdere doodsteken krijgt voordat hij dood gaat.
Dat ben ik met je eens dat is heel erg bruut puur omdat de paarden daarbij ook niet goed behandeld worden.

Maar de Portugezen gaan op hun manier goed met de paarden om. Je moet niet vergeten dat het niet een land is zoals Nederland Portugal was niet zolang geleden nog een dictatuur

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:38

Oke maar "hun manier" kost dan ook wel een boel paardenlevens niet?
Of kun jij mij bewijzen dat ze daar goed met de paarden omgaan?

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:39

ik heb ook wat gemist??

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:41

Ze heeft het al aangepast....

anyway, ik denk ook niet dat jij je realiseert dat je een foto hebt geplaats van een paard en een stier die samen trainen!!! Durf haast niet te vertellen dat ik bang ben voorhet geen wat allemaal al in die trainingen gebeurd Scheve mond

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:49

Citaat:
Ik vind stierenvechten in Portugal een stukje cultuur dat wat mij betreft niet verloren mag gaan.

Jammer.............blijkbaar ben je al net zo ziek als die Portugezen.
Walgelijk!! Cultuur of niet, het is en blijft walgelijk.

Solanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:53

Natuurlijk ben ik het hier ook niet mee eens! Vreselijk zoals deze dieren afgebeuld worden. Dacht je nu echt dat ze voor een wedstrijd gezonde, jonge sterke stieren gebruiken? Natuurlijk niet, die zijn veel te gevaarlijk en dan kunnen die "stoere" mannen op hun paardjes niet winnen. Eer is belangrijk, zoals je zelf zegt, dus dat risico gaan ze echt niet nemen. Hiervoor is al beschreven wat er met die stieren gebeurt voordat ze in de arena komen.
Wat ik mis, is dat deze dieren vaak waanzinnig veel zout toegediend krijgen, zodat ze vergaan van de dorst en hun nieren in opstand komen. Bovendien worden ze gestald op een helling, zodat ze constant aan het klimmen zijn. Ze zijn al uitgeput voordat het echte gevecht moet beginnen. Geen eerlijk gevecht dus. Of ik diervriendelijk ben, weet ik niet. Dat vind ik nogal wat om te zeggen. Ik ben geen vegetarier. Maar al ben je dat wel, dan wil dat nog niet zeggen dat je diervriendelijk bent! Vaak wordt er dan geen vlees gegeten, maar wel vis Verward Dat snap ik dan ook weer niet. Maar goed, daar gaat het niet over. Maar wat ik wel met 100 % zekerheid kan zeggen, is dat ik goed ben voor mijn dieren. En ik zal ze nooit moedwillig lansen in hun nekvel duwen!! En al helemaal niet voor "de leuk"!!!!!! Cultuur, tja, je moet het een naam geven.....
Laatst bijgewerkt door Solanos op 10-12-04 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DunnitsMystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:54

pferdtje schreef:
Ik heb het ook niet over het spaanse stierenvechten waarbij de stier soms meerdere doodsteken krijgt voordat hij dood gaat.
Dat ben ik met je eens dat is heel erg bruut puur omdat de paarden daarbij ook niet goed behandeld worden.

Maar de Portugezen gaan op hun manier goed met de paarden om. Je moet niet vergeten dat het niet een land is zoals Nederland Portugal was niet zolang geleden nog een dictatuur

Nee in portugal gaat het veel diervriendelijker (http://www.bulls.be/Stierenvechten.htm)
Citaat:
Portugal
Ook in Portugal worden stierengevechten gehouden. Een verschil is dat de stier er niet in de arena wordt gedood. Sinds 1928 is dit namelijk verboden. In de praktijk maakt dat echter weinig uit. De stier moet immers toch het hele gevecht doorstaan, en daarna, buiten de arena, wordt hij alsnog afgemaakt. Het enige verschil is dat het publiek dat niet meer ziet. Een uitzondering vormt het grensplaatsje Barrancos, waar men het verbod negeert. Dit wordt oogluikend toegestaan door de hogere autoriteiten, wat elk jaar weer de woede van dierenbeschermers opwekt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stierenvechten
Citaat:
Portugal
Door veel mensen wordt de Portugese variant van het stierenvechten als "beschaafder" beschouwd omdat de stier niet wordt gedood (tenminste niet voor het ogen van het publiek). Maar veel Spaanse voorstanders van het stierenvechten vinden dat de Portugese variant in tegenstelling tot de Spaanse variant gericht is op het vernederen van de stier. De eerste stier in de arena moet ca drie uur wachten om afgemaakt te worden buiten de arena. De stieren hebben hierdoor veel meer te lijden.

En het zal ook vast de paarden beter vergaan in portugal (http://www.bulls.be/Stierenvechten.htm)
Citaat:
Ook paarden lopen vaak verschrikkelijke verwondingen op. De eerste aanval op de stier wordt gedaan door een ruiter te paard. Het paard heeft alleen een gewatteerde deken als bescherming tegen de scherpe horens van de stier. Regelmatig worden er paarden op de horens genomen. De buik van het paard kan daarbij ernstig verwond raken.

Een paard is van nature bang voor stieren en zal er alles aan doen om de stier te ontlopen. Daarom worden de ogen van het paard afgedekt, zodat het niet kan zien waar de stier zich bevindt. Het paard ruikt echter wel dat de stier vlakbij is, en is dan ook doodsbang. Het moet echter gehoorzamen aan de teugels.

Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden in een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het paard kan dan geen geluid maken. Het publiek wil het gekrijs namelijk liever niet horen.

Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht.

Lijkt mij toch sterk dat portugese paarden niet bang zijn voor een stier.
Maar als je de proef op de som wilt nemen en wil weten of een paard idd dusdanig getraind kan worden dat ie zonder geblinddoekt te worden met een dolle stier in een arena kan staan en er ook heel weer uit kan komen dan zou ik zeggen probeer het. Maar dan wel met je eigen paard.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:10

Ik denk dat dat paard op de foto met die horen door zijn ribben en waarschijnlijk longen heen, het niet overleeft heeft. Leuk hoor, behouden die cultuur, want veranderingen zijn cultuur verlies! Echt pferdje, ik wordt kotsmisselijk van hiervan. Dat jij ervan kan genieten zeg.....onvoorstelbaar. Gelukkig is iedereen anders.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:37

Gatverdegatver!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Die foto's Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Als dieren voor een dag eens de macht hadden over de hele wereld, dan bleef er niet veel van ons mensen over.....
Traditie, mijn reet! Gestoord rotvolk dat het is! Ze zouden die lui zo hard moeten schoppen zodat hun eigen moeder hun niet meer zou herkennen Boos! Boos!

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:11

Citaat:
Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden in een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het paard kan dan geen geluid maken. Het publiek wil het gekrijs namelijk liever niet horen.

Dit vind ik écht walgelijke Misselijk Het 'publiek' wil wél een bloederig gevecht en een gewonde/dode stier, maar gekrijs is te erg??? Agh joh, dan snijden we die stembanden toch even door

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:17

Ik vind stierengevechten afschuwelijk, en ik snap niet dat zoiets gewoon wordt toegelaten. De mensen die er naar gaan kijken vind ik ook ziekelijk!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:18

Cultuur of niet, het blijft afschuwelijk en dieronterend. Heb er geen goed woord voor over.

Bah!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:27

Cultuur is dus belangrijker dan de rechten van zo'n stier?

Een stier moet maar gaan lijden zodat de cultuur gedoe blijft >;)

Ziek!

En jij bent in mijn ogen net zo ziek.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:31

pferdtje schreef:
Nee wat wij met onze paarden doen dat is diervriendelijk. We houden ze als Hamsters in veel te kleine hokken. Vaak grote gedeeltes van hun leven zonder contact met anderen. Rijden met hulpmiddelen die hun doel voorbij gaan Dat kan wel?

Is ook echt te vergelijken met speren en dergelijke Gaaaap

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:35

kimmie261"]
worden deze speciale wendbare lusitano's dan ook op dit getraind???:

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=VWWVHEW4

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=ILMTRZSX

[edit ellende: foto in link veranderd, gaat om een gewond paard alleen klikken als je dat wilt zien]
[/quote]

Wat een afschuwelijke foto's. Verdrietig

[quote="promptertje schreef:
Sorry, een "vermaak" waarbij een dier bewust wordt verwond kan ik geen vermaak vinden

Mee eens, ik vind stierenvechten echt walgelijk! Cultuur of geen cultuur, ik vind het NOOIT goed te praten!!

o0Steffie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:42

lizjuhh schreef:
dus omdat wij ook fout zijn en kalfjes in een kist stoppen en hamsters in een te klein hok onze paarden rijden met verkeerd gebruikte hulpstukken, dan is dat een excuus voor hun om die dieren zo'n pijn te doen?!
Ik vind het allemaal fout! (Ben vegetarisch en mijn hamster had een groooot hok en kwam er geregeld uit 4 jaar geworden, zo ook mijn konijn ook 8 of 10 jaar geworden. mijn verzorgpaard rijdt ik ook diervriendelijk)
Vind het erg ziekelijk om zo'n vergelijking te trekken.