Ik kan niets vinden dat stierenvechten 'leuk' of 'aanvaardbaar' maakt...
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Myra1 schreef:Aan de andere kant...
Hier stoppen we stierenkalfjes in een kist... oplaten groeien en eten maar...
Het één praat het ander nog niet goed, maar toch.
)
kimmie261 schreef:worden deze speciale wendbare lusitano's dan ook op dit getraind???:
http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=VWWVHEW4
http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=ILMTRZSX
[edit ellende: foto in link veranderd, gaat om een gewond paard alleen klikken als je dat wilt zien]
Maiske schreef:Omdat ik zelf een Andalusier heb, heb ik al heel wat op internet opgezocht over de gebruiksdoeleinden in Spanje en wat je tegenkomt wordt je niet echt vrolijk van. Onderstaand stukje komt van een site waar de Picador beschreven wordt. Ze gebruiken hier geen dure hoge school afgerichte Andalusiers voor maar andere zware paarden. Moet je nagaan wat die dieren doormaken, ogen en oren afgeschermd maar wel een woeste stier ruiken en dus niet eens geluid kunnen maken. Mijn maag krijgt echt een rare kronkel als je zoiets leest....
Ook veel paarden worden het slachtoffer van het stierenvechten. Een onderdeel van het stierengevecht is het optreden van de picador. Dit is een ruiter die met een lange lans de nek- en schouderspieren van de stier kapotmaakt. Hij leunt daarbij met zijn volle gewicht op de lans. De stier, gek geworden van de pijn, valt daarbij vaak het paard aan. Ook al heeft het paard een deken om zich heen, vaak raakt hij toch gewond door de horens van de stier. De stembanden van het paard worden daarom doorgesneden, zodat het publiek niet overstuur raakt van het gegil. Ook worden de ogen en oren van het paard bedekt, omdat hij, bang als hij is voor de stier, anders niet gehoorzaamt en wil vluchten. Ook paarden die gewond zijn geraakt tijdens een stierengevecht worden vaak meerdere keren gebruikt, tot ze uiteindelijk overlijden.
[image]
Dat snap ik dan ook weer niet. Maar goed, daar gaat het niet over. Maar wat ik wel met 100 % zekerheid kan zeggen, is dat ik goed ben voor mijn dieren. En ik zal ze nooit moedwillig lansen in hun nekvel duwen!! En al helemaal niet voor "de leuk"!!!!!! Cultuur, tja, je moet het een naam geven..... pferdtje schreef:Ik heb het ook niet over het spaanse stierenvechten waarbij de stier soms meerdere doodsteken krijgt voordat hij dood gaat.
Dat ben ik met je eens dat is heel erg bruut puur omdat de paarden daarbij ook niet goed behandeld worden.
Maar de Portugezen gaan op hun manier goed met de paarden om. Je moet niet vergeten dat het niet een land is zoals Nederland Portugal was niet zolang geleden nog een dictatuur
Citaat:Portugal
Ook in Portugal worden stierengevechten gehouden. Een verschil is dat de stier er niet in de arena wordt gedood. Sinds 1928 is dit namelijk verboden. In de praktijk maakt dat echter weinig uit. De stier moet immers toch het hele gevecht doorstaan, en daarna, buiten de arena, wordt hij alsnog afgemaakt. Het enige verschil is dat het publiek dat niet meer ziet. Een uitzondering vormt het grensplaatsje Barrancos, waar men het verbod negeert. Dit wordt oogluikend toegestaan door de hogere autoriteiten, wat elk jaar weer de woede van dierenbeschermers opwekt.
Citaat:Portugal
Door veel mensen wordt de Portugese variant van het stierenvechten als "beschaafder" beschouwd omdat de stier niet wordt gedood (tenminste niet voor het ogen van het publiek). Maar veel Spaanse voorstanders van het stierenvechten vinden dat de Portugese variant in tegenstelling tot de Spaanse variant gericht is op het vernederen van de stier. De eerste stier in de arena moet ca drie uur wachten om afgemaakt te worden buiten de arena. De stieren hebben hierdoor veel meer te lijden.
Citaat:Ook paarden lopen vaak verschrikkelijke verwondingen op. De eerste aanval op de stier wordt gedaan door een ruiter te paard. Het paard heeft alleen een gewatteerde deken als bescherming tegen de scherpe horens van de stier. Regelmatig worden er paarden op de horens genomen. De buik van het paard kan daarbij ernstig verwond raken.
Een paard is van nature bang voor stieren en zal er alles aan doen om de stier te ontlopen. Daarom worden de ogen van het paard afgedekt, zodat het niet kan zien waar de stier zich bevindt. Het paard ruikt echter wel dat de stier vlakbij is, en is dan ook doodsbang. Het moet echter gehoorzamen aan de teugels.
Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden in een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het paard kan dan geen geluid maken. Het publiek wil het gekrijs namelijk liever niet horen.
Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht.

Citaat:Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden in een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het paard kan dan geen geluid maken. Het publiek wil het gekrijs namelijk liever niet horen.
Het 'publiek' wil wél een bloederig gevecht en een gewonde/dode stier, maar gekrijs is te erg??? Agh joh, dan snijden we die stembanden toch even door
pferdtje schreef:Nee wat wij met onze paarden doen dat is diervriendelijk. We houden ze als Hamsters in veel te kleine hokken. Vaak grote gedeeltes van hun leven zonder contact met anderen. Rijden met hulpmiddelen die hun doel voorbij gaan Dat kan wel?
kimmie261"]
worden deze speciale wendbare lusitano's dan ook op dit getraind???:
http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=VWWVHEW4
http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=ILMTRZSX
[edit ellende: foto in link veranderd, gaat om een gewond paard alleen klikken als je dat wilt zien]
[/quote]
Wat een afschuwelijke foto's.![]()
[quote="promptertje schreef:Sorry, een "vermaak" waarbij een dier bewust wordt verwond kan ik geen vermaak vinden
Mee eens, ik vind stierenvechten echt walgelijk! Cultuur of geen cultuur, ik vind het NOOIT goed te praten!! lizjuhh schreef:dus omdat wij ook fout zijn en kalfjes in een kist stoppen en hamsters in een te klein hok onze paarden rijden met verkeerd gebruikte hulpstukken, dan is dat een excuus voor hun om die dieren zo'n pijn te doen?!
Ik vind het allemaal fout! (Ben vegetarisch en mijn hamster had een groooot hok en kwam er geregeld uit 4 jaar geworden, zo ook mijn konijn ook 8 of 10 jaar geworden. mijn verzorgpaard rijdt ik ook diervriendelijk)
Vind het erg ziekelijk om zo'n vergelijking te trekken.