De doodstraf zou weer ingevoerd moeten worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Jis_Ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:07

carien schreef:
Humaner is om zo iemand een spuit o.i.d. te geven.

En het is ook humaan hoe degene met zijn slachtoffer(s) is omgegaan?
Ik vind kies je alsnog voor de doodstraf, doe t dat wel in een keer goed..
Maar stel wel duidelijke grenzen aan wie wel of wie niet de doodstraf verdient. En ik denk dat daar een heel groot probleem zou ontstaan. Want daar zijn we hier geloof ik niet zo erg goed in Knipoog
*edit* foutje..
Laatst bijgewerkt door _Jis_Ka op 03-11-04 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:08

oberon schreef:
Als iemand tot levenslang veroordeeld wordt, betekent dat dat die persoon nooit meer vrij komt. Alleen de koningin kan dan nog gratie verlenen. Als iemand tot 18 of 20 jaar wordt veroordeeld daarentegen, dan komt die persoon waarschijnlijk na een jaar of 13, 14 vrij. Maar de straf levenslang, is echt levenslang.

Hmm ok dacht dat dat net zo was als wat jij zegt, als iemand 20 jaar krijgt word het meestal 13 jaar.. En levenslang word ook korter. Ik vraag me af wat je in Nederland moet flikken om levenslang te krijgen..
Maar goed, iemand vermoorden, en dan idd niet uit zelfverdediging oid, verdient levenslang! Ik snap bijvoorbeeld echt niet dat die Murat (van die leraar in den haag) maar 4 jaar (?) heeft gekregen, en dan nog als volwassene is bestraft! Hoe kan iemand die zoiets doet in godsnaam maar zo'n korte straf krijgen?? In zo'n geval ben ik eigenlijk wel voor de doodstraf, beter dood dan maar 4 jaar opgesloten zitten.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 23:10

Billy schreef:
Verder ben ik tegen de doodstraf omdat de dader dan geen spijt kan krijgen van zijn daad.
Als hij levenslang heeft, kan hij tot inkeer komen, en misschien anderen oproepen om niet dezelfde fout te maken die hij gemaakt heeft.
Maar hij mag nooit meer vrij komen: Life without parole...

Ja maar of dat er werkelijk zo aan toe gaat??
Die verdachten worden over het hele land geplaatst omdat ze anders plannen samen gaan smeden.. niet iedereen heeft genoeg kennis voor een geweten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:11

Hij zal echt wel meer dan 4 jaar zitten, hij heeft nl tbs gekregen. Ik gok op een jaartje of 10 minimaal voor zo'n gestoorde jongen?

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:12

Als iemand nog bijvoorbeeld 50 jaar moet zitten, zal die zijn kennis in die tijd wel zeker ergens vandaan kunnen halen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:13

he ja, laten we ons als beesten gaan gedragen en aan iedereen laten zien hoe het niet moet...
Gaan we ons verlagen tot het nivo van een misdadiger..
wat gaan we dan doen bij een inbreker? ook zijn/haar huis leeg halen?
of bij een overvaller? , drank op achter het stuur?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 23:13

Kusia schreef:
Als iemand nog bijvoorbeeld 50 jaar moet zitten, zal die zijn kennis in die tijd wel zeker ergens vandaan kunnen halen!

Dat kunnen ze ja, maar dat hebben ze hun hele leven al gekund, dus of ze dat ook doen? Kan nou niet bepaald zeggen dat de luitjes in de gevangenis een goed voorbeeld vormen.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:14

Aramat schreef:
Ik vraag me af wat je in Nederland moet flikken om levenslang te krijgen..

Lucia de B. (de verpleegster) heeft levenslang gekregen. En die vent die in Assen een meisje had vermoord, bijvoorbeeld ook.
Murat heeft, geloof ik, 4 jaar en tbs gekregen. Tbs wordt opgelegd als de rechter denkt dat een persoon met een behandeling nog te genezen is. Een vonnis van levenslang impliceert dat je als maatschappij zegt: jij bent niet te behandelen en jij mag nooit meer vrij komen. Veel rechters vinden het moeilijk om zo iets definitiefs over een medemens te zeggen. De laatste jaren wordt er wel vaker levenslang opgelegd dan vroeger.

_Jis_Ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:14

Kusia schreef:

Maar om nou te zeggen hem na 50 jaar weer uit de gevangenis te laten.. Dan krijg je een mega cultuurshock.. Denk niet dat dat gaat werken.

*edit*
Ok heb m wat verkeerd begrepen geloof ik Knipoog

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:15

Nee geen doodstraf, ook kan iemand ook onterect worden veroordeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:17

wauw, wel 10 jaar

is een mensen leven maar 10 jaar waard? Verward Verward

En dan 10 jaar behandelingen, om die klojo weer op het rechte pad te krijgen, wat dat mag kosten.

Geef hem evenslang, geen tv en radio
Simpel eten en meer niet.
Laat hem daar tot zijn dood maar bedenken wat hij gedaan heeft.

Idem met alle andere moordenaars

Al is een kogel ook maar een kwartje, dat is ook wel wat ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-04 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:17

Lenn schreef:
Dat kunnen ze ja, maar dat hebben ze hun hele leven al gekund, dus of ze dat ook doen? Kan nou niet bepaald zeggen dat de luitjes in de gevangenis een goed voorbeeld vormen.

Maar als hij voor een moord begaat die kennis niet heeft, dan kan hij dat wel in de gevangenis.

Hmmm, sorry, weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen Bloos

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:26

runningkawa schreef:
is een mensen leven maar 10 jaar waard? Verward Verward

Dat is een hele moeilijke vraag. Nee, een mensenleven is niet maar 10 jaar waard. Het is ook onmogelijk om een straf puur als vergelding te zien. Naast vergelding is het systeem van straffen in Nederland er ook op gericht dat de maatschappij beschermd moet worden. Uitgangspunt is daarbij altijd nog dat de dader vroeg of laat weer terug zal moeten kunnen keren in de maatschappij.

(Ik ga stoppen; ik begin te klinken alsof ik college aan het geven ben Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:31

Juist en dat terug zetten in de maatschappij van een moordenaar (of andere idioot) dat zouden ze eens af moeten schaffen.
Waarom willen ze dat toch altijd, waarom word er niet eens ingezien dat niet elke maf te helpen valt?
Dat ze gewoon zo verknipt zijn dat er niks meer aan te doen valt.
Maar nog worden er te veel van die maffen los gelaten, die dan weer de verschrikkelijkste dingen gaan doen.
Sommige dingen zijn soms nu eenmaal niet te veranderen, daaronder valt een ziek brein..

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:34

Nienke schreef:
Niet mee eens, zowel om het principe dat het gewoon niet goed is (wat amnesty zegt "why do we kill people, to tell people, that killing people is wrong?) en dat het volgens mij ook niet werkt. Óf ze denken er op dat moment toch niet bij na wat de gevolgen zijn, of geloven gewoon dat ze nooit gepakt zullen worden....

Mee eens..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:36

runningkawa schreef:
Juist en dat terug zetten in de maatschappij van een moordenaar (of andere idioot) dat zouden ze eens af moeten schaffen.
Waarom willen ze dat toch altijd, waarom word er niet eens ingezien dat niet elke maf te helpen valt?
Maar nog worden er te veel van die maffen los gelaten, die dan weer de verschrikkelijkste dingen gaan doen.
Sommige dingen zijn soms nu eenmaal niet te veranderen, daaronder valt een ziek brein..

Sommige niet nee....wat doen we met de rest dan?

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:37

runningkawa schreef:

Misschien heb je wel gelijk. In een eerder antwoord schreef ik al dat de straf 'levenslang' de laatste tijd vaker wordt opgelegd dan vroeger. Rechters beseffen ook dat er mensen zijn die echt nooit meer vrij mogen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:40

ruitje schreef:
Sommige niet nee....wat doen we met de rest dan?

Heel veel sommige
En als je zoeits als een moord begaat als op Theo of Pim (en dan heb ik het niet over een vrouw die dat als enige uitweg zag op haar slaande man) dan spoor je toch niet helemaal goed.
Goed genoeg om nooit meer vrij te laten. Geen 1 die zoiets doet
Dat risico dat ze weer ontsporen wil je toch niet lopen?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:43

Nee ik ben tegen de doodstraf, wel vind ik dat de straffen hier veel zwaarder mogen. Dus ook echt levenslang als duidelijk vast staat dat iemand een ander vermoord heeft.
Waarom ik tegen ben? Ik vind dat wij niet het recht hebben om te beslissen over het leven van iemand anders, ook al heeft die ander dat wel gedaan. Dat zou ons dan immers net zo slecht maken.
Een andere reden is dat de doodstraf onomkeerbaar is. Je kunt wel zeggen dat het alleen gedaan wordt als 100% zeker is dat de verdachte de dader is, maar hoevaak zijn we echt 100% zeker?
Een levenslange straf is altijd nog terug te draaien.
Tot slot is niet bewezen dat de doodstraf de criminaliteit vermindert, dus wat is dan het doel van zo'n strenge maatregel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:45

cellen te kort opheffen, zodat dat andere idioten langer kunnen zitten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:50

runningkawa schreef:
Heel veel sommige
En als je zoeits als een moord begaat als op Theo of Pim (en dan heb ik het niet over een vrouw die dat als enige uitweg zag op haar slaande man) dan spoor je toch niet helemaal goed.
Goed genoeg om nooit meer vrij te laten. Geen 1 die zoiets doet
Dat risico dat ze weer ontsporen wil je toch niet lopen?

Ja,dan weet ik niet wat de cijfers zijn?Ik bedoel over dat soort mensen is iedereen het wel eens dat die mensen éventueel levenslang zouden kunnen krijgen Knipoog ...maar ik weet niet wat het gehalte 'gestoorde moorden' tegenover 'iets minder gestoorde moorden' is Knipoog ....dus dan is het moeilijk beoordelen over levenslang en doodstraf.....

carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:01

xluvya schreef:
En het is ook humaan hoe degene met zijn slachtoffer(s) is omgegaan?
Ik vind kies je alsnog voor de doodstraf, doe t dat wel in een keer goed..
Maar stel wel duidelijke grenzen aan wie wel of wie niet de doodstraf verdient. En ik denk dat daar een heel groot probleem zou ontstaan. Want daar zijn we hier geloof ik niet zo erg goed in Knipoog
*edit* foutje..

Nee natuurlijk is het niet humaan hoe een moordenaar met zijn slachtoffer is omgegaan maar moeten wij ons dan verlagen tot zijn niveau.
Ben het met je eens dat je duidelijke grenzen moet stellen aan wie wel de doodstraf krijgt en wie niet maar dat gaf ik al eerder aan.
Ik denk dat je dan al met al zeer weinig doodstraffen uitgevoerd zult zien worden (mocht ik het voor 't zeggen hebben).
Maar Dutroux staat zeker vast.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:17

Doodstraf, nee absoluut niet. Je veroordeeld iemand omdat hij gemoord heeft, wat doe je vervolgens? Hetzelfde!!

Moeilijk is het om te bepalen wat dan wel... maar de doodstraf is wat mij betreft absoluut nooit een optie.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:36

Lenn schreef:
Beetje dom van hun, als er niet eens bewijzen zijn dat hij bestaat, wie zijn hun dan om in zijn naam te doden.

Daarom heet het ook een 'geloof' Knipoog

Ik heb niet echt een mening over de doodstraf, er staan veel zinnige dingen hier in dit topic. Als ik een kind had wat door Dutroux of een andere idioot was gepakt, was ik vast en zeker voor de doodstraf.

Maar ik heb ook de docu's gezien over mensen die ten onrechte ter dood waren veroordeelt, dus erg moeilijk.

Heb dan wel weer enorm respect voor de Duitse moeder die de verkrachter van haar kind heeft doodgeschoten in de rechtszaal (en de rechter had waarschijnlijk stiekem ook respect, want ze kreeg een erg lage straf hiervoor).

Maar ben wel voor zwaarder straffen in elk geval.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:40

Hoewel ik voor sommige criminelen de doodstraf een prima middel zou vinden, lost het toch niks op... idioten zullen moorden blijven plegen, die laten zich niet afschrikken door wat voor straf dan ook. Kijk maar naar die zelfmoordaanslagen, men voltrekt daar zijn eigen doodstraf al...

En het risico dat de verkeerde ter dood veroordeeld wordt, vind ik ook een nadeel. Kijk maar naar die moord op dat meisje in Schiedam, waarvoor nu blijkbaar iemand al 4 jaar onschuldig in de gevangenis zit! Stel je voor dat deze onschuldige man 4 jaar geleden de doodstraf had gekregen, komt er nu een andere gek vertellen dat híj het eigenlijk gedaan heeft Scheve mond.