[ethiek] embryo's versus ouderdomsziektes

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:13

Kivuli,
Genen zijn opgebouwd uit DNA, DNA is opgebouwd uit aminozuren. Je erft genen van je vader en je moeder en dat mengseltje bepaalt hoe jij er uit ziet. Het is niet zo dat de genen 'kiezen'. Sommige ziektes krijg je omdat je een bepaald gen hebt of juist niet en kanker is een defect in een gen waardoor cellen op hol slaan.

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:15

Haha, ik ben ook weer helemaal in de war.... Je hebt ook nog chromosomen he Om de verwarring even compleet te maken Haha!

Wel een interssante discussie dit... Ik ben nog even over mijn mening aan het denken, misschien dat als ik eruit ben hem nog plaats.

kivuli
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:17

En het humaan genoom is de reeks aminozuren van ene mens? ( G, A, U, C ?? ) maar als die reeks voor iedereen gelijk is ( want : 1 humaan genoom ) dacht ik dat een gen misschien voor de eigenschap waar hij gen va is een boel opties "op" zich had , en er daar 1 van koos die hij ging doen ? Ik ben een beetje in de war geloof ik Lachen maar anders snap ik niet dat die reeks aminozuren voor iedereen gelijk kan zijn ..

nav Daphne hieronder - ohja, T had je ook nog..* zoekt Alberts - The Cell..*hmm. ligt ergens op zolder..
Laatst bijgewerkt door kivuli op 12-08-04 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:18

Genen zitten op de chromosomen toch? Want die kun je alweer zien onder een microscoop... En aminozuren zijn weer opgebouwd uit die A,T,C en G....(exacte namen even vergeten Lachen )

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:19

Nee die U is de ... in RNA. Dat weet ik nog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:27

Riant"]
Voor sommigen is dat misschien een ideale situatie maar ik betwijfel dat..
[/quote]waarom? trouwens, als je een antwoord niet begrijpt, hoeft het antwoord niet gelijk dom te zijn Knipoog

[quote="Riant"]
Er was ooit eerder een man die streefde naar een perfect mensenras.. dat liep niet zo best af...
[/quote]drogredenatie. dus alles wat ooit fout gegaan is, kan nooit goed gaan? overigens toon je hiermee aan hoe weinig je je in de geschiedenis verdiept hebt.

[quote="Riant"]
Wie gaat er bepalen wie er wel en niet wordt genezen?? Wie gaat daarvoor de regels bedenken.. Of wordt je eenvoudig weg behandeld als je genoeg geld hebt om de behandeling te betalen (en da's meteen de uitleg van voor god spelen, bepalen wie wel en niet overlevingskans heeft.)
[/quote]wat is dit voor een vreemde redenatie om deze techniek niet te ontwikkelen. "als we het niet kennen, zullen we er ook niet gebruik van maken, want stel je voor het zou wel eens verkeerd gebruikt kunnen worden." gelukkig heeft dit idee onze ontwikkeling niet stilgezet, anders liepen we nog in berevellen.

[quote="Riant schreef:
Wie geeft je het recht te beslissen over leven en dood van een ander?
definieer eerst het woord "leven" maar. heb je de kennis om mbv een embryo iemand te redden en je gebruikt het niet, doe je dan niet hetzelfde?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 12-08-04 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 12:29

kivuli schreef:
Aan de andere kant een lichaam is er ook niet op gebouwd om 150 te worden de gemiddelde leeftdij zal wel iets omhoog gaan, maar als het nu iets van 87 /85 is zal dat geen 150 worden hoor.


voor een paar eeuwen geleden werden de mensen ook nog geen 80 jaar. het is al verhoogd van 30 naar 50 naar 70/80 dankzij de wetenschap.

kivuli
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:35

Pellie - in 2000 jaar van 30 naar 80 , ik denk inderdaad dat een groot deel daarvan aan de medische wetenschap te danken is, maa rook aan betere leefomstandigheden, huisvesting, hyiëne....
Dus ja.. in 4000 nogwat kan de mens wel eens gemiddeld 130 worden volgens die redenering ( al denk ik niet dat het lichaam/de cellen dat aankunnen ), maar 150 is toch wel wat hoog gegrepen Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 12:40

ik weet het, ik gebruikte de suggestie die hier genoemd werd. verbetering van huisvesting en hygiëne zorgden er idd voor dat mensen iets minder snel ziek werden. misschien moeten we ook maar weer terug naar de geurdoekjes ipv het bad. al die lichamen zonder bacteriën... je wordt er alleen maar ziek van Haha!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:29

SP, je weet alles beter, je hebt je overal goed in verdiept, je hebt gelijk.
maar dat terzijde.

Probeer die laatste vraag maar eens met een antwoord te beantwoorden i.p.v. met een vraag.

War de drogredenatie betreft: Een normaal mens weet na 1 keer dat als hij zijn vinger in een vlam houd dat dat pijn houd, als jij het leuk vind om te blijven kijken of het de volgende keer weer pijn doet : be my guest!
De hele evolutie is gebaseerd op leren van fouten dus die opmerking vind dik ook niet echt snugger (echter ik begrijp hem wel).

En als je een redenatie niet begrijpt, is hij niet meteen vreemd hoor Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:32

riant, ik leg uit waarom hij vreemd is. kan jij uitleggen waarom hij dat niet is?

je voorbeeld van die vlam vind ik heel goed. de pre-historische mens heeft zich waarschijnlijk ook aan vuur gebrand. het heeft hem echter niet tegengehouden vuur te gebruiken. gelukkig maar, toch?

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:55

Kayla en kivuli, jullie vergeten de introns en de exons in het DNA, om het even wat makkelijker te maken Knipoog Niet al het DNA bevat "zinnige" informatie, werkzame genen dus, er zitten ook hele stukken "onzin" tussen, maar die "onzin" is wel voor iedereen uniek. Als het voor iedereen gelijk zou zijn, dan zou nooit aan de hand van DNA iemands identiteit vastgesteld kunnen worden.

Maar ik zal eens kijken of ik hier een toegankelijk stukje informatie over kan vinden, maar dat zal niet vandaag worden, misschien zelfs wel na mijn vakantie. Als ik het vergeet, stuur me dan even een PB!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:57

SP kan jij ook vragen met antwoorden beantwoorden i.p.v. met vragen ?

Over de vlam..
De prehistorisch mens is wel vuur blijven gebruiken omdat ze waarschijnlijk hebben ontdekt dat je er beter niet aan kan brandden .. Vuur gebruiken en je eraan verbrandden zijn twee verschillende dingen.
Of wil je beweren dat oermensen wel doorlopend bleven testten of het vuur echt nog steeds heet was door hun hand er in te steken?

Omdat het nu anders te ver off toppic gaat, geef mij eerst maar normale antwoorden op de vragen waar je zoveel kritiek op hebt.

kivuli
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:06

Margreet schreef:
Kayla en kivuli, jullie vergeten de introns en de exons in het DNA, om het even wat makkelijker te maken Knipoog Niet al het DNA bevat "zinnige" informatie, werkzame genen dus, er zitten ook hele stukken "onzin" tussen, maar die "onzin" is wel voor iedereen uniek. Als het voor iedereen gelijk zou zijn, dan zou nooit aan de hand van DNA iemands identiteit vastgesteld kunnen worden.

Maar ik zal eens kijken of ik hier een toegankelijk stukje informatie over kan vinden, maar dat zal niet vandaag worden, misschien zelfs wel na mijn vakantie. Als ik het vergeet, stuur me dan even een PB!


Oh ja, intron en exon codes !.. staat me ook vaag nog iets van bij ! als een gen een intron tegen komt begin hij pas te lezen en hij stop t bij de exon, en dat was dan weer een unieke aminozuur combi .
Maar hoe kan je van iets dat uniek is voor iedereen nou een humaan genoom maken ( dat is toch de aminozuurvolgorde ) die voor iedereen geldt ?Ik begin er steeds minder van te snappen, heb ene abbo op dit topic en zie de info wel verschijnen - fijne vakantie !

Ethelate

Berichten: 21124
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:24

Ik vind het wel raar dat mensen zeggen tegen vergrijzing, maar de medicijnen, die ze willen gaan ontwikkelen, kunnen ook jonge levens redden. Stel je voor dadelijk jouw kind
En als jouw paard iets heeft, bel je dan ook geen dierenarts, omdat de natuur het zo wil?
Omdat die medicijnen ook eerst op proefdieren zijn getest?

En we vinden steeds medicijnen, maar er zullen zich ook steeds nieuwe ziektes ontwikkelen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:31

En toch vind ik dat er een significant verschil zit tussen dierproeven en het klonen van mensen.
In dit toppic gaat het om ouderdomsziektes vandaar dat de term vergrijzing valt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:46

Riant schreef:
En toch vind ik dat er een significant verschil zit tussen dierproeven en het klonen van mensen.
riant het is zo wel moeilijk discussie voeren met je. je geeft je mening maar je verdedigt je stelling niet.

Ethelate

Berichten: 21124
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:58

kanker komt helaas ook op jonge leeftijd voor

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:07

SuperPepeijn schreef:
riant het is zo wel moeilijk discussie voeren met je. je geeft je mening maar je verdedigt je stelling niet.


Dat komt dan waarschijnlijk omdat een mening iets anders dan een stelling is. Ik beweer hier niks ik geef aan hoe ik er over denk .. Daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn.

Maar zullen we het hier inhoudelijk houden? Als je meer behoefte aan metacommunicatie, of commentaar over mijn manier van discussieren hebt PB je me maar want ik vind dit zonde van het toppic.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:08

De genoemde ouderdomsziekten komen ook wel bij jonge mensen voor, en bovendien is stamcelonderzoek ook erg belangrijk voor het zoeken naar een oplossing voor MS en anere niet leeftijd gerelateerde ziekten.

Off topic voor Kivuli: Een gen word helemaal afgelezen en daarna vind splicing plaats waar de introns er worden uitgeknipt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:15

me·ning (de ~ (v.), ~en)
1 ... opvatting, standpunt, stellingname

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:15

Tuurlijk komen die ziektes ook bij jongere mensen voor, ik gaf alleen even de link naar de vergrijzing, omdat ouderdomsziektes in de titel van het onderwerp genoemd staat.

Het doel heiligt de middelen, zeggen ze vaak.

Voor de een gaat dat soms te ver en voor de ander niet.
Ga rustig door met offtoppic inhoudelijk verderkletsen want ik vind het wel leerzaam.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:18

Ja Margreet je hebt helemaal gelijk .

Kivuli, introns worden uit een stuk RNA (dacht ik) geknipt, dit zijn niet coderende delen, de exons, die wel coderen voor een bepaald aminozuur blijven over.
Het DNA bestaat trouwens niet uit aminozuren, naar uit een hele reeks nucleotiden, waarbij 3 (een codon) steeds coderen voor een bepaald aminozuur. Deze aminozuren vormen een polypeptide en een of meer polypeptides vormen een eiwit.

Een hele lange nucleotidenstreng (een dubbele) is opgerold tot een chromosoom, de mens heeft daar 23 paar van, 46 dus.

Afbeelding

1 chromosoom

Afbeelding

Alle chromosomen van een bepaald persoon (karyogram)

De informatie van een bepaalde eigenschap ligt opgeslagen in het DNA op een bepaalde plek van een bepaalde chromosoom, dat wil niet zeggen dat de volgorde voor iedereen gelijk is, maar wel dat de plekken voor bepaalde eigenschappen op de chromosomen gelijk zijn.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:41

Kayla schreef:
de mens heeft daar 23 paar van, 46 dus.



Correctie: 22 paar plus de geslachtschromosomen Knipoog (XX of XY)

kivuli
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:41

Ah ! Dit is ook allemaal vele te lang geleden voor mij , als komt er nu wel iets bovendrijven Lachen

Dat knippende enzym in RNA heet dat huppeldepup peptase en dat afknip proces heet splicing ??

DNA zit in de celkern, RNA zit in het cytoplasma van de cel ( in de mitochondriën ?? ) in RNA zit (aminozuur? ) T, in DNA is dat U
( en bij klonen is er een enzym dat de boel tegeovergesteld kopieert ( C->G) en dan terug zet ( ook weer tegenovergetseld G-> C zodat het een exacte kopie wordt .. zoiets was het geloof ik.. )
Transcriptie - translatie.. nogwat...
Denk dat ik de volgende vakantie de zolder eens opzoek ga naar Alberts, the Cell Lachen


kleine samenvatting :

Mens heeft 22 paren chromosomen die bestaan uit DNA. ( plus 1 paar geslachtschromosomen : X + X, X+Y ( als er niets fout gaat ). )
DNA is een reeks nucleotiden , en 3 nucleotiden samen heet een codon, en een codon codeert voor een aminozuur.

klopt het dan dat het humaan genoom aangeeft op welke plek van welke chromosoom een eigenschap ligt voor iedereen , ( en dat het dus geen reeks lettertjes is die de aminozuren volgorde aangeven, zoals ik dacht ) en dat het per individu verschilt hoe die eigenschap er uit ziet ?