Drugs aan je kids toestaan of verbieden?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:57

Mijn moeder heeft over dit soort dingen (roken, drugs, drank) altijd gezegd: "Ik kan het jullie toch niet verbieden". Waar ze denk ik ook wel gelijk in heeft.

Wel heeft ze ons verplicht de film van Christianne F. te kijken om te laten zien wat de gevolgen zijn.

Daarnaast heeft ze ons met veel verantwoordelijkheids gevoel opgevoed zodat we in ieder geval verstandig met de dingen des levens om konden gaan.

Zelf heb ik nooit drugs gebruikt. Mijn broers wel maar beiden kunnen het heel goed in de hand houden.

Ik denk dat ik het op dezelfde manier zou doen als mijn moeder gedaan heeft.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:10

Je moet met drugs heel kritisch gaan kijken wanneer je doet en of je het nodig vind om te doen.

Toen ik het idee kreeg dat ik het met tegenzin nam en stappen niet meer leuk vond zonder de drug, heb ik het ala minuut aan de kant geschoven en nooit meer aangeraakt...

Was best moeilijk, omdat al m'n vrienden nog vrolijk doorging. Je kan het vergelijken als de 'bob' zijn van die avond. Iedereen is dronken en jij bent de enige nuchtere, je zit dan toch op een ander niveau (weet ff niet hoe ik het anders moet omschrijven) dan de anderen...

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 22:08

Citaat:
Was best moeilijk, omdat al m'n vrienden nog vrolijk doorging.


Dat is het meest moeilijke voor de meesten denk ik. Stoppen (of iig minderen) terwijl de rest wel gewoon doorgaat. Of iig niet gaan gebruiken terwijl anderen het wel doen. Heb het zelf een klein beetje gehad... als mijn vriend dan wat nam dan had ik zoiets van goh... ach het kan geen kwaad. Dan doe ik het ook maar. Maar dat werkte dus niet. Sindsdien doe ik het alleen als ik zelf er zin in heb. Al ff zelfs geen zin in gehad alleen op Sensation Black dan. Toen ook wel aardig wat op maar verder helemaal niets meer Lachen daarvoor ook niets gebruikt op Defqon Lachen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:54

Ik zou het een beetje in het midden laten, niet verbieden maar ook zeker niet toestaan. Ik zou ze gewoon goed voorlichten, wat er allemaal kan gebeuren en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.

Zelf heb ik nooit drugs gebruikt (voor de mensen die alcohol en nicotine harddrugs vinden; in dat geval wel...). Heb redelijk dichtbij meegemaakt wat een verslaving voor gevolgen kan hebben. Maar zelfs als ik dat niet meegemaakt zou hebben, zou ik het denk ik nooit gebruiken.
Heb er geen behoefte aan.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 08:22

SuperPepeijn schreef:
het is eigenlijk onzin dat als je als ouders het zou verbieden (en duidelijk uit kan leggen waarom), dat het dan spannender is voor de kinderen het toch te doen.

de ouders hebben dan niet duidelijk genoeg gemaakt waarom het verboden is, of het kind waardeert de mening van de ouders niet.


Hier ben ik het mee eens...

Waarom zou je iets niet kunnen verbieden? Je moet duidelijke grenzen stellen, en als je dat al vanaf het begin hebt gedaan (dus vanaf dat je kleine snotter geboren is) en je kind weet dat ja ja is en nee neen zie ik het probleem niet...
Maar verbieden moet wel samengaan met een goede en duidelijke uitleg waarom het niet mag!

Ik weet hoe ik vroeger was, en dan is dit bovenste absoluut van toepassing op mij...
Als je mij iets verbood zonder uitleg, zag ik er soms het nut niet van in en wou het toch doen... Maar als er mij iets verboden werd en ik kreeg de reden en uitleg waarom heb ik altijd netjes het advies van m'n ouders gevolgd.

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:20

Ik zou gewoon stiekeme hints geven. Bijv. met iemand (in het bijzijn van je kind) over de gevolgen van drugs te praten. (alleen de ergste gevolgen) misschien schrikt dat hem af en stopt hij/zij er mee.

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:21

dus ik zou het wle probeere te verbieden

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:00

Mijn moeder zegt gewoon van.. Ja, ik kan het jullie toch niet verbieden? Je moet het zelf weten, het is jouw lijf... En dat is ook zo.. Maar ik begin er ook nooit aan!

MiMMie
Berichten: 21
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: HGV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:19

Ik zou het niet verbieden maar ook vooral niet toejuichen, heb de gevolgen gezien hier en daar en dat vind ik meer dan ok,
ik zou wel zorgen dat de kids dan wel weten wat de gevolgen ervan zijn en ff een goeie film ophalen bij de videotheek Lachen
maar alles wat je verbied is stoer en gaaf, want kijk wat ik doe en dat doe ik stiekem blablabla,
gewoon open blijven tegen je kids dan zijn ze da tegen jou, en kan je hun dingen vertellen e.d.

pmarena

Berichten: 48422
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:36

Idd goed voorlichten en daardoor laten begrijpen waarom je het niet wilt..vervolgens het kind de eigen verantwoordelijkheid geven hierin ,onder de trant van : je bent oud en wijs genoeg , vertrouwen geven ! OK dan!

Maar ik voel er ook wel wat voor om een 8-jarige eens een sigaret toe te
stoppen , worden ze er maar eens een dagje goed ziek van en zijn meteen van alles genezen voor de rest van hun leven Extreme duivel

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:00

Ik denk zelf dat als je het als ouder gaat verbieden dat ze het juist gaan doen. Wat is er leuker als je puber ben dan zo veel mogelijk tegen je ouders ingaan? Doen wat hun verboden hebben..
Ik zal mijn kinderen niets verbieden. Ik hoop dat ik ze zo verstandig krijg om het niet te doen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:21

Malibu schreef:
Was best moeilijk, omdat al m'n vrienden nog vrolijk doorging.


Daarom ben ik toen niet alleen gestopt met drugs te gebruiken etc, maar ook gestopt met die vriendengroep! Dat gaat een stuk makkelijker. Die groep gebruikt nu nog steeds, en ik niet... Wie is er blijven hangen na 8 jaar, en wie niet Verward Haha!
Het leven gaat verder, en hun blijven hangen op een bepaald punt!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 20:19

ik zou het wel willen verbieden maar dat heeft totaal geen zin want je kunt ze niet 24 uur per dag op de hielen zitten en je weet niet wat ze uitspoeken als ze uit je buurt zijn. ik zou er wel open over praten met mijn kinderen als ze op die leeftijd zijn beland en er wat folder over laten lezen. dan is de keuze aan hun wat ze met die info doen.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:30

Niet verbieden ,maar gedegen voorlichting geven. De oliebol van nu is niet meer de oliebol van toen. Ik spreek van 20 jr geleden Bloos! . Coffeeshops bestonden in A'dam in Leiden waren er huisdealers.
Ik heb genoeg gerookt en vind eigen teelt (uit de tuin zonder toestanden) ook nog wel eens lekker om te roken Bloos
In de wiet van nu vooral de nederwiet zit een hoog TAC gehalte waardoor bij veel gebruik je psychotisch kan worden.
Drank gebruik is trouwens hoog al onder kids van 13 en 14 jr lijkt mij ook zorgenlijk.

Jokonootje

Berichten: 4863
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:41

mijn ouders hebben het me wel verboden maar hebben meteen de letterlijke gevolgen laten zien .... mijn zus is mee geweest naar Thunderdom (dance or die) en die is op de EHBO afdeling daar geweest om te zien wat drugs aanrichten daar lagen jongens met hun slokdarm weggevreten of geen maag meer omdat ze verkeerde pillen hebben geslikt .... zuslief was hier zo van onder de indruk dat ze nooit iets aangeraakt heeft .... ik heb hier van de video gezien omdat ik toen nog veel te jong was om mee te gaan daar heen en ik er niks aan vond .... maar jasses dat maakt wel indruk hoor ....
Nu was mijn vader dankzij zijn werk in staat om ons dit te laten zien dat heeft zeker geholpen ....
Maar tsja goed verbieden en er duidelijk over praten absoluut ... jezelf als ouder beargumenteren is het slimste wat je kan doen en dan maar hopen dat ze je regels respecteren ....

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 22:01

Citaat:
Wie is er blijven hangen na 8 jaar, en wie niet


Dat merk ik ook bij mijn vriend. Zijn 'vriendengroep' die is er nog steeds wel, maar diegene met een vriendin enzo (waaronder mijn schatje Haha! )die kijken echt wel naar de toekomst en willen verder. Ze gaan niet door. De gebruikers die het nog steeds doen...goh.... wat staan die stil zeg

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:06

Griebels schreef:
Daarom ben ik toen niet alleen gestopt met drugs te gebruiken etc, maar ook gestopt met die vriendengroep! Dat gaat een stuk makkelijker. Die groep gebruikt nu nog steeds, en ik niet... Wie is er blijven hangen na 8 jaar, en wie niet


Dat wou ik op dat moment nog helemaal niet, ik wou stoppen met de drugs maar niet met de feesten.

Ik wou ook plezier kunnen hebben zonder afhankelijk te zijn van die bende, en toen ik gestopt ben was het ff wennen, maar ik had zeker nog plezier op feesten....

Het heeft me denk ik ook alleen maar sterker gemaakt, door gewoon alles binnen 'hand'bereik te hebben, maar mentaal sterk genoeg zijn om niet te nemen.

Enne, idd ik ben nu 4 jaar gestopt en ga inmiddels niet meer met die vriendengroep om. En als ik nu kijk wie er nu nog steeds die bende gebruiken zijn het er nog best veel
Voor sommige zie ik de toekomst ook best somber in.......

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:29

BeNGeL schreef:
mijn ouders hebben het me wel verboden maar hebben meteen de letterlijke gevolgen laten zien .... mijn zus is mee geweest naar Thunderdom (dance or die) en die is op de EHBO afdeling daar geweest om te zien wat drugs aanrichten daar lagen jongens met hun slokdarm weggevreten of geen maag meer omdat ze verkeerde pillen hebben geslikt .... zuslief was hier zo van onder de indruk dat ze nooit iets aangeraakt heeft .... ik heb hier van de video gezien omdat ik toen nog veel te jong was om mee te gaan daar heen en ik er niks aan vond .... maar jasses dat maakt wel indruk hoor ....
Nu was mijn vader dankzij zijn werk in staat om ons dit te laten zien dat heeft zeker geholpen ....
Maar tsja goed verbieden en er duidelijk over praten absoluut ... jezelf als ouder beargumenteren is het slimste wat je kan doen en dan maar hopen dat ze je regels respecteren ....


Dat vind ik een goede manier, keihard confronteren met hoe fout het kan gaan!

Al zou ik dat eerder dmv een film doen dan irl op zo'n feestje.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:27

Mijn ouders hebben toen ik 14 was, terwijl we aan tafel zaten gevraagd hoe ik over drugs dacht, omdat ik een dusdanige relatie heb met mijn ouders heb ik ze eerlijk verteld dat ik erg nieuwsgierig was.
Wat zou het met je doen, hoe voel je je enz.

Een jaar later, toen ik mijn moeder eerlijk had verteld dat ik rookte ( wat ik niet thuis mocht, ook al rookte ze zelf ook)
Vroeg ze nog eens hoe ik over drugs dacht, en toen vertelde ik weer hetzelfde.
Ze heeft toen voorgesteld, om samen met mij, en me vader een blowtje te roken ( eerlijk mijn ouders hadden dat zelf nooit gedaan) om te weten hoe het zou zijn, maar ik moest wel beloven dat ik het daarna nooit meer zou doen.

Dat heb ik beloofd, en ik heb samen met mijn ouders een wietje gerookt.

Misschien vinden jullie dit helemaal verkeerd, maar ik heb nooit meer geblowt

Ik heb wel met vrienden andere drugs uitgeprobeerd, maar ik heb alles echt maar 1 keer gedaan om te weten hoe het is.

Ik ben er zeker niet trots op, maar als ik later zo gelukkig mag zijn om kinderen te krijgen, weet ik wel wat het is, en wat het met je doet.

Ik hoop dat ik als ik kinderen heb, het op dezelfde manier kan doen als mijn ouders met mij hebben gedaan.

Maar dat weet je helaas nooit van te voren

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:36

Toestaan is een groot woord, ik zou het namelijk echt niet toestaan als mijn kinderen (mocht ik die ooit krijgen) aan de coke of heroine gaan. Soft drugs wel. Je kan het wel gaan verbieden, maar dan gaan ze het stiekem doen en dan is helemaal het hek van de dam (spreek uit ervaring). Laat ze maar experimenteren. Ik zou ze "leiden". Dus okee, ik koop bijv. een joint, maar die ga je dan wel oproken onder mijn toeziend oog, of iig in mijn buurt!
Ik moet zeggen dat ik zelf niet vies ben van een (halve) pil tijdens een groot dansfeest, maar ik ga er dan ook wel overdreven voorzichtig mee om. Ik drink dan echt geen alcohol en stap ook voor geen prijs in de auto achter het stuur! tuurlijk heb ik wel eens een jointje gerookt enzo, maar dat doet me niets. Word er alleen maar heel saai, suf en sloom van, dus geen succes. Verder gebruik ik helemaal niets! Mijn ouders weten het, heb besloten om ze te vertellen dat ik idd op feesten XTC neem en hoe ik ermee omga. Ik vind het onzin om het stiekem te doen. Ik ben oud en wijs genoeg en het lijkt mij goed dat ze weten wat er leeft in "mijn wereld". Ze keuren het niet goed en zullen het ook niet begrijpen, maar ze weten het wel en leggen zich erbij neer.

(ja, ik weet dat nu heel veel mensen gaan roepen dat XTC zo slecht is, en al die verschrikkelijke verhalen over overdoses en meer van dat engs, maar ik weet waar ik mee bezig ben. Het is niet verstandig, maar ik neem NOOIT meer dan een halve en drink alleen water. Ik weet van wie ik die zooi koop en het is allemaal getest. Het is dus net hoe je ermee omgaat...)

Edit: Ik gebruik alleen als ik er echt zin in heb. Het is geen must ofzo... Ik kan ook prima zonder, maar die halve geeft zoms nét dat kleine beetje extra

NaadFuryo

Berichten: 171
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:44

Dana zei:
Mijn ouders hebben nooit echt een standpunt ingenomen over drugs, altijd gezegd, als je het wil doe je het toch wel.


Dit is bij mij ook latijd zo gegaan.
Maar ik denk dat als mijn kind op zondagochtend binnen komt en ik sta net het ontbijt klaar te maken en hij/zij zegt: Mam ik heb geen honger....Dan weet ik nog niet wat ik zal doen of zijn nek breken of er rustig over praten en laten zien wat de gevolgen zijn van het gebruiken.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:10

ik zou het niet leuk vinden als me kinderen het doen..
mijn vriend heeft er een andere mening over,
Die vind dat ze zelf maar moeten ondervinden hoe het is,
hij zal ze niet aanmoedigen,
maar het ook niet verbieden,
verbieden bij een puber,daar komt alleen narigheid van...

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:42

Amberto schreef:
Toestaan is een groot woord, ik zou het namelijk echt niet toestaan als mijn kinderen (mocht ik die ooit krijgen) aan de coke of heroine gaan. Soft drugs wel. Je kan het wel gaan verbieden, maar dan gaan ze het stiekem doen en dan is helemaal het hek van de dam (spreek uit ervaring). Laat ze maar experimenteren. Ik zou ze "leiden". Dus okee, ik koop bijv. een joint, maar die ga je dan wel oproken onder mijn toeziend oog, of iig in mijn buurt!
Ik moet zeggen dat ik zelf niet vies ben van een (halve) pil tijdens een groot dansfeest, maar ik ga er dan ook wel overdreven voorzichtig mee om. Ik drink dan echt geen alcohol en stap ook voor geen prijs in de auto achter het stuur! tuurlijk heb ik wel eens een jointje gerookt enzo, maar dat doet me niets. Word er alleen maar heel saai, suf en sloom van, dus geen succes. Verder gebruik ik helemaal niets! Mijn ouders weten het, heb besloten om ze te vertellen dat ik idd op feesten XTC neem en hoe ik ermee omga. Ik vind het onzin om het stiekem te doen. Ik ben oud en wijs genoeg en het lijkt mij goed dat ze weten wat er leeft in "mijn wereld". Ze keuren het niet goed en zullen het ook niet begrijpen, maar ze weten het wel en leggen zich erbij neer.

(ja, ik weet dat nu heel veel mensen gaan roepen dat XTC zo slecht is, en al die verschrikkelijke verhalen over overdoses en meer van dat engs, maar ik weet waar ik mee bezig ben. Het is niet verstandig, maar ik neem NOOIT meer dan een halve en drink alleen water. Ik weet van wie ik die zooi koop en het is allemaal getest. Het is dus net hoe je ermee omgaat...)

Edit: Ik gebruik alleen als ik er echt zin in heb. Het is geen must ofzo... Ik kan ook prima zonder, maar die halve geeft zoms nét dat kleine beetje extra


Uhm van een halve voel je dus echt helemaal niks hoor. Als je gewoon goede pillen heb, kan je ook een hele nemen, maar net als wat jij zei als je er maar goed mee omgaat, en het niet vaak doet.
Btw; ze zeggen dat pillen niet verslavend zijn, nou ik vind het dus bestwel verslavend eigenlijk.
Ik zou het echt nooit aan mijn ouders vertellen, alleen als de pil nog werkt enzo, wil je het wel graag vertellen he?! Bloos! Haha!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:48

Verbieden! natuurlijk! dat ellendige rotspul!

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:49

Ik zou het niet verbieden. Als ze het willen doen ze het toch wel. Misschien juist eerder als je het verbied(zoals al vaak gezegd is).
Ik zou ze indd goed voorlichten enzo, in de hoop dat ze het niet gebruiken.
Ik zou bang zijn dat er wat met ze gebeurd, aangezien sommige/de meesten gewoon niet met drugs om kunnen gaan.
Ik heb zelf ook vanalles gebruikt, maar voorlopig(maanden of eerder jaren) gebruik ik niks meer. Geen behoefte meer aan, heb het wel allemaal gezien.
Soms heb ik nog wel f zin om high/stoned te zijn, maar ik verlang er nooit meer zo erg naar dat ik het ook echt gebruik.