Muisarm e.d. veroorzaakt door ARBO?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:22

Syph, waar baseer je dat dan op? Of is dat gewoon jouw mening en giswerk?
Ik vind het echt belachelijk om ARBO af te doen als geldklopperij. Arbo omvat trouwens wel iets meer dan al leen werkplekinrichting en is in leven geroepen ter bescherming van de werknemer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:36

De pootjes van je toetsenbord zijn het best naar beneden, ingeklapt dus. Dan kun je je polsen gewoon houden zonder dat er zo'n rare knik in komt.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:50

Sypheron schreef:
De natural toetsenborden van Microsoft zijn 'gebroken' in het midden inderdaad. Of ze echt werken... geen idee. Wat ik wel weet is dat ze inderdaad naar de stand van de handen zijn gezet. Leg je handen maar eens rustig op je bureau voor je. Dan zie je dat je handen naar elkaar toe staan en dus niet recht vooruit steken Lachen.

Dan zijn mijn handen blijkbaar gestoord, want ze staan toch echt recht naar voren. Maar goed, 't zal wel Haha! Zo'n toetsenbord lijkt me echt niet lekker typen...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 17:20

Syph volgens mij heb jij gewoon rare handen Knipoog
Zowel bij mij zusje als bij mij steken ze ook gewoon recht vooruit....

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:26

Als je zo een speciaal RSI toetsenbord hebt niet hoor

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:27

Mijn vriendje heeft ook zo'n 'ergonomisch toetsenbord'. Ik vind het een ramp om op te werken. Het went maar met mate en ik heb toch een flinke voorkeur voor een normaal toetsenbord.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:29

Richtje als jij in een natuurlijk zit met rust zit, dan wijzen je handen naar elkaar toe. Dat is logisch omdat je armen aan de zijkant van je lichaam zitten. Met zo'n natural toetsenbord heb je je handen op de natuurlijke manier liggen. Als jij op een gewoon toetsenbord typt, forceer je de beweging. Ik heb geen rare handen, iedereen heeft de handen zo staan... tenzij je gehandicapt bent.. dat is een feit, geen mening Lachen

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:29

ArwenLune schreef:
"Ik heb nergens last van dus het is onzin" is wel een van de domste en meest kwetsende uitspraken ooit hierover.

RSI is *heel* pijnlijk, doe dat alsjeblieft niet op zo'n manier af.

[toevoeging] RSI is deels stress, het heeft te maken met een houding maar ook met werkdruk, (spier!)spanning en je geestelijke werkhouding. Ik was heel bang om werkeloos te worden, werkte keihard, deed een RSI gevoelige taak (data-entry) en pats, daar ging ik.

Cheers,
Arwen (die gelukkig inmiddels haar eigen bestek weer vast kan houden)



Mee eens.

Ik heb ook RSI opgelopen vanwege mijn werk en het keerde mij hele leven ineens om! Het had een negatief invloed op mijn beroep- en privéleven.
Beroepsmatig werd ik toentertijd afgekeurd en ik moest helemaal overnieuw beginnen met omscholing en opbouw van werkervaring in een andere carrieré binnen de kader vastgesteld door de reintergratie normen van de UWV.

Ik werd geconfronteerd met bedrijfsleven die te onzeker waren om mij in dienst te nemen.
Het heeft heel lang geduurd voordat ik werd aangenomen bij een bedrijf die mij letterlijk een kans gaf en niet vooraf vooroordeelde omdat ik een gebrek had.

Het is iets waar ik niet mee geboren bent, maar toch nu moet ik voortan mee leren leven met de beperkingen en de pijn.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:34

Laura schreef:
Ik vind ook dat sommige werkgevers schandalig slecht zijn in hun voorlichting over werkplek en werkhouding . Bij mij op de afdeling alleen al zitten mensen in zulke idiote posities, Beeldscherm veels te hoog of tafel veel te laag, mensen die terwijl ze bellen de hoorn tussen oor en schouder klemmen om iets op de PC op te zoeken (oeioeioei dat is zo fout) Als je uitrekent weegt voorlichting echt wel op tegen zieke werkemers door moeten betalen!!


Sommige werkgevers nemen het gewoon niet serious...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:02

Ik denk dat een veel groter probleem zit bij de werkdruk, zeker in dingen als data-entry. Elke keer pauze nemen als het programma het zegt is leuk, maar wat als je nog een stapel formulieren naast je heb liggen die voor 4 uur af moeten? Niet elke werknemer denkt aan het lange termijn gevaar (ik heb uiteindelijk 6 maanden(!) in de ziektewet gezeten) want het moet allemaal nu, nu, nu af...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 19:06

Sypheron schreef:
Richtje als jij in een natuurlijk zit met rust zit, dan wijzen je handen naar elkaar toe. Dat is logisch omdat je armen aan de zijkant van je lichaam zitten. Met zo'n natural toetsenbord heb je je handen op de natuurlijke manier liggen. Als jij op een gewoon toetsenbord typt, forceer je de beweging. Ik heb geen rare handen, iedereen heeft de handen zo staan... tenzij je gehandicapt bent.. dat is een feit, geen mening Lachen

Als je het zo bekijkt wel ja.... maar dat hangt er dan wel vanaf in hoeverre je ze zelf naar elkaar toe laat wijzen, oftewel of je je ze gewoon recht uit in het verlengde van je armen legt, of meer voor je buik neer legt, waardoor je je armen iets buigt en dus idd automatisch je handen naar elkaar toe wijzen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:13

Ik heb overigens 2 'gespleten' keyboards en wil nooit meer een andere. Een voor thuis, een voor op m'n werk. Helaas worden ze tegenwoordig nauwelijks meer gemaakt, het is uit de mode... ik hoop dat deze 2 nog heeeel lang meegaan.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:00

Als jij ze voor je neer legt, en ze liggen recht naar voren belast je de meeste spieren. Als je ze op de manier die ik omschrijf neerleg belast je niets of minimaal, de natuurlijke manier dus Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:21

ARBO is wel degelijk een zootje ongeregeld. Mijn baas en twee compagnons zijn bezig een bedrijfje op te zetten wat o.a. arbo-zaken aan gaat pakken. Doen ze niet voor niets moet je maar denken Lachen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:39

ArwenLune schreef:
Ik denk dat een veel groter probleem zit bij de werkdruk, zeker in dingen als data-entry. Elke keer pauze nemen als het programma het zegt is leuk, maar wat als je nog een stapel formulieren naast je heb liggen die voor 4 uur af moeten? Niet elke werknemer denkt aan het lange termijn gevaar (ik heb uiteindelijk 6 maanden(!) in de ziektewet gezeten) want het moet allemaal nu, nu, nu af...

Klopt ik krijg ook eerder last van mijn polsen en handen als ik het heeeeel druk heb. Ook heb ik simpel werk waar ik alleen gegevens invoer in Exact en sjablonen. Heel de tijd muis klikken en met de tabtoets weinig anders. Geen werk wat niet achter de pc kan en maar half uur pauze op een dag. En als het druk is kijken ze je scheef aan als je die pauze neemt. Tijdens die pauze moet ik ook achter mijn bureau blijven om de telefoon op te vangen. Nee de arbo is zeker niet de einige 'schuldige'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:43

Gouda, jij zit er nog middenin zo te horen. Misschien kun je eens een afspraakje maken met de arbo arts om dit aan hem te vertellen. Hij is degene die het bedrijf erop attent kan maken dat ze bezig zijn hun medewerkers chronisch ziek te maken, of zelfs te verwonden. De baas hoopt maar dat hij steeds nieuwe mensen krijgt als de oude versleten zijn *bibber*. Het mag niet wat ze doen, dat is zo klaar als een klontje en de arbo kan ermee helpen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:52

Klopt maar hoop hier sowieso geen jaar meer te werken Lachen . Het is een klein familiebedrijfje met 1 1/2 man personeel. Arbo hebben ze nog nooit van gehoord.
Dit is mijn 4e baan en eigenlijk de 3e waar je alleen een half uur lunch hebt en je voor de rest achter de pc zit. Wel maf vroeger met bijbanen kon ik mij herinneren dat er koffiepauze's waren. Is er tegenwoordig ook niet vaak meer he.