Alles maar regelen in relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:46

Ik denk dat het een wisselwerking is die ook van jouw kant in stand wordt gehouden.

Het is jammer dat je al eerder teleurgesteld bent als hij zoals afgesproken was niks regelt. Die teleurstelling mag je ook zeker uitspreken, maar hem ook de kans geven het te verbeteren. Als het blijft aanhouden kun je er altijd nog conclusie aan hangen.

De als 'we' naar de kringloop/ gamma/ stort moeten vind ik veel intetessanter. Vindt hij namelijk ook wel dat dat moet of moet dat eigenlijk van jou en vindt hij het wel best?

Als hij tevreden is en met thuis zijn en gamen, dan is meevragen met hardlopen of lessen voor een muziekinstrument geven niet handig. Voor je het weet moet jij hem herinneren erheen te gaan en heeft dat leuke cadeau/ idee van jou averechts gewerkt :P

Van jouw zijde ook belangrijk dit losser te laten en/ of te accepteren. Hem veranderen met activiteit die jij van hem wenst lukt niet. Als hij je ergens mee laat zitten, ga je dat uiteraard aangeven hoe dat voor jouw is. Maar zijn eigen afspraken, verplichtingen ed ook bij hem neerleggen. Zijn ziekenhuisafspraak regelt ie zelf maar en dan is ie maar te laat/ verkeerd. Jouw eigen afspraken en de grote zaken die ook invloed op jouw hebben, baal je zelf teveel als ze mislopen en regel jij wel. En de rest laat maar gebeuren.

Ik ben trouwens erg benieuwd wat er gebeurt als jij iets niet hebt geregeld en bv iets is vergeten of anders gelopen. Krijg je dan de schuld (want dat is niet oke uiteraard). Of valt het dan eigenlijk wel mee?

Popstra

Re: Alles maar regelen in relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

Ik herken het wel. Ik denk dat dit in alle relaties wel zo een beetje is toch!?
Ik moet ook altijd de vrije tijds besteding bedenken. Op vakantie het voortouw nemen en ja thuis elke dag bedenken wat we gaan eten is ook zoiets.. vraag het hem dan krijg je steevast het antwoord ,,maakt mij niet uit,,

Doe je niks dan gebeurt er ook niks.

Mijn man regelt echter wel alle financiele zaken.
Ik heb er al 32 jaar vrede mee

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Peuk schreef:
Het is niet dat hij dingen niet wil doen, maar het komt gewoon niet in hem op of hij vindt het niet belangrijk genoeg en neemt dan geen verantwoordelijkheid (daar vind ik wel iets van natuurlijk).

De huishoudelijke taken zijn gelukkig wel beter verdeeld, maar alles wat niet in zijn pakket zit doet hij ook niet, mits ik dat van hem vraag.

Overige zaken komt gewoon niet in hem op en regel ik eigenlijk wel.

Hij vindt het gewoon allemaal wel prima en het komt zoals het komt. Hij heeft ook een hekel aan plannen bijvoorbeeld.

Ik ben na het lezen van deze post heel benieuwd wat voor baan jouw partner heeft :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Ik heb het zelf niet hoor.. Ja met de huishoudelijke klusjes moet ik soms vragen joh, kun jij ook wat oppakken vandaag? En dan doet hij gewoon dingen. Ik ga niet vragen of hij de was/ vaatwasser specifiek wil doen maar vraag gewoon iets te doen. Hij weet ook wat er moet gebeuren en het maakt niet uit of het s ochtends, s middags of s avonds gebeurt.

Maar mijn vriend regelt veel sociale dingen, ook met de verhuizing zoekt hij alle verzekeringen en abonnementen uit. Met het nieuwe huis hoef ik alleen maar aan te geven wat ik mooi vind en hij maakt het voor ons.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Peuk schreef:
Afspraak in het ziekenhuis? Ik zet het in de agenda, zoek uit hoe laat we moeten gaan rijden en waar we moeten parkeren.. etc.

Doe je dit serieus ook voor zijn afspraken :?
Een volwassen iemand kan toch zelf naar zijn afspraken toe? Ik kan me niet herinneren dat ik mee ben geweest of überhaupt iets heb geregeld voor een medische afspraak die mijn man heeft.
Als ik mee moet, hoor ik het wel. (Bv als je na de afspraak niet zelf mag rijden of als het een afspraak is die emotionele steun nodig heeft)

Citaat:
Naast praktische zaken ben ik ook de emotionele en mentale manager. Iets uitpraten komt altijd van mijn kant, ik stel vragen die hem aanzetten tot zelfreflectie en bedenk hoe we constructief aan onze problemen kunnen werken of doe een voorstel voor een oplossing. Vaak doe ik erg mijn best om zaken voorzichtig aan te kaarten, omdat hij onzeker kan reageren en dit dan op mij projecteert.

Onze problemen? Of heb jij een probleem en hij niet? En kom jij met een oplossing voor een probleem dat hij niet kent?

Dit stuk tekst benauwt mij ontzettend en misschien je vriend ook wel :o

Citaat:
Ook de vrijetijdsbesteding komt vaker van mijn kant. Hij vindt het prima om lekker te niksen en te gamen. Ik ga er graag op uit, probeer iets nieuws of wil werken aan een nieuw doel. Natuurlijk ben ik dan ook de zeurende vriendin die een suggestie doet of hij niet mee wil hardlopen en hem voor zijn verjaardag lessen voor een instrument cadeau doe.

Waarom moet iemand die van niksen houdt mee hardlopen, of geef je die muzieklessen voor zijn verjaardag :')
Ik heb zelf ook een grafhekel aan hardlopen. Hou wel van muzieklessen maar mijn man doe ik daar echt geen lol mee.
Mi weet je dat van elkaar.

Je schrijft dat hij zijn onzekerheid op jou projecteert, maar jij lijkt ook best veel van jouw ‘zo hoort het en moet het’, en ‘kijk mij alles goed regelen’ op hem te projecteren :o

Projecteren gaat nl altijd 2 kanten op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:48

Jij beschrijft mijn ex ...

Heel veel beloftes, maar niet nakomen, heel veel kleine leugentjes voor zijn bestwil. Altijd heel veel excuses en daarna goedmakertjes om zijn niet nagekomen afspraken goed te maken. Maar ondertussen zat ik hele middagen te wachten op hem omdat hij om 13 u thuis zou zijn om iets samen te doen, en ik dan om 14 u bericht kreeg dat het iets uitliep en om 15 u zou die er zeker zijn, om dan om 16 u opnieuw bericht te krijgen etc. En tegen dat het eindigde deden we niks en had ik tijd verspild.

Ik diende ook alles te regelen en te doen, exact hetzelfde verhaal. Het moment dat ik gestopt heb met wachten en regelen, zijn we compleet naast elkaar gaan leven. Ik heb dan na 11 jaar de relatie verbroken.

Het wordt niet beter...

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

Ik lees vooral dat jij hier heel erg mee bezig bent omdat jij het allemaal geregeld wil hebben.

Wat gebeurt er idd als je het een keer laat gaan? Gaat het dan mis of duurt het alleen allemaal langer voordat er wat is geregeld?
Of misschien hoeft het allemaal niet perse van je vriend, maar wil jij het.

Mijn vriend kan ook zo zijn. Hij werkt veel en lange dagen en zijn werk is fysiek zwaar. Dus thuis wilt hij graag even rustig aan doen en gamen of filmpjes kijken. Terwijl ik er graag op uit wil. Als ik wacht op hem dan komt er idd niks. Dus ik stel vaak wat voor.
Wil hij mee, prima gaan we samen. Heeft hij geen zin? Ook prima, ga ik alleen of met iemand anders.

Hier ook altijd gedoe over de stort. Ik wil steeds een afspraak maken, maar hij vind het zonde. Hij spaart het liever allemaal op en zet alles in 1 kamer zodat we eind van het jaar alles in 1x weg kunnen brengen.

Ik heb het maar geaccepteerd en als ik perse iets wil dan moet ik gewoon iets meer energie erin steken of hem zijn gang laten gaan en mijn eigen plan trekken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

Goof schreef:
Even vanuit de andere kant gezien: waarom accepreer je deze jongen niet zoals hij is? Wat gaat er mis als jullie het op zijn tempo doen? Wat is er mis met lekker hangen en gamen na een hele week werken, waarom moet het op jouw manier?

Ik krijg er stress van als ik het lees, je komt best veeleisend over en hij lijkt weinig ruimte te krijgen. Als je dat een probleem vindt is hij misschien niet jouw 'match made in heaven' en moet je keuzes maken.

Ik dacht dat ik de enige was die zo dacht, gelukkig niet dus.

Als ik de relatieadviseurs hier moet geloven is mijn relatie hartstikke ongezond maar het tegendeel is waar. We zijn dik vijftien jaar samen en de keren dat we ruzie hebben gehad kun je letterlijk op één hand tellen. Ik vind het ook geen probleem om eigenlijk alles te 'beheren' en 'regelen', die dingen die hij moet regelen herinner ik hem aan en daarna bemoei ik me er niet meer mee. Als hij het dan niet regelt dan zijn de consequenties ook voor hem.

Daarentegen hebben we dat totaal niet met huishoudelijke taken. Ik moet hem vaak wel iets vragen wat betreft de wasmachine niet vergeten ofzo, maar ik ervaar dat niet als probleem.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

Wat ik echt mis in dit hele verhaal is de verdeling van werk, en dan niet thuis, maar de inkomens werkzaamheden.
Ik herken echt veeeeel van TS, maar ondertussen werkt mijn man ook veel meer dan ik, wat het allemaal dan al veel meer in verhouding brengt.

KimD schreef:
Goof schreef:
Even vanuit de andere kant gezien: waarom accepreer je deze jongen niet zoals hij is? Wat gaat er mis als jullie het op zijn tempo doen? Wat is er mis met lekker hangen en gamen na een hele week werken, waarom moet het op jouw manier?

Ik krijg er stress van als ik het lees, je komt best veeleisend over en hij lijkt weinig ruimte te krijgen. Als je dat een probleem vindt is hij misschien niet jouw 'match made in heaven' en moet je keuzes maken.

Ik dacht dat ik de enige was die zo dacht, gelukkig niet dus.

Als ik de relatieadviseurs hier moet geloven is mijn relatie hartstikke ongezond maar het tegendeel is waar. We zijn dik vijftien jaar samen en de keren dat we ruzie hebben gehad kun je letterlijk op één hand tellen. Ik vind het ook geen probleem om eigenlijk alles te 'beheren' en 'regelen', die dingen die hij moet regelen herinner ik hem aan en daarna bemoei ik me er niet meer mee. Als hij het dan niet regelt dan zijn de consequenties ook voor hem.

Daarentegen hebben we dat totaal niet met huishoudelijke taken. Ik moet hem vaak wel iets vragen wat betreft de wasmachine niet vergeten ofzo, maar ik ervaar dat niet als probleem.

Precies dit ook!
Laatst bijgewerkt door J0anieke op Vandaag, 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

@ kimD Jij hebt er geen probleem mee. Dan is het prima. Ts heeft meer nodig van een man, dan ontstaat er ongelijkheid in behoefte bevrediging in de relatie en dat is wel een probleem. Want dan kost het energie en dat breekt je vroeg of laat op.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

capopjekop schreef:
@ kimD Jij hebt er geen probleem mee. Dan is het prima. Ts heeft meer nodig van een man, dan ontstaat er ongelijkheid in behoefte bevrediging in de relatie en dat is wel een probleem. Want dan kost het energie en dat breekt je vroeg of laat op.

Maar is dat zo? Kan je die conclusie trekken op enkel alles wat TS in dit topic deelt? Lijkt me alleen maar fijn voor TS als ze ook verhalen hoort waarbij t wel werkt, dat ze vanuit daar ook verder kan bedenken wat ze echt wilt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Maar, als ik een beetje flauw ben nu vergeef me dan, ts is nu het tegenovergestelde van een "tradwife". Zij heeft de leiding in deze relatie. Veel geemancipeerde vrouwen willen dat toch? Echter, elke rolverdeling is goed als beide partners er blij mee zijn . En dat is hier dus kennelijk niet het geval. Relatietherapie dan? De kern van iemands persoonlijkheid kun je niet echt veranderen denk ik en ik zou ook geen niet-passende verjaardagscadeaus geven zoals een sportabonnement aan iemand die liever op de bank zit :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

J0anieke schreef:
capopjekop schreef:

Maar is dat zo? Kan je die conclusie trekken op enkel alles wat TS in dit topic deelt? Lijkt me alleen maar fijn voor TS als ze ook verhalen hoort waarbij t wel werkt, dat ze vanuit daar ook verder kan bedenken wat ze echt wilt.

Als er niks verandert en ze zo doorgaan dan durf ik dit wel te beweren ja.

In mijn optiek zijn er 4 opties.

Ts maakt het bespreekbaar en hoopt dat er wat veranderd.

Ts accepteert dat haar vriend zo is. Laat het los en trekt meer haar eigen plan.

Ts verbreekt de relatie

Ze gaan zo door tot de irritaties oplopen en het vooral energie kost.

Overigens zeg ik nergens dat goede ervaringen niks kunnen toevoegen. Als het de ts helpt om te accepteren dat haar man zo is dan is het ook prima. Dus je laatste zin snap ik niet in reactie op mijn quote

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:10

anjali schreef:
Maar, als ik een beetje flauw ben nu vergeef me dan, ts is nu het tegenovergestelde van een "tradwife". Zij heeft de leiding in deze relatie. Veel geemancipeerde vrouwen willen dat toch? Echter, elke rolverdeling is goed als beide partners er blij mee zijn . En dat is hier dus kennelijk niet het geval. Relatietherapie dan? De kern van iemands persoonlijkheid kun je niet echt veranderen denk ik en ik zou ook geen niet-passende verjaardagscadeaus geven zoals een sportabonnement aan iemand die liever op de bank zit :+

Vrouwenemancipatie betekent helemaal niet dat vrouwen de leiding (moeten en willen) hebben :?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

Rauka schreef:
Stel je voor wat een vrouw kan doen, als ze thuis haar vrouw heeft...

Deels herkenbaar, helaas. Tot op vakantie zijn paspoort en bankkaarten beheren aan toe, omdat ik zelf ook gewoon vakantie wilde en geen gedoe :7
Die relatie is gestrand en heb nu een relatie met een vrouw, wat een enorme verademing is en ik iedereen van harte aanbeveel. _/-\o_

Ik kan een vrouw ook van harte aanbevelen.
Nee zonder alle gekheid, als het je nu al irriteert dan weet ik niet of ik de relatie voort zou zetten. De rest van je leven is (hopelijk) nog heel lang.
En echt niet alle mannen zijn zo.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

capopjekop schreef:

Maar is dat ook zo, of heeft TS verwachtingen die niet realistisch zijn? Want ik lees het nu vooral als verschil in interesse en hobby's, dat hoeft imo geen probleem te vormen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:25

J0anieke schreef:
capopjekop schreef:

Als ze het geen probleem vond had ze dit topic niet geopend denk ik

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

Ik vind het heel normaal om van een volwassen persoon te verwachten dat hij z’n eigen afspraken regelt en beheert, meedenkt bij praktische problemen en bijdraagt aan het huishouden.

Ook het niet praten over emotionele zaken en het niet nakomen van afspraken vind ik heel onvolwassen gedrag. Als iemand belooft een weekend weg te regelen en het niet doet, vind ik dat geen onrealistische verwachtingen als je met een volgroeide man samen bent.

Dat de één hier mee kan leven betekent niet dat een ander dat ook moet kunnen. Er zijn vrouwen die graag zelf dingen regelen en daar past zo iemand heel goed bij.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

Peuk schreef:
en steunt me altijd.

Dat is toch niet zo als jij alles doet?

Ik herken het wel want het is toch in ons gebakken door de patriarchische samenleving waar we in zijn opgegroeid dat het merendeel van de man/vrouw relaties er zou uit ziet. Hoe ouder ik word hoe minder geduld ik er voor heb dus ik heb daar met mijn partner heel actief aan gewerkt. Het is heel simpel voor mij, het leven is te kort en ik ben te druk om iemand anders z'n leven ook nog te organiseren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Ik denk ook dat er een verschil zit in "andere interesses hebben" en "afspraken niet nakomen".

Hij hangt liever op de bank en jij bent actiever bezig, het zou niet fair zijn om van jou te verwachten ganse dagen mee op de bank te hangen en jij kan niet verwachten van hem om dagelijks drie uur mee te gaan sporten. Daar wordt er een van de partijen niet gelukkig van.
Je kan ev een middenweg zoeken en bv iets doen combineren met een paar uur bankhangen (maar hou rekening dat jij hetgene jij wil doen zal moeten regelen). Of je kan een compromis vinden door gewoon elk je eigen hobby's te doen en dan samen tijd in te plannen. Daar valt mee te leven.

Zijn dingen en afspraken regelen is een kwestie van hem een zetje te geven, en dan los te laten, not your problem.

Huishoudelijke taken is ook kwestie van afspraken, en vaak moet je ook dingen aangeven wat je wil. Mijn man moet mij ook reminden om mijn ruitenvloeistof bij te vullen, ik irriteer me eraan als ik rij, en eenmaal thuis vergeet ik het terug want ik zie het niet. Niet alles is voor iedereen evident.

Afspraken niet nakomen is een grote red flag voor mij. Als je een belofte maakt, dan vul je die in, keer op keer beloftes niet nakomen zegt heel veel over de manier waarop je gewaardeerd wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

Pantykous schreef:
Peuk schreef:
en steunt me altijd.

Dat is toch niet zo als jij alles doet?

Ik herken het wel want het is toch in ons gebakken door de patriarchische samenleving waar we in zijn opgegroeid dat het merendeel van de man/vrouw relaties er zou uit ziet. Hoe ouder ik word hoe minder geduld ik er voor heb dus ik heb daar met mijn partner heel actief aan gewerkt. Het is heel simpel voor mij, het leven is te kort en ik ben te druk om iemand anders z'n leven ook nog te organiseren.

Ik vind dit toch wel anders klinken dan het gevolg vanuit patriarchisme. Ik lees ook wel heel veel controledrang/dwang(?) vanuit TS. Er wordt over en weer vanalles geprojecteerd op elkaar lijkt wel.

Ik kom zelf uit een best wel traditionele familie, maar ook daar regelen de mannen hun eigen ziekenhuisafspraken en andere dingen etc.

Respect is beiderzijds belangrijk. Maar cadeaus geven die hij niet leuk vindt, of vragen om mee te gaan hardlopen terwijl je weet dat hij het niet leuk vindt, vind ik niet erg respectvol. Indirect: ‘jij bent niet goed genoeg als je alleen op de bank wilt zitten.’ Hardlopen en veel dingen ondernemen is beter. En krijg je precies wat je niet wilt.
Laat die man uit zichzelf groeien, het helpt dan nooit om er bovenop te gaan zitten.
Leer liever van zijn kwaliteiten: loslaten, rust in je leven brengen, hoge lat omlaag etc.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

KimD schreef:
capopjekop schreef:

Maar is dat ook zo, of heeft TS verwachtingen die niet realistisch zijn? Want ik lees het nu vooral als verschil in interesse en hobby's, dat hoeft imo geen probleem te vormen.

Ik lees dat wel, bijvoorbeeld omdat TS van haar vriend leek te verwachten dat hij iets zou organiseren voor hun 2-jarig jubileum.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Maar is dat iets onrealistisch?

Ik ben totaal niet romantisch aangelegd en heb weinig belang bij "speciale datums". Mijn man net wel, die vindt het leuk om iets te vieren en te doen.

Als hij aangeeft dat hij voor zijn verjaardag graag zou hebben dat ik iets organiseer, dan doe ik dat, omdat je dat voor elkaar doet als je elkaar graag ziet. En al zeker als ik aangeef dat ik iets zal organiseren en zeg dat hij het mag loslaten.

Ik heb het idee dat ts haar vriend wel belooft maar het dan niet doet.

Het is iets anders als ts sportlessen geeft, vriend min of meer dwingt om te beloven om dat abo te gebruiken, en dan kwaad is als hij het niet doet. Omdat dit iets was dat hij sowieso al niet wilde. Vriend moet dan ook wel werken aan zijn "nee" zeggen en geen valse beloftes doen.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Pfff... lastige situatie en ik denk wel heel herkenbaar voor veel vrouwen. Alleen jij kan inschatten of de verdeling eerlijk en gelijkwaardig genoeg is. Ik zou zelf niet met zo'n passief persoon samen kunnen zijn, maar het lijkt mij ook niet onoverkomelijk als jullie allebei aan de relatie willen werken en elkaar accepteren.

Bij ons ben ik ook degene die alles regelt: de boodschappen, het huishouden, financiën, aankopen, afspraken, vakanties en uitjes. Nou zal ik ook eerlijk zijn dat ik het moeilijk vind om dat uit handen te geven en is mijn vriend daar ook gewoon echt niet zo goed in. Daarnaast verdien ik wat meer, maar verbouwt hij eigenhandig onze woonboerderij, zorgt ervoor dat de auto's goed onderhouden zijn, kookt hij over het algemeen en is hij (in tegenstelling tot mezelf) degene die de emotional labour doet: hij kan veel beter over gevoel en emoties praten dan ik, dat is wel een groot geluk.

We hebben geen gezamenlijke hobbies, soms wandelen we samen met de honden maar ik doe dit ook vaak alleen. Verder ben ik veel met de paarden bezig en gamed hij graag in het beetje vrije tijd dat ie zichzelf gunt en kijken we toch een paar x per week samen een serie of film.

Voor ons werkt dit heel goed en ik vind het ook goed in balans. Ik zie wel dat het bij TS niet in balans is en kan me voorstellen dat deze huidige situatie geen stand houdt. Maar wie weet komt dit ook wel doordat er bij de partner van TS een bepaalde onzekerheid zit over zijn vaardigheden en interesses. Misschien voelt hij zich niet veilig genoeg om bepaalde dingen op te pakken of te uiten en is hij hier niet bewust van. Aan jullie samen om hier aan te werken (of niet).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

TS, zoek eens op de "mental load".
Wat je beschrijft is heel herkenbaar vanuit traditionele rolverdeling.
Vermoedelijk komt jouw vriend uit een gezin waar zijn moeder ook (bijna) alles regelde.

Als dit zo is dan heeft hij van huis uit ook niet geleerd dit zelf op te pakken. En ziet hij daarom geen probleem.

Daarmee praat ik het niet goed hè.

De vraag is of hij kan en wil veranderen. En of jij hem voldoende ruimte kan geven om het op zijn manier te doen.
Anders is geen synoniem van verkeerd.