Overlast airco's buren: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

Mijn god zeg wat een klote herrie!
Met dank aan de overheid die ons dit allemaal aan praat niet denkende dat het gewoonweg onmogelijk te realiseren valt in dit druk bevolkte land!

In New York staan ze op de daken van de gebouwen. Een inmense paasei herrie die stad als je het vanaf de top van een wolkenkrabber ziet.
Of dat zo goed is voor het milieu!?
Nog even en het klinkt hier net zo. Stel je eens voor als iedereen dat heeft. Vreselijk.
Ik zou niet weten hoe je dit moet oplossen TS
Sterkte in ieder geval

Getup

Re: Overlast airco's buren: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:26

Hopelijk staat ie gewoon verkeerd of is er wat stuk.
Mn zusje én haar buren hebben een airco buiten hangen en die hoor je niet .

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Ik vind het altijd apart dat de mensen die zo'n ding plaatsen, kennelijk zelf geen last hebben van het geluid. Of er wel last van hebben,maar er niks aan doen.als in ; "eigen herrie is niet erg",ofzo.
Dat die mensen zelf niet bedenken dat dit voor anderen overlast geeft vind ik ook bijzonder.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:34

Liggen er wel rubberen matten onder tegen het trillen?

Hier een airco unit op het platte dak, en wij horen hem alleen de eerste 10 minuten bij verwarmen omdat hij dan opwarmt. Daarna geen trillen of geluid meer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:35

Of ‘is stuk is of verkeerd staat moeten de buren mi maar uitzoeken. Je hoeft daarin niet met ze mee te denken. Laat het probleem / oplossen ervan daar waar het hoort. Anders wordt je (mss onbewust) met je goeie tips onderdeel van een oplossing die straks weer niet blijkt te helpen. En dan ben je weer terug bij af.
Lijkt mss asociaal, toch denk ik dat in dit geval het aangeven van duidelijke grenzen het beste is, juist om de relatie met de buren goed te houden. Het zijn immers hun units.
Al snap ik wel dat in dit topic mensen aangeven wat het kan zijn.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

Ik heb wel airco's/ warmtepompen geplaatst, uiteraard gecertificeerd. De warmtepomp type lucht/lucht dus type airco moeten gemiddeld 3 meter van de erfgrens staan. Reden er zijn wettelijke bepalingen 45/ 40 dBa voor overdag/ nacht. Meestal zijn ze wat stiller te krijgen door onder de pootjes veer dempers te plaatsen ipv de rubberen standaard dempers. Daarnaast dienen bij beugels eronder deze te steunen aan achterzijde op flex plaatjes dan wel een compleet geluid dempende voet eronder. Ook is de vrije ruimte achter/ rondom belangrijk zodat gemakkelijk lucht aangezogen kan worden. Echter voor jou als buur is belangrijk dat de buurman het moet oplossen ivm de wettelijke bepalingen 45/ 40 dBa op de erfgrens gemeten.
De nieuwste generatie warmtepompen lucht/ water maken op vollast 28 dBa afhankelijk van merk. De onze moet je het oor op de warmtepomp leggen om iets te horen. De nieuwste types die onder de 28 dBa zijn hebben alleen als nadeel de stoomwolk die eraf komt bij defrost.
De buurman dient de installateur aansprakelijk te stellen ivm de wettelijke verplichting maximaal 45/40 dBa op de erfgrens.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op Vandaag, 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:42

Ik slaap met oordoppen maar de pomp van de jacuzzi (van de benedenburen) hoorde ik erdoorheen , oordoppen helpen niet altijd, en als je de hele dag gebrom hoort wordt je er helemaal gestoord van, ik kan me dat heel goed voorstellen.. gelukkig passen ze hier in de flat niet (hoe ze het ooit van t gas willen halen zal me benieuwen)

Als ik de reacties zo lees lijken ze wel stuk?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:46

996981 schreef:
F_T schreef:

Warmtepompen en aircos, zelfs als mensen zéggen dat ze niet hoorbaar zijn of onder de gehoorsgrens hoor ik ze.

Die gehoorsgrens is níet de grens voor geluidsgevevoelige mensen maar de grens voor de 'meeste mensen'

Leuk en aardig, maar dat betekent dus altijd dat er een bepaald percentage mensen is dat het wél hoort.

En je kunt het niet uitzetten.
Ik word er ook gierend gek van

Daar heb je hele goede oordoppen voor als je zo gevoelig bent dat dagelijkse geluiden je zo storen :j

Ik vind dit best kort door de bocht voor een probleem dat ongeveer 5% van de bevolking raakt

Komt beetje over als jammer dan zoek het zelf maar uit.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:47

Ik woon gasloos met een warmtepomp op zolder, maar die hoor ik nooit. Dus ze kunnen echt prima stil zijn

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

Popstra schreef:
Mijn god zeg wat een klote herrie!
Met dank aan de overheid die ons dit allemaal aan praat niet denkende dat het gewoonweg onmogelijk te realiseren valt in dit druk bevolkte land!

In New York staan ze op de daken van de gebouwen. Een inmense paasei herrie die stad als je het vanaf de top van een wolkenkrabber ziet.
Of dat zo goed is voor het milieu!?
Nog even en het klinkt hier net zo. Stel je eens voor als iedereen dat heeft. Vreselijk.
Ik zou niet weten hoe je dit moet oplossen TS
Sterkte in ieder geval

Dat ligt niet aan de overheid of de airco’s maar deze is gewoon niet goed.
Hier heeft de hele straat airco’s of warmtepompen en al die airco’s bij elkaar klinken nog niet zo hard als deze :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

Wij hebben hier een arico aan de muur hangen.
Bij verwarmen hoor ik het trillen aan de muur als het nog stil is in de slaapkamer.
Overdag niet. Terwijl ik zelden een radio aan heb.
Het koelen hoor ik niet, ook niet in de nacht.
En ik kan je zeggen, ik hoor zoiets snel.

Buiten hoor ik een heel licht ventilator geluid. Geen gebrom.
Maar het geluid zoals een ventilator op standaard.
Maar ook alleen als hij op de hoogste stand staat.

En toen klikte ik jou filmpje aan.... :oo
Wat een takke herrie!

Nee dat hoef je niet goed te vinden.
Vervelend voor die mensen als ze er wat aan moeten doen, maar dit is echt niet oke.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Ik opende het filmpje, wat even duurde, dus ging even op een ander tabblad. Ik was het alweer vergeten en hoorde ineens gebrom. Wat een ontiegelijk vervelend geluid is dat zeg, ik was BLIJ dat ik het filmpje weg kon klikken :knuffel:

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

F_T schreef:
Ik vind dit best kort door de bocht voor een probleem dat ongeveer 5% van de bevolking raakt

Wat verwacht je dan? Dat 95% van de bevolking zich gaat aanpassen aan 5%? Dat is volgens mij de wereld op z’n kop….

Ik stoor me bij tijd en wijle ook aan het geluid van bijvoorbeeld onze inductie bij het koken. Anderen in huis horen dat geluid niet. Oordoppen helpen dan prima.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:06

996981 schreef:
F_T schreef:

Wat verwacht je dan? Dat 95% van de bevolking zich gaat aanpassen aan 5%? Dat is volgens mij de wereld op z’n kop….

Ik stoor me bij tijd en wijle ook aan het geluid van bijvoorbeeld onze inductie bij het koken. Anderen in huis horen dat geluid niet. Oordoppen helpen dan prima.

Seriously?geluid van een inductie (uurtje per dag) vergelijken met een airco of warmtepomp 24/7?
Als we zo gaan denken kan je net zo goed je trommelvliezen door laten prikken.hoor je nooit meer wat!
Serieus,je kan toch niet 24/7 met oordoppen gaan rondlopen omdat een ander luidruchtige zooi heeft staan?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:12

veneri schreef:
Seriously?geluid van een inductie (uurtje per dag) vergelijken met een airco of warmtepomp 24/7?
Als we zo gaan denken kan je net zo goed je trommelvliezen door laten prikken.hoor je nooit meer wat!
Serieus,je kan toch niet 24/7 met oordoppen gaan rondlopen omdat een ander luidruchtige zooi heeft staan?

Dus iedereen moet zijn (normaal functionerende) airco en warmtepomp maar de deur uitdoen?

Het gaat niet om de airco van TS hè. Dat die veel teveel lawaai maakt is overduidelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

Ook een normaal apparaat geeft een continue brom en trillingen.bEn ik blijf erbij dat dat niet gezond is voor mens en dier om daar 24 uur perdag aan blootgesteld te worden

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:55

karuna schreef:
Ook een normaal apparaat geeft een continue brom en trillingen.bEn ik blijf erbij dat dat niet gezond is voor mens en dier om daar 24 uur perdag aan blootgesteld te worden

Maar normaal gesproken hoor je dat niet. En omdat 5% vind dat je daaar niet blootgesteld aan hoeft te worden hoeft toch niet 95% van de wereld zich aan te passen?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:17

24/7-365 last.

Ik denk wel dat die richtlijnen veeeeeel strakker zouden moeten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:18

Niet bewust horen als mens betekent niet niet waarnemen. En dieren kunnen niet zeggen dat ze er last van hebben

Snelwegen zijn bv ook beruchte lastgevers. Je hoort het misschien niet meer maar je lichaam registreert het wel

https://www.rivm.nl/laagfrequent-geluid ... dsklachten

Klein stukje gekopieerd
Citaat:
Laagfrequent geluid en gezondheid
Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van geluid in het algemeen (alle toonhoogten samen). Daarin is aangetoond dat geluid verschillende effecten heeft, zoals hinder, slaapverstoring en aandoeningen aan het hart- en vaatstelsel. Een aantal onderzoeken heeft specifiek gekeken naar laagfrequent geluid (LFG) en het effect daarvan op de gezondheid. Daaruit bleek blootstelling aan LFG samen te hangen met (ernstige) hinder en mogelijk met slaapverstoring. Er is geen bewijs voor andere directe gezondheidseffecten van LFG. Het ondervinden van hinder van een bromtoon kan echter wel leiden tot onder andere concentratieproblemen en vermoeidheid

Ik heb zelf trouwens meegedaan aan lfg onderzoek zowel fysiek als geestelijk.