Project ochtendmens: tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rozebadeend

Re: Project ochtendmens: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:39

Ik heb niet alles gelezen, ik ben 100% ochtendmens maar wanneer ik geen plannen heb wil het wel eens zo zijn dat ik wat langer blijf liggen. Eindresultaat > de halve dag lopen slaapwandelen en zo lui als de pest.

Mijn tips:
- Wake-up light, zo word je wat relaxter wakker al van het licht. Ik schrik me niet meer te pletter wakker van mijn wekker. Werkt voor mij fantastisch.
- Geen excuses en niet snoozen. Zodra die wekker gaat, schop onder je kont en je bed uit. Desnoods gelijk onder de douche, dan heb je nog even tijd om de slaap uit je ogen te krijgen.
- Zorg dat je in de ochtend iets te doen hebt. Dus niet je werk uitstellen, maar afspraak is afspraak. Wil je om 8u aan het werk zijn? Dan ga je om 8u aan het werk. Geen excuus. Misschien een idee om een collega te vragen iedere ochtend een belafspraak in te plannen? Zo heb je wat meer stok achter de deur.
- Structuur! Iedere dag dezelfde tijd op staan werkt écht voor je ritme en dat het makkelijker word. Net als 'savonds op tijd, en altijd rond dezelfde tijd naar bed. In het weekend kan je een uurtje langer blijven liggen, maar maak het niet te gek.

Btw; ik heb al jaren om 5:30u de wekker en sta om 7u op kantoor. Ben vaak voor de wekker wakker (ook door het licht). Maar sta makkelijk eerder op als ik voor werk nog even wil hardlopen oid.
Weekend is iets minder strak, maar ben ik er vaak ook uiterlijk 7u wel uit.
Wat ik ook fijn vind is om eind van de midden een rustmomentje te pakken. 's morgens aan het werk, en als alles af is, is een rustmomentje je beloning. Je kan dan ook echt rustig zitten, omdat je dan niets meer hoeft. Ipv de hele dag achter de feiten aan omdat je smorgens te lui bent op tijd uit bed te komen :+

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:52

Alleen een fysieke wekker in de slaapkamer, en je telefoon/laptop beneden leggen. Dan moet je op z'n minst eruit om die te pakken, en in de weg ernaartoe kun je bedenken of je wel terug naar bed zou moeten gaan. Bij mij werkt het ook om in de ochtend direct even in de douche te stappen, dan komt die 'wat was mijn plan voor het leven ook alweer' vaak wel naar boven.

Dat gezegd hebbende, ik ben een nogal angstig persoon en hoe vroeger ik wakker word, hoe heftiger het is. Dus als ik lekker relaxed aan mijn dag wil beginnen, dan kan ik dat beter om 09:00 doen dan om 07:00. De enige angst die ik dan met me mee moet dragen is de angst dat men me lui vindt omdat ik niet eerder opsta, maar dat is dragelijker dan de andere dingen waar ik bang voor ben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Discipline, meer niet.

Ben nog nooit een ochtendmens geweest en ook nooit geworden.
Ik heb 19 jaar ochtendwerk gehad waar ik om 6 of 7 uur moest beginnen en daar ook naartoe moest reizen dus heel wat vroeger mijn bed uit moest.
Daarna heb ik 8 jaar avonddiensten gehad maar voor de paarden moest ik er van mijzelf ook om 7 en in de winter om half 8 uit.
En later heb ik 3 ploegen gewerkt en is de ochtend ook nooit mijn lievelingsdienst geworden.
En de avond wel.

En nu zit ik dan thuis en zou liever tot 9 uur in mijn bed blijven, maar sta altijd op tussen 7 en half 8, voor de honden en de paarden.

En dat doe ik niet omdat ik dat zelf fijn vind, en dus puur op discipline.
Geen smoesjes verzinnen het is lekker warm het is dit of dat. Nee, opstaan.

Klinkt misschien niet fijn, maar het is toch echt dat imo.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Een computer kopen zodat je niet meer met je laptop in bed kan werken?
Als je wel ff uit bed (wekker in andere kamer of door je partner) bent, gelijk je beddengoed afhalen, uit het raam hangen oid?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Misschien is het boek "Atomic habits" iets voor je? Dat gaat over hoe je het beste nieuwe gewoontes kan aanleren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Duhelo schreef:
Popstra schreef:
Je hebt een schop onder je kont
Nodig!
Ik vind je gewoonweg een erg lui mens dat je zo lang op je nest ligt. 9 uur pas op staan is ook laat!

Wow ...

Je weet dat ongeveer de helft van de populatie ochtendmensen zijn en de andere helft avondmensen? Alleen is de wereld gebouwd voor ochtendmensen en niet voor avondmensen.

Adhd'ers zijn trouwens vaak avondmensen, en het lang blijven liggen, uitstellen etc is wel typisch, ik herken mij daar helemaal in.

Iemand lui noemen is gewoon niet netjes. Hoe zijn jouw avonden ingedeeld Popstra? Lig je rond 21 uur al op de bank, of erger, al in bed??? Hoe lui is dat dan niet? Wij avondmensen gaan rustig actief door tot 23-24 uur hoor...

@ts: wat zijn de consequenties als je gewoon in de namiddag naar de gym gaat?

Ik ben om half 8 buiten en doe om 22.30 het laatste rondje
Heb een eigen stal met 9 paarden dus heel de dag in de weer met verzorgen en trainen. Ik ga om 13 uur even zitten lunchen en wat huishoudelijke taken doen en dan pas om 16 uur weer evan zitten en om 17.30 sta ik in de pannen te roeren. 19.30 na het eten enz zit ik weer op de bank tot ik af sluit. Lig om 23 uur op bed. Ben niet bepaald lui dus. Ik ben 54
Mijn man idem. Die is 62 en altijd eigen baas geweest.
En hoezo mag je iemand niet lui noemen?
Structuur en regelmaat is belangrijk in je leven om goed te kunnen functioneren. Sommigen memsen zijn niet geschikt om thuis te werken of eigen baas te zijn. Die hebben aansturing nodig om goed te kunnen presteren. Dat is geen schande

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

Heerlijk dit. Als je werk op tijd af is en van goede kwaliteit maakt het toch niet uit waar en wanneer je dat doet? Sommige mensen functioneren beter in de avond.

Als je iets wilt wijzigen vanuit je eigen motivatie gaat je dat lukken. Als je iets wilt wijzigen omdat het zo hoort of moet en jij ziet daar het nut niet van in, kost het veel meer moeite dus als je het antwoord op de vraag “Waarom?” helder(der) hebt, kan je gerichter naar een verandering toewerken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:21

Je kan het makkelijker maken om op te staan, moeilijker maken om niet op te staan of het gewoon accepteren.
Van een avondmens een ochtendmens maken is verdomd lastig.

Overigens ben ik ook veel lui genoemd, heeft mij best wat schade gedaan gezien ik wel wil maar echt niet kan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:22

Wat is eigenlijk het probleem? Als je kwalitatief en kwantitatief goed werk aflevert en je voelt je hier verder goed bij. Dan is het toch prima.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Ik mag graag snoozen, maar baal daar eigenlijk van omdat ik dan of de wekker eerder moet zetten om het te kunnen doen of omdat ik dan eigenlijk net een keer te vaak op die knop druk en dan toch moet haasten. Nu heb ik met mezelf de afspraak gemaakt niet meer te snoozen, in de wintermaanden vind ik dat lekkerder dan de rest van het jaar. Dus nu we de goede tijd ingaan is dat makkelijker om mee te beginnen. Moet zeggen dat het al even goed gaat en prima lukt, heb meer tijd daardoor en hoef niet direct te haasten en kan daardoor de dag ook beter beginnen.
Ik wil wel graag werken vanaf mijn bureau ook al zou ik sommige dingen prima vanuit bed kunnen doen maar wil dat niet. Vanuit mijn kantoor merk ik dat ik productiever ben en daardoor meer tijd overhoud voor dingen die nog moeten gebeuren of leuke dingen. Juist dat laatste is een fijn vooruitzicht om te weten en daardoor gaat wel vanzelf.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:35

Het gewoon zo accepteren?

Ik ben ook totaal geen ochtendmens. Ik heb een tijd werk gedaan dat om 7 uur begon. Daar heb ik nooit aan kunnen wennen. Ik voelde me de hele tijd moe. Tot ik naar bed moest. Ik ben om 22-23 uur gewoon niet moe genoeg om te slapen, hoe vroeg ik ook ben opgestaan.

Dus ben ik avondwerk gaan doen. Dat past veel beter bij mijn natuurlijke ritme. Geen vermoeidheid, stress en wekkers meer *\o/* Bijkomend voordeel is dat ik in de winter met daglicht naar buiten kan.

Mensen kunnen het lui vinden, maar op het moment dat zij al in bed liggen, ben ik nog aan het werk. Dus dat snap ik niet zo :o

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 58 min geleden

Ik heb je OP gelezen en moest meteen hier aan denken. Ik heb de reacties niet doorgelezen, maar denk dat dit een veelvoorkomende situatie (en leed) is. En best wel taboe om over te praten. Dapper dat je het gedeeld hebt!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31 min geleden

Rauka schreef:
[ Video ]

Ik heb je OP gelezen en moest meteen hier aan denken. Ik heb de reacties niet doorgelezen, maar denk dat dit een veelvoorkomende situatie (en leed) is. En best wel taboe om over te praten. Dapper dat je het gedeeld hebt!

Dit filmpje is inderdaad 1000% herkenbaar hahaha