Mijn tips:
- Wake-up light, zo word je wat relaxter wakker al van het licht. Ik schrik me niet meer te pletter wakker van mijn wekker. Werkt voor mij fantastisch.
- Geen excuses en niet snoozen. Zodra die wekker gaat, schop onder je kont en je bed uit. Desnoods gelijk onder de douche, dan heb je nog even tijd om de slaap uit je ogen te krijgen.
- Zorg dat je in de ochtend iets te doen hebt. Dus niet je werk uitstellen, maar afspraak is afspraak. Wil je om 8u aan het werk zijn? Dan ga je om 8u aan het werk. Geen excuus. Misschien een idee om een collega te vragen iedere ochtend een belafspraak in te plannen? Zo heb je wat meer stok achter de deur.
- Structuur! Iedere dag dezelfde tijd op staan werkt écht voor je ritme en dat het makkelijker word. Net als 'savonds op tijd, en altijd rond dezelfde tijd naar bed. In het weekend kan je een uurtje langer blijven liggen, maar maak het niet te gek.
Btw; ik heb al jaren om 5:30u de wekker en sta om 7u op kantoor. Ben vaak voor de wekker wakker (ook door het licht). Maar sta makkelijk eerder op als ik voor werk nog even wil hardlopen oid.
Weekend is iets minder strak, maar ben ik er vaak ook uiterlijk 7u wel uit.
Wat ik ook fijn vind is om eind van de midden een rustmomentje te pakken. 's morgens aan het werk, en als alles af is, is een rustmomentje je beloning. Je kan dan ook echt rustig zitten, omdat je dan niets meer hoeft. Ipv de hele dag achter de feiten aan omdat je smorgens te lui bent op tijd uit bed te komen
Bijkomend voordeel is dat ik in de winter met daglicht naar buiten kan.