Autokenner gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Autokenner gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 12:25

Hier soort gelijke klachten gehad. Zat een bougie los.
Hij zat er nog wel op en was ook goed. Maar zat er wat losjes op.
Als ik de bougie aan drukte zat hij weer goed.
Maar door trilling ging hij telkens weer los.

Uiteraard dit door de garage laten oplossen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 12:40

kiki1976 schreef:
Alsof alle dealers de problemen op willen lossen al heb je garantie.

Collega van mijn man kocht een bus bij merkdealer.
Constateerde dat er witte drab bij de oliedom zat.
Volgens de garage niks om je zorgen te maken.
Hun excuus, vorige eigenaar reed vaak korte stukjes.
Probleem ging niet weg, meermaals bij garage geweest. Steeds hetzelfde antwoord, niks aan de hand. Ze hadden immers de bus zeklf nieuw geleverd en in onderhoud gehad.
Totdat de garantie voorbij was.
Och maar meneer, koppakking is lek. Vriesdop in de motor waarschijnlijk lek, euvel van dit type bus.
Qua kosten moest hij rekenen op zon €8000/9000. Bizar!
Omdat er 0,0 ruimte onder de motorkap was moest het hele blok eruit.
En door de enorm veel elektra een hele klus en lang werk.

Elders laten maken, kosten evengoed €6000.
Nu via advocaat proberen de kosten te verhalen.

Hier ook ervaring met een merkdealer die goed bekend stond en een dure reparatie meende te moeten uitvoeren.
Kocht een occasion van het merk dat ze verkochten, die nog niet heel oud was en relatief lage km-stand. Tip van iemand die ook in de autobranche werkte was om bij de verkoop vast te leggen dat ze de garantie voort 9 i.p.v. 6 maanden gaven. Dat kon. Onderhoud daarom bij de betreffende merkdealer gehouden en bij eerste servicebeurt en apk werd aangegeven dat de remschijven en -schoenen vervangen moesten worden. Dure reparatie en omdat het slijtagegevoelige onderdelen waren viel dat niet onder de garantie. Noodzaak werd wat omheen gedraaid, bleek nog wel even door te kunnen rijden.
Jaar later was er weer een apk nodig en ben ik naar een BOVAG-garage gegaan met het verzoek om extra kritisch naar de remmen te kijken omdat daar een jaar eerder volgens de verkoper een reparatie nodig was. Einde van de dag kon ik mijn auto weer ophalen en waren de remmen totaal niet aan een reparatie toe.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:32

Wellicht nog een belangrijke tip, je zegt dat de historie gecheckt is. Met RDW rapporten denk ik? Mocht het een (Europees) geïmporteerde auto zijn kan je evt een carfax rapport aanvragen. Kost volgens mij een tientje, dan kan je zien of de auto niet flinke schade in het buitenland heeft opgelopen.

Ik had recent bijna een nieuwe auto gekocht, jong gebruikt en weinig km op de teller. Auto bleek uit Duitsland geïmporteerd te zijn in 2022 maar hele historie was bekend, zeiden. Niks aan het handje, geen schade gehad zeiden ze bij de garage. Na het aanvragen van een carfax rapport bleek de auto in 2021 total loss te zijn gereden in Duitsland. Heel slecht overigens van de auto verkoper, aangezien zij verplicht zijn dit te melden. Daar wordt dus nog wel eens mee gesjoemeld, maar met dat carfax rapport kan je daar potentieel achter komen. Vind het namelijk wel fikse problemen voor zo’n jong gebruikte auto. Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:38

Total löss is nog altijd een relatief begrip dat vooral om centen gaat en niet om techniek.
Als de motor van de oude Volvo moeilijk gaat doen, gaat dat blok toch echt door de revisie al vindt heel NL dat ie Total loss is…

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:56

Eens, maar dit ging om een in 2021 slechts 1 jaar oude BMW X1 die zowel voor, zij als achter compleet in de kreukels had gelegen. Er stond ook bij wat voor schade hij had opgelopen, oa aan het chassis. Zo’n auto laat ik liever staan :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:58

Gooi je vraag eens in chatGPT, die heeft mijn autovraag ook al eens keurig voor me opgelost.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 17:56

Auto is opgehaald.
Rijdt weer als een zonnetje.
Het probleem was idd dat er 1 band niet lekker meer kon komen.
Er waren loodjes vanaf.
Dat dat zo extreem kon aanvoelen dat wist ik ook niet.
Maar het kan schijnbaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 17:59

magicmist schreef:
Auto is opgehaald.
Er waren loodjes vanaf.
Maar het kan schijnbaar.

Ik wilde niet reageren met m’n beperkte autokennis. Maar mijn auto had een vergelijkbaar probleem en dat was inderdaad een kapotte band. Dat was trouwens niet zichtbaar vanaf de buitenkant. Had ook nergens tegenaan gezeten oid.

Inderdaad de hele tijd alsof je hoog in de toeren zat en een lichte trilling als je aan de zijkant voelde.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:29

MarlindeRooz schreef:
magicmist schreef:
Auto is opgehaald.
Er waren loodjes vanaf.
Maar het kan schijnbaar.

Ik wilde niet reageren met m’n beperkte autokennis. Maar mijn auto had een vergelijkbaar probleem en dat was inderdaad een kapotte band. Dat was trouwens niet zichtbaar vanaf de buitenkant. Had ook nergens tegenaan gezeten oid.

Inderdaad de hele tijd alsof je hoog in de toeren zat en een lichte trilling als je aan de zijkant voelde.

Kapotte band is niet hetzelfde. Als er lood vanaf is dan is ie niet (meer) uitgebalanceerd en krijg je disbalans in de wielen. Kan een trilling veroorzaken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:32

Maar toch niet stotteren en alsof de auto je plots vooruit duwt in je stoel hé... Ofwel is het bizar slecht omschreven en aangevoeld ofwel klopt er toch echt iets niet hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:32

Geen idee wat er precies met mijn band was. Maar het had dezelfde klachten. Ze hebben het gemaakt en hem opnieuw uitgelijnd en hij deed het weer. :P

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 19:08

Dan denk ik dat jouw wiel niet goed uitgebalanceerd was, dan gaat ie vibreren. Dan zit er niet genoeg of teveel lood op het wiel waardoor die niet in balans is :)

Maar inderdaad. Stotteren is wat anders. De omschrijving kon niet vager zijn als je het mij vraagt. Heb op de vorige pagina een duidelijk verhaal omschreven over het verschil tussen trillen en stotteren :o

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 19:43

En nog steeds weten we niet om wat voor auto het gaat. :+

Maargoed, gelukkig was het simpel op te lossen. Maar zou dit onderdaad ook niet als stotteren omschrijven.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 20:00

Fijn dat het is opgelost! :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 21:32

Toch was het echt stotteren.
En dat kan volgens de garage zo idd aanvoelen. Vooral als je gevoelig hiervoor bent kan het zo aanvoelen.
En ja ik voel echt letterlijk alles.
Ik heb ooit bij een auto gevoelt dat de banden gecupped waren. Niemand merkte het. Ik wel. Het was dat ik er op stond dat er iets was en dat ze doorzochten en uiteindelijk dit vonden. Banden vervangen en het gevoel wat ik had was weg..

En degene die wilde weten welk merk.
Kia ceed. Ik liet het bewust weg.
Geen merk geeft m.i een eerlijker beeld op het probleem. Automerk zou niet moeten uitmaken m.i.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 22:46

Mwah, vind ik bij automerken niet opgaan eerlijk gezegd. Sommige merken/modellen staan gewoon bekend om dat ze olie zuipen o.i.d. mijn Astra heeft bijvoorbeeld vaak een issue met een lekkend koelvloeistofreservoir en heeft hij het niet zo op Bosch bougies. Hoort gewoon bij het model.

Gezien het nu bij de banden zit uiteindelijk niet, maar voor motorische problemen maakt merk en model zeker wel verschil.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 23:33

Nogmaals ik werk in de auto’s en van een verkeerd gebalanceerd wiel kan een auto niet stotteren. Stotteren zit motorisch of in de ontsteking. Vibratie bij onderstel en aandrijving. Het was dus een vibratie.

Fijn dat het is opgelost.