Zuurdesem brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: Zuurdesem brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 14:36

Een kleiner brood bakken? Dan is ie in één keer op.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 18:19

Volgens mij is desem niet langer dan een dag vers te houden. Dat lukt me zelfs niet meer desem van de bakker.

Daarentegen is er niks lekkerder dan een pantosti van desembrood. :9
Dus ik zou het een dag later gewoon met kaas in een pan bakken (ik smeer dan altijd roomboter aan de buitenkant tegen het aanbakken in de pan )

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 20:17

Ik eet 2-3 dagen van mijn desembrood. De truc is de hoeveelheid water. Hoe meer water, hoe lekkerder het brood. Maar het meel en de gluten moeten het water wel aankunnen.
En hoe dikker je korst, hoe meer vocht er in het brood blijft.
Zelf bewaar ik het in een plastic zak en sinds kort een paar echte broodzakken voor in de diepvries.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 20:37

Ik bak kleinere broden en dan een stuk of 3 tegelijk waarvan er 2 in de vriezer gaan, zo houd ik ze het langst lekker. Na 2 dagen staan gaan ze in de broodrooster, heerlijk is dat!

Mijn starter heeft na mijn verhuizing een jaar in de koelkast gestaan, die heb ik van de week weer opnieuw gevoed en die deed het na 3 voedingen eerlijk gezegd beter dan ie t ooit gedaan heeft. Hier krijgt 'ie Manitoba meel. Niet al te zuur, maar toch een heerlijke zuurdesem smaak.

Ik heb inmiddels van alles gemaakt, van pizzas tot focaccias, bolletjes met en zonder vulling en natuurlijk gewoon brood. Het is een rommelige maar erg lekkere hobby.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 20:45

Hier gaat die op de dag van bakken volledig gesneden in een plastic broodzak de vriezer in. Meestal zijn er dan wel een paar boterhammen vers opgegeten ook.
Maar uit de vriezer vind ik ze nog heel prima eetbaar.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 21:34

Sky_As schreef:
Volgens mij is desem niet langer dan een dag vers te houden. Dat lukt me zelfs niet meer desem van de bakker.

Daarentegen is er niks lekkerder dan een pantosti van desembrood. :9
Dus ik zou het een dag later gewoon met kaas in een pan bakken (ik smeer dan altijd roomboter aan de buitenkant tegen het aanbakken in de pan )

Ja, een pantosti van desembrood is heerlijk. Weet je wat nog lekkerder is dan roomboter (kan dat?) aan de buitenkant? Mayonaise!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Whaha Ja dat heb ik ook wel eens gehoord.... Alleen mijn hoofd vind tosti dan al ongezond genoeg...haha.

Dus ik durf het ook niet te proberen, bang dat ik het dan niet meer zonder wil :Y)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Mijn favoriet is zurdesembrood roosteren in de ban met een beetje olijfolie en zout <3 <3 <3

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Sky_As schreef:
Whaha Ja dat heb ik ook wel eens gehoord.... Alleen mijn hoofd vind tosti dan al ongezond genoeg...haha.

Dus ik durf het ook niet te proberen, bang dat ik het dan niet meer zonder wil :Y)

Gewoon doen, echt het is een verrijking in smaak. En of je er nu boter of mayonaise op smeert… wel een dun maar gelijkmatig laagje en zeker geen stukken overslaan.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

Eindelijk weer eens een brood gebakken. Ik had al een tijdje geen zin in al het gedoe met stretch en folds, dus een no knead recept gezocht. Ik ga m morgen aansnijden, ben heel benieuwd naar de structuur. Het is wit broodmeel en rogge. Ik hoop trouwens dat de structuur lekker is, want zo is het een fluitje van een cent.

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:15

Hij ziet er iig lekker uit!!