Buren overlast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

De meeste honden hebben opvoeding nodig. Anders kunnen ze heel lastig worden. Net zoals kinderen trouwens. Daarvoor had je vroeger ook een stroming: "vrije opvoeding" waarin kinderen mochten doen wat ze wilden. Dat leverde ook niet altijd goede medeburgers op. Tegenwoordig zijn er "hondenscholen". Allerlei cursussen en ze komen op verzoek aan huis. Je kunt niet de buurt opzadelen met zich misdragende honden (of kinderen). "Aan de behoefte van de hond moet voldaan worden"zegt iemand hierboven. In een samenleving kan niet iedereen voortdurend ongeremd zijn behoeftes achternalopen. Wanneer dat botst met andermans behoeften zoals een goede nachtrust bijvoorbeeld.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:55

anjali schreef:
De meeste honden hebben opvoeding nodig. Anders kunnen ze heel lastig worden. Net zoals kinderen trouwens. Daarvoor had je vroeger ook een stroming: "vrije opvoeding" waarin kinderen mochten doen wat ze wilden. Dat leverde ook niet altijd goede medeburgers op. Tegenwoordig zijn er "hondenscholen". Allerlei cursussen en ze komen op verzoek aan huis. Je kunt niet de buurt opzadelen met zich misdragende honden (of kinderen). "Aan de behoefte van de hond moet voldaan worden"zegt iemand hierboven. In een samenleving kan niet iedereen voortdurend ongeremd zijn behoeftes achternalopen. Wanneer dat botst met andermans behoeften zoals een goede nachtrust bijvoorbeeld.

Je leest echt niet wat er staat... Heb je überhaupt zelf wel eens honden gehad?

Ieder ras heeft zijn eigen behoeftes, van een Chihuahua tot een TM, beide hebben echter totaal andere behoeftes die rasgebonden zijn. Je zet een Chihuahua niet voor een slee en gaat niet met een Husky ultra marathons doen in de woestijn.

Als je een hond in huis neemt dan zul je toch moeten voorzien in de basisbehoefte van die hond, normaal gesproken maak je de keuze wat bij je past qua hond op basis daarvan. Als je daar niet aan kunt voldoen dan zal de hond zich op een andere manier gaan uiten. Als jij niet van plan bent aan de basisbehoefte van je dier te voorzien, of dit maar onzin vind, kun je beter geen dier nemen.

Nergens wordt gezegd dat TS dit gedrag maar moet accepteren, het is uit den boze dat de buurt overlast heeft. Maar dat is voor alles van toepassing, een blaffende hond, krijsende kinderen, een stinkende vuurkorf, rokende buren etc. Het is geven en nemen wat betreft omgevingsgeluid. Een hond mag wel eens blaffen, een kind mag wel eens krijsen maar daar moet wel een balans in zijn. Als het omgevingsgeluid is, is het geen overlast. Pas als het naar overmatig neigt, is het overlast en dan zul je een oplossing moeten zoeken voor het probleem, ongeacht wat dit is.

TS heeft dus zeker haar goed recht om dit te melden als overlast, want dat is het ook.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

KimD schreef:
TS heeft dus zeker haar goed recht om dit te melden als overlast, want dat is het ook.

Het probleem is alleen, dat haar probleem daarmee niet opgelost is. TS vraagt om tips over hoe te communiceren met haar buurvrouw. En geeft aan een goede burenrelatie te willen behouden/verkrijgen. Maar de discussie hier gaat alleen vooral over hoe je een hond aanpakt en welke instanties je kunt betrekken :+

anjali

Re: Buren overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:17

@KimD, ja ik heb zeker honden gehad! Momenteel even niet wegens woonsituatie die erg gehorig is en ik het probleem van ts goed ken . Ik wil geen overlast veroorzaken en ofschoon ik geregeld honden aangeboden krijg laat ik die nu even voorbijgaan want past niet echt. Als ik eenmaal een hond zou hebben en hij zou wegmoeten dan zou ik zelf meegaan met de hond maar niet gemakkelijk nu om een hondgeschikte woning te vinden.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

TS ben jij de enige buur die hier last van heeft? (bedoel zit er niet iemand aan de andere kant met hetzelfde probleem?)

In ieder geval zou ik er zelf ook helemaal gek van worden en ik snap echt dat dit overlast veroorzaakt. In mijn optiek ben je dan ook zeker niet onredelijk.

De optie om in ieder geval alles goed te documenteren is alvast een goeie. Verder zou ik zeker het gesprek erover blijven aangaan en anders idd de wijkagent oid inschakelen. Ik snap dat een hond blaft (heb er ook 2) maar dit is echt niet normaal en lijkt me ook niet dat je dit zomaar hoeft te accepteren.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:45

Zo wat een reacties :oo

Ik zal nog even verder in detail op de situatie in gaan. Over 3 weken krijgen wij een adoptiehond, uit het asiel. Ik ben vooral bang dat haar hond, mijn hond dan constant gaat stimuleren om te blaffen. Ik wil die van mij goed opvoeden, maar vooral eerlijk opvoeden. Met de hele dag geblaf ernast, ben ik bang dat het heel heftig wordt voor mijn hond.

De buurvrouw woont in een hoekhuis van een aantal rijwoningen. Wij zijn de woning naast haar, dan zijn er nog 2 tussenwoningen en een hoekhuis. Tussen haar huis zit een klein straatje en vervolgens weer een rijwoningen. Achter ons is een parkeerplaats met daarachter een aantal vrijstaande huizen. Wanneer haar hond blaft, kan ik me voorstellen dat onze rij er absoluut last van heeft, net zoals een paar huizen van de ander rij aan haar kant plus de vrijstaande huizen achter ons.

Ik ga vanavond eens even peilen bij een aantal buren, of zij het ook horen en er last van ervaren. Zeker nu het lekkere weer eraan komt en iedereen in de tuin gaat zitten.

We gaan een logboek bijhouden zoals hier aangegeven is, met datums en tijden en zoveel mogelijk videobewijs.

Ook gisterenavond met een aantal stalgenootjes hierover gehad, die overdag op kantoor werken, die geven aan de oplossing voor haar dagopvang of oppas is voor zo'n hond. Geen discussie daarin mogelijk eigenlijk.

Om haar hond in ons huis te nemen, heb ik echt geen zin in. := Het is zo'n onopgevoede hond, brutaal ook. Ik ga haar hond niet opvoeden voor haar. Plus met onze eigen hond in aankomst, heb ik wederom geen zin in dat haar hond mijn hond slechte gewoontes gaat aanleren.

We gaan dus komende week even logboek bijhouden en na een week meld ik weer bij haar met het bewijs en zal ik aangeven dat wij echt teveel overlast ervan ervaren, en als ze er niets aan doet, dat ik en andere buren overlast bij de gemeente zullen aangeven (onze gemeente doet daadwerkelijk wel iets met overlast overigens. Ik zie ze hier vaak genoeg het bos controleren op motorcrossers).

(ohja en voor diegene die vroeg of het dezelfde buurvrouw is van de veranda... ja :Y))

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

Wat vervelend dat je een mooi nieuwbouwhuis koopt, helemaal naar je zin inricht en dan precies naast zo iemand belandt die een risico vormt voor je woongenot :(:)

Ik woon ook in een nieuwbouwhuis op dezelfde plek in een rijtje als jij en als de hond van de andere hoek van de rij binnen blaft kan ik dat ook horen bij ons binnen, dus grote kans dat ook de niet-directe buren de hond horen, zeker als hij het steeds zo lang volhoudt.
Als zij samen willen optrekken, of een van hen misschien beter contact met de buuf heeft dan jij kan dat wel helpen bij het aangaan van het gesprek. Ik hoop het voor je, zeker met het oog op een eigen hond.

Onze hond reageert trouwens nooit* op het geblaf van andere honden, zelfs niet als die behoorlijk door het lint gaan en hij het zeker weten kan horen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat jouw nieuwe hond mee gaat doen, maar dat je je er zorgen over maakt begrijp ik wel.

*in mijn bijzijn, maar dat is 99% van de tijd :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:09

Mijn hond reageert ook niet op de blaffende hond van de overburen (die slaat vaak aan). Wel op andere blaffende honden tijdens wandelen bijvoorbeeld.
Hij kan wel eens een blaf-wedstrijd houden met een hond verderop in de straat, maar dat is ook gauw te stoppen.

Neemt niet weg dat ik toch erg moest wennen aan de blaffende hond van de overburen en ik kan me voorstellen als het non-stop is dat je helemaal gek wordt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:20

Na het topic over de veranda even opgezocht te hebben, komt dit over als een buurvrouw die niet echt nadenkt over de gevolgen van haar acties op anderen. Erg jammer.
Blaffende honden kunnen vreselijk irritant zijn als ze constant blaffen. Onze buren hebben honden en die blaffen als er een pakketje wordt bezorgd. Dat hoor je, maar is niet irritant. Het wordt wel ergerlijk als de hond van familie meekomt op bezoek. Die blaft wel lang onafgebroken en kan ook met een piepspeeltje enorm in de weer zijn. Wij wonen zelf op bijna 100 meter afstand en daardoor is het te overzien. De andere buren wonen wel dicht op ze en voor hun is de overlast groter. Volgens mij hebben onze buren wel door dat het blijven blaffen overlast kan geven want gelukkig gaat het nooit oneindig lang door.

Maar de buurvrouw hoort te voorkomen dat haar hond constant blaft als ze van huis is. Heel simpel gezegd, maar dus niet zo simpel gedaan. Alleen thuis blijven is niet iets dat een hond van nature kan, dat moet worden opgebouwd (is training). En als daar geen gelegenheid voor is, dan bestaat er dagopvang voor honden. Dat is niet gratis, maar dat is dan jammer voor de buurvrouw want zij heeft zelf voor de hond gekozen.
Als de ts genegen is om als opvang voor de hond te dienen is dat super, maar gezien de eerdere situatie met de veranda (hoe is dat uiteindelijk afgelopen? Mag ook in het oude topic daarover) kan ik mij voorstellen dat ze daar weinig zin in heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

Gelukkig gaan onze honden ook niet mee in het geblaf ( die van onze andere buren gelukkig ook niet ) met dat van de buren die overlast veroorzaken. Het is gewoon heel vervelend als het zo vaak en zo lang is. Ik kan me ook niet voorstellen dat als je wel thuis bent het niet hoort en als dat wel zo is dat je er dan niets aan doet.
Wellicht wordt de boodschap duidelijk als er meer buren er iets van gaan zeggen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

Century schreef:
Mijn hond reageert ook niet op de blaffende hond van de overburen (die slaat vaak aan). Wel op andere blaffende honden tijdens wandelen bijvoorbeeld.
Hij kan wel eens een blaf-wedstrijd houden met een hond verderop in de straat, maar dat is ook gauw te stoppen.

Neemt niet weg dat ik toch erg moest wennen aan de blaffende hond van de overburen en ik kan me voorstellen als het non-stop is dat je helemaal gek wordt.

Hier hetzelfde. Onze honden reageren ook niet op de hond van de buren maar ze hebben wel geleerd dat ik daar ook echt niet van gediend ben. Blaffen is naar binnen, als ze zich niet kunnen beheersen dan moeten ze daar eerst maar even over nadenken en hun gedrag aanpassen. Als ze de snavel kunnen houden kunnen ze doen en laten wat ze willen.

Dus TS, daar zou ik me niet direct zorgen om maken, als jij jouw hond wel goed begeleid hoeft dit niet direct een probleem te zijn.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

anjali schreef:
Cesar Milan werkte met\voor honden die zo lastig zijn dat ze zonder zijn aanpak "weg"zouden moeten. Hij was vaak de laatst mogelijke redding voor die honden. Ik vind een strenge aanpak met eventuele hulpmiddelen hondvriendelijker dan het verwijderen van de hond- trouwens in een asiel zijn de honden niet alleen maar daar wordt meestal aan een stuk door geblaft!

Nee hoor....in asiels blaffen honden alleen als er reuring is...En sommige honden als ze net gebracht zijn...als ze merken dat ze niet meer opgehaald worden dan leggen ze zich er bij neer...
Het is wel de reden waarom we mensen niet meer tussen hokken laten lopen,maar de honden naar de speelwei brengen om kennis te maken....Dat is een stuk rustiger...

De hond vd buurvrouw van de ts zit duidelijk te veel alleen,...Misschien kan je wat oppas adresjes zoeken voor haar en aanbevelen zoals een dag opvang of zo...Of idd de hond zelf af en toe in huis pakken als je toch wel eens opvang honden hebt ook...en anders is enkel buurt bemiddeling een optie...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Onze hond reageert gelukkig ook totaal niet op deze dingen, want we horen dit ook allemaal genoeg in onze wijk - hier zijn er ook mensen die soms honden urenlang laten zitten blaffen buiten wat we van afstandje horen dus geen idee welk huis precies het is maar ik snap zoiets echt niet, pff. Onze herder slaat bv wel aan als iemand aan de deur staat, maar dat is gelukkig relatief kort en als ik weet dat iemand komt zorg ik ook vooraf dat ik het al ombuig voor ze het kan doen - en wij horen daarentegen ook de kids van de buren en hen zelf vaker schreeuwen dus er is heen en weer wel begrip voor elkaar. Zijn gelukkig ook geen dingen die non-stop zijn. Maar ik zou zelf ook echt afdraaien als ik zo iemand naast me had wonen. Zo'n blaffende hond non-stop de hele dag... vreselijk. Maar ook gewoon ontzettend sneu voor de hond zelf. Waarom hebben mensen honden op deze manier.

Maar wat nu de oplossing is... Logboek bijhouden is inderdaad een goede eerste stap, eens rondvragen dan wat de rest van de buren zeggen - ben ik ook wel benieuwd naar ja - en haar misschien toch eens op bezoek vragen zodat ze zelf kan horen hoe het is- het kan misschien net een trigger zijn waardoor ze besluit om wel iets te gaan doen eraan (een pension, oppas, werken aan deze verlatingsangst, whatever). Hopelijk ga je wat kunnen bereiken met haar TS

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Ik vind het wel interessant dat er een adoptie hond komt. Lijkt me best een risico, nu je zoveel overlast ervaart. Wat ga je doen als hij wel meegaat in het geblaf?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

Ik snap de twijfel, maar het is toch eigenlijk van de gekke dat je dingen moet laten omdat je buren voor overlast zorgen?
Vast mijn manco, maar ik sla daar wel op aan eerlijk gezegd....

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Tja daar heeft zo’n adoptiehond verder geen boodschap aan.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

Ik ben de zoveelste maar ook mijn honden slaan niet aan op blaffende honden in de buurt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 42 min geleden

hebben andere buren er niet ook last van?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Doubtless schreef:
Ik vind het wel interessant dat er een adoptie hond komt. Lijkt me best een risico, nu je zoveel overlast ervaart. Wat ga je doen als hij wel meegaat in het geblaf?

Dus omdat je overlast ervaart van andermans hond mag je zelf niet aan een hond beginnen? TS is verantwoordelijk voor de opvoeding van haar eigen hond, als de toekomstige hond van TS hier dus dreigt mee te beginnen weet TS dat ze een trainingspuntje heeft.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

Ts goed om te gaan informeren bij je buren of zij ook overlast ervaren.

Leuk dat je een eigen hond in huis krijgt.

Mijn Cocker kwam uit een blaf familie. Die heb ik aangeleerd dat blaffen ongewenst is.
Blaffen in de tuin betekent naar binnen. Hij blaft niet mee als buurhond blaft gelukkig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

Iedereen mag aan een hond beginnen. Maar TS geeft aan dat er naast haar een hond woont die van 9 tot 6 en soms tot middernacht aan het blaffen is, zowel binnen als buiten. Dat is een risico wanneer je aan hond begint. Dat het om een adoptiehond uit Roemenië gaat, maakt het risico nog wat groter. Want wat als deze hond wel reageert op al dat geblaf? TS zegt zelf al: "Ik ben bang dat het heel heftig wordt voor mijn hond."

TS moet lekker doen en laten zoals zij dat wenst. Maar ik vind het dus wel interessant dat je deze keuze dan maakt.