Wat betekent voor jou open minded zijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:18

Je kan ook zeggen dat je een bekrompen geest hebt als je wel in alternatieve geneeswijzen gelooft. Dat is het hele punt. Iedereen spreekt vanuit zijn eigen referentiekader. En van mij mag eenieder honderden euro’s naar een alternatieve therapeut overmaken hoor. Doe je ding. Als het jou helpt, prima. Ik lig er niet wakker van. Ik ken zelfs iemand die natuurgeneeskundige is. Met goedlopende praktijk ook. Super leuke vrouw en wij zijn het vaak eens met dingen hoor.

Maar niet iedereen hoeft mij aardig te vinden want ik vind ook niet iedereen aardig. Ik heb gewoon geen zin om mijn tijd en energie te verspillen aan bepaalde zaken. Ik heb bijvoorbeeld echt 0,000 tolerantie voor seksistische opmerkingen. Ik loop dan echt weg. Ga lekker terug naar de 17e eeuw. Joe.

En andere groepen wegzetten als “dom” doen alle kanten van het politieke spectrum. Als je bijvoorbeeld in het wolventopic kijkt hoe daar wordt gesproken over andersdenkenden…

Het demoniseren van andersdenkenden is niet voorbehouden aan welke politieke stroming dan ook. En veganisten werden ook genoemd. Heb ik ook nare ervaringen mee. Maar dat heb ik ook met fanatieke vleeseters. Laat me gewoon met rust dan doe ik dat ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:24

Eens, goede post!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:30

Natuurlijk doen alle kanten dat.
Ik ook. Zonder twijfel.
En in dat wolven topic als voorbeeld, beweren daar de mensen dat ze het van alle kanten altijd bekijken?
Denk van niet.

Maar er zijn wel mensen die beweren open-mineded te zijn maar dan is dat enkel in hun eigen bubbel.

En tegen die lui ben ik niet open-minded. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

Ah ja, dat kan. Maar dan is denk ik niemand open-minded te noemen. :))

Vooroordelen hebben zit in ons instinct als mens. Dat hebben wij nodig (gehad) om te overleven. Wij omringen ons graag met “like-minded” mensen. En ik denk dat het in oppervlakkig contact best goed kan gaan als je verschillende denkwijzen hebt. Maar voor langdurige relaties (niet alleen romantisch) is dat toch onhandig. Ik was bijvoorbeeld met iemand bevriend die zich bekeerde tot de Islam. Zij vond zichzelf heel progressief en open-minder.

Ik heb dat geprobeerd te accepteren maar zij zette opeens mij weg als iemand die “het toch allemaal niet snapte” omdat ik geen moslim was. En deed allemaal bijzondere uitspraken over voor mij hele normale dingen. Waar ze zich zelf trouwens niet aan hield (daten en seks was slecht maar orale seks en samen op vakantie gaan met je scharrel telt niet snap je). Je mag best kritisch zijn over hoe ik denk over daten en seks buiten het huwelijk. Maar als je dan (in die korte periode) zelf met meer mannen het bed deelt dan ik dan heb ik daar weinig “zin in”. :7

Tolerantie moet van twee kanten komen. Dit was trouwens niet waar het voor mij op stuk liep maar het hielp niet.

Ik kon bijvoorbeeld prima samenwerken met iemand die (zijn woorden) racistisch was. Maar ik hoef er geen vriendschap of relatie mee. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:47

Ik heb eens gegoogled wat open mind of ruimdenkend globaal inhoudt, ik denk dat hier teveel op detail gezeten wordt met letterlijke voorbeelden misschien en dat verzand dan (soms) weer in een ja maar hullie.

Een aantal dingen die google (AI) noemde:

Kenmerken van een open mind:
*Oordeelt niet snel: Je luistert eerst en probeert te begrijpen voordat je een mening vormt.
*Ruimdenkendheid: Je staat open voor andere culturen, denkwijzen en levensstijlen.
*Nieuwsgierig: Je wilt leren en ontdekken in plaats van vasthouden aan bekende patronen.
*Flexibel: Je kunt makkelijk omgaan met veranderingen en nieuwe situaties.
*Empathisch: Je kunt je inleven in de perspectieven van anderen

Ik weet niet of ik open minded ben, ik denk dat er altijd een vorm van bias is. Ik denk wel dat ik van alles kan lezen, en horen, en zien zonder dat ik meteen iets vind. Meestal probeer ik ook eerst onderzoeken of vragen te stellen, in plaats van meteen mijn mening te geven ergens over.

Ik denk dat er vaak niet geprobeerd wordt iets te begrijpen. In andere topics (om het op bokt te betrekken) wordt 'begrijpen' soms verward met 'goedkeuren' of ' accepteren'. Bijv. ' ik snap dat pietje zus of zo kan doen vanwege bijv deze redenen', daar volgt soms op "oh dus jij vind dat normaal!!". Terwijl dat niet hetzelfde is.

Of pas hoorde ik een jurylid in een rechtzaak zeggen 'we hebben alle informatie van de aanklagers gehoord, en het zag er niet best uit voor de verdachte, maar ik wilde toch 'open minded' naar de verdedigers luisteren om wellicht van gedachte verandert te worden'. Iemand die niet open minded is, blijft hangen in de veroordeling, en luistert niet meer naar de verdediging. Dat vond ik een mooi voorbeeld van wat open minded kan zijn.

Als het ergste wordt gesuggereerd, sta je nog open voor een andere mogelijkheid of ligt je besluit vast?
Ik denk dat open minded iets anders is dan goedkeuren. Je kan ergens naar luisteren en er vervolgens iets van vinden.
Aan de andere kant, als je het gewoon niet wil horen ben je dan meteen niet meer open minded? Je hoeft niet overal naar te luisteren.
Als ik het dan terugbreng naar ruimdenkend en openstaan voor andere culturen, ik denk niet dat ik opensta voor een cultuur waar cannibalisme onderdeel van is, of het ritueel opensnijden van maagden. Dan maar niet ruimdenkend :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Cer
Ik vind jou dus wel het voorbeeld van wel een open-minded persoon. :j
Je vraagt door, wilt meer info vergaren. Om dan pas te bedenken wat je er van vind.
Maar juist jij krijgt dus vaak commentaar van de groep die zichzelf als open-mineded ziet. :+
Want dan ben je maar irritant oid.

En wat je aanhaalt over begrip of goedkeuren is mij ook wel vaker opgevallen :j

Al denk ik dat er maar weinig mensen wel begrip hebben voor de erge extremen zoals canibalen of verkrachters. Logisch

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:01

Maar Cer je zegt “ik denk dat hier teveel op detail gezeten wordt met letterlijke voorbeelden” en komt dan met AI tekst (wat vaak niet klopt en subjectief is, gebaseerd op jouw eigen algoritme) opgevolgd door je eigen letterlijke voorbeelden met details. Haha! :D

Dus ik snap niet zo goed wat je punt is denk ik. Aangezien je zelf ook met voorbeelden uit jouw belevingswereld komt. Maar toch lijk je het topic een andere kant op te willen sturen? Daar ben ik je kwijt.

Ik zelf denk dat 100% open-minded niet bestaat. Wel denk ik dat bepaalde mensen meer open-minded zijn dan anderen.

Mensen willen nou op bepaalde vlakken geen consessies doen. Voor de een is dat vlees eten en voor de ander is dat religie. En weer een ander is heel gepassioneerd over iets als microplastics. Terwijl een ander zich daar helemaal niet mee bezig houdt.

Hoe belangrijker iets voor je is, hoe stelliger mensen vaak worden. Dan komt de emotie om de hoek kijken en dan lukt rationeel dingen bekijken echt niet meer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:09

Ja, emotie is vaak een dingetje, daar moet ik mezelf ook soms (meestal bijtijds) voor terugfluiten. Met name als het gaat om dingen waar ik bang van ben, bijvoorbeeld racisme en antisemitisme. (wat doorwerkt in mijn politieke voor- en afkeer)
Of als ik iets erg onrechtvaardig vind.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:26

MarlindeRooz schreef:
Je kan ook zeggen dat je een bekrompen geest hebt als je wel in alternatieve geneeswijzen gelooft. Dat is het hele punt. Iedereen spreekt vanuit zijn eigen referentiekader. En van mij mag eenieder honderden euro’s naar een alternatieve therapeut overmaken hoor. Doe je ding. Als het jou helpt, prima. Ik lig er niet wakker van. Ik ken zelfs iemand die natuurgeneeskundige is. Met goedlopende praktijk ook. Super leuke vrouw en wij zijn het vaak eens met dingen hoor.

Maar niet iedereen hoeft mij aardig te vinden want ik vind ook niet iedereen aardig. Ik heb gewoon geen zin om mijn tijd en energie te verspillen aan bepaalde zaken. Ik heb bijvoorbeeld echt 0,000 tolerantie voor seksistische opmerkingen. Ik loop dan echt weg. Ga lekker terug naar de 17e eeuw. Joe.

En andere groepen wegzetten als “dom” doen alle kanten van het politieke spectrum. Als je bijvoorbeeld in het wolventopic kijkt hoe daar wordt gesproken over andersdenkenden…

Het demoniseren van andersdenkenden is niet voorbehouden aan welke politieke stroming dan ook. En veganisten werden ook genoemd. Heb ik ook nare ervaringen mee. Maar dat heb ik ook met fanatieke vleeseters. Laat me gewoon met rust dan doe ik dat ook.

Maar het punt is wel, met alle soorten mensen kun je nare ervaringen hebben. Er zullen genoeg mensen zijn die normaal tegen je doen en ook vega of vegan zijn, maar dan weet je dat gewoon niet of je vergeet het omdat het niet relevant is. Je onthoudt alleen degene die drama maakt. Zelfde met andere voorbeelden zoals bekeerd naar de islam en mensen met een mening over de wolf en weet ik veel wat.

MarlindeRooz

Re: Wat betekent voor jou open minded zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:29

Klopt zo werkt je brein! Je legt je sleutels 1000 keer op de normale juiste plek. Maar die ene keer dat je ze op op de wasmachine had gelegd en je ze niet kon vinden, die blijft hangen. Zo werkt ons primitieve breintje!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:37

MarlindeRooz schreef:
Maar Cer je zegt “ik denk dat hier teveel op detail gezeten wordt met letterlijke voorbeelden” en komt dan met AI tekst (wat vaak niet klopt en subjectief is, gebaseerd op jouw eigen algoritme) opgevolgd door je eigen letterlijke voorbeelden met details. Haha! :D

haha, grappig :j
Wat klopt er dan niet aan de algemene omschrijving van de Google tekst, daar ben ik dan wel benieuwd naar, dan lees ik graag wat jij denkt

Citaat:
Dus ik snap niet zo goed wat je punt is denk ik.
dat hoeft ook niet. Ik schrijf niet iets om een punt te maken, ik schreef mijn gedachten over dit onderwerp

Citaat:
Aangezien je zelf ook met voorbeelden uit jouw belevingswereld komt. Maar toch lijk je het topic een andere kant op te willen sturen? Daar ben ik je kwijt.

waarom denk je dat ik het topic een andere kant op wil sturen, ik ben benieuwd waar dat vandaan komt?
Het topic komt in eerste instantie van TS, die stelt een vraag over zichzelf en vraagt zich iets af over hoe anderen dat zien. Ik zie niet helemaal waar het 'sturen' vandaan komt

Waar ik iets over probeerde te zeggen betrof de generalisende uitspraken over veganisten, vleeseters, alternatieve geneeswijzen, politieke stromingen bedoelde maar dat niet duidelijk aangaf.
Als je een paar preaching veganisten tegenkomt wil dat niet zeggen dat ze allemaal zo zijn. En dat geldt voor meer dingen. Want dan krijg je een gesprek als 'ja maar zij doen het ook'. Maar als het gesprek op die manier gevoerd wordt vind ik het verder prima hoor, ik ga daar toch helemaal niet over :?

De voorbeelden die ik over mezelf geef zijn voorbeelden waarvan ik dan dus aangeef dat ik in bepaalde gevallen (waarschijnlijk) niet ruimdenkend ben, dat is een overpijnzing voor mezelf, en zo zijn er vast meer dingen. Ik vind het altijd erg lastig om heel stellig dingen te vinden. Er is bijna overan nuance in, denk ik. Dat heeft niet te maken met het wijzen naar anderen of discussies die ik over die onderwerpen gevoerd heb (althans, ik ben bij mijn weten nog geen kannibaal tegen gekomen) . Maar wellicht schreef ik het wat krom.

Citaat:
Ik zelf denk dat 100% open-minded niet bestaat. Wel denk ik dat bepaalde mensen meer open-minded zijn dan anderen.

Dat denk ik ook niet (maar ik weet dat niet zeker), als je aangeeft dat het over emotie ook gaat, kan dan een sociopaat (die een vorm van emotie/empatie mist) ultiem open minded zijn bijvoorbeeld?
Kunnen mensen het in een bepaalde beroepsgroep (psychiaters, rechters oid) het wel altijd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:03

Ik hoef die dingen niet te snappen, of zelf ook te willen, maar dat betekent niet dat een ander ze dus ook niet mag.
Prive-activiteiten bv van andere volwassenen in hun slaapkamer is voor mij niet relevant. Wederzijdse toestemming en alle partijen volwassen (18+ of liever misschien wel 21+) wel, maar dat is verder aan de politie.

Voor mij is het een groot deel : is dit (acuut) gevaarlijk voor mij of (acuut) gevaarlijk voor die ander? Nee? Ok, leven en laten leven dus. Binnen zo'n kader zijn de levenskeuzes van anderen nl geen bedreiging voor mijn zelfbeeld, mentaal welzijn of andersinds veiligheid. Dat ik er niks van snap, of het zelf niet zou doen is daarvoor niet relevant. Mensen zijn raar, en soms komen daar nuttige of mooie dingen uit (meestal niet, maar soit).

Meegaan, meelopen in hoe anderen de wereld zien, uitleggen en daar naar handelen? liever niet (rekening houdende met de wet). Jij mag anders zijn dan ik, maar dan mag ik dus van jouw ook anders zijn dan jij.

Openminded klinkt hier qua uitleg die ik tegen kom meer als jij moet doen wat ik wil, of ik noem je iets vreselijks. Dat is geen openminded, dat is een chantagemethode om controle te krijgen en angst is een slechte raadgever.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 53 min geleden

Psychiater en rechters worden genoemd, daar kun je nog strafrechtadvocaten aan toe voegen. Ik denk dat zij leren/zichzelf leren hun persoonlijke opvattingen te onderdrukken in hun professie. Voor een psychiater telt alleen: de patiënt helpen, voor de rechter telt alleen: een rechtvaardig oordeel geven en toetsen aan de wet. En een advocaat vindt, als het goed is, dat iedereen recht heeft op verdediging, dus ik heb in het verleden wel interviews met advocaten gelezen waarin hen werd gevraagd hoe ze het voor elkaar krijgen verdachten van monsterlijke misdrijven te verdedigen. Maar dat kunnen ze dus, zeggen ze, omdat iedereen het recht op verdediging heeft. En als het te dichtbij komt, nemen ze de verdediging van zo'n verdachte niet op zich.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17 min geleden

Ik zag van de week anders opde tv een gesprek met een advocate die zei,ik verdedig iedereen,maar pedofilie zaken neem ik niet aan,dat kan ik niet aan...de rest vd geïnterviewde advocaten zeiden idd alles te verdedigen en niet te oordelen...Dat zou ik zelf heel lastig vinden...
Zo open minded als ik dacht ben ik dus niet :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Dat zou ik ook niet kunnen zijn een advocaat van dat soort misdadigers :n
Echt niet.
Knap dat ze het wel kunnen hoor, maar nee zou mijn beroep dan niet zijn.