Relatie met leeftijdsverschil, hoe doen jullie het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Relatie met leeftijdsverschil, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 20:43

Ja ik vind daar niet zo veel van.

Je kan ook een partner van je eigen leeftijd hebben die op zijn 60ste ziek wordt. Dan moet je ook voor je partner zorgen

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:17

De kansen liggen veel hoger als het leeftijdsverschil groter is.

En daar moet je goed over nadenken. Ben je zelf een zorgend persoon of zie je jezelf wel groeien in die rol?

Mijn schoonmoeder doet dit heel goed. Maar ik vraag me af . De moment dat alle kinderen het huis uit zijn en je net aan een ‘nieuwe vrijheid’ begint . Wil je dan ‘vast’ zitten aan een partner die niet mee kan fysiek . Want die kans is bestaande.

De wat als en iedereen kan iets voor hebben op elke leeftijd . Die percentages lijken mij kleiner dan een partner ( die ouders is ) met heel wat ouderdomskwalen.

Het is een afweging die wij niet kunnen maken voor een anders. Niemand kan in de toekomst kijken. Niemand weet wat er gaat gebeuren.

Ik richt mezelf graag op statistieken voor zulke keuzes . Niet de ‘ iedereen kan dit of dat overkomen’ . Dat is mijn manier van denken.

Ik moet ook wel zeggen . Schoonmoeder geeft aan. Keer ik terug in de tijd maakt ik dezelfde keuze . Want de liefde is groot . En bij hen groot genoeg om de kwalen op te vangen .
Ik hoop oprecht dat ze over dit en x jaar dit nog steeds vind.
Schoonvader is ook heel lief wel en zorgend . Dat hebben ze beide mee.

Maar kiezen is verliezen . Elke keuze sluit een aantal deuren en duwt je een richting uit. Je kan niet álles hebben .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:24

Ja, statistieken zijn leuk, maar liefde laat zich daar niet door leiden.

Toen ik mijn partner leerde kennen had ik ook niet verwacht dat ik een jaar later met hem zou gaan samen wonen.
Maar het is toch gebeurd.
Op dat moment was het fijn, we zijn inmiddels heel wat jaar verder en is het grotendeels nog steeds fijn.
Hebben ook issues gehad, o.a. met de gezondheid van mijn partner die absoluut niet leeftijd gerelateerd was. Hij was superfit toen we beiden covid kregen in maart 2020 en dat heeft een paar jaar gekost voor hij er weer bovenop was.
Maar geen moment over getwijfeld of ik er dan maar niet meer voor hem wilde zijn.

Als het later weer zwaar wordt, gaan we dat echt dan wel merken en oplossen.

Met mijn vorige partner, die 1,5 jaar ouder was dan ik, ben ik niet zolang samen geweest als met mijn huidige.
Had ik al het leuke moeten missen omdat het misschien zwaar wordt als hij oud wordt?

Terwijl we toen het begon, niet eens konden vermoeden dat we nu nog samen zouden zijn.

Nee hoor, we zijn samen en wat de toekomst voor ons in petto heeft, merken we wel als die zich aan ons ontvouwt.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:56

Bij de liefde ga je toch niet naar statistieken kijken? Je gaat je partnerkeuze toch niet filteren op hoeveel kans ie heeft om eerder dood te gaan of om ernstig ziek te worden? Geniet er van als je iemand hebt gevonden waarmee je klikt! Maak er samen de mooiste tijd van, je weet toch nooit wat er in de toekomst gebeurt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 23:55

Her ook een relatie met een groot leeftijdsverschil (meer dan 20 jaar). En natuurlijk denk je daarover na en natuurlijk heeft het ook nadelen. Met name in het begin, is het van…ja maar dit kan toch helemaal niet, wat gaan mensen daarvan vinden etc etc.

Mijn man krijgt binnenkort pensioen en ik ben volop carrière aan het maken. Dat is een verschil in levensfases, maar dat hoeft fijn samenleven niet in de weg te staan. Wij kunnen heel fijn praten over alles.

Ik ken helemaal niemand met wie ik liever samen zou willen zijn. Liever 10 jaar met hem, dan 40 jaar met iemand waarmee het zo-zo is. Da is hoe ik er in sta en verder zien we het wel.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 08:56

Liefde zelf is geen statistiek . Dat zeker niet . Dat geef ik ook aan dat mijn schoonmoeder nog erg veel houdt van haar man. En omgekeerd.

Maar vooral de gevolgen van liefde bekijk ik.
Er is niet slechts 1 persoon voor de rest van je leven daar geloof ik ook echt in. En soms maak je een keuze vanwege het praktische ipv de liefde.

Dan komt de uitspraak. ‘Wat als liefde niet genoeg is ‘ .

Je moet zelf gewoon kunnen afwegen of de liefde voldoende genoeg zal doorwegen op de potentiële zaken die gebeuren.
Je denkt erover na voor je met een jonger / ouder iemand begint . Maar ook met iemand die een handicap heeft of een genetische ziekte die je partners leven of dat van jullie ( of toekomstige kinderen) zal beïnvloeden.

Een zekerheid krijg je niet, maar als je op voorhand weet wat de mogelijke risico’s zijn. Ga je voor jezelf kunnen beslissen of je de gevolgen wel kan dragen moesten ze op je pad komen. En bij bepaalde zaken weet je nu eenmaal iets zekerder wat kan gebeuren.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:02

Als ik heel rationeel had nagedacht had ik ook geen relatie met mijn vriend moeten hebben. Ik had veel liever gehad dat hij een gelukkig gezin was met zijn ex en dochter...
Maar helaas kun je niet kiezen van wie je houdt. En ik zou hem nu ook echt niet meer kwijt willen.
Dat verschil maakt dan echt niet uit. De tijd die we samen (kunnen) zijn wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:27

_Bonte_ schreef:
Liefde zelf is geen statistiek . Dat zeker niet . Dat geef ik ook aan dat mijn schoonmoeder nog erg veel houdt van haar man. En omgekeerd.

Er is niet slechts 1 persoon voor de rest van je leven daar geloof ik ook echt in. En soms maak je een keuze vanwege het praktische ipv de liefde.

Je moet zelf gewoon kunnen afwegen of de liefde voldoende genoeg zal doorwegen op de potentiële zaken die gebeuren.
Je denkt erover na voor je met een jonger / ouder iemand begint . Maar ook met iemand die een handicap heeft of een genetische ziekte die je partners leven of dat van jullie ( of toekomstige kinderen) zal beïnvloeden.
Een zekerheid krijg je niet, maar als je op voorhand weet wat de mogelijke risico’s zijn. Ga je voor jezelf kunnen beslissen of je de gevolgen wel kan dragen moesten ze op je pad komen. En bij bepaalde zaken weet je nu eenmaal iets zekerder wat kan gebeuren.

Sommigen hier doen net alsof het kiezen van een partner net zoiets is als het kopen van een rij-of werkpaard. Niet te oud en geen kwalen want dan kun je er zo niet meer mee rijden maar krijgt wel veel medische kosten. :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:53

Neen, maar het kan wel meespelen bij de keuze om wel of niet met iemand verder te gaan.
Want als het leeftijdsverschil effectief 20+ jaren is, is er een veel grotere kans dan je jaren voor je partner zal mogen zorgen.
Als je dat echt niets lijkt, neem je dat toch mee.

Niemand zegt dat het niet kan toch?
Alleen is het niet verkeerd om er over na te denken en ook dat in je achterhoofd te houden.

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:04

Mijn man en ik schelen bijna 11 jaar. Hij 59 en ik 48. Hij heeft 3 volwassen kinderen uit een eerder huwelijk en ik heb nooit kinderen gewild. We zijn nu ruim 8 jaar samen en kennen elkaar zo'n 12 jaar. Ik heb tot nu toe nog niets gemerkt van het leeftijdsverschil, niet in hoe we in het leven staan, wat we belangrijk vinden of verschil in energie c.q. activiteit. Ja, wij hebben het wel eens over het moment dat hij met pensioen kan en ik nog volop aan het werk ben. Wij maken ons daar geen zorgen om. Mijn man kan zichzelf goed vermaken, heeft voldoende hobby's en interesses. Daar maak ik me geen enkele zorgen over. Wij zien het als een kans om bijv dan weer een paar honden te adopteren met een rugzakje die veel begeleiding nodig hebben. Of om een vervallen hutje in het buitenland te kopen waar mijn man dan met periodes wat langer kan blijven om het op te knappen. Of of of.... kortom: het biedt, als het ons gegeven is qua gezondheid o.a., ook weer kansen, zo'n nieuwe levensfase. Het is bij ons dus wel zo dat we elkaar heel vrij laten. We hebben de ander niet nodig om de dag door te komen, hebben beide naast een leven samen ook eem eigen leven met eigen bezigheden en eigen keuzes. Ik zou sowieso niet anders willen, ongeacht de leeftijd maar met een beetje leeftijdsverschil biedt dit juist ook weer interessante mogelijkheden.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:11

Nee , zeker niet zoals ‘shoppen’.
Maar enkel het hart laten leiden is niet altijd even slim. Maar dan gaan we uitweiden over vrienden die een keuze hebben gemaakt voor enkel liefde te volgen . En achteraf zeggen. Had ik maar anders nagedacht …

Dus als er raad wordt gevaagd . Spreek ik met 2 woorden. Voor mezelf bedenk ik beide kanten en maak ik een afweging.

Ieder maakt zijn eigen keuze . En als in eender wiens geval liefde overheerst . Super goed.
Als het brein overheerst ook super goed.
Iedereen is anders

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:12

_Bonte_ schreef:
Nee , zeker niet zoals ‘shoppen’.
Maar enkel het hart laten leiden is niet altijd even slim. Maar dan gaan we uitweiden over vrienden die een keuze hebben gemaakt voor enkel liefde te volgen . En achteraf zeggen. Had ik maar anders nagedacht …

Dus als er raad wordt gevaagd . Spreek ik met 2 woorden. Voor mezelf bedenk ik beide kanten en maak ik een afweging.

Ieder maakt zijn eigen keuze . En als in eender wiens geval liefde overheerst . Super goed.
Als het brein overheerst ook super goed.
Iedereen is anders

Helemaal waar wat jij zegt.Inderdaad is iedereen anders en wat iemand zoekt in een relatie dus ook.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:19

anjali schreef:
_Bonte_ schreef:

Sommigen hier doen net alsof het kiezen van een partner net zoiets is als het kopen van een rij-of werkpaard. Niet te oud en geen kwalen want dan kun je er zo niet meer mee rijden maar krijgt wel veel medische kosten. :+

Nou idd. Ik zeg altijd dat het niet op z’n voorhoofd stond toen we elkaar leerde kennen. Tuurlijk moet ik even slikken toen ik hoorde dat hij “al” 39 was want dat had ik nooit verwacht. Maar dan vind je elkaar al zo leuk en eerlijk, misschien heeft dat wel meegespeeld dat we eerst bijna een jaar vriendschappelijk om elkaar heen hebben gedraaid.
Maar no way dat als er zo’n klik is je het enkel moet afketsen omdat z’n geboortedatum te veel afwijkt :+

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:24

Mijn vent is 9 jaar ouder en zijn al ruim 23 jaar samen. Ik was 18 toen we echt een relatie kregen maar daarvoor scharrelden we al zo’n 2 jaar. Ik merk weinig verschil, hij is juist lichamelijk beter dan dat ik ben. Ik ben ziek geweest jaren geleden en ik ben juist degene een kunstgebit heeft ;(
Bij ons zit het in de familie, mijn ouders scheelden ook 9 jaar en mijn zusje haar man is ook 8 jaar ouder geloof ik.

Voor ons is het verder geen probleem maar het heeft wel onze toekomstvisie veranderd. Wij zijn erg op onszelf en hebben eigenlijk geen vrienden. Wij wonen op een eiland, dus alles is vertrouwd en dichtbij. Onze droom is altijd geweest om te verhuizen naar Drenthe en daar heerlijk van ons pensioen te genieten als mijn man zover is, over zo’n 15 jaar. Maar als ik er dan over nadenk dat ik wss mijn vent overleef dan durf ik niet meer. Ik blijf dan alleen achter in een omgeving waar ik niet opgegroeid ben. Ik kan dan niet meer terug naar het eiland, want woonruimte is daar niet te vinden. Ik ben iemand die veranderingen moeilijk vind en graag mijn eigen ritme vasthoud. En dus blijven we hier, en gaan we onze droom niet waarmaken wss

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:43

@Siers83: 9 jaar verschil is toch peanuts.Ik val zelf alleen op mannen die extreem veel ouder zijn dan ik want ik houd van wijze levenservaren partners. Waar ik wat van kan leren. Het is inderdaad wel jammer dat die dan soms eerder kunnen doodgaan dan ik maar ik heb liever korte tijd een geweldig iemand dan lange tijd een minder prettige persoon .... :j Die 9 jaar verschil bij jullie stelt toch echt niets voor, ook niet qua levensverwachting.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:22

Sheran schreef:
Ik zou ook gewoon denken:
-prijs jezelf gelukkig dat er iemand is die van je houdt
- prijs jezelf gelukkig dat het wederzijds is

Als je nu al rekening gaat houden met wat er later eventueel kan gebeuren zoek je wel heel erg naar perfectie. Misschien vind je dat, maar waarschijnlijk niet.

Dat is wel een heule lage standaard hanteren, of dat nou zo gezond is.. :=

Het lijkt mij niet meer dan normaal om bij bepaalde zaken stil te staan als je kiest voor een relatie met een groot leeftijdsverschil. Dat heeft niks te maken met zoeken naar perfectie, dat is gewoon realistisch in het leven staan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:25

Het maakt denk ik ook heel erg uit hoe oud je bent als je elkaar leert kennen; 25-45 is anders dan 55-75.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:49

Ik snap het niet…..zonder leeftijdsverschil krijg je toch ook kwalen en wordt je oud? Dan moet je toch ook jaren voor je partner zorgen of je partner voor jou? Als je jonger bent als je partner is er alleen meer kans dat jij eerder moet zorgen en dat er niemand meer voor jou kan zorgen als het nodig is.
Maar zorgen moet je toch een keer

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:08

Hier 7 jaar. Maar ik ben ouder dan de man.
Zijn vrienden hebben ook relaties en die zijn vaak jonger soms wel iets van 12 jaar ofzo. Voorheen voelde ik me wel eens oud met gesprekken op verjaardagen.

Dat je 34 bent en sommigen nog spreken over behalen rijbewijs etc. Thuis wonen. Studeren.
Geen benul hebben van vaste lasten. Mij bij hun eerste maand “op zich zelf wonen”.. vertellen hoeveel het kost. Terwijl ik toen al iets van 15 jaar op mijzelf woonde.

Maar verder heeft niemand het door. Vooral omdat ze mij jonger inschatten.

Op mijn werk zijn ze gezond jaloers. Dat ik nog een jonge man aan de haak heb geslagen.

Nu alweer jaren getrouwd. We passen ook echt bij elkaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:37

BoktVerlaten schreef:
Ik snap het niet…..zonder leeftijdsverschil krijg je toch ook kwalen en wordt je oud? Dan moet je toch ook jaren voor je partner zorgen of je partner voor jou? Als je jonger bent als je partner is er alleen meer kans dat jij eerder moet zorgen en dat er niemand meer voor jou kan zorgen als het nodig is.
Maar zorgen moet je toch een keer

Ik had laatst het boek "Komt een vrouw bij de dokter" van ene Kluun. Is echt gebeurd. Zijn jonge vrouw kreeg kanker en hij kon daar niet mee omgaan. Ging dus maar vreemd. Hier is zelfs een film van gemaakt.Ieder mens is anders, maar mijn relatie zou dit niet zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:50

BarbaLala schreef:
Sheran schreef:
Ik zou ook gewoon denken:
-prijs jezelf gelukkig dat er iemand is die van je houdt
- prijs jezelf gelukkig dat het wederzijds is

Als je nu al rekening gaat houden met wat er later eventueel kan gebeuren zoek je wel heel erg naar perfectie. Misschien vind je dat, maar waarschijnlijk niet.

Dat is wel een heule lage standaard hanteren, of dat nou zo gezond is.. :=

Het lijkt mij niet meer dan normaal om bij bepaalde zaken stil te staan als je kiest voor een relatie met een groot leeftijdsverschil. Dat heeft niks te maken met zoeken naar perfectie, dat is gewoon realistisch in het leven staan.

Ik vind van elkaar houden totaal geen lage standaard. Hoe vaak komt dat nou echt voor? Massa's mensen vinden dat nooit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:10

@Sheran, ik vind dat je gelijk hebt. Echte liefde is het mooiste wat er is en als je dat vindt dan doen allerlei verschillen en praktische zaken er niet toe. Maar ja, best mogelijk dat sommige mensen helemaal niet romantisch zijn en er heel anders tegenaan kijken. Er bestaan ook verstandshuwelijken en dat kan ook goed gaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:53

anjali schreef:
@Sheran, ik vind dat je gelijk hebt. Echte liefde is het mooiste wat er is en als je dat vindt dan doen allerlei verschillen en praktische zaken er niet toe. Maar ja, best mogelijk dat sommige mensen helemaal niet romantisch zijn en er heel anders tegenaan kijken. Er bestaan ook verstandshuwelijken en dat kan ook goed gaan.

Zeker! En ook in een huwelijk met veel liefde moet er 'gewerkt' worden, wat in een verstandshuwelijk misschien meer automatisch gaat. Het ging me meer om het principe van de lage standaard.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:59

Net als dat leeftijdsverschil een issue kan zijn, kan kinderwens dat ook zijn, woonplaats, noem alles maar op. Je moet over alles het samen eens zijn of worden en voor de 1 weegt iets zwaarder dan voor een ander.

Dus; doen waar je je (jullie eigenlijk) goed bij voelt :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:41

anjali schreef:
_Bonte_ schreef:

Ik blijf het altijd gek/grappig vinden dat je met fokken met dieren altijd de beste uitzoekt die qua exterieur er het beste bij past en verbeterd en vooral gezondheid meespeelt en dat dat bij mensen eigenlijk geen bal uit maakt haha
Eigenlijk zouden we onze mannen ook moeten keuren, niet fokken met mannen die rugklachten hebben en röntgen goed zijn _O-