Wie gaat naar de boerderij winkel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Re: Wie gaat naar de boerderij winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Weten jullie of er ergens iets van een overzicht van boerderijwinkels te vinden is? Ik woon in een plattelands omgeving maar ik denk dat ik het merendeel van dit soort winkels of stands niet zou weten te vinden :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Er is een app: Lekkerder. Daar staat heel veel in qua lokaal/boerderijwinkel etc.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:01

Iedere week, maar goed mijn vriend werkt 2 dagen in de week voor de boerderij die achter de winkel zit.
Het is grasgevoerd rundvlees en ik heb ze dan echt van geboorte tot bord meegekregen. Ook verkopen ze melk en werken ze samen met een biologische varkensboer en een biologische kippenboer uit de buurt. Daarnaast hebben ze ook een samenwerking met een kaasboer, een imker en een zuivelboerderij uit de buurt...

Hoeve Blauwbont in Wagenberg voor de Brabanders onder ons.

Ik vind het fijn om te weten waar mijn eten vandaan komt en dit is een van de dingen die ik daaraan kan doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:03

Wij ook, maar in Zuid-Limburg heb je echt ontzettend veel van deze boerderijwinkels die grenzen aan de daadwerkelijk boerderij. :D Vaak veel goedkoper en echt langer houdbaar! Plus producten uit de regio, zoals jam, honing en diverse sappen. Heerlijk!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Wij halen altijd zelf gemaakte ijs bij de boerderij winkel.
En kaas uit de automaat verderop

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

Ik vind de meeste boerderijwinkels veel te duur.
De melkwinkel hier vraagt geloof ik al 1.60 voor een liter rauwe melk. Er zit op die melk geen transport, geen extra behandelmethodes, ze kunnen het ter plaatse gaan inpakken in flessen, en het is zoveel duurder als een fles in de winkel.
Akkoord, het is lekkerder, maar dit is voor mij eerder een verwenningsmomentje dan dat ik al mijn melk daar haal...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

Duhelo schreef:
De melkwinkel hier vraagt geloof ik al 1.60 voor een liter rauwe melk. Er zit op die melk geen transport, geen extra behandelmethodes, ze kunnen het ter plaatse gaan inpakken in flessen, en het is zoveel duurder als een fles in de winkel.
Akkoord, het is lekkerder, maar dit is voor mij eerder een verwenningsmomentje dan dat ik al mijn melk daar haal...

Daar ben ik het mee eens. Kaas van de boerderij komt hier alleen met de feestdagen. Het is wel vreselijk lekkere kaas.... ik vind het prima om er dan meer voor te betalen. Alleen niet iedere week.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

Vlees en eieren bij de lokale vleesboerderij, regelmatig naar de Philips fruittuin voor groente, kaas, en fruit, asperges alleen maar lokaal. Ben altijd op zoek naar nieuwe winkels in de buurt, moet zeggen dat er hier in de regio behoorlijk wat te vinden is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

Om rauwe melk te mogen verkopen moet de melkveehouder wel investeren in onderzoekskosten om aan te tonen dat zijn melk veilig is om rauw te drinken.

Melk die naar de fabriek gaat hoeft op die manier niet getest te worden, de fabriek neemt wel ook monsters, maar dat gaat over veel grotere bulk dan voor 1 veehouder.

Dus nee, het is niet perse goedkoper voor de melkveehouderij om rauwe melk rechtstreeks aan de klant te verkopen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

ik was laatst ook bij de boerderijwinkel, maar 5 euro voor een klein knolletje bloemkool vond ik dan toch iets te veel moet ik zeggen.

Ik haal daar wel de melk, als ik zelf kaas/joghurt wil maken. Verder zijn we al blij, als we met de supermarkt boodschappen rond komen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

ik haal ons fruit altijd bij de plaatselijke fruitboer (soms ook groente), ijs van de ijsboerderij en al ons brood bij de molen in ons dorp. En dat is een fantastische bakker, dus daar hebben we echt geluk mee. Vlees van onze eigen vleeskoeien en ieder kwartaal nemen we een pakket af van No Waste Army

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Alleen af en toe rauwe melk, voor de rest haal ik niks bij de boer.
Degene die hier in de omgeving zitten zijn 2 a 3x zo duur als de supermarkt. En ik moet er ook nog eens speciaal naartoe rijden want ik kom er nooit langs naar werk ofzo.

Ik heb wel een kleine moestuin in mijn eigen tuin en koop heel af en toe via koopeenkoe.nl (grutto.com) maar dat is ook duur! Alleen wel heel lekker voor het bbq seizoen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:55

nimbletje schreef:
Ik werk in een boerderijwinkel en daarvoor was ik er zelf al jaren klant. Wij verkopen veel soorten groente ook 'vergeten' groente en hele rode of witte kolen en stronken boerenkool, zuurkool uit het vat enzovoort. Meestal niet in de supermarkt te krijgen. Vlees, eieren, appels, peren, aardbeien, honing enzo uit de buurt. Het klopt dat sommige producten goedkoper zijn in de supermarkt maar die hebben prijsafspraken waar wij niet tegen op kunnen of bijvoorbeeld kleinere formaat bloemkolen. En wij betalen de boer een eerlijke prijs voor zijn product. Wij gaan voor kwaliteit en voor zoveel mogelijk Hollandse producten. Maar de bananen, sinaasappels en druiven komen hier ook gewoon van ver natuurlijk.

Klopt ik zag gisteren ook groenten waarvan ik dacht wat is dit joh? Nog nooit gezien haha.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

Duhelo schreef:

Weet je hoe dit komt?
Met dank aan onze regering ;)
Om rauwe melk te kunnen verkopen moeten ze regelmatig allerlei testen etc. Laten doen, en die kosten veel geld.
Ik betaal overigens 1,50 voor een liter biologische melk.
Sindsdien lust ik geen supermarkt melk meer.... Dat is geen echte melk...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

Sky_As schreef:
Duhelo schreef:

Weet je hoe dit komt?
Om rauwe melk te kunnen verkopen moeten ze regelmatig allerlei testen etc. Laten doen, en die kosten veel geld.

Tuurlijk, alles wordt superduur door invloeden van de regering, stel je voor dat ze er geen graantje kunnen van meepikken.

Maar dat is echt wel zonde voor de mensen die wel bewuster willen kopen (want ik gun dat melkerijtje echt wel de inkomsten), maar die toch wel wat op de eigen portemonnee willen/moeten letten...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

rien10 schreef:
Duhelo schreef:

Daar ben ik het mee eens. Kaas van de boerderij komt hier alleen met de feestdagen. Het is wel vreselijk lekkere kaas.... ik vind het prima om er dan meer voor te betalen. Alleen niet iedere week.

Ik vind kaas van de supermarkt juist veel te duur voor wat je krijgt. Onze boerenkaas is goedkoper of net zo duur dan supermarktkaas en smaakt ook echt naar kaas.

Is die van jou duurder dan fabriekskaas van de supermarkt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Sky_As schreef:
Weet je hoe dit komt?

Beslist geen overbodige regelgeving. Rauwe melk kan allerlei bacteriën bevatten dus heel goed dat daarop gecontroleerd wordt.
Ik heb mijn hele jeugd rauwe melk gedronken maar nooit meer gekocht sinds ik volwassen ben. Wel koop ik alleen biologische melk of Kalverliefde melk.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Heb je percentages van hoeveel procent kans dat er een bacterie in zit, en dan ook nog hoeveel procent kans er is dat je daar aan doodziek wordt?

De regering is niet zo streng op buitenlands geïmporteerde producten waar van je niet eens weet wat er in kan zitten en wat er mee gebeurt is....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Nee, cijfers heb ik niet, risico honderden keren groter dan bij gepasteuriseerde melk, zegt voedingscentrum. Kans dat je er ziek van wordt is natuurlijk voor iedereen verschillend. Kinderen en ouderen, mensen met een zwakke weerstand, mensen met darmziekten, bedenk ik zo.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

Wij halen ons vlees en kaas altijd bij de boerderij. We hebben 2 vaste waar we altijd naar toe gaan.
Ik zeg altijd dat we wel heel verwend zijn geworden omdat we echt alleen nog maar vlees en kaas van de boerderij eten :o
Nu kunnen wij het ons ook veroorloven, en vlees halen we 1x in de 2 weken. Kaas 1x in 2 a 3 weken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Voedingscentrum?
Dat centrum die beweert dat halvarine gezonder is dan roomboter en dat je 3 tot 5 keer per dag een klein snoepje of koekje mag pakken.

Door hun "aanbevelingen" heeft inmiddels 80% van de bevolking overgewicht tot obesitas :)

Google eens voedingscentrum en Unilever en verbaas je maar. Ik wist dit ook allemaal niet hoor, en dacht ook altijd gezond te doen.

Maar sommige bedrijven hebben een dubbele agenda ;)

Maar even terug naar boerderijwinkel, ik steun ook gewoon graag lokaal, dus vandaar dat ik wel zo veel mogelijk daar haal. Brood ook bij de bakker.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:47

Ik haal zo nu en dan iets bij de boerderijwinkel. En dan voornamelijk uit hun automaat. Is makkelijk en snel. Daar kan ik van alles uithalen, ook melk vla eieren vlees etc. Maar het is wel heel duur vergeleken de supermarkt. Vaak ga ik daar heen als net de melk vla of eieren op zijn. De boerderij winkel is één straat verderop, dus echt heel dichtbij en rij er ook langs als ik naar de jumbo moet

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:58

Blue_Eyes schreef:
Zeker. Vlees en eieren direct bij de boer in Oirschot (Polsdonken), fruit en groente bij de Landwinkel in Eindhoven en soms bij de boerderij langs de weg, melk en kaas op verschillende plekken (bv melktap). En ik ga ook graag naar de lokale markt.

Moet je eens het kalfsvlees bij Verhoeven in Liempde proberen.
Zeer lekker en mals.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Sky_As schreef:
Voedingscentrum?
Dat centrum die beweert dat halvarine gezonder is dan roomboter en dat je 3 tot 5 keer per dag een klein snoepje of koekje mag pakken.

Door hun "aanbevelingen" heeft inmiddels 80% van de bevolking overgewicht tot obesitas :)

Google eens voedingscentrum en Unilever en verbaas je maar. Ik wist dit ook allemaal niet hoor, en dacht ook altijd gezond te doen.

Maar sommige bedrijven hebben een dubbele agenda ;)

Maar even terug naar boerderijwinkel, ik steun ook gewoon graag lokaal, dus vandaar dat ik wel zo veel mogelijk daar haal. Brood ook bij de bakker.

Omdat ze ooit samen in een leerstoelfonds zaten of zoiets?

Ik heb er in Trouw eens een artikel over gelezen, weet niet meer wat er precies stond maar daarin werd die bewering overtuigend ontkracht.

Waar vind ik dat je vijf keer per dag mag snacken/snaaien?

Enfin, iedereen mag van mij rauwe melk drinken en rauwmelkse kazen eten, ik doe het niet. En vlees eet ik al helemaal niet. (niet bio en niet van de boer, niet alleen omdat ik vlees niet vertrouw trouwens, ook vanwege dierenwelzijn)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:12

Herfstblad schreef:
Hoi!

Wie doet zijn of haar boodschappen nog meer zoveel mogelijk in boederij winkels? Ik vind het zo leuk en schattig! Die kleine winkeltjes en vaak van eigen bodem of van bakkerijen/boeren in de omgeving.

Ik ben vandaag weer op pad geweest en ben bij twee winkeltjes geweest. "Vlees en meer uut Erica"(Drenth). Kipfiletblokjes en kipdrumsticks. Daarnaast nog melk, vla, stroopwafels, stoofpeertjes, zelfgebakken koekjes. Deze winkel zit aan een grote boerderij vast en focust zich voornamelijk op vlees zuivel (eigen dieren)

Daarnaast ben ik bij een winkeltje geweest wat zich meer richt op biologische groente en fruit. 't Leeuweriksveld in Emmen (ook in Drenthe) Hier heb ik onder andere fruit, aardappelen, thee, dadels en een sapje gekocht.

Ja, het is allemaal veel duurder dan de supermarkt. Ik was iets meer dan 50 euro kwijt voor alle producten. Dan heb ik bij de liddl een hele week vol voor. Maar het voelt gezonder, verser en lekkerder! Dus ik ben benieuwd wie gaat nog meer? En koop je juist wel of niet in de boerderij winkel?

Als je in deze regio zit,in ermerveen zit een vriendin van mij die onlangs geopend is. Ook de moeite waard om heen te gaan.