Moestuinieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 10:18

Voor een tuin op afstand zou ik zeker eens kijken naar een systeempje met druppel-irrigatie of de waterreservoirs van de makkelijke moestuin, zelfs gewoon bij huis vind ik dat al reuze handig (ik gebruik beide).

Ik heb tot nu toe ongeveer 80% succes met m'n "oude zaad" voorzaaien, dus m'n voornemen om het dit jaar niet te dol te maken, vooral niet teveel, is nu al mislukt. Leuk :D Ik heb vorig jaar in de zomer voor de tuin van de buren gezorgd en daar stonden allerlei leuke aparte tomatensoorten (Black Prince, Green Zebra en nog wat soorten) en daar heb ik wat van geplukt en zelf zaadjes van geoogst en die doen het ook, geinig vind ik dat. Het is wel echt aan de vroege kant voor de tomaten, maar het zal wel goed komen, voorlopig nog binnen, en ze kunnen ook even in het kasje. "Ijsheiligen" kun je tegenwoordig ook wel wat ruimer zien.

Er stond in de buurt een veldje met echt enorme zonnebloemen, daar heb ik ook wat zaden uit gehaald en binnen voorgezaaid. Ook vroeg, maar ik wilde ze testen. Nou dat wordt echt Sjaak en de bonenstaak, binnen 3 dagen zijn dat al hele plantjes! Ik heb hier voor het huis een strookje in zelfbeheer, zoiets is wel echt leuk om daar neer te zetten. Er lopen ook wel hondjes, dus eetbare dingen zet ik daar niet.

Ik gebruik voor het voorzaaien een kweekkasje op een warmtematje (met een thermometer erin en een slimme aan/uit regeling), dat heeft m'n succes enorm vergroot! Na het ontkiemen haal ik ze er wel vanaf, anders worden het slappe verwende plantjes.

M'n citroenverbena lijkt de winter overleefd te hebben in de kas. Ik had 'm voor de zekerheid ook gestekt en die zijn ook 100% aangeslagen, dus nu heb ik er 9 :+ Als iemand er eentje wil? Gratis voor een goed tehuis (Blaricum).

Zonnehoed

Re: Moestuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 10:56

Ik kom hier meelezen. Wij hebben hier 1000 m2 waarvan we een deel willen omzetten naar moestuin. Ook hebben we een kas en diverse fruitbomen en -struiken.

Heeft iemand heeft een perzikboom die echt vruchten geeft? Ik hoor dat ze het in ons klimaat niet zo goed doen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 11:01

Ik heb vorig jaar een dwergperzik boompje (voor de gein) gekocht en in pot gezet. Zowaar 5 perzikken vanaf gekomen. Wel erg klein en niet heel rijp dus die zijn naar de kippen gegaan.
Het boompje zit nu al compleet vol met bloemknoppen dus ik ben benieuwd dit jaar!

Let wel op dat je een soort pakt die niet gevoelig is voor krulziekte, dat is anders funest!

Voor de mensen met een (folie)kas, hoe hebben jullie dit gedaan?
De tunnel/foliekassen die te koop staan in tuincentra ed zijn echt van bagger kwaliteit. Het liefste zou ik EVA-AC folie gebruiken welke je natuurlijk los online kan kopen, maar dan heb ik alsnog eerst een (stevig) frame nodig.
Zelf bouwen van hout heb ik wel een tutorial van gezien via landleven maar lijkt me toch erg veel werk O:)
Iemand tips?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:33

Ik wil graag meelezen.
Ik doe elk jaar maar wat...

Bereid amper voor.. soms een handje mest..

Maar ik zou dit wel eens beter willen leren.

Ik heb best wel een beetje ruimte om wat neer te zetten.

Ik heb een appelboom, aalbes, kersenboom.
Aarbeien , paprika en ui staat onder glas nu.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:47

Was het verse stalmest wat je heb gebruikt of gecomposteerd, verse mest is namelijk te zuur voor de bodem.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 14:09

sanso schreef:
Oh tip voor wie zaadjes nodig heeft, ik zag zojuist dat de Intratuin een actie heeft, 3+2 gratis

De buit binnen!

Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:15

marleen_usar schreef:
Was het verse stalmest wat je heb gebruikt of gecomposteerd, verse mest is namelijk te zuur voor de bodem.

Gewoon van de mestbult wat elk jaar het land op ging.

Dit jaar heb ik dat niet... Ik kan mest uit een gierkelder pakken, vers uit de koeienstal of paardenstal. Of koemest korrels.

Maar k ben nog niet begonnen..ik heb een groep bijen in de grond zitten in mn tuin.. dus ik wacht tot die weg vliegen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:30

In de grond of op de grond en wilde bijen of honingbijen.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:35

sanso schreef:
Ik heb vorig jaar een dwergperzik boompje (voor de gein) gekocht en in pot gezet. Zowaar 5 perzikken vanaf gekomen. Wel erg klein en niet heel rijp dus die zijn naar de kippen gegaan.
Het boompje zit nu al compleet vol met bloemknoppen dus ik ben benieuwd dit jaar!

Let wel op dat je een soort pakt die niet gevoelig is voor krulziekte, dat is anders funest!

De tunnel/foliekassen die te koop staan in tuincentra ed zijn echt van bagger kwaliteit. Het liefste zou ik EVA-AC folie gebruiken welke je natuurlijk los online kan kopen, maar dan heb ik alsnog eerst een (stevig) frame nodig.
Zelf bouwen van hout heb ik wel een tutorial van gezien via landleven maar lijkt me toch erg veel werk O:)
Iemand tips?

Bedankt voor de tip! Het rijpen maak ik me inderdaad een beetje zorgen om. Ik denk nog even na over de perzikboompjes en plant eerst wel bomen die het hier meestal goed doen.

Ik kan helaas geen tips geven over de kas, wij hebben veel geluk dat we de glazen kas van mijn schoonouders kregen omdat zij er geen plek meer voor hadden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 17:43

Margreet schreef:
M'n citroenverbena lijkt de winter overleefd te hebben in de kas. Ik had 'm voor de zekerheid ook gestekt en die zijn ook 100% aangeslagen, dus nu heb ik er 9 :+ Als iemand er eentje wil? Gratis voor een goed tehuis (Blaricum).

Ik (Hilversum) heb wel interesse in een aangeslagen stek! Hier stond ook verbena buiten op een stuk wat leeg moest. Maar die hebben de transfer naar de pot en de koude januari maand niet overleefd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:13

Het zijn echt nog baby's hoor, maar ik heb ze gisteren uitgepoot in grotere potjes en er zaten goed wortels aan en kleine groene puntjes aan het steeltje, dus ik denk dat het goed komt :j Stuur maar een PB om het even af te stemmen, je mag ook nog even wachten tot ik zeker weet dat er leven in zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:13

Marcella schreef:
In de grond of op de grond en wilde bijen of honingbijen.

Wilde. Nee die zitten echt onder de blaadjes...in het zand etc..
Maar geen idee wat voor het zijn, ik laat ze met rust.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:14

Kans is dan klein dat ze nu nog weggaan als ze het naar hun zin hebben. :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:15

Marcella schreef:
Kans is dan klein dat ze nu nog weggaan als ze het naar hun zin hebben. :D

Tot nu toe gaan ze elk jaar weg...en ineens in het voorjaar zie ik ze dan weer..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:21

Bijensoorten in (lemige) kleigrond:
Zandbijen (Andrena): Dit is de grootste groep grondnestelaars.
Wilgenzandbij (Andrena vaga): Een vroege soort die vaak in groepen nestelt.
Roodbuikzandbij (Andrena fulva): Bekende soort, vaak te zien in tuinen.
Andere grondnestelaars: Verschillende solitaire bijensoorten, waaronder pluimvoetbijen, maken gebruik van open plekken in de bodem.

Je kan heel simpel ook zelf hommel potten maken, maar ze zijn ook te koop.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:33

sanso schreef:

Iemand tips?

Frame maken van gaaspanelen? Hier hebben ze gaaspanelen tegen opsluitbanden geplaatst en in het midden aan elkaar verbonden zodat het een boogvorm wordt. Helaas staat het al aan het begin van het filmpje, maar eenvoudig na te maken en niet zo duur: https://m.youtube.com/watch?v=BO9j9Tow_ ... VzZQ%3D%3D

Mijn buurman heeft een foliekas van pvc buizen, die staat al jaren in weer en wind, maar is wel iets meer werk om te maken denk ik.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:35

Margreet schreef:
Misschien, als ze het overleefd hebben zal het wel meevallen, maar je wilt wel beginnen met sterke planten, niet van die slappe opgeschoten slungels. En goed dieven, ik vind dat een heerlijk klusje om te doen - ik werk veel thuis en dan loop ik tussen vergaderingen door even de tuin in en pluk er een paar dieven uit. En als het richting het einde van de zomer loopt dan knip ik de toppen eruit, wat er dan nog aan bloemen aanzit wordt toch geen tomaat meer en dan kun je die energie beter steken in wat er nog hangt. Eventueel blad wat voor de tomaten hangt kun je dan ook weghalen. Afgelopen jaar heeft het lang geduurd voordat er genoeg zon was om ze lekker te laten rijpen, maar het is toch helemaal goed gekomen.

Nog bedankt voor de tips, ik ga me inlezen in afharden :)