Ik heb tot nu toe ongeveer 80% succes met m'n "oude zaad" voorzaaien, dus m'n voornemen om het dit jaar niet te dol te maken, vooral niet teveel, is nu al mislukt. Leuk
Ik heb vorig jaar in de zomer voor de tuin van de buren gezorgd en daar stonden allerlei leuke aparte tomatensoorten (Black Prince, Green Zebra en nog wat soorten) en daar heb ik wat van geplukt en zelf zaadjes van geoogst en die doen het ook, geinig vind ik dat. Het is wel echt aan de vroege kant voor de tomaten, maar het zal wel goed komen, voorlopig nog binnen, en ze kunnen ook even in het kasje. "Ijsheiligen" kun je tegenwoordig ook wel wat ruimer zien. Er stond in de buurt een veldje met echt enorme zonnebloemen, daar heb ik ook wat zaden uit gehaald en binnen voorgezaaid. Ook vroeg, maar ik wilde ze testen. Nou dat wordt echt Sjaak en de bonenstaak, binnen 3 dagen zijn dat al hele plantjes! Ik heb hier voor het huis een strookje in zelfbeheer, zoiets is wel echt leuk om daar neer te zetten. Er lopen ook wel hondjes, dus eetbare dingen zet ik daar niet.
Ik gebruik voor het voorzaaien een kweekkasje op een warmtematje (met een thermometer erin en een slimme aan/uit regeling), dat heeft m'n succes enorm vergroot! Na het ontkiemen haal ik ze er wel vanaf, anders worden het slappe verwende plantjes.
M'n citroenverbena lijkt de winter overleefd te hebben in de kas. Ik had 'm voor de zekerheid ook gestekt en die zijn ook 100% aangeslagen, dus nu heb ik er 9
Als iemand er eentje wil? Gratis voor een goed tehuis (Blaricum).
Stuur maar een PB om het even af te stemmen, je mag ook nog even wachten tot ik zeker weet dat er leven in zit.