Kleine auto die licht stuurt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Zo dat is een dikke onzin ikke. Ik heb ook heel veel kilometers achter de rug op veel (ook internationale) wegen. Gelukkig nooit betrokken geweest bij een zwaar ongeval maar beweren dat het gros te voorkomen is, is dikke onzin. Er zit genoeg dikke pech (voorwerpen op de weg, onverwacht omgevallen boom) en invloed van mede weggebruikers (klapband, te laat remmers, uitwijkers) bij.

Beweren dat het merendeel van de mensen een idioot is en zelf alle ongelukken veroorzaakt is jezelf behoorlijk hoog hebben zitten en alles beter weten. Maar dat klopt wel aardig bij het type posts dat ik jou heel vaak zie plaatsen. :o
Laatst bijgewerkt door XladyX op Gisteren, 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

MarlindeRooz schreef:
Gefeliciteerd. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat bepaalde auto’s veiliger zijn tijdens een ongeluk dan anderen.

Dat jij denkt dat je zo fantastische chauffeur bent dat je ongelukken kan voorkomen dat is iets in jouw hoofd. De realiteit is dat ongelukken gebeuren en vaak ook buiten je schuld om. Dan zit je liever in een Volvo v60 dan in een Kia picanto.

Voor die gevallen heb ik de LF45.....

Het heeft niks te maken met "gewelidige chuffeur" zijn maar als met hoe jij je door het verkeer beweegt.
Nee, ook ik geef je geen garanties maar een deel van de ongelukken overkomt je omdat je niet op tijd reageerde op de stommiteit van een ander....
Die acties kun nogal vaak voorspellen....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:03

Lijkt me lastig om op dit niveau te zitten en dan met het klootjesvolk op de weg te moeten zitten.

Je draait nu al bij met “een deel van de ongelukken”.

Ons ongeluk was trouwens door op tijd te reageren op een achterlijke voorganger die heel hard remde voor overstekende zwanen. Helaas reageerde die gene achter ons niet op tijd. Te weinig afstand. En een ford Mondeo achterin een Kia picanto op de snelweg is niet grappig. We pakten ook nog een van de zwanen mee met de neus trouwens.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op Gisteren, 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:03

ikke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Gefeliciteerd. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat bepaalde auto’s veiliger zijn tijdens een ongeluk dan anderen.

Dat jij denkt dat je zo fantastische chauffeur bent dat je ongelukken kan voorkomen dat is iets in jouw hoofd. De realiteit is dat ongelukken gebeuren en vaak ook buiten je schuld om. Dan zit je liever in een Volvo v60 dan in een Kia picanto.

Het heeft niks te maken met "gewelidige chuffeur" zijn maar als met hoe jij je door het verkeer beweegt.
Nee, ook ik geef je geen garanties maar een deel van de ongelukken overkomt je omdat je niet op tijd reageerde op de stommiteit van een ander....

Ja, zoals een klapband van de voorganger, die zie jij aankomen? En die haas uit de bosjes waar jij misschien overheen was gereden, maar degene naast jou op de snelweg voor opzij schiet tegen jouw wagen aan? Zit jij dan liever in een kleine auto of een zwaardere? Gewoon even twee voorbeelden die als eerst in mij opkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Jullie vergeten wel een dingetje; een zwaardere auto heeft sowieso meer kreukelzone nodig omdat het gewicht doorduwt. Een lichte auto staat veel sneller stil, dus minder kreukelzone nodig.
Ik heb het destijds opgezocht voor mijn Fiat 500, en die deed het echt prima in de botsproeven, ondanks de korte neus.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Sneller tot stilstand komen is juist precies wat het meeste menselijk letsel veroorzaakt. De snelheid is geen probleem, het is het stoppen }>

Kreukelzone zorgt voor afremmen voor impact ipv abrupt stil

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

XladyX schreef:
ikke schreef:

Ja, zoals een klapband van de voorganger, die zie jij aankomen? En die haas uit de bosjes waar jij misschien overheen was gereden, maar degene naast jou op de snelweg voor opzij schiet tegen jouw wagen aan? Zit jij dan liever in een kleine auto of een zwaardere? Gewoon even twee voorbeelden die als eerst in mij opkomen.

Dan reed je te hard voor de afstand die je tot je andere weggebruiker had!
Anders had je namelijk kunnen reageren!

Ja, je kunt altijd wel een voorbeeld verzinnen dat heel lastig te voorzien is, maar als je dat nodig hebt, om mij te pareren, zegt dat vooral iets over inzicht en positie op de weg.....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Lijkt me lastig om zo geniale bestuurder te zijn in een wereld vol losers. Die allemaal bewust ongelukken creëren.

(Ik heb nog nooit schade en/of een ongeluk gehad als bestuurder. Ik behoor tot de elite).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

XladyX schreef:
Sneller tot stilstand komen is juist precies wat het meeste menselijk letsel veroorzaakt. De snelheid is geen probleem, het is het stoppen }>

Ik bedoel vooral ook dat je remweg een stuk korter is. Meer gewicht betekent dat je minder snel stil komt en dus überhaupt meer kans op een botsing.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

ikke schreef:
Dan reed je te hard voor de afstand die je tot je andere weggebruiker had!
Anders had je namelijk kunnen reageren!

Ja, je kunt altijd wel een voorbeeld verzinnen dat heel lastig te voorzien is, maar als je dat nodig hebt, om mij te pareren, zegt dat vooral iets over inzicht en positie op de weg.....

Ik ben blij dat je hieruit kan concluderen hoe mijn positie op de weg is. Net zoals dat je dat concludeert voor al die andere mensen op de weg. Maar zoals ik al schreef (overheen gelezen of desinteresse voor al die domme mensen om je heen?) ben ik ondanks veel km op de weg nooit bij een ongeval betrokken geweest.

Over lezen gesproken, ik noem ook een realistisch voorbeeld waarbij volg afstand totaal niet relevant is.

Overigens niet prettig voor TS deze discussie waar ik nu aan bijdraag dus ik hou erover op. Geen advies vanuit mij, geen ervaring met deze type auto's. Succes ts met de zoektocht en het proefrijden.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

8nnemiek schreef:
XladyX schreef:

Ik bedoel vooral ook dat je remweg een stuk korter is. Meer gewicht betekent dat je minder snel stil komt en dus überhaupt meer kans op een botsing.

Ik snapte je opmerking hoor, was een beetje flauw door de ander lopende discussie hier. Kan me voorstellen dat remweg korter is idd dus evt meer ongelukken te voorkomen. Eenmaal in ongeluk zelf lijkt me het dan weer onveiliger. Maar daar hebben de crash testen veel meer verstand van wat veilig is dan ik :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Grotere auto = drammen en te dicht op de voorganger zitten klopt nog al eens. En ik heb net flink wat kms gereden en echt wel rijtjes treinwagons gezien qua afstanden bv in een file. Ook hier lokaal drukken de luxere auto's je sneller de berm in ipv zelf ook opzij te gaan ...
Ja, wat voor auto een bestuurder in zit is nog wel eens reden voor zozo rijgedrag. Maar goed opletten en afstand houden is altijd essentieel. Zie genoeg gevallen waarbij ik mij echt afvraag of die wel weten hoe kort op de auto ze inhalen of dat het doelbewust is ... als in "het kan wel, want ik kan goed rijden/ik heb haast/die ander kan niet rijden" (waarom wil je er dan zo dicht in de buurt zijn?)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

TS
Ik heb sinds kort een opel corsa e uit 2027 en ik vind die licht sturen. Maar ik heb dan ook geen dusdanige klachten om heel groot verschil op te merken daarin.
Las wel in een eerder bericht ergens dat die onder segment B zou vallen en niet A maar weet niet goed af dat is wat je wil weten TS?
Persoonlijk zou ik denken dat een B segment auto evengoed licht kan sturen als een A segment auto. Is maar waar je voorkeur een beetje ligt en je gevoel erbij.
Dus ik zou zeggen, ga een aantal auto's proef rijden, dan weet je beter wat het beste bij jou past want wij kunnen wel vanalles roepen dat bij ons het geval is maar iedereen is anders.

Eretria

Re: Kleine auto die licht stuurt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

Het formaat heeft niet echt te maken met zwaar sturen of niet. Er zijn ook SUV’s of bestelbussen die licht sturen, terwijl de ander net een slagschip kan zijn.
Pak er twee van hetzelfde merk/model en die rijden al anders.
Ik vraag me ook af van welke jaargang de Hyundai i10 was die je hebt geprobeerd? Ik gok een oudere jaargang, de jongere i10’s sturen namelijk over het algemeen enorm licht.
Er wordt hier ook veel discussie gevoerd over veiligheid. Ja, een kleine auto is zeker minder veilig als je onverhoopt een ongeval krijgt. Daarom zijn die auto’s ook eigenlijk stadsauto’s. Neem bijvoorbeeld een smart, die is ontworpen voor in de stad. Absoluut niet voor de snelweg.
TS heeft het over een kleine auto vergelijkbaar met een Panda. Dan krijg je qua zelfde formaat toch echt een Picanto, Up, i10, Aygo etc.
Wil ze ook wat meer veiligheid omdat ze veel snelweg gaat rijden dan zou ze beter kunnen kijken naar een maat groter; B segment. Daar valt de vw polo, opel corsa, seat ibiza etc onder.
Ga naar een bedrijf die een hoop verschillende auto’s heeft staan. Je hoeft er niet per se wat te kopen hoor, als je gewenste kleur oid er niet bij zit. Maar dan heb je wel een beter idee van wat je fijn vindt en kan je gerichter gaan zoeken. Want wat de 1 fijn vindt, zou de ander nog niet dood in gevonden willen worden :D

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Misschien deze hele discussie met ook flauwe uithalen naar elkaar stoppen hier ?
Ts zoekt een klein autootje.

Ts: kia picanto is ook hier echt geliefd. Mijn vorige was er 1 en die heeft me door flink wat kms gebracht. Up is ook een licht wagentje, ik rij nu zelf een golf plus en dat verschil merk je dan meteen zodra je even de up pakt.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Froukje_J schreef:
Seat ibiza maar vind persoonlijk alle seats heel soepel rijden

Die rijden alleen absoluut niet licht. Ik hou er wel van als een auto wat zwaarder rijd, dus ik ben ook tevreden over mijn Ibiza.
Maar een overgroot deel van andere auto’s waar ik wel eens in rijd sturen allemaal een stuk lichter dan de Seat en zijn ook lichter op bv. de koppeling.

En daarbij valt een Seat Ibiza niet echt meer onder een kleine auto. Het is gewoon een normaal formaat auto, niet het segment klein stadsauto’tje.

Ik heb ooit een Kia Picanto mee gehad van het schadebedrijf, zo goed als nieuw, maar ik vond dat echt een verschrikkelijke auto om in te rijden en het voelde ook erg onveilig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Over het zwaar sturen: ook het soort band maakt veel uit.
Wij hebben een Clio met breedte 185 en nu met winterbanden stuurt hij heel veel zwaarder dan met zomerbanden.
Mijn dochter heeft een Polo met 165 breedte en 4 seizoenen en die stuurt heel veel lichter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Ik ben heel tevreden over mijn twingootje. Stuurt licht en heeft echt de draaicircel van een kart. Ideaal

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

ikke schreef:
MarlindeRooz schreef:

1.Ik stond stil in file, met nog 1 auto achter me, en daar is er 1 met volle vaart ingeklapt omdat hij naar de mooie huizen aan het kijken was.
2. Ik haalde een auto in die 40 reed op een 80km weg, toen ik er bijna was gooide hij ineens zijn stuur om naar links om een weg in te slaan waar hij niet heen mocht.
Mag jij uitleggen wat ik had moeten doen.

Ontopic: TS ik zou vooral veel auto's uitproberen, ik kreeg laatst een Kia Picanto mee bij het schadebedrijf mee en daar kreeg ik echt pijn van in mijn rug. (Mijn auto was daar omdat iemand achteruit tegen hem aangereden was terwijl hij netjes in het vak geparkeerd stond)

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Hier een Suzuki swift fan. Ik heb jaren met plezier het 2019 model gehad met allerlei opties (stoelverwarming, achteruitrijcamera en adaptive cruise control). Ik vond m geweldig. Net iets meer auto dan sommige van de genoemde modellen, maar qua wegenbelasting nog steeds een lichtgewicht. Qua prijs zal die binnen budget kunnen vallen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Niet het hele topic gelezen maar er zijn fiat 500 types die zogeheten ‘city steering’ hebben, dan stuurt de auto extreem licht. Ik heb er vroeger 1 gehad, 2-cilinder. Super betrouwbaar autootje.

Edit: dat city steering was op mijn auto een optie die je met een apart knopje kon bedienen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

Moderatoropmerking:
We zien dat het topic wat begint af te wijken van de oorspronkelijke vraag. TS vroeg om ervaringen met een kleine licht bestuurbare auto. De bredere discussie over rijvaardigheid en veilig rijden past hier minder goed. Bedankt voor het ontopic houden!

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Ik heb een fiat500 sport
Ik rij eigenlijk altijd op de sportstand maar als je die met een knopje uitzet, dan gaat het sturen ook superlicht !

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:32

Ik heb ook nek en schouderklachten (deels vanuit vergelijkbaar probleem waarschijnlijk)

Voor mij maakt licht sturen uit, maar ook heel erg hoeveel ik letterlijk mezelf moet bewegen om goed zicht te hebben en hoe rechtop/gesteund ik kan zitten.

Ik rij nu al enige jaren campers met stuurbekrachtiging,
Maar daarvoor heb ik twee keer achter elkaar een Daihatsu Cuore gehad.

Dat stuurde super licht, maar door de zithouding en plaatsing ruiten en instap etc gaf die nog extra voordeel ten opzichte van andere kleine goedkope autos.

Misschien de moeite om er zo een eens te proberen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:04

Je zou in verschillende modellen kunnen gaan proefrijden.
Dan kun je zelf ervaren of het wel of niet fijn is.
Wat voor een andere soepel is hoeft dat voor jou niet te zijn.
Ik heb een Renault Twingo gehad, ook een fijne lichte/ kleine auto.
Probeer het eens uit en maak van daaruit een keuze :)