Ben ik verantwoordelijk v kasverschil van Expert winkel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:12

Consumentenbond wil je alleen maar helpen als je lid bent.

Door wie ben je nou gebeld. Door de manager of door de medewerker?
Ik vind dit hele gebeuren erg verdacht.
Je zou bijna denken dat de medewerker zelf het geld achterover gedrukt heeft en de schuld in andermans schoenen wil schuiven.

Wat zegt het hoofdkantoor hierover?

Voor camerabeelden moet je de officiële weg bewandelen, die krijg je niet zomaar te zien.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:29

purny schreef:

Je zou bijna denken dat de medewerker zelf het geld achterover gedrukt heeft en de schuld in andermans schoenen wil schuiven.

Voor camerabeelden moet je de officiële weg bewandelen, die krijg je niet zomaar te zien.

De winkelier kan deze toch zo laten zien? Je doelt denk ik op de situatie waarin een derde om de beelden vraagt. Het is TS zelf die op de beelden staat.

TS, ik zou het allemaal niet te moeilijk maken. Ga naar de winkel en eis dat je de camerabeelden wil zien. Als hier op te zien is dat je te weinig hebt betaald zal je moeten bijleggen. Als dat niet het geval is zou ik een klacht indienen bij het filiaal met het hoofdkantoor in de CC waarin je ook aangeeft dat de overeenkomst ontbonden moet worden (aangezien je je spullen blijkbaar al ergens anders besteld hebt)

Saga

Re: Ben ik verantwoordelijk v kasverschil van Expert winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:37

Maar merk je zelf niet dat je 100 euro over hebt in je portemonnee? :o
Kan me niet voorstellen dat je met zoveel cash rondloopt dat een briefje van 100 niet meer opvalt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 08:41

purny schreef:

Ja de manager belt mij elke dag
ik herken zijn stem ook hij staat daar altijd ook achter de kassa :j

Het hoofdkantoor wil zich er niet in mengen hun zien zichzelf los vd franchise winkels

@kidde. Het hoofdkantoor wil echt niets voor mij doen ze zeggen dat ik alles met de winkel zelf moet afhandelen.

@Saga ik moet eerlijk bekennen dat er op dag v aankoop best veel geld in portomonee zat en ik niet heb getelt voor ik v huis weg ging.. ben naar meerdere winkels geweest en wat gekocht waarknder naar expert . Savonds even gekeken toen zat er niet meer veel in ...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:46

@Kidde: iets met avg..
Je zou zeggen dat het zomaar kan maar er staan misschien ook andere mensen op beeld.

Wij hebben ooit op het werk een situatie gehad dat iemand ook camerabeelden van zijn auto wilde, dat moest eerst langs 4 mensen.

U heeft op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in principe het recht op inzage in beelden waarop u zelf te zien bent. In de praktijk is het opvragen van deze beelden echter gebonden aan strikte regels en beperkingen.

Hieronder staan de belangrijkste punten voor uw situatie:

Recht op inzage: Omdat camerabeelden als persoonsgegevens worden beschouwd, mag u een verzoek indienen bij de winkelier om de beelden te bekijken waarop u voorkomt.

Privacy van anderen: De winkelier moet de privacy van andere klanten en medewerkers beschermen. Als er andere mensen herkenbaar op de beelden staan, mag de winkelier u de beelden weigeren of moet hij de andere personen onherkenbaar maken (blurren).

Geen kopie: Inzage betekent niet automatisch dat u een kopie van de beelden mee naar huis krijgt. Vaak mag u de beelden alleen ter plaatse onder toezicht bekijken.

Politie en vordering: Als er sprake is van een vermoeden van een strafbaar feit (zoals diefstal), kan alleen de politie de beelden officieel vorderen voor onderzoek. Als de winkelier u niet vrijwillig inzage geeft, kunt u aangifte doen of de politie vragen de beelden te bekijken om uw onschuld aan te tonen.
Bewaartermijn: Camerabeelden worden doorgaans maximaal 4 weken (28 dagen) bewaard, tenzij er een specifiek incident is vastgelegd. Wacht dus niet te lang met uw verzoek.

Advies:
Dien schriftelijk een inzageverzoek in bij de bedrijfsleiding van de winkel met een duidelijke omschrijving van de datum, het tijdstip en de locatie (bijv. kassa 3). U kunt voor meer informatie over uw rechten terecht bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Bron: GoogleAI.
Laatst bijgewerkt door purny op 20-02-26 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:48

Onprofessioneel van de winkel, dit soort slechte reclame kost ze ook geld…
Ik vraag me wel af in hoeverre zulke beelden te manipuleren zijn met AI tegenwoordig?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:51

Ik vind het maar een bizar verhaal als ik eerlijk ben. Heb jaren in de winkel gestaan en heb nog nooit gehad dat een kasverschil >10 euro was zonder dat de caissière gefraudeerd had. Een kasverschil wordt normaliter ook nooit verhaalt op de klant als de caissière het geld als volledig geaccepteerd heeft. Dan is het haar fout geweest het niet te tellen. Dat hoort dan ook een beetje bij het bedrijfsrisico.

Ik kan me niet voorstellen dat de camerabeelden helder genoeg gaan zijn om precies te zien hoeveel briefjes te geeft. Wel zal de caissière toch de briefjes van 50 door een geld-machine moeten halen of met stift hebben aangetekend om te checken op vals geld? En anders kunnen ze toch ook op de camerabeelden zien hoe jij je briefjes telt in je portemonnee en vervolgens als een stapetje geeft?

Ben erg benieuwd wat er verder uit komt met het juridisch loket en de eventuele camerabeelden als ze die nog kunnen laten zien uiteindelijk.

edit: Ik zag iemand zeggen dat op de bon niet staat hoeveel je betaald hebt, maar normaal gesproken staat het totaalbedrag op een bon, hoe/hoeveel je betaald hebt en je eventuele wisselgeld.
Laatst bijgewerkt door Lara op 20-02-26 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:56

Heb je toevallig wisselgeld terug gekregen en dat de kassier dat uittelde/ doortelde?

Kassier hoort geld ook na te tellen wat ie ontvangt en normaliter wordt dat bovenop de geldlade gelegd zodat er geen onduidelijk over het ontvangen bedrag kan ontstaan.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:58

Succes vandaag TS!
Wat ik mij afvraag he, jij kan naar de politie gaan maar dan kunnen zij toch ook? Waarom doen ze dat niet?

Ik hoop dat het snel opgelost is :)
(En ik vind het ook een vreemd verhaal allemaal... nooit geweten dat je een klant mag bellen als je kassaverschil hebt)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:06

Lara schreef:
Ik vind het maar een bizar verhaal als ik eerlijk ben. Heb jaren in de winkel gestaan en heb nog nooit gehad dat een kasverschil >10 euro was zonder dat de caissière gefraudeerd had. Een kasverschil wordt normaliter ook nooit verhaalt op de klant als de caissière het geld als volledig geaccepteerd heeft. Dan is het haar fout geweest het niet te tellen. Dat hoort dan ook een beetje bij het bedrijfsrisico.

Ik kan me niet voorstellen dat de camerabeelden helder genoeg gaan zijn om precies te zien hoeveel briefjes te geeft. Wel zal de caissière toch de briefjes van 50 door een geld-machine moeten halen of met stift hebben aangetekend om te checken op vals geld? En anders kunnen ze toch ook op de camerabeelden zien hoe jij je briefjes telt in je portemonnee en vervolgens als een stapetje geeft?

Ben erg benieuwd wat er verder uit komt met het juridisch loket en de eventuele camerabeelden als ze die nog kunnen laten zien uiteindelijk.

edit: Ik zag iemand zeggen dat op de bon niet staat hoeveel je betaald hebt, maar normaal gesproken staat het totaalbedrag op een bon, hoe/hoeveel je betaald hebt en je eventuele wisselgeld.

Met het aanslaan van het bedrag wat de klant geeft kunnen ook fouten gemaakt worden, zolang het terug te geven bedrag maar klopt is de kassa juist.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:08

EngeltjeS schreef:
Succes vandaag TS!
Wat ik mij afvraag he, jij kan naar de politie gaan maar dan kunnen zij toch ook? Waarom doen ze dat niet?

Ik hoop dat het snel opgelost is :)
(En ik vind het ook een vreemd verhaal allemaal... nooit geweten dat je een klant mag bellen als je kassaverschil hebt)

Idd. In principe kan TS naar de politie stappen, ze word immers onterecht beschuldigd van iets.
Is er geen mogelijkheid om contact op te nemen met de stichting over de detailhandel? Ik weet niet waaronder de franchisers vallen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:23

In principe als jij een bon hebt met voldaan erop hebben ze geen poot om op te staan, de kassapersoon is verantwoordelijk voor het goed ontvangen, tellen én invoeren van het geld (dus als er een verschil is zijn er daar twee fouten gemaakt, zowel bij het tellen, als bij het invoeren (of wellicht bij het teruggeven).
100 euro verschil op een rond bedrag van 200 is bizar.

Ik zou wel opletten met de spullen retour te doen, ALS je de spullen al ontvangt zou ik die houden, want als je die retour doet heb je geheid problemen met de teruggave van je geld.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:31

purny schreef:
Met het aanslaan van het bedrag wat de klant geeft kunnen ook fouten gemaakt worden, zolang het terug te geven bedrag maar klopt is de kassa juist.

Dat klopt, maar dan is dat dus ook wederom de verantwoording van de caissière die een fout heeft gemaakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:34

Ik snap ook niet dat ze de klant hierop aanspreken en niet de cassiere. Het is altijd de schuld van de cassiere, of de klant nou wel of niet te weinig heeft betaald.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:38

Wat een bizar verhaal. Vraag me ook af waarom er perse bij jou uitgekomen moet worden en niet bij andere klanten. Tevens is de cassiere verantwoordelijk voor het ontvangen van het juiste bedrag.
Er wordt wel al een aantal keren aan je gevraagd TS, of jij geld overhebt of niet?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:41

Lara schreef:

Ik wel. Heb een keer €20 te veel terug gegeven. Op moment van briefjes loslaten voelde ik dat het er 2 waren ipv 1. Klant nog gevraagd (ze had het nog niet in portomonee zitten) maar zij zei van niet. Tjah, dan kan je niks meer.

Uiteraard ook direct aangegeven dat ik dus waarschijnlijk €20 kasverschil zou hebben, en dat bleek savonds inderdaad ook.

Briefjes kunnen dus inderdaad zo strak op elkaar zitten dat je dat haast niet door hebt, laat staan dat dat zichtbaar is op camera.

M.i. is dit inderdaad iets wat medewerker bij afrekenen had moeten zien en op dat moment had moeten corrigeren.
Nu is het pech voor de eigenaar, maar dit op jou proberen te verhalen is alles behalve netjes.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 09:42

Even een update

Ik heb juridisch loket aan de lijn gehad en die zeiden wel tegen mij dat als hun met de camera kunnen laten zien dat ik over duidelijk 100 te weinig heb gegeven ik zoiezo moet bijbetalen.
Zolang hun dat bewijs hebben en het als een paal boven water staat vervalt het hele verhaal van ondernemers risico en verantwoording v de kassa dame.

Ik ga dus inderdaad opzeker even de beelden bekijken als ik daar uitnodiging van krijg en dan gelijk even af handelen

@tienus63 ze heeft inderdaad een x amount geld terug gegeven wat aansluit op het totaal bedrag van 200€

@Lara het is een hele uitdraai met wat er besteld is de bedragen
Wat ik heb betaald 200€ cash
Wat kassa dame mij als wisselgeld heeft gegeven

@Rintah klopt inderdaad wat jij zegt !
Maar als persoon achter de kassa moet je toch zoiezo even het geld tellen voor je het in de kassa stopt?
Ik heb bij dezelfde winkel vorig jaar een tv van 3500 euro gekocht en toen heeft de manager zelf alle biljetten geteld voor het in de kassa te stoppen
En dat de rekening 100% voldaan is

@Autumm ik heb wat ik in mijn portomonee heb niet geteld voor ik weg ging en nadien na het shoppen ook niet
ben gewoon geen tyoe die de hele tijd haar portomonee telt..
Maar weet wel dat er iets meer dan 400 euro in zat
Laatst bijgewerkt door shilady op 20-02-26 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:44

Duhelo schreef:
In principe als jij een bon hebt met voldaan erop hebben ze geen poot om op te staan, de kassapersoon is verantwoordelijk voor het goed ontvangen, tellen én invoeren van het geld (dus als er een verschil is zijn er daar twee fouten gemaakt, zowel bij het tellen, als bij het invoeren (of wellicht bij het teruggeven).
100 euro verschil op een rond bedrag van 200 is bizar.

Ik zou wel opletten met de spullen retour te doen, ALS je de spullen al ontvangt zou ik die houden, want als je die retour doet heb je geheid problemen met de teruggave van je geld.

Ts heeft toch een kassabon waar "voldaan"op staat.Dan is het klaar lijkt me. Hier klopt iets niet .Ook niet dat een zaak moeilijk gaat doen om een in zakelijk opzicht vrij gering kasverschil.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:53

shilady schreef:
Even een update

Ik heb juridisch loket aan de lijn gehad en die zeiden wel tegen mij dat als hun met de camera kunnen laten zien dat ik over duidelijk 100 te weinig heb gegeven ik zoiezo moet bijbetalen.
Zolang hun dat bewijs hebben en het als een paal boven water staat vervalt het hele verhaal van ondernemers risico en verantwoording v de kassa dame.

Ik ga dus inderdaad opzeker even de beelden bekijken als ik daar uitnodiging van krijg en dan gelijk even af handelen

@tienus63 ze heeft inderdaad een x amount geld terug gegeven wat aansluit op het totaal bedrag van 200€

@Lara het is een hele uitdraai met wat er besteld is de bedragen
Wat ik heb betaald 200€ cash
Wat kassa dame mij als wisselgeld heeft gegeven

@Rintah klopt inderdaad wat jij zegt !
Maar als persoon achter de kassa moet je toch zoiezo even het geld tellen voor je het in de kassa stopt?
Ik heb bij dezelfde winkel vorig jaar een tv van 3500 euro gekocht en toen heeft de manager zelf alle biljetten geteld voor het in de kassa te stoppen
En dat de rekening 100% voldaan is

@Autumm ik heb wat ik in mijn portomonee heb niet geteld voor ik weg ging en nadien na het shoppen ook niet
ben gewoon geen tyoe die de hele tijd haar portomonee telt..
Maar weet wel dat er iets meer dan 400 euro in zat

Dat is dus wat ik al schreef, bij bewijs dat je te weinig betaald hebt ben je verplicht als nog te betalen. Is dat bewijs er niet, dan hoeft het dus niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:00

Ik zou aan de telefoon aangeven dat je de beelden wilt bekijken, ik denk niet dat zij je uitnodigen om de beelden te bekijken.
Maar dan nog zou naar mijn idee de kassa gelijk na jou geteld moeten worden.

Wij hebben het ook wel eens gehad dat een klant beweerde te weinig terug gekregen te hebben. De kassa werd toen gelijk geteld maar het duurde 3 dagen voordat er achterhaald kon worden of de klant in zijn recht stond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:00

Maar dan moet het beeld wel dusdanig scherp zijn dat je precies ziet wat er betaald of terug gegeven word.
Niet een het lijkt er op dat hier wellicht de fout zit.

Zonder zelf de beelden te mogen zien is het natuurlijk belachelijk wat ze eisen

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:04

shilady schreef:

Ik vind het best heftig dat je dus een trouw terugkerende klant bent bij deze niet zo grote winkel die vast duurder is dan de grote jongens als Bol, Mediamarkt en Coolblue en dat ze je nu het vel over de neus willen trekken over een relatief klein bedrag... Voor een mens is 100 euro veel geld, maar als jij nooit meer terugkomt als klant en dit aan vrienden en kennissen vertelt is dit bedrijf meer kwijt dan die 100 euro zeg maar.

Ik hoop dat je de beelden mag bekijken en het juiste bedrag van ze terug krijgt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:07

Ik zou ze lekker naar de klote laten lopen!
Echt wat een dom gedoe.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:11

Ik vind dit helemaal niet zo gek. Ook al meegemaakt ook met beelden oorzaak van kas verschil gevonden en met klant verrekend. Aangezien TS ook niet zeker is of ze nu wel of niet genoeg heeft betaald, zou ik echt eens de beelden kijken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:14

Ik denk ook dat ze geen poot hebben om op te staan (doordat er "voldaan" op het bewijs staat) tenzij de beelden het klinkklaar bewijzen. Ik zou de bestelling nu al annuleren voordat je ze ontvangen hebt, dan zijn ze juridisch verplicht om je de 200 euro terug te betalen (tenzij ze echt kunnen bewijzen dat je maar 100 euro gegeven hebt). Maar zeker als ze nog wisselgeld moeten geven, is het wel gek dat ze dat dan niet gezien zou hebben.