Heb jij een paard(enleven)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je een paard?

Ja, ik heb (een) eigen paard(en)
333 (66%)
Nee, maar ik rijd of verzorg een vast paard
40 (7%)
Nee, maar ik rijd soms, bv op vakantie/bij een vriendin
23 (4%)
Nee, ik doe niets meer met paarden
102 (20%)
Nee, ik heb nooit iets met paarden gedaan
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 501

Bentuh

Re: Heb jij een paard(enleven)?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

ik heb er eentje en dat is altijd mijn grootste droom geweest HAHA. maar ik weet niet of er na haar nog eentje komt. denk een beetje een one time iets.. dus laat haar maar heel oud worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:24

Ik heb met mijn vriend samen 2 jonge paarden, eentje van net 3 en eentje van 3,5, wordt in juni 4.
Staan op een doe het zelf stal allebei.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Ik heb 20 jaar gereden, eerst op maneges en toen bijrijdpaarden, maar na een val + gebroken knie daarna, waar ik met rijden helaas last van bleef houden en twee kinderen verder helaas geen tijd meer voor. En ook geen energie door gezondheidsproblemen.

Soms wil ik het wel weer oppakken/een keer een buitenrit ofzo plannen ergens, maar wil nu ook eerst afvallen daarvoor

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Ik ben alweer 12 jaar volledig uit de paarden en sinds ff denken... 17-18 jaar gestopt met rijden.
Ik mis het niet, was er na een hoop ellende ook wel klaar mee eigenlijk.
Ben op bokt blijven hangen uit gewoonte, volg nog wat drachtige merries maar verder hang ik vooral rond op de niet-paardgerelateerde fora.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:51

Hier 2, eigen beheer, moet zeggen dat ik niet meer op een pensionstal wil staan. Zowel voor mezelf als de paarden. Maar merk ook dat qua energie alles steeds lastiger word, waardoor ik minder doe, waardoor ik me soms afvraag of het het qua geld ook nog waard is. Dus het is niet onbezonnen paarden houden. Toch geniet ik intens van de dingen die we wel doen en eigenlijk zie ik mijzelf ook niets anders doen. Er is weinig dat mij wakker krijgt behalve dat de paarden eten moeten, dus voor nu is het ok. Hopelijk samen oud worden, daarna zie ik wel. :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:56

'Ik doe niks meer met paarden' is voor mij te definitief :D Ik heb het voor nu wel aangeklikt. Ik doe nu niks met paarden, maar dat zal zeker niet zo blijven. Het past nu alleen even niet in mijn leven :)

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

bijna 1 jaar paardloos. Mis haar nog steeds iedere dag, ze was de beste en de liefste. Ze had van mij heel oud mogen worden. Helaas was het haar niet gegund, maar hoe dan ook...ik begin er niet meer aan. Sowieso blijf ik alles vergelijken met haar en in mijn omgeving hoor ik ook alleen maar ellende. Dusja, paardloos bevalt mij zo ook wel prima. Ook geen behoefte om bijrijder te worden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

Ik doe momenteel niets met paarden. Als we er ooit zelf de ruimte voor hebben pak ik het graag weer op. Ik mis het wel, maar momenteel passen ze niet in mijn leven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:10

Jarenlang verzorgpony’s gehad, daarna eigen pony’s en paarden gehad.
Tot ik er helemaal klaar mee was ergens in mijn twintiger jaren, de boel verkocht heb en ben gaan genieten van een paardloos leven.
Geen moment spijt gehad :=

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

Toen ik 7 was kocht mijn moeder een Shetlander, leuk voor de kinderen en het weiland is groot genoeg. Dat is dit jaar 30 jaar geleden. Die Shetlander is er helaas sinds 5 jaar niet meer. Mijn zus heeft nu een andere Shetlander en ik heb 3 Welshpony’s.

3 vind ik eigenlijk wel teveel, al helemaal om actief in het werk te hebben én al helemaal in de winter. Nou ja dat liep nu eenmaal zo. Het is ook wel handig om 4 te hebben staan, dan kan je 2 tegelijk meenemen en blijft er niet 1 alleen achter.

Conclusie een leven zonder pony’s ken ik eigenlijk niet en waarschijnlijk blijven het er wel 4 :Y)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:17

Wij hebben er momenteel 2 aan huis, een grote en een mini. Ik heb een leven lang paarden gehad, wel eens een paar maanden niks, maar dat past me niet, wat moet ik met al die tijd.
Mijn jonkie is nu bijna 4, dus die gaat nog wel even mee hoop ik.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

Heb tot vier jaar geleden paard(en) gehad, nu niet meer en ik rij heel sporadisch. Sommige dingen mis ik wel, en dan vooral (het opbouwen van) de band met je paard en fijne buitenritten. Maar wat ik niet mis is het hebben van zorgen om een paard; bij kreupelheid, bij zware eczeemaanvallen, of de pensionstal wel doet wat ze beloven, de druk om ergens op tijd te zijn (bv hoefsmid) je vaststaat in de file. Iemand anders zei dat ze bokt meer gebruikt voor de hardloopgerelateerde topics; daar sluit ik me bij aan.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

Ik heb op dit moment 1 paard op pension, en dat is genoeg haha :D
Meerdere eigen paarden gehad en ook bijrijdpaarden gehad tussendoor. Ik vind een eigen paard heerlijk en zou liever niet teruggaan naar bijrijden :o

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

Vroeger als kind op een manege begonnen, toen op een endurance stal beland, meerdere verzorg/bijrijdpaarden gehad en èèn eigen gehad. Een paar jaar terug deed ik nog af en toe een rit en heb ik nog een verzorgpaard gehad na een aantal jaar niks en nu de afgelopen 3 jaar geen tijd/energie voor paarden gehad. Zou het wel leuk vinden om over een tijdje weer af en toe te rijden maar ik zal er nooit meer intensief mee bezig zijn ivm andere hobbies, mijn honden en gewoon ook het geld wat je eraan kwijt bent.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:44

Ik heb nog 1 paard.
In mn begin boktjaren een paar merries en dekhengst gehad, wat gefokt, prachtige tijd, had het niet willen missen maar nu vind ik 1 genoeg.
Heel actief met rijden geweest met hem.
Maar helaas pssm en gaat uw achteruit.
Had hem heel graag als laatste paard gehad maar ik denk dat ik over niet al te lange tijd afscheid van hem moet nemen, maar ik mis het rijden enorm dus er komt zeker dan een ander paard als mn hart daar weer voor open staat.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:46

Ja, ik heb een eigen pony, maar ze staat in Frankrijk, 900km verderop -O- dus ja en nee? Haha. Na(ast) haar komt er in ieder geval geen andere meer. Ik heb de tijd die ik aan haar besteedde met andere hobby’s opgevuld. Ook merk ik dat ik ieder paard waar ik mee in aanraking kom met haar vergelijk. Verder zit ik ook met het punt stalling die én aan mijn eisen voldoet qua paardenwelzijn, én niet de wereld kost, én ivm allergieën ook nog volpension is.

Ik mis haar enorm, maar eens in de zoveel tijd krijg ik dan een foto update en weet ik dat ik met geen mogelijkheid in Nederland kan tippen aan haar luizenleventje in Frankrijk <3

Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:05

Hier meerdere paarden :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:11

Ik heb twee Shetlanders. Ik rij daarnaast 1 keer per week les.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:13

Ik heb twee Welsh cob merries.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:15

Ik heb een paard van bijna 26 jaar en een mini pony van bijna 6 jaar.

Als kind van 6 jaar kreeg ik mijn 1ste pony en nu ben ik 42 jaar en heb nog nooit geen eigen pony of paard gehad in al die jaren.

14 jaar heb ik ze aan huis gehad toen ik nog thuis woonde, daarna op een pensionstal waarvan ongeveer 1 jaar volpension, daarna 3 jaar halfpension en nu alweer 18 jaar doe het zelf en eigenlijk in eigen beheer omdat we alles zelf doen.

Er heerst veel twijfel hier over de toekomst als mijn paard overlijd ga ik geen rijpaard meer terug kopen maar ik twijfel dus of ik een kleine pony erbij koop of de pony die overblijft ergens in pension of misschien ergens in bruikleen zet.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op Vandaag, 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:17

Ik heb inmiddels bijna 7 jaar geen paarden meer. Mijn paardjes zijn overleden.

Dat er geen nieuwe paarden gekomen zijn heeft meerdere oorzaken. Deels is er een tekort aan tijd en geld. Deels is paarden houden zo ingewikkeld geworden, niet alleen met goede stalling vinden maar ook met UBN en dergelijke. En ik kan het ook gewoon niet. Ik ben te verdrietig om het verlies en een ander paard loopt meer in de weg dan dat het helpt. En dat is niet eerlijk voor een dier wat er ook allemaal niks aan kan doen.

Ik weet niet of ik in de toekomst nog een paard zou willen. Nu denk ik van niet. Maar je weet maar nooit of een paard wat voor mij bestemd is daar andere plannen over heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:18

Vanaf 2013 geen paard meer. Vanaf 2017 ook geen shetjes meer. Dus inmiddels al bijna 10 jaar helemaal geen paarden of ponies meer.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:22

Ja, ik heb een paard. Maar een paardenleven zou ik het niet meer noemen. Laatste jaren is mijn plezier en dedication wel echt minder geworden, het kost me onwijs veel energie en geld. Waar ik voorheen echt dagelijks ging en bezig was met lessen, wedstrijden, buitenritten, clinics etc. Ga ik nu ongeveer 3 keer per week en longeer ik hooguit, heel soms ga ik rijden. Helemaal ermee stoppen zie ik nog niet zitten, want als ik er ben (en het is mooi weer) dan heb ik het wel naar mijn zin. Alles weg doen, voelt wel heel erg definitief.

Wel altijd al gezegd dat ik dit mijn laatste paard is, er komt geen nieuwe meer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:30

Ja, ik heb vier paarden. Altijd in eigen beheer gehad, sinds 2016 echt aan huis. Over de jaren twee paarden helaas moeten afgeven door hoge leeftijd en koliek, dus in totaal 6 paarden gehad.

Ik zie mezelf ook niet direct stoppen met paarden, is voor mij echt een way of life.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:07

Jup, 1 Haflinger en twee grote A ponies aan huis. Begonnen toen ik 8 was, tot 16/17 op de manege, ondertussen en daarna verschillende verzorg- en bijrijdpaarden gehad en sinds 13 jaar dan mijn eigen haf en sinds 2 jaar de twee ponies erbij.

De haf wordt 21 en is met half pensioen, we doen nog wandelingetjes, soms naast de fiets en soms komt mijn buurmeisje en die rijdt dan een rondje buiten. De ponies zijn 3.5, eentje loopt al voor de wagen, de andere binnenkort ook. Ik heb ze aan huis en heb de hele boel niet gebouwd om er binnenkort mee te stoppen, maargoed die ponies gaan hopelijk nog 30 jaar mee en dan zien we het wel.
Ik hoef eigenlijk geen paard meer om te rijden, dus als de haf er ooit niet meer is, komt er waarschijnlijk geen nieuwe "grote" meer.

Kan me een leven zonder (eigen) paarden echt nog niet voorstellen, wat moet ik met al mijn geld en tijd :')