Geen afscheid bij verlaten werkgever

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

Ik denk dat ze er op jou werk niet van wakker liggen dat jij weg gaat na 2 jaar. En jij ligt er ook duidelijk niet van wakker om weg te gaan want het is je eigen keuze......
Dus waar maak je je druk om.

Als jij afscheid wil nemen van bepaalde mensen kan je dat zelf doen, maar ik zou nooit van een baas verwachten dat zo iets door hem zou worden geregeld.......waarom zou hij....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Mijn ervaring is dat degene die vertrekt zorgt voor wat lekkers bij de koffie en we even gezamenlijk een bakkie doen.
Wij als collega's zorgen voor een kaart en een klein aardigheidje, werkgever voor een bos bloemen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:58

In de 15 jaar dat ik werk heb ik nog nooit een afscheidsdrink en bedankje vanuit werkgever gehad. Bleef idd vaak maar 3-4 jaar in een bedrijf.
Altijd eigen keuze geweest om te vertrekken en had ook altijd zo z'n redenen.
Wèl bij elke job een officieus afscheidsmomentje gehad met de collega's waar ik het beste mee kon, maar was dus nooit een werkgever bij.
Net bij de laatste job was het helemaal bij z'n haren getrokken. Meerdere collega's vertrokken of bezig met vertrekken. Voor de ene werd wel een verrassingsfeestje georganiseerd, voor de andere niet en was het nog net niet schup onder de kont en buiten.
Bij een dergelijke werksfeer ga ik ook niks organiseren.

Enniwee, vind het op zich een rare verwachting dat je werkgever even een bedankmomentje voor je moet organiseren. Het lijkt me dat je zelf gekozen hebt om te vertrekken?
Als je met bepaalde collega's goed kon, zie je mekaar achteraf vaak toch nog wel.
En voor de rest, hoofdstuk afgesloten en door.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Als jij zelf een afscheidsmomentje verwacht, heb je dat dan ook zelf besproken?

Ik ben gewend te bespreken met collega’s/LG hoe jij afscheid wil nemen. En dat organiseer je dan samen of in overleg. Waar dat initiatief ligt, verschilt per bedrijfscultuur. Kan maar zo dat zij denken dat jij niks wilt voor je afscheid omdat je er met geen woord met hun over rept.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Ik lees veel verschillende ervaringen.

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat er gewoon een leuk afscheidsmomentje wordt geregeld. Even een doei en bedankt voor de samenwerking. Is een bos bloemen teveel gevraagd?

Wij doen dat dus wel op kantoor, ongeacht hoelang iemand er werkt. Vind het gewoon fatsoen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

Wij deden, in de ICT, ook nooit aan afscheids dingen behalve als iemand met pensioen ging. Ik had op mijn laatste dag wel even met de hele afdeling maar dat was omdat ik ook 12,5 jaar in dienst was en daar iets voor kreeg :')

Verder was het gewoon een tournee door het bedrijf om van iedereen afscheid te nemen en later hebben ze me met een groep nog mee uit eten genomen maar dat was dus niet vanuit het bedrijf, misschien is de rekening er wel terecht gekomen maar dat weet ik niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

ik heb nu 2 uitzendkrachten die amper 4 maanden hebben geholpen met een piek op de afdeling. Ik ga zeker even met de pet rond en koop een kleinigheidje en zorg voor een moment om ze te bedanken met de collega's en afscheid te nemen.

Vind ik niet meer dan logisch.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

Loei schreef:
Even een doei en bedankt voor de samenwerking. Is een bos bloemen teveel gevraagd?

Een bos bloemen? Nee, dat is niet standaard...

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:28

fokfanaat schreef:
ik heb nu 2 uitzendkrachten die amper 4 maanden hebben geholpen met een piek op de afdeling. Ik ga zeker even met de pet rond en koop een kleinigheidje en zorg voor een moment om ze te bedanken met de collega's en afscheid te nemen.

Vind ik niet meer dan logisch.

Grappig, ik vind dit dus wel bijzonder.

Ik heb al eens zitten rekenen en er wordt vaak toch wel een bijdrage van 5 á 10 euro verwacht (en afhankelijk van de collega soms ook nog wel meer). Als ik dan ga tellen ben ik op jaarbasis zo 150/200 euro armer voor mensen die besluiten niet meer bij mij te willen werken. Dus met teksten als 'ik ben zo loyaal en ga jullie zo erg missen, maar niet genoeg om te willen blijven.' Tsja, dan kan ik mijn geld echt wel beter uitgeven.

Ik doe hier dus ook niet meer aan mee, iemand gaat met een reden weg en die is nooit dat het slechter wordt. Dus ga lekker, leef je leven, maar verwacht niet meer dan een hand en een het ga je goed op je laatste werkdag.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:34

Ik sta echt te kijken van sommige reacties . Ik heb bij iedere (volwassen) baan waar ik langer was dan een half jaar wel een soort afscheid gehad, bijv. wat lekkers bij de koffie of een presentje. Bij mijn Huidige baan hou ik het in de gaten dat we iets regelen, al is het maar een kaartje. Bij vertrek na > 10 jaar, is er echt wel budget vanuit mijn werk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:34

ja zo kan je er ook in zitten. Voor mij is het een waardering naar een collega toe, maar doen we ook als er een baby geboren wordt of iemand gaat verhuizen, een kaartje als een familielid overleden is oid.
vind dat niet meer dan normaal sociaal gedrag.

Maar blijkbaar werk je op een dusdanig grote afdeling waar er jaarlijks 30 mensen vertrekken, dan heb je wellicht ook geen persoonlijk contact met elkaar.

Rienn

Re: Geen afscheid bij verlaten werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Ik had bij mijn vorige werkgever dat bij iedereen die wegging (en dat waren er in de 2.5 jaar dat ik er werkte heel veel) een x bedrag werd betaald voor een afscheidscadeautje. Totdat mijn directe collega en ik onze laatste werkdag hadden, we kregen precies niks, ook geen bedankje :'), want opeens hoorde we niet meer bij het team :+

Ik vond het bijzonder, maar het is wat het is.

Wat maakt dat je verwacht dat er iets voor je georganiseerd wordt?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

@fokfanaat, het zal na al die jaren ook wel een stukje pessimisme zijn geworden dat iemand binnenkomt met grote woorden, hier weinig van waarmaakt en dan na 1-3 jaar weer vertrekt en doet alsof we werknemer nummer 1 verliezen.

Er zijn zeker collega's waar ik graag wat voor over heb, maar dus ook al heel wat waar ik het niet voor over heb of had.

Een koffiemomentje georganiseerd door de vertrekkende collega waardeer ik dan meer, dan gaat het meer om het gedag zeggen, dan om het krijgen van kado's.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Ik denk dat het echt per bedrijf en team verschilt wat gebruikelijk is, dat blijkt hier ook wel uit de reacties. Ik vind het wel belangrijk dat er dan een lijn getrokken wordt. Je kunt het als bedrijf niet maken om voor de een wel iets te regelen en voor de ander niet.

Zelf heb ik wel altijd een vorm van afscheid gekregen, zelfs etentjes, maar van mij hoeft dat dan weer niet zo nodig. Zelf iets meenemen voor bij de koffie en even de gelegenheid krijgen om afscheid te nemen van je team vind ik prima. En een kaart door de collega's getekend, zoiets vind ik leuk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:45

Tatyana schreef:
@fokfanaat, het zal na al die jaren ook wel een stukje pessimisme zijn geworden dat iemand binnenkomt met grote woorden, hier weinig van waarmaakt en dan na 1-3 jaar weer vertrekt en doet alsof we werknemer nummer 1 verliezen.

:')
Zo herkenbaar.

Met de collega’s waar ik écht fijn mee gewerkt heb, heb ik nog steeds contact.

Verder is een collega een collega, je trekt er tijdelijk mee op, en dan ga je verder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:52

Miss_Mii21 schreef:
ierr schreef:
2,5 jaar ergens werken is niet lang toch?

Ik werk 12 jaar bij een bedrijf, en ik heb 2 keer een afscheidsfeestje meegemaakt, van gene die er al 15+ jaar werkten. En dat was meer omdat ze met pensioen gingen.

Nee, maar normaal krijg je wel even koffiemomentje en een kaart of iets met het team. Dat gebeurt nu ook niet. Of bij het laatste teamoverleg dat je iets aangereikt wordt. Ik verwacht geen groot feest he, dat lijkt mij niet passend na 2,5 jaar. Maar wel even koffie met het team en iets er bij ofzo. Maar zelfs dat niet.

In de bedrijven waar ik voor heb gewerkt en ook bij mijn huidige werkgever is dat echt in handen van de persoon die vertrekt. Tenzij pensioen, lang in dienst of directielid o.i.d. Jij geeft dan dus aan wat je wil, bijv. koffie met gebak voor degene die er die dag gewoon zijn. En dan is het meestal wel zo dat je collega's dan wel een kaart of klein cadeautje hebben als bedankje voor de fijne samenwerking.

Bij een 2,5 jaar in dienst is er vanuit het bedrijf ook geen budget voor zoiets. Je mag dan zelf voor de taart zorgen.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Doubtless schreef:
Loei schreef:
Even een doei en bedankt voor de samenwerking. Is een bos bloemen teveel gevraagd?

Een bos bloemen? Nee, dat is niet standaard...

Nee dat is niet standaard maar in mijn optiek netjes. Kan overigens ook wat anders zijn, een kaart met een persoonlijke boodschap of een presentje.

Ik regel dit soort dingen op mijn werk. Ik ben de office manager en dus de regelteef, we hebben 150 medewerkers en daar gaan nog wel eens mensen weg. We hebben altijd een budget voor een bosje bloemen of iets anders wat het team mag regelen. In mijn team doen we ook een etentje plannen met elkaar maar dat mogen ze per team zelf bepalen.

Ik kijk op van de reacties: 'Je hebt er maar 2,5 jaar gewerkt, wat verwacht je dan'.
In mijn beleving ben je 2,5 jaar dienstbaar geweest en is het netjes om dat fijn af te sluiten. En dat hoeft echt niet met een afscheids serenade hoor.

Wel leuk om alle verschillende meningen te lezen :)

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:09

Wauw, als ik het zo lees, wil ik bij de meeste bedrijven niet werken, en ben ik al helemaal blij dat sommige mensen mijn collega's niet zijn..
Ik vraag me echt af hoe gezellig het is op jullie werk.. voor de ene collega wel, en de andere niet, want die ligt niet goed in het team.. ik sta met mijn oren te klapperen.. dat mensen zo met elkaar omgaan, ik vind het behoorlijk kleuterschoolniveau achtig overkomen..

Ik heb met een afscheid een keer een tuinset gehad van mijn baas en een andere keer een overnachting met een luxe diner en ontbijt voor 2 personen + nog kadootjes. En waar ik even een paar maanden ben ingevallen kreeg ik een mooie bos bloemen als dank.
Het hoeft echt niet zo groots, maar een momentje en een bos bloemen lijkt me wel passend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

voor de ene wel en de ander niet kan imo echt niet. Bij zelfde tijd dienstverband dan.

Maar een tuinset of overnachting? Ken het niet eens van mensen die ergens 20 jaar werkte.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Vandaag, 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

Als ik het zo lees zijn beide partijen niet heel rouwig om jouw vertrek. Ik lees ook dat jij je eigenlijk niet gewaardeerd voelt en dat o.a. bevestigd ziet doordat er niks voor je georganiseerd wordt.

Nou kan het natuurlijk zijn dat ze niets organiseren omdat jij zelf al wat geregeld hebt met gezamenlijk een broodje eten.

Hou de eer aan jezelf en probeer niets af te dwingen omdat het in de CAO staat. Hoe leuk is het om een aardigheidje te krijgen dat je opgeëist hebt?

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

Wij (team van max. 15, bijna allemaal remote) geven voor elke afscheid een soort gezellige meet met koffie, iets lekkers (van onszelf natuurlijk, want een beetje lastig) en gewoon even kletsen met de webcam aan. Ook voor teamleden die "pas" 6 maanden werken bij ons, zoals stagiaires.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

furious schreef:
Ik sta echt te kijken van sommige reacties . Ik heb bij iedere (volwassen) baan waar ik langer was dan een half jaar wel een soort afscheid gehad, bijv. wat lekkers bij de koffie of een presentje. Bij mijn Huidige baan hou ik het in de gaten dat we iets regelen, al is het maar een kaartje. Bij vertrek na > 10 jaar, is er echt wel budget vanuit mijn werk.

Ik verbaas mij er ook over. Er wordt gedaan alsof TS een hele receptie verwacht, maar ik vind een klein koffiemomentje eigenlijk heel normaal bij een vertrek. Zelfs bij stagiairs ben ik dat gewend. Ook dat mensen zeggen dat 2,5 jaar niks is vind ik iets te kort door de bocht, in die tijd draag je heus wel wat bij aan een organisatie.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

Echt nog nooit gehad, niet na 15 jaar werken niet na 7 jaar werken. Eén keer een bos bloemen na 7,5 jaar voor mijn verjaardag.. in het onderwijs was het gewoon voor alle verrekkende collega’s op 1 dag.. jij gaat verder, nieuwe uitdaging g, mensen blijven tegen woordig niet meer jaren en jaren bij een werkgever. Neem iets lekkers mee, zet er een kaart bij waarin je aangeeft dat je gaat en bedank je collega’s voor de tijd samen..

quote="Miss_Mii21"]
ierr schreef:
2,5 jaar ergens werken is niet lang toch?

Ik werk 12 jaar bij een bedrijf, en ik heb 2 keer een afscheidsfeestje meegemaakt, van gene die er al 15+ jaar werkten. En dat was meer omdat ze met pensioen gingen.

Nee, maar normaal krijg je wel even koffiemomentje en een kaart of iets met het team. Dat gebeurt nu ook niet. Of bij het laatste teamoverleg dat je iets aangereikt wordt. Ik verwacht geen groot feest he, dat lijkt mij niet passend na 2,5 jaar. Maar wel even koffie met het team en iets er bij ofzo. Maar zelfs dat niet.[/quote]

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

ik vind het ook gewoon raar dat je dan als collega's van de TS niet eventjes een bakkie wilt doen, elkaar bedankt voor de samenwerking en het beste wenst. Het hoeft helemaal niet met veel bombarie zoals sommigen het hier willen doen lijken

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:19

Nexus schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd wat er in welke CAO hierover staat?! Kan me daar niets bij voorstellen.

Dit zie ik ook niet echt voor me. :+

Wat ik vooral bizar vind is het veelgebruik van het woord bizar in de OP. Ik heb nooit iets gehad van een werkgever. Wel een keer van collega's onderling, maar ook vaak zat gehad dat het gewoon collega's waren, echt niet meer, en dan kreeg ik ook geen koffie momentje oid. Als je dat bij iedereen moet doen die weg gaat (zelfs bij stagiaires zie ik hier in de reacties staan) dan ben je nogal ff bezig bij veel bedrijven. Je hebt zo te lezen zelf ontslag genomen, dus laat het gaan.