Fotograaf levert foto's niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:46

Foaly schreef:
Castilja schreef:
Of je stuurt Alberto Stegeman erop af ~~}>
Nee zonder grappen: TS, je kunt CHATGPT even vragen je te helpen in de situatie, die kun je ook een correcte brief op laten stellen waarbij je aangeeft dat je haar nog een week de tijd geeft om het in orde te maken en je daarna juridische stappen onderneemt mocht je daartoe bereid zijn. Het is geheel aan jou natuurlijk, maar nog zes keer lief vragen heeft in deze situatie geen zin denk ik. De bal ligt bij haar.

Waarom ChatGPT gebruiken als het Juridisch Loket gewoon een prima (en rechtsgeldige!) voorbeeldbrief heeft die je gratis kunt gebruiken om iemand in gebreke te stellen?

Ik schrijf niet dat je Chat een ingebrekestelling hoeft te laten schrijven, ik doelde op een brief waarbij je aangeeft dat je haar nog een week geeft en dan verdere stappen onderneemt. Een stap voor een ingebrekestelling ;) Dat zou ik inderdaad lekker doen via de voorbeeldbrief.

Zonnetje81

Re: Fotograaf levert foto's niet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Je kan ook gewoon naar dr huis gaan en aanbellen en vragen wat het probleem is. Bij kvk staat een adres.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:50

Elisa2 schreef:
Petpa schreef:

Nu begrijp ik waarom de politie het zo druk heeft...

Lekker flauw...

Misschien niet heel tactisch verwoord maar Petpa heeft wel gelijk. De werkdruk is gigantisch en het is gewoon niet handig om de politie lastig te vallen met zaken waar zij niets mee kunnen aanvangen. Het dreigen met de politie lijkt me in dit specifieke geval ook niet zinvol, de meeste mensen weten dat het geen strafzaak is.

Niemand hier weet wat de reden van de vertraging is, wellicht is er sprake van overmacht? Dus gewoon een nette ingebrekestelling sturen is de juiste weg. Mijn ervaring is dat daar vaak wel een reactie op gaat komen. Als is het een melding dat er iets gaande is waardoor ze (tijdelijk) niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Pas daarna kun je je voorbereiden op eventuele vervolgstappen, en nee dat is nog steeds niet naar de politie stappen.

Oh en voor alle goedbedoelende Bokkers, ChatGPT of welke andere AI chatbot dan ook is pertinent ongeschikt om juridische vraagstukken aan voor te leggen, zelfs de meest simpele zaken moet je daar niet neerleggen. Bel bij voorkeur je rechtsbijstandverzekering, en als je die niet hebt kun je kijken of je in aanmerking komt voor hulp via het juridisch loket. Zelfs hier op Bokt kom ik soms juridische adviezen tegen die absoluut met de allerbeste bedoelingen gedeeld zijn maar die zoveel problemen kunnen opleveren dat je uiteindelijk zelfs dieper in de ellende terecht kan komen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Wat donders irritant zeg...
Kan me, indien je wilt, mij de naam per pb sturen? Wellicht heb ik bekende in mijn fotografie kring die diegene kennen en wellicht wat hulp kunnen bieden?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Maar wacht, ik geef toch al twee keer aan ook dat het gaat om een brief vóór een ingebrekestelling waar je chat voor kunt gebruiken? Gewoon 'hoi laatste kans hierna ga ik juridische stappen ondernemen' kun je prima via ChatGPT doen? Ik lees dat TS het netjes wil houden, dan laat je chat een nette 'laatste waarschuwingsbrief' schrijven die voor TS zelf ook goed voelt, en daarna speel je het via de officiële wegen. Die officiële wegen niet doen via chat: totaal eens!
(Een vriendin van me is trouwens wel via chat onder een contract uitgekomen :') )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

Voordat AI bestond kon je al prima via Google voorbeeldbrieven krijgen.
Dus dat hele AI is echt overdreven om voor elke scheet te gebruiken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:25

Wat maakt het nou uit dat AI overdreven is. Het is wel een handige tool. Dus dat die tip gegeven wordt is helemaal niks mis mee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

BeFunny schreef:
Wat maakt het nou uit dat AI overdreven is. Het is wel een handige tool. Dus dat die tip gegeven wordt is helemaal niks mis mee.

:')

Ik zou het dus liever bij een officiele website halen dan een neppe.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

BeFunny schreef:

Daar is absoluut iets mis mee. Ik zie in mijn vak zoveel zaken voorbij komen die niet nodig waren geweest als de persoon in kwestie gewoon juridisch advies had ingewonnen in plaats van AI te vragen. Het is géén onschuldig advies, mensen kunnen echt zeer ernstig in de problemen komen.

Vraag die AI vooral om een lekker oven recept voor een kilo overgebleven groenten maar blijf er ver van weg als het om juridische zaken gaat. Er zijn inderdaad legio voorbeeldbrieven te vinden bij verschillende rechtsbijstandverzekeraars en advocatenkantoren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Onali schreef:
BeFunny schreef:

Wat zou je daar liever halen?
Het ging over een nette tekst maken. Niet over officiële zaken.
Daar een hele discussie over gaande houden vind ik echt te zot hoor.

@Tazzy er staat toch niet dat ze juridisch advies moet gaan vragen aan chat GPT? Voor het doel waar het over ging is Chat GPT een prima tool.

En het gaat hier ook niet om zwaar juridische toestanden. Als er al iets aan de hand is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Nee, ook voor dat soort brieven moet je ChatGPT niet gebruiken. Als je dat zelf wilt doen, dan ben je daar uiteraard vrij in, maar raadt het andere mensen alsjeblieft niet aan.
Wat zijn zwaar juridische toestanden? Ik ben toch al flink wat jaren jurist maar die term is mij onbekend. Dit is een zaak waar TS toch wat juridische stappen voor moet zetten. En als ze die niet goed doet, dan kan ze fluiten naar haar geld en foto's in het ongunstige geval.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

BeFunny schreef:
Onali schreef:

Wat zou je daar liever halen?

Voorbeeldbrieven.
Daar ging het om.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Wat een bijzondere reacties en discussies vinden hier in dit topic plaats. De eerste stap is adequaat je eigen communicatie opvolgen. Hoe ik het zou doen:

1. Ik heb je net geprobeerd te bellen, maar ik krijg je niet te pakken, vandaar deze app. Je hebt op X datum foto's gemaakt en we zijn nu X tijd verder. Je hebt aangegeven ze op X te sturen, maar ik heb nog niks ontvangen. Is er wellicht wat mis gegaan?

2. Week later. Helaas heb ik nu na een week nog niks van je gehoord. Ik heb je net ook geprobeerd te bellen. Kun je zsm contact met mij opnemen hierover? Ik ben niet blij met hoe de afwikkeling van de fotoshoot verloopt en wil dit graag met je bespreken zodat we het kunnen afronden.

3. Week later. Tot op heden heb ik niks gehoord en we zijn nu alweer twee weken verder. Als ik over 48 uur nog niks van je heb gehoord, ben ik genoodzaakt om juridische stappen te nemen. Ik hoop dat dat niet nodig is en we elkaar voor die tijd spreken.

Het is van belang om dit via verschillende communicatiekanalen naar haar te sturen, denk aan voicemail, emailadres, facebook messenger etc en dat ook zo communiceert. Dit zorgt ervoor dat je een stuk sterker staat en daarmee voorkom je dat ze zegt oh ik heb problemen met mijn telefoon oid.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:46

Tazzey schreef:
Nee, ook voor dat soort brieven moet je ChatGPT niet gebruiken. Als je dat zelf wilt doen, dan ben je daar uiteraard vrij in, maar raadt het andere mensen alsjeblieft niet aan.
Wat zijn zwaar juridische toestanden? Ik ben toch al flink wat jaren jurist maar die term is mij onbekend. Dit is een zaak waar TS toch wat juridische stappen voor moet zetten. En als ze die niet goed doet, dan kan ze fluiten naar haar geld en foto's in het ongunstige geval.

Ik raad het niemand aan maar vind het geen vreemd advies.
Voor iemand die Jurist is maak jij een hoop drama om niks.

Ts wil het juist doen.
Maar eerste stap is toch contact leggen met de fotograaf. Het punt waarbij wachten nog kan is wel echt verstreken. Maar om meteen zwaar geschut in te zetten is ook weer zo iets een nette brief waarbij verder nog geen stappen zijn gezet is prima. Ook de tip van langs gaan vind ik een goede. En wel laten weten dat als het toch uit blijft ts niet schroomt om juridische stappen te zetten. Gewoon laten weten dat dat in de planning ligt. Daarvoor hoef je niet direct al naar een juridisch loket.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:57

Zal die "drama" zoals jij het noemt misschien ervaring zijn? Zou het misschien kunnen dat ik op dagelijkse basis een hoop verdriet en ellende zie door adviezen zoals jij ze geeft?
Ik trek me nu terug. Ik denk dat het voor TS nu wel duidelijk is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:03

Was de shoot op haar werkplek dan zou ik daar heen gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Tazzey schreef:
Misschien niet heel tactisch verwoord maar Petpa heeft wel gelijk. De werkdruk is gigantisch en het is gewoon niet handig om de politie lastig te vallen met zaken waar zij niets mee kunnen aanvangen. Het dreigen met de politie lijkt me in dit specifieke geval ook niet zinvol, de meeste mensen weten dat het geen strafzaak is.

Niemand hier weet wat de reden van de vertraging is, wellicht is er sprake van overmacht? Dus gewoon een nette ingebrekestelling sturen is de juiste weg. Mijn ervaring is dat daar vaak wel een reactie op gaat komen. Als is het een melding dat er iets gaande is waardoor ze (tijdelijk) niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Pas daarna kun je je voorbereiden op eventuele vervolgstappen, en nee dat is nog steeds niet naar de politie stappen.

Oh en voor alle goedbedoelende Bokkers, ChatGPT of welke andere AI chatbot dan ook is pertinent ongeschikt om juridische vraagstukken aan voor te leggen, zelfs de meest simpele zaken moet je daar niet neerleggen. Bel bij voorkeur je rechtsbijstandverzekering, en als je die niet hebt kun je kijken of je in aanmerking komt voor hulp via het juridisch loket. Zelfs hier op Bokt kom ik soms juridische adviezen tegen die absoluut met de allerbeste bedoelingen gedeeld zijn maar die zoveel problemen kunnen opleveren dat je uiteindelijk zelfs dieper in de ellende terecht kan komen.

Jullie missen alleen de essentie volledig..

Heb het zelf laatst een keer aan de hand gehad. Webshop leverde niet, reageerde niet op e-mails, telefoon nummer was afgesloten. Heb een mail gestuurd en gedreigd aangifte te doen en de volgende dag had ik een reactie en was het product verstuurd.

Dus nee, heb de politie niet 'lastig' hoeven vallen. De toon was voldoende.
Overigens had ik dat niet gedaan als ze gewoon een mailtje hadden gestuurd dat het wat langer zou duren. Maar juist omdat er geen communicatie was en het om best veel geld ging heb ik het zo gedaan. En het werkte dus als een trein. ;)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:47

Tazzey schreef:
Zal die "drama" zoals jij het noemt misschien ervaring zijn? Zou het misschien kunnen dat ik op dagelijkse basis een hoop verdriet en ellende zie door adviezen zoals jij ze geeft?
Ik trek me nu terug. Ik denk dat het voor TS nu wel duidelijk is.

Sorry, maar je schiet hier wel in door. Je suggereert dat een ChatGPT tekst "gevaarlijker" is dan wanneer je de TS zelfgeschreven berichten laat sturen dat ze vervolgstappen gaat nemen als ze geen contact krijgt. Als je het helemaal plat redeneert mag je volgens jou dus eigenlijk ook zelf geen contact meer opnemen met de tegenpartij omdat dat blijkbaar tegen je gebruikt kan worden in het stadium vóórdat je juridische hulp inschakelt. :+
Want we zeggen niet; gebruik Chat ipv juridische hulp. Zeiden we dat wél dan had je 100% helemaal gelijk.

Oke, ik kap er ook mee, TS wens ik succes :j

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

Citaat:
De kvk is al enkele jaren niet meer.
Ze is op Facebook etc gewoon actief.
Ook redelijk bekend in Efteling forums.
En Ze gaat gewoon op pad.
Ik kan zien dat de berichten zijn ontvangen, maar vinkjes zijn niet blauw.
Dat er iets kan zijn kan altijd, maar dan denk ik niet dat je uitstapjes kan maken.

Je kunt in whatsapp uitzetten dat de vinkjes blauw worden voor de ander. Als jij dan een bericht stuurt, dan kan zij dat gewoon lezen, zonder dat de vinkjes bij jou blauw worden. Het is dus goed mogelijk dat ze het gewoon leest…

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je de foto’s uiteindelijk nog kunt bemachtigen. Dat zou wel zo leuk zijn!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:42

Onze rechtsbijstand is op de hoogte.
Mijn man gaat maandag bellen om het nog 1x zo te vragen of ze gaat leveren. Zo niet gaat de ingebrekestelling de deur uit.