Verhuizen, handigheidjes die (vaak) worden vergeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Verhuizen, handigheidjes die (vaak) worden vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:16

Heel erg leuk zeg, de keuken in het midden! Echt het hart van je huis vanwaaruit je verbinding met alle ruimtes hebt. Tof.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:53

Steek een systeem in je dozen.
Maak dozen per ruimte. Hetgene je het minst nodig hebt pak je eerst in en geef die dozen het hoogste nr (bv 3) , dingen dat je soms gebruikt 2, dingen dat je dagelijks gebruikt 1.

Laad de vrachtwagen in per nr, dus eerst alle 1's in de vrachtwagen, dan 2, dan 3, ...

Bij het uitladen hoef je enkel op de doos te kijken nr de ruimte, en je zet de 3 tegen de muur, 2 ervoor, 1 ervoor. Als je zo gaat uitpakken heb je per direct alle dagelijkse dingen voorhanden, en kan je zo de kasten gaan vullen volgens belangrijkheid.

Kledij op hangers: leg je dekbedovertrek / donsdekens / lakens open op bed, alle kledij met hanger en al uit de kast, op het deken, deken er rondvouwen, dubbel en in een doos. Als je aankomt, zelfde maar omgekeerd en kan je zo weer ophangen in je kasten.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:17

Mooie plannen! :)
Waar in België ga je ongeveer wonen?

Attesten bij aankoop van een huis worden door de verkoper aangeleverd. Dat was vorig jaar bij mij zo :+
Huisartsen is wisselend, maar er zijn wel veel patiënten stops.
Tandarts is vaak lastiger, die heb ik eerst nog in Nederland gehouden.

Ik ben in 2024 naar België verhuisd met 2 paarden en 2 katten :)
Hoe eerder je je bij de gemeente inschrijft des te sneller je dingen als afvalophaal enz kunt regelen.
Je bent inderdaad oa een bewijs van uitschrijving vanuit Nederland nodig daarvoor.
Het duurt daarna 6 maanden (voor EU burger) voor je je officieel je Belgische pas krijgt, maar daarvoor kun je met je nieuwe rijksregisternummer al wel alles regelen.

Mijn ervaring in België is tot nu toe wel positief als ik iets gedaan wil hebben aan het huis of paardenwei.
Mensen werken vaak nog meer buiten de standaard kantooruren, dus komen ook makkelijker in de avond nog langs.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:33

Belastingen ook op de hoogte of blijf je in NL werken?

Overzetten energie contract op jullie naam is ook geregeld? Neem zeker een foto van de meterstanden op de dag van de overdracht van de sleutel als bewijs (evt. met krant erbij)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 14:24

foxy80 schreef:

Overzetten energie contract op jullie naam is ook geregeld? Neem zeker een foto van de meterstanden op de dag van de overdracht van de sleutel als bewijs (evt. met krant erbij)

We blijven werken in Nederland, we worden grensarbeider :+
Qua belastingdienst; dat is mijn vakgebied, dat komt wel goed verwacht ik.

Overzetten energie is nog niet geregeld, net als overzetten zonnepanelen en accu, dat kan nu ook nog niet.
Foto meterstanden op dag van overdracht is inderdaad een goede. :)

Ginam; We gaan naar Pelt.

We hebben op administratief vlak al veel geregeld zover dat kon, sommige zaken kunnen niet ivm nog niet ingeschreven of uitgeschreven zeg maar.
Het is wat dat betreft echt op onze handen zitten en vooral ik vind dat moeilijk :+ ik wil altijd alles zo snel mogelijk geregeld hebben en wachten tot bepaalde data vind ik lastig :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:30

Tetris spelen, handig voor als je straks dozen en verhuiswagens gaat inpakken. :))

Zonder gekheid, zorg voor een goede verdeling in de dozen. Combineer zware dingen met lichte, zodat het ook te tillen blijft en doe boeken in kleine doosjes. Zorg in het nieuwe én het oude huis voor een ladder om alvast wat dingen op te kunnen hangen, maar ook om bijvoorbeeld gordijnen en lampen weg te kunnen halen. En voor de klussers en verhuizers iets om op te zitten voor als er even koffiepauze is.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:52

_Nancy schreef:
foxy80 schreef:

Overzetten energie is nog niet geregeld, net als overzetten zonnepanelen en accu, dat kan nu ook nog niet.

We hebben op administratief vlak al veel geregeld zover dat kon, sommige zaken kunnen niet ivm nog niet ingeschreven of uitgeschreven zeg maar.
Het is wat dat betreft echt op onze handen zitten en vooral ik vind dat moeilijk :+ ik wil altijd alles zo snel mogelijk geregeld hebben en wachten tot bepaalde data vind ik lastig :=

Ik woon in Balen en werk in Mol dus dat is vlakbij :) .

Ik was voor mijn verhuizing grensarbeider, want ik werkte al langere tijd in Mol toen ik nog in NL woonde.
Met belasting vond ik dat nog best ingewikkeld, maar ook met zorgverzekeringen. Je moet dan beide hebben. In Nederland was dat toen met een verdragspolis via CZ. In België heb ik toen wel ook een hospitalisatieverzekering afgesloten voor als je hier opeens in ziekenhuis zou belanden. Voordeel is wel dat dat hier veel goedkoper is dan in NL.

Afvalophaal vond ik nog het lastigste qua regelen, want je hebt na een verhuizing best veel afval en ik kon toen niets wegbrengen en was in NL al uitgeschreven :+
Binnen een paar weken na het inschrijven bij de gemeente was dit wel geregeld.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 18:39

Ginam schreef:
_Nancy schreef:

Ik woon in Balen en werk in Mol dus dat is vlakbij :) .

Ik was voor mijn verhuizing grensarbeider, want ik werkte al langere tijd in Mol toen ik nog in NL woonde.
Met belasting vond ik dat nog best ingewikkeld, maar ook met zorgverzekeringen. Je moet dan beide hebben. In Nederland was dat toen met een verdragspolis via CZ. In België heb ik toen wel ook een hospitalisatieverzekering afgesloten voor als je hier opeens in ziekenhuis zou belanden. Voordeel is wel dat dat hier veel goedkoper is dan in NL.

Afvalophaal vond ik nog het lastigste qua regelen, want je hebt na een verhuizing best veel afval en ik kon toen niets wegbrengen en was in NL al uitgeschreven :+
Binnen een paar weken na het inschrijven bij de gemeente was dit wel geregeld.

Afvalophaal gebeurt dus niet standaard iedere week/om de week dan bijvoorbeeld?
Ik begrijp dat ze ook met zakken werken en niet met kliko's zoals wij dat hier wel doen in Nederland.

Qua zorgverzekering in België zullen we waarschijnlijk voor CM kiezen. Een vriendin heeft daar ook een verzekering en is tevreden :) Dus dat is dan net zo makkelijk.

Oh Balen, die stad ken ik nog niet. Die hebben we niet in onze zoektocht als potentiële woonplaats gehad :=
We zaten in Lommel, Pelt en Hamont te kijken. Zijn ook in Hechtel-Eksel wezen kijken bij een huis, maar dat was toch echt te ver weg vonden we.