Hoelang gegaarde kip bewaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:49

Hannanas schreef:
Je gaat deze toch niet weg gooien? Super zonde. Voor een geslachte kip ziet dit er normaal uit. Niet bedorven. En maak hem gewoon klaar binnen nu en 2 a 3 dagen. Ik hoop echt dat de kip nog gewoon in je koelkast ligt, echt ik snap hier helemaal niks van.

Nee, hij ligt er nog en ik wil hem niet zomaar weg gooien.

Even contact gehad met picnic. Als ik hem woensdagavond ga braden in de oven even checken of hij nog goed eruit ziet en ruikt. Dan kan het prima. Hij ligt op de bodem van de koelkast in de originele bak met een pedaalemmer zak eromheen geknupt. (Vast)

Naja als we allemaal ziek zijn vrijdag na 1e kerstdag dan weten we zeker dat de kip niet goed was. :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:55

Neejoh. Als je de binnentemperatuur voldoende laat worden dan geen risico’s.

Link bijgevoegd met hygiëne regels. Ivm kruisbesmetting voorkomen. Alles waar je rauwe kip mee in aanraking komt, eerst afwassen/vaatwasmachine/schoonmaken voor je andere dingen gaat aanraken of op gaat leggen.

https://www.slimhuishouden.nl/kruisbesmetting/

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:06

Hannanas schreef:

Link bijgevoegd met hygiëne regels. Ivm kruisbesmetting voorkomen. Alles waar je rauwe kip mee in aanraking komt, eerst afwassen/vaatwasmachine/schoonmaken voor je andere dingen gaat aanraken of op gaat leggen.

Thanks! Dus jullie zouden deze kip nog prima bereiden morgen ondanks dat hij geopend is gisteravond?

Celebi

Re: Hoelang gegaarde kip bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:09

Voor mij is openen meteen maken.. Maar ben nogal (te) secuur als het gaat om voedsel, hygiëne en bederfbare spullen. Zeker met kip zou ik geen risico's durven nemen denk ik om het 2 dagen in de koelkast te laten. Zeker niet als er andere mensen van gaan eten. Maar zomaar weggooien lijkt me ook zonde..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:12

Ik zou het niet doen, ik zou de kip meteen bereiden..hoe eerder, hoe beter. Maar ik ben ook heel secuur wat betreft kip. Bij rundvlees zou ik iets coulanter zijn.

Salmonella risico is me iets te groot, maar in theorie zou het wel kunnen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:15

Elisa2 schreef:
Ik zou het niet doen, ik zou de kip meteen bereiden..hoe eerder, hoe beter. Maar ik ben ook heel secuur wat betreft kip. Bij rundvlees zou ik iets coulanter zijn.

Maar dan zou jij de kip dus weggooien?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:16

Lijkt me eerder dat je die gewoon nu in de oven doet en nog een extra dag kip eet. :')

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:22

Celebi schreef:
Lijkt me eerder dat je die gewoon nu in de oven doet en nog een extra dag kip eet. :')

Een hele kip van 1,4 kilo voor mezelf vanavond. :') Of ik maak hem vanavond. Eet er een gedeelte van en maak er kippen soep van voor andere dagen.

Ja dit word het. Ik word gek van die poedersuiker kip haha! Als iemand lekkere recepten heeft voor kip hoor ik dat graag. (Wat ik dus kan bewaren na bereiding een aantal dagen)
Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 23-12-25 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:24

Ik zou varkenshaas maken :'). Of een rollade :D
Maar 2 dagen bewaren zou normaal moeten kunnen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:25

Ja het is een beetje veel.. Je kan er ook nu kippensoep van gaan maken en dat (deels) invriezen. Dan kun je eventueel een nieuwe kip halen en die pas openen voor bereiding zodat je zeker weet dat het goed gaat voor je familie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:28

Herfstblad schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, ik zou hem zsm mogelijk bereiden. Bereide kip kun je wel nog drie dagen in de koelkast bewaren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:28

Celebi schreef:
Ja het is een beetje veel.. Je kan er ook nu kippensoep van gaan maken en dat (deels) invriezen. Dan kun je eventueel een nieuwe kip halen en die pas openen voor bereiding zodat je zeker weet dat het goed gaat voor je familie.

Zo zou ik het ook doen. Met kip ben ik voorzichtig, gelijk bereiden en dan bewaren/invriezen of gelijk in de diepvries zonder uit de verpakking te halen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:32

Herfstblad schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, ik zou hem zsm mogelijk bereiden. Bereide kip kun je wel nog drie dagen in de koelkast bewaren.[/quote]

Maar dan zou ik vanavond ook de kip alvast kunnen bereiden zoals oorspronkelijk het plan was? En donderdag eten zoals het plan was?

Dan ligt hij gebraden, gegaard 1,5 dag in de koelkast. Volgens Google kan dat. Die zegt 3/4 dagen. Geopende rauwe kip 1/2 dagen. Dus dan zou het allemaal goedkomen..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:41

Op zich zou dat wel kunnen natuurlijk, maar doordat ie nu al uren uit de verpakking is geweest en met zuurstof in aanraking geweest is zou ik dat toch riskant vinden om aan andere mensen te serveren. Meteen ook de reden dat ik het onprettig vindt om bij anderen te eten omdat ik nooit weet hoe secuur iemand met eten is en ik wel snel ziek wordt.

Het verschil zit het 'm nu in die hele nacht uit de verpakking.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:43

Vanavond kan, maar ik zou het direct doen..hoe minder lang de kip daar rauw ligt, hoe beter.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:44

Ja, maar dan eet je wel koude gevulde kip.
Want eenmaal helemaal bereid is het niet simpel om het hele ding weer op te warmen.

Ik zou deze nu eten en deels in de vriezer doen.

Voor donderdag kipfilets kopen, donderdagochtend deze in jus 'd orange leggen. En dan in de vulling leggen en en dat zo in de oven schuiven.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:46

Roodvos schreef:
Ja, maar dan eet je wel koude gevulde kip.
Want eenmaal helemaal bereid is het niet simpel om het hele ding weer op te warmen.

Ik zou deze nu eten en deels in de vriezer doen.

Voor donderdag kipfilets kopen, donderdagochtend deze in jus 'd orange leggen. En dan in de vulling leggen en en dat zo in de oven schuiven.

Maar sowieso moet ik het weer opwarmen. Want ik wou het oorspronkelijk donderdagochtend maken en in de middag opwarmen ivm oven te kort.

De kipfilets klinkt ook heerlijk met de 'd organe!

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:47

Elisa2 schreef:
Vanavond kan, maar ik zou het direct doen..hoe minder lang de kip daar rauw ligt, hoe beter.

Ik ben aan het werk dus dat gaat niet.. pas om 6u thuis.
Dus sowieso als ik hem vandaag ga bereiden is het na 6u.
Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 23-12-25 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:48

Celebi schreef:
Op zich zou dat wel kunnen natuurlijk, maar doordat ie nu al uren uit de verpakking is geweest en met zuurstof in aanraking geweest is zou ik dat toch riskant vinden om aan andere mensen te serveren. Meteen ook de reden dat ik het onprettig vindt om bij anderen te eten omdat ik nooit weet hoe secuur iemand met eten is en ik wel snel ziek wordt.

Het verschil zit het 'm nu in die hele nacht uit de verpakking.

Maar hij zit wel afgesloten in een pedaalemmer zak in het bakje.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:56

Toch zit er dan 24 uur aan zuurstof bij wat niet de beschermde atmosfeer en conserveermiddelen bevat als het dichte pakje van de winkel. Het kan zomaar zijn dat het er daardoor vanavond al minder lekker uitziet dan gisteravond (al ziet een rauwe kip er nooit lekker uit trouwrns..). Dat opnieuw moeten opwarmen zal ook een uitdaging zijn. Kip moet goed gaar zijn, maar eer dat zo'n hele kip weer op temperatuur is heb je ook kans dat ie uitgedroogd is na 2x in de oven.

Zou hier toch nog eens goed over nadenken. :+

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:57

Herfstblad schreef:
Hannanas schreef:

Thanks! Dus jullie zouden deze kip nog prima bereiden morgen ondanks dat hij geopend is gisteravond?

Ja hoor, gewoon goed garen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:58

Die kip ziet er prima uit en kun je prima eten. Wel onhandig dat je hem al uit de verpakking hebt gehaald.

Om te bereiden zou ik de kip niet in water leggen zoals hier is voorgesteld, dan krijg je een 'waterkip'.

Weer opnieuw opwarmen zou ik sowieso niet doen, daar gaat de kip niet op voor uit.

Wat je kunt doen is in eerste instantie in de oven met de borst naar beneden (zodat het vet van de rest van de kip naar beneden druipt en de kippenborst niet te droog wordt), daarna vervolgens de laatste 20 minuten omdraaien en met de borst omhoog zodat deze ook mooi bruin wordt.
Nu had je zelf al ideeën voor de vulling, maar wat ik nog wel deed was met een vork gaatjes in een citroen prikken en dan de citroen in de kip schuiven. Dan kip en citroen de oven in zodat de citroen door de hele kip heen trekt. Erg lekker.

En trouwens ook even met een touwtje of elastiekje de pootjes en vleugels tegen het lijf aan binden zodat deze niet teveel apart gaan staan en te vlug gaar worden (dan heb je verbrande vleugeltjes, overgare pootjes en de rest van de kip is nog niet gaar).

Dapper van je dat je deze poging wilt wagen met Kerst. Achteraf gezien had je misschien beter voor eendeborst kunnen gaan, dat is een stuk sneller en simpeler en kan minder mee mis gaan (en gezien de kosten: nu ben je al 3 kippen verder, dus dat was uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper geweest).

Een ander, nog gemakkelijker alternatief, is confit de canard. Eend in vet uit blik. Dan hoef je echt alleen het blik open te maken, vet van de eend af te schrapen, in ovenschaal en de oven in. Klaar :-) Erg lekker, de gasten allemaal erg onder de indruk en je hebt er geen werk aan.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:01

Apple schreef:
Die kip ziet er prima uit en kun je prima eten. Wel onhandig dat je hem al uit de verpakking hebt gehaald.

Om te bereiden zou ik de kip niet in water leggen zoals hier is voorgesteld, dan krijg je een 'waterkip'.

Weer opnieuw opwarmen zou ik sowieso niet doen, daar gaat de kip niet op voor uit.

Wat je kunt doen is in eerste instantie in de oven met de borst naar beneden (zodat het vet van de rest van de kip naar beneden druipt en de kippenborst niet te droog wordt), daarna vervolgens de laatste 20 minuten omdraaien en met de borst omhoog zodat deze ook mooi bruin wordt.
Nu had je zelf al ideeën voor de vulling, maar wat ik nog wel deed was met een vork gaatjes in een citroen prikken en dan de citroen in de kip schuiven. Dan kip en citroen de oven in zodat de citroen door de hele kip heen trekt. Erg lekker.

En trouwens ook even met een touwtje of elastiekje de pootjes en vleugels tegen het lijf aan binden zodat deze niet teveel apart gaan staan en te vlug gaar worden (dan heb je verbrande vleugeltjes, overgare pootjes en de rest van de kip is nog niet gaar).

Dapper van je dat je deze poging wilt wagen met Kerst. Achteraf gezien had je misschien beter voor eendeborst kunnen gaan, dat is een stuk sneller en simpeler en kan minder mee mis gaan (en gezien de kosten: nu ben je al 3 kippen verder, dus dat was uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper geweest).

Een ander, nog gemakkelijker alternatief, is confit de canard. Eend in vet uit blik. Dan hoef je echt alleen het blik open te maken, vet van de eend af te schrapen, in ovenschaal en de oven in. Klaar :-) Erg lekker, de gasten allemaal erg onder de indruk en je hebt er geen werk aan.

En dit kan ik dan gewoon vanavond doen zonder dat iedereen ziek wordt?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:04

Als je te weinig ovenruimte hebt zou ik Cocq au vin maken.
Dat wordt ook alleen maar lekkerder als het wat langer staat te stoven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:06

Las net op een site van de Keurslager dat je geopende kip maximaal een dag kan laten liggen en daarna meteen moet consumeren. Dus vanavond maken en opeten kan waarschijnlijk nog prima, maar daarna weer in de koelkast bewaren en pas donderdag opnieuw opwarmen is denk ik toch echt een beetje op/over het randje.

Die confit de canard is wel een hele goede tip ja. Je kunt dat ook in zakjes kopen. Volgens mij gooi je dan die zakjes in geheel in kokend water en na zoveel minuten is het klaar. Dat is zo enorm lekker, echt bizar. Heel kerstig ook. Dus als je na vandaag helemaal klaar bent met kip kun je zoiets nog overwegen. Lost je probleem van de oven ook gelijk op.