Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 00:22

parnassia schreef:
Niet alles gelezen, maar zou zeker bv de keuze "Efteling of feestje" niet bij de kinderen zelf laten. Beide zijn fantastisch, en als kind het ene mogen en t andere laten is denk ik heel ingewikkeld. Daarvoor ben je juist de ouder.

Ken je de "let them" theorie? Ik niet goed ;-), maar de basis snap ik wel. Dus, ik zou er voor kiezen om een simpel gezellig kinderfeestje te houden en Efteling/gezinsuitje daar sowieso los van te zien.

Je kan best vragen wat ze zelf willen. Als je merkt dat je kind een keuze maken lastig vindt kun je altijd nog beide doen.
Maar over het algemeen zijn kinderen wel heel duidelijk in wat ze leuk vinden en niet. En als ouder prik je er echt wel doorheen als ze kiezen moeilijk vinden.

parnassia

Re: Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 00:26

Persoonlijk vind ik de keus niet eerlijk. Zeker zijn er veel kinderen die makkelijk die keus maken, maar er zijn weinig kinderen die geen kinderfeestje geven. Dat gun ik ze wel, en dat kan echt heel simpel en gezellig met taart versieren etc. Vergt meer voorbereiding dan een middagje jumpstyle, maar kan net zo leuk zijn en zelf leer je de klasgenootjes ook weer beter kennen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 02:39

robbie88 schreef:
Bij onze zoon op de basisschool worden alle jongens uitgenodigd en vieren de 3 jongens die het dichtst bij elkaar jarig zijn de verjaardag . ( vanaf groep 3 ) samen.. in mijn zoon zijn geval hebben ze dan 3 x per jaar een feestje .. cadeautje is €3 per kind en een kleinigheidje ( vaak wat lekkers). Inmiddels groep 8. ( de meiden doen dat ook zo, voor zover ik weet is dat op de hele school zo geregeld)

Huh dus er wordt bepaald met wie je je verjaardag moet vieren? Dat is toch hartstikke onwenselijk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 06:48

Wat super jammer dat jouw kinders er net niet bij zitten steeds... dat doet wat met je ja :(:)

Maar als ze verder wel goed in de groep liggen en niet 'lastig' zijn, dan zal het vast gewoon zijn dat de jarige toch andere kinderen 'dichterbij' voelt staan als de keuze gemaakt moet worden. Het is vaak toch een kwestie van met wie speel je het meest intensief / leukst of fijnst.

Ik zie het zo dat als je zelf geen feestje meer geeft, je zelf actief de kans verkleint om de banden aan te halen met de andere kinderen. Dat zou ik dus juist niet doen. I.m.o. stop je alleen met kinderfeestjes als de kinderen het zelf niet meer willen. Maar willen ze het zelf wel, dan vooral doen, stimuleren die handel :j

Een uitje met het gezin zou ik daar los van zien. Kijk als je weet dat kind eigenlijk geen kinderfeestje wil, dan is het een mooie uitweg natuurlijk om de keuze te geven. Maar als ze het wel willen dan regel je het gewoon :j

Het gaat toch eigenlijk vooral maar om het hebben van een leuke dag met de kinderen die op dat moment in je leven het dichtste bij je staan, wat er eventueel wel of niet op volgt is secundair.

Hoeft ook niet duur te zijn. Vaak zijn de feestjes met allerlei spelletjes bij mensen thuis super geslaagd.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 07:35

Ik denk nu vooral terug aan mijn eigen kindertijd, want ik heb zelf geen kinderen.

Ik werd wel uitgenodigd op feestjes, maar lang niet door elk klasgenootje.
En daar heb ik nooit last van gehad, ik heb me nooit buitengesloten gevoeld.

Ik kan me wel vinden in wat er eerder werd aangehaald: je kan moeilijk de hele klas gaan uitnodigen.
Vaak wordt er door de ouders een bepaald aantal vastgesteld, en dan kiezen de kinderen hun beste vriendjes/vriendinnetjes.

Ik gaf zelf ook feestjes - maar ook niet voor de hele klas.
Voor een beperkt aantal; en dan nodigde ik ook mijn "besties" uit.

't Is wel zuur natuurlijk dat jouw kinderen niemands "bestie" lijken te zijn, maar ze zijn nog jong, dat kan nog steeds komen. Liever 1 goeie vriendin dan 15 kennissen; geef het tijd :)

En: dring dit vooral niet op bij hen. Ze lijken er zelf niet heel erg mee in te zetten.
Je kan het over een andere boeg gooien en idd met hen naar de Efteling gaan (ik begrijp je redenering hierachter absoluut), maar de kans bestaat dat ze daardoor dan helemaal niet meer worden uitgenodigd, gezien ze zelf geen feestjes meer geven.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:40

Ik zie een kinderfeestje vooral als een feestje waarbij mijn dochter in het middelpumt staat en waar het even helemaal om haar mag draaien. We doen wat zij leuk vindt en zij mag zelf meebeslissen (tot op zekere hoogte ;) ) wat we gaan doen. Zo had ik in groep 2 een ponytje waar iedereen een ritje op kon maken, werden ze geschminkt en was het roze eenhoorn en hadden we dit jaar een pizzafeestje. Ik zou proberen om te denken, tenzij het kind in kwestie er dus niks aan vindt om in het middelpunt te staan en feestjes te geven. Uiteindelijk draait jullie feestje om jouw dochter, en doe je het niet voor de andere kindjes. Groep 2, 3, 4 zijn ook nog heel los qua vriendschappen, dat kan elke week weer een ander kindje zijn. Vanaf groep 5 en 6 worden vriendschappen meestal hechter en kun je zien dat ze opeens wél op feestjes komen en die kinderen ook zelf uitnodigen. Misschien kun je ook eens een gesprekje met de juf hebben, het kan enorm geruststellen als de juf aangeeft dat ze op school wel goed in de groep liggen en juist met veel kinderen spelen, maar misschien nog geen diepere vriendschap aangaan. Misschien kan dat je verdriet wat wegnemen. En soms helpt het om ook naar je eigen leven te kijken en even stil te staan waarom voel ik dit? Voel jij je zelf misschien afgewezen? Of vroeger als kind? Jongere kinderen hebben er zelf namelijk minder last van, juist omdat ze nog niet in staat zij hele diepe vriendschappen aan te gaan. Dat past nog niet bij de ontwikkeling.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:36

Zou het er wel inhouden het blijven te organiseren. Soms gaat het met stromen van meer of minder uitgenodigd worden. Daar zou ik mij niet zo mee bezig houden. Zelf het goede voorbeeld blijven geven zodat je kinderen weten wat een kinderfeestje is en dat ze altijd vriendjes mogen uitnodigen voor hun feest en je niet mee laten slepen in iets anders. Jouw kinderen zijn nog jong en veel moeders doen er nog niet aan de eerste jaren, dus zou het niet persoonlijk opvatten.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 11:44

Ik zou wel een feestje organiseren. Maar ik snap je het doet zeer als je kinderen zelf niet worden uitgenodigd.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:44

Je organiseert ook geen kinderfeest om uitgenodigd te worden op andermans kinderfeestjes, toch? :)

Hier loopt het ook niet storm met de kinderfeestjes, ik denk zo'n 4-5 per jaar per kind en dat is helemaal prima ook.
Er zijn maanden met meerdere feestjes en dan een aantal maanden niks, ik hoor ze er eigenlijk nooit over.

Mijn kinderen zijn 6 en 7 jaar en zitten ook in groep 3 en groep 4. Ze zijn vooral bezig met hun eigen kinderfeestjes en wat ze gaan doen :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:11

Ik snap je gevoel en ook het tegenstrijdige aan de situatie.
Wellicht toch voorstellen aan je kids wat ze willen, willen ze graag dat feestje dan kan je het wellicht wat kleiner houden en wat meer doen dan als je de groep groter maakt.
Hiernaast spelen er zelden andere kinderen, als dat al het geval is dan is het altijd drama. Binnen 5 minuten wordt het gillen en janken omdat de buurkinderen hun zin niet krijgen, de vriendjes die zijn uitgenodigd doen niet wat zij willen. Al vaak gezien dat de kinderen vroegtijdig werden opgehaald omdat het echt niet leuk meer was. Daar worden dus geen feestjes meer georganiseerd, wat ik goed snap als niemand meer wil komen. Hoor de buurvrouw het wel eens zeggen tegen de kinderen, waarom vraag je niemand om te komen spelen, dan is het antwoord niemand wil komen van de kids, erg sneu dat ze dat wel beseffen maar niet de reden waarom erachter.
Het is een compleet tegenovergestelde situatie als bij jou TS maar zo kan het dus ook gaan.
Ik vind jou voorstel voor een feestje met het gezin wel een leuke trouwens!!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:29

Dorine92 schreef:
robbie88 schreef:
Bij onze zoon op de basisschool worden alle jongens uitgenodigd en vieren de 3 jongens die het dichtst bij elkaar jarig zijn de verjaardag . ( vanaf groep 3 ) samen.. in mijn zoon zijn geval hebben ze dan 3 x per jaar een feestje .. cadeautje is €3 per kind en een kleinigheidje ( vaak wat lekkers). Inmiddels groep 8. ( de meiden doen dat ook zo, voor zover ik weet is dat op de hele school zo geregeld)

Huh dus er wordt bepaald met wie je je verjaardag moet vieren? Dat is toch hartstikke onwenselijk?

Hoezo? Je kan er naast je eigen verjaardag vieren, maar dit is gewoon met iedereen in je klas ..ze hebben 10 jongens, en 3 x per jaar een feestje wat onwijs leuk is omdat het altijd ergens naar toe is.. want met zijn 3 en regelen is met zijn 3 en ook vervoeren.. geen gezeik van jij mag wel of niet komen. Scheelt zeker bij de meiden een boel gezeur, en het versterkt juist de band van de kinderen.. er wordt weinig tot niet gepest en hoge mate van acceptatie in zijn klas

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:03

En wat dan als ze een meisje willen uitnodigen? Mag dat dan niet?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 16:09

Mijn kinderen zitten in groep 4 en 7 en die van groep 7 heeft vaker feestjes, omdat zijn klas veel kleiner is. Dat klinkt tegenstrijdig misschien, maar in een kleinere klas merk je toch dat er meer een vriendengroep is.

Hij heeft een klas met 17 kinderen en de jongste een klas met 32. Er zijn twee groep 7, maar vaak houden kinderen het toch bij hun eigen klas (ondanks dat die klassen elkaar goed kennen).

Helaas kun je in praktijk ook niet alle kinderen terug uitnodigen. Ik heb weleens in mijn enthousiasme een stuk of zeven kinderen uit laten nodigen en dan merk je dat de kinderen in groepjes hun eigen weg gaan. Daarom beperk ik het tot 4 of 5 vriendjes maximaal.

Maar ik snap zeker dat het niet leuk is. Maar ga mee met de voorgangers: vraag je kinderen wat zij willen. Je kan ook met een kleiner clubje iets doen en dan wat leukers doen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:07

Heb je het met de leerkracht(en) ook gehad over de oorzaak van de plek in de sociogram? Als dat de uitkomst van de vragenlijst is, is het natuurlijk wel logisch dat je kind niet vaak wordt uitgenodigd.

Ziet de leerkracht dat er misschien een bepaalde onhandigheid is in de sociale vaardigheden van je kind? Je hebt daar bijvoorbeeld trainingen voor.

Zolang je kind met zin naar school gaat, zou ik er zeker geen te groot ding van maken. Maar dit lijkt me wel iets om te kijken of er aanwijzingen te vinden zijn, waar je je kind(eren) vervolgens mee kan helpen om in te ontwikkelen en groeien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:30

oh, ik herken deze wel heel erg merk ik. Mijn zoontje zit in groep 4, fladdert met iedereen nog een beetje mee. Zijn beste vriendje geeft geen kinderfeestje en bij de rest is hij "net niet leuk genoeg" of ze zitten een klas hoger of lager en nodigen dan de eigen klas uit en dan valt hij er buiten.
Ik merk ook niet dat hij het erg vindt, hij heeft in de klas dus wel heel veel contacten, wordt daarin niet buitengesloten oid. Het is ook goed om je te bedenken dat er buiten die kinderfeestjes ook een hele sociale dynamiek van uren per dag is samen in de klas.
Maar onderliggend heb ik ook wel altijd de angst "wat als hij buitengesloten wordt" en vind ik het ingewikkeld. Maar dat is inderdaad van mij en niet van hem.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:43

Mijn zus geeft haar kinderen altijd de keuze: ofwel een feestje voor klasgenootjes, ofwel een beleving met hun ouders één op één (er zijn vier kinderen dus één op één tijd is moeilijker) zo zijn ze vorig jaar bijvoorbeeld 2 dagen naar legoland geweest.
Een feestje voor de familie is er wel sowieso.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:40

Even uitgaande van vroeger. Zelf werd ik zelfde uitgenodigd maar vond dat niet erg.

Ik had zelf meestal 2 meiden op mijn feestje (was een 2ling) en verder niemand. Maar wel een leuke middag.

Heb maar een x een feestje gegeven met een stuk of 8 en dat was echt niet leuk vond ik achteraf.

Ik kwam vaak ook alleen bij de 2ling op het feestje dus helemaal goed

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:46

Dorine92 schreef:
robbie88 schreef:

Dit vind ik ook wel heel erg raar! Mijn zoontje gaat nog maar net naar school (in België starten ze met 2,5 jaar) maar hoop dat het hier niet deze kant uitgaat. Zijn beste vriendje in de klas is een meisje, die twee zitten echt aan elkaar vastgeplakt. In jouw concept zouden ze dus niet op elkaars feestje mogen komen :?

Maar goed, dat was niet de vraag van TS... rot voor je, kan me jouw gevoel zo voorstellen :knuffel: verder geen tips helaas, behalve dat we onze kinderen niet tegen alle pijn kunnen beschermen. Ik zou dus wel een feestje voor hen geven en dat los zien van al dan niet zelf uitgenodigd worden. Maar ik snap je pijn :knuffel:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:59

Ts, hoe goed kun jij met de andere ouders overweg? Want dat speelt vaker mee dan je denkt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:10

Kinderfeestjes zijn hier echt een trauma, ik werd ook nooit uitgenodigd. Ja, bij sommige wel omdat het 'moest'. Maar vaker niet dan wel.

Het toppunt was wel dat ik in een klas van 34 kinderen zat en dat op 4 na de hele klas was uitgenodigd. En toen we een speciale dag hadden om de sfeer in de klas te verbeteren, was er een dia projector met foto's van dát kinderfeestje. Mijn moeder heeft me dezelfde dag nog net niet van school gehaald.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:18

BigOne schreef:
Ts, hoe goed kun jij met de andere ouders overweg? Want dat speelt vaker mee dan je denkt.

Ook een goed punt. En met 'goed overweg' gaat het ook niet per se altijd over of jullie vriendelijk tegen elkaar doen, maar in hoeverre je hetzelfde "type" bent.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 16:53

Mijn kinderen zitten op een dorpsschool en ik kom zelf van buiten het dorp en wij wonen in het buitengebied (10 minuten met de auto naar school). Het zijn hier wel kliekjes met ouders, dus dat scheelt vast ook wel dat ze niet uitgenodigd worden.

N.a.v. jullie reacties blijf ik de kinderfeesjes toch maar organiseren. Mochten kinderen ouder worden en er zelf over beginnen, dan kunnen we altijd nog kijken wat we doen. En ik denk de kinderfeestjes wat kleiner te houden. Deze zomer had dochter feestje met 3 meiden en dat was ook prima eigenlijk. Misschien is dat een mooi compromis, scheelt ook weer in organiseren :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:50

Zo is dat!

Ik herken wat je zegt ook wel. hier gaan de kinderen allemaal fijn met elkaar om op school, maar de kinderen van de 'kliekjesouders' zijn best vaak samen natuurlijk en hebben dan weinig behoefte om nog met andere kinderen af te spreken. Onze jongen nodigt eigenlijk al jaren dezelfde kinderen uit, en zij hem omdat het gewoon een heel leuk groepje is :j Ze doen niet zo veel afspraakjes na school verder.

Maar als je al gewoon je schooldagen hebt en dan 2x per week hobby waar ook weer veel kinderen van school zijn, dan is het ook gewoon wel lekker om de tijd daarnaast gewoon lekker rustig te houden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:56

Overigens is het bij onze basisschool ook zo dat uitnodigingen voor feestjes niet op school uitgedeeld mogen worden om teleurstellingen te voorkomen. Dat vind ik echt heel goed. Dan weten kinderen ook niet meteen als ze een feestje missen.

Trakteren mag ook niet meer :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:58

Ik vind dat ook heel goed. Maar mijn ervaring is dat niemand daar wat mee doet en ze toch gewoon de uitnodigingen mee naar school geven. Dus ik ben ook niet meer roomser dan de paus en geef ze ook lekker mee de laatste jaren. Niemand staat er bij die van ons van te kijken wie hij uitnodigt, het is niet echt een verrassing :P