Waar koop je nog een goede, warme wollen trui?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 19:04

komone schreef:
Ik heb laatst een Woolpower vest van 70% merinowol gekocht bij Bergfreunde. Best prijzig, maar er is vaak korting. Ik had een goede blackfriday aanbieding. En ik zie het ook als investering in iets van goede kwaliteit waar ik lang mee kan doen.
Let vooral ook op de materiaaldikte. Die ik heb is 400g/m. Dat is behoorlijk warm!

Die werd me ook nog geadviseerd voor mijn reis naar Lapland. Waarschijnlijk koop ik die ook voor bovenop de baselayer. En dan eventueel nog een extra trui als het echt heel koud is.

ikkeniet

Re: Waar koop je nog een goede, warme wollen trui?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:33

Ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar mooie wollen truien.
Als ik in zuid Frankrijk ben, en daar mensen zag lopen in een goede wollen trui werd ik best jaloers.
Dus vanaf begin dit jaar af en toe een wollen trui gekocht.

maar in dit topic komen nog echt wel pareltjes voor.
Aran heeft toch echt mooie truien erbij zitten en deze https://www.aran.com/ladies-donegal-twe ... -wool-cape is echt wel gaaf.
Nu me eens verdiepen in het kopen via Vinted, want ik ben behoorlijk aan het afvallen, en wil daarom niet al teveel nieuwe kleding kopen. Want het is zonde om nu duur te kopen, en straks weer te moeten verkopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:34

Aran is mooi ja. Voor de dragers. En voor Aran zelf. Niet echt voor de mensen die het maken.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:52

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:23

https://goodonyou.eco

Is ook een fijne site als je wil weten hoe duurzaam een merk is. Niet alles staat erop helaas.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:59

En anders gewoon eentje laten breien? Kun je wel helemaal zelf de soort wol kiezen en het patroon en de kleurtjes, etc.

Ik heb destijds zelf wol meegenomen van IJsland. Bij Álafoss langs geweest. 8-) Ging er nog BTW af bij de douane. :D De moeder van een vriendin heeft mijn lopapeysa toen voor mij gebreid. <3

Afbeelding
Foto: Bokker Channy

Verder heb ik vooral veel merinowollen kleding van Icebreaker. Dat vind ik een heel fijn merk.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:52

Ik heb merinowollen baselayers van icebreaker, die kan ik echt aanraden. Kriebelen niet. Maar dat zijn enkel baselayers, voor mij niet warm genoeg om te dragen zonder nog een trui eroverheen.
Ik haal eigenlijk alles van vinted, want idd, duur. Ik heb o.a. kasjmier truien van From Future, Galerie Lafayette, een wollen trui van G-star. From Future is leuk qua design, maar de kwaliteit is niet zo heel goed. Lafayette is prima kwaliteit. Kringloopjes kan je ook nog wel eens leuke wollen truien vinden!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:01

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:24

Ik volg. Sowieso zie ik bij de afdeling mannen in veel winkels gewoon echt goede dikke truien en bij de vrouwen afdeling vaak dunne truitjes. Het liefst zoek ik ook iets wat een beetje mooi aansluit. Ik heb een echt dik wollen vest gekocht bij tk max welke echt mijn favoriete is en een dikke wollen gebreide trui van Bennington gekocht bij de kringloop.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 22:30

moonsparkle schreef:
Ik volg. Sowieso zie ik bij de afdeling mannen in veel winkels gewoon echt goede dikke truien en bij de vrouwen afdeling vaak dunne truitjes. Het liefst zoek ik ook iets wat een beetje mooi aansluit. Ik heb een echt dik wollen vest gekocht bij tk max welke echt mijn favoriete is en een dikke wollen gebreide trui van Bennington gekocht bij de kringloop.

Dat is iets wat ik ook merk en me mateloos aan stoor. Vrouwenkleding is altijd erg dun en veel 'open ruimte'. Een goed voorbeeld van form over function, ik wil gewoon een echt warme trui. Zelfs met hoodies, de mannenstoffen zijn mega dik en de vrouwenversies een super dun stofje waar je nog net niet doorkijkt. Daarom enkele jaren terug een losse jogging gekocht in de mannensectie haha

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:31

Irelands Eye, Fisherman :) Hele mooie Ierse truien. Eribé heeft ook prachtige dingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:36

Waidida schreef:
moonsparkle schreef:

Dat is iets wat ik ook merk en me mateloos aan stoor. Vrouwenkleding is altijd erg dun en veel 'open ruimte'. Een goed voorbeeld van form over function, ik wil gewoon een echt warme trui. Zelfs met hoodies, de mannenstoffen zijn mega dik en de vrouwenversies een super dun stofje waar je nog net niet doorkijkt. Daarom enkele jaren terug een losse jogging gekocht in de mannensectie haha

Dat herken ik totaal niet. Ik heb meerdere echt warme truien van Fabienne Chapot, en ook Moscow, Anna en By-bar zijn mooie merken die zeker gewoon netjes, mooi en dik spul verkopen.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:48

Bagheera_206 schreef:
En anders gewoon eentje laten breien? Kun je wel helemaal zelf de soort wol kiezen en het patroon en de kleurtjes, etc.

Ik heb destijds zelf wol meegenomen van IJsland. Bij Álafoss langs geweest. 8-) Ging er nog BTW af bij de douane. :D De moeder van een vriendin heeft mijn lopapeysa toen voor mij gebreid. <3

[ Afbeelding ]

Wauw! Mooie trui zeg! Knap dat iemand dat zo kan breien hoor. Is echt een skill.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:25

komone schreef:
Bagheera_206 schreef:

[ Afbeelding ]

Wauw! Mooie trui zeg! Knap dat iemand dat zo kan breien hoor. Is echt een skill.

Thanks! Ik zou het idd ook niet kunnen, maar geloof dat het onder de IJslandse ruiters wel iets meer gebruikelijk is om te kunnen breien. 8-)

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:57

Bagheera_206 schreef:

[ Afbeelding ]

Verder heb ik vooral veel merinowollen kleding van Icebreaker. Dat vind ik een heel fijn merk.

Heel erg mooi! Het verhaal én de trui.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:14

Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd maar toch; IJslandse truien. Of van IJslandse wol. Heerlijk!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:15

Sachertorte schreef:
Bagheera_206 schreef:

[ Afbeelding ]

Heel erg mooi! Het verhaal én de trui.

Een erg mooi souvenir. <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:54

Niet alles gelezen dus het kan zijn dat dit al eerder genoemd is, maar bij de lokale herder. Veel herders verwerken ook de wol van hun eigen schapen, vesten, truien en sokken behoren vaak tot de mogelijkheden. Daar heb ik mijn echte wollen vest vandaan. Bloedheet dat ding!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:09

Ik vind die echt wollen truien niet lekker omdat ze heel stug en zwaar zijn en daarbij ook kriebelen. Had in IJsland en Noorwegen echt mijn zinnen erop gezet, maar elke winkel liep ik weer teleurgesteld uit.

Ik ben uiteindelijk beland bij een setje van merinowol van Kari Traa, wat eigenlijk wordt verkocht als onderkleding. Het is dun en soepel en heerlijk warm, zeker als je er nog een laag (of lagen) overheen doen. Toen een paar jaar geleden de verwarming het begaf toen ik bij een vriendinnetje in Zweden op bezoek was 9-23 buiten, 5 graden binnen), heb ik het toch geen moment koud gehad op mijn lijf. Niet goedkoop, maar kwalitatief erg goed.

Zie dat ze ook wolmix (70%) in hun assortiment hebben en dat Bergfreunde een actie heeft. Misschien de moeite waard op eens te bekijken?
https://www.bergfreunde.nl/merken/kari-traa/

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:12

Apple schreef:
Aran jumpers uit Ierland :-)

https://www.aran.com :-)

Oeh, leuke truien! Die ga ik even opslaan...

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:44

Een beetje offtopic, maar toch, niet vergeten als je dure aankopen doet:
Mijn grootste tip voor wollen truien: zorg dat je kast motvrij is :+
Ik heb veel (merino)wol en helaas al aardig wat kledingstukken met gaatjes gehad. Nieuwe aankopen durf ik bijna niet meer in de kast te hangen.

De truien met beschadigingen gebruik ik nu als onderkleding tijdens mijn paardrijvakanties, en daarvoor zijn ze echt ideaal. Je kunt zweten zoveel je wilt: de kleding wordt niet nat en gaat niet stinken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:35

Yv_ schreef:
Ik vind die echt wollen truien niet lekker omdat ze heel stug en zwaar zijn en daarbij ook kriebelen. Had in IJsland en Noorwegen echt mijn zinnen erop gezet, maar elke winkel liep ik weer teleurgesteld uit.

Klopt, dat zijn kriebelschapen en de wol is ook nog eens redelijk stug.

Gelukkig heeft TS al heel wat leuke tips voor wol die wel zacht is.