Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 21:15

In jouw geval betwijfel ik of ik het zou doen. Iemand die krap bij kas zit gaat je niet zomaar terug kunnen betalen. Als je wat kan missen kan je misschien een gift doen maar lenen zou ik dan niet snel doen.

Ik heb zelf eens een groot bedrag moeten lenen van een vriendin. Heb er echt met lood in mn schoenen en een knoop in m'n maag om gevraagd. We hebben een overeenkomst opgesteld met het bedrag, termijn, rente, wat in het geval dat ik niet op tijd terug zou betalen etc. Was heel opgelucht toen ik een paar maanden later alles terug had betaald. Maar ik zit verder niet krap bij kas of zo en teer verder nooit op haar centen dus dat was ook wel een andere situatie.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 21:21

Waarschijnlijk niet. Ligt aan het bedrag (onder de 100 euro ofzo zou ik het wel doen) maar ervaring leert dat je te vaak gedonder ermee krijgt helaas.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 21:22

Wintu schreef:
Een vriendin van me heeft het niet breed, al jaren niet. Bij alles wat we doen, ben ik degene die betaald, etentjes, koffie, vakanties enz enz. en dat is allemaal prima, zij vraagt er niet om, ik bied het aan. Op een bepaald moment merk je dat er ook automatisch de verwachting is dat je dit altijd doet en het voor de ander heel normaal is geworden, toen begon ik te twijfelen of wat ik deed wel ok was voor beide partijen.

Uiteindelijk maak je een drempel vrij laag voor iemand en nu komen ook de vragen of ik her en der wat bij kan springen. En ik weet eigenlijk niet of ik dat wel wil.

Herkenbaar. Mensen gaan erop rekenen dat je dit doet en als je het zelf kunt missen en je daar goed bij voelt, prima.
Maar dit soort dingen lopen helaas vaak niet goed af als je een keer nee moet zeggen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 21:33

Wintu schreef:
Een vriendin van me heeft het niet breed, al jaren niet. Bij alles wat we doen, ben ik degene die betaald, etentjes, koffie, vakanties enz enz. en dat is allemaal prima, zij vraagt er niet om, ik bied het aan. Op een bepaald moment merk je dat er ook automatisch de verwachting is dat je dit altijd doet en het voor de ander heel normaal is geworden, toen begon ik te twijfelen of wat ik deed wel ok was voor beide partijen.

Uiteindelijk maak je een drempel vrij laag voor iemand en nu komen ook de vragen of ik her en der wat bij kan springen. En ik weet eigenlijk niet of ik dat wel wil.

Ik vind het al heel wat dat je etentjes en vakantie betaalt. En zou niet zo snel nog grotere dingen gaan betalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 21:39

Ik denk dat je al flink bijspringt.
Vakantie bijvoorbeeld.
Dat zou ik al niet doen.
Vakantie is geen noodzaak maar luxe.

Dus nog meer gaan vragen vind ik best wat, dat ze dat durft. :o
En het zal geen lenen zijn..

En haar niet breed hebben, is dat een keuze die ze niet kan veranderen. Of een omdat haar prioriteiten op niet belangrijke zaken liggen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 21:57

Zit er ook geen verbetering in haar situatie ? Is dit blijvend?
Je zou ook kunnen zeggen, joh, moet ik je misschien eens helpen met je financiën? Zijn er misschien potjes vanuit de gemeente waar ze aanspraak op kan doen?

Ik vind het best gemakkelijk van je vriendin om dit zo aan jou te vragen. Zijn jullie nog echt goede vriendinnen of is jullie vriendschap voor haar nu vooral makkelijk?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 22:22

Bij een 'administratieve' noodsituatie zou ik dit zo doen, bijv een rekening die is geblokkeerd ofzo. Mijn vrienden vertrouw ik.

Alleen als je geld moet lenen, dan is er vaak iets onderliggends en structureels niet goed op orde. Je helpt dan niet door geld te lenen, je helpt dan om het in stand te houden. Dit kan ook een verslaving zijn die veel geld kost.

Ik zou dan eerst met diegene de financien willen doorlopen en kijken waar het mis is gegaan en bijv betalingsregelingen getroffen kunnen worden. Of diegene doorverwijzen naar iemand anders die daarmee kan helpen.

Als het een duidelijk gevolg is van dat alles het afgelopen jaar ontzettend heeft tegengezeten (relatie uit elkaar, hoge dierenarts rekening, auto kapot etc) en er normaal nooit geld problemen zijn, dan vind ik het, afhankelijk van de reden, weer een ander verhaal.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 22:26

Wintu schreef:

Klinkt als een lastige situatie. Iemand die weinig tot geen geld heeft kan zeer waarschijnlijk ook niet zo gauw geleende bedragen terug betalen. Je zou laagdrempelig eens een verdiepend gesprek er over kunnen hebben met haar. Er zijn instanties die haar zouden kunnen helpen bijv een maatschappelijk werker of via de wmo.
Het zou zo zonde zijn om jullie vriendschap hier mee op het spel te zetten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 22:31

Wintu schreef:

Klinkt als een vriendschap die behoorlijk uit balans is. Ik zou dit veranderen, niet meer structureel voor een ander betalen. Dan maar gratis uitjes. Een boswandeling ipv een etentje.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 22:40

Wintu schreef:

Ik denk dat het voor haar nu ook een luxe gewoonte is geworden als ik dit zo lees. Bij elkaar thuis, op de koffie of thee kost na genoeg niks of bij elkaar thuis een boterham eten. En idd een gezellige bos wandeling of strandwandeling is ook kosteloos.
Vriendschap zit hem niet altijd in dingen of uitjes die geld kosten en al helemaal niet steeds op jou kosten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 22:45

Ze is me heel dierbaar en ik wil mijn vriendschap idd niet kwijt. De vakanties die ik betaal, ben ik zelf ook bij hoor, ik trakteer dan op een weekendje weg of zoiets, voor beiden gezellig. En dat is ook allemaal geen punt, die keuze maak ik bewust en bied het zelf aan. Als wij vragen of ze ergens mee naar toe gaat betalen we ook voor haar de rekening, ook dat weten we.

Het gevaar is enkel, dat het voor haar een vanzelfsprekendheid is geworden, ze gaat er vanuit dat we betalen. Soms stuurt ze ook een bepaalde richting in, waar ik dan niet op reageer.

Op zich kan ze zich goed redden hoor, het zijn de onvoorziene dingen, dus niet de vaste lasten of iets dergelijks. Iets wat stuk gaat en ze niet 123 kan vervangen, een klus die iets meer kost dan gedacht, een plotselinge rekening van de dierenarts. Ik houd de boot wat af, omdat ik stiekem bang ben dat wanneer die stap genomen is, de drempel ook weg is. Dus ik was wel benieuwd hoe anderen er tegen aan kijken. Ben je een slechte vriendin als je niet helpt in die situaties of bega je juist een doodsteek voor een vriendschap als je wel helpt.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 22:50

In jou geval ben je al super lieve vriendin en bega je absoluut geen doodsteek. Ik zou wel op de juiste manier je grens goed aangegeven tot waar jou financiëlehulp reikt. Juist om dat je financieel al veel betaald is die grens redelijk zoek.
Goede communicatie en duidelijkheid kan juist dan in jullie geval ellende voorkomen.

Antwoord op je vraag. Ik zelf zou dat dus niet doen in jou situatie.

Whizz

Re: Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 23:39

Ik leen makkelijk uit, maar niet in de situatie zoals jij die beschrijft Wintu. Zomiemand profiteert van je, dat heeft voor mij niets met uitlenen te maken. Ik heb een paar keer vrienden geholpen, een keer zonder terugbetaaltermijn en ook met een afspraak daarover. Ik doe het uitsluitend innoodsituaties, als ik ze vertrouw en als ik weet dat ze het ook kunnen terugbetalen. Nooit een probleem geweest.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 00:22

Matheno schreef:
Ik leen geen geld aan vrienden of familie, dat is vragen om problemen. Als er geld nodig is voor een noodgeval dan geef ik het en verwacht ik het niet terug.

Dit. Ik doe geen (financiële) zaken met vrienden of familie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 00:54

Zo structureel….zou ik niet doen. Ook niet als je, zoals je het zelf zegt, er samen leuke dingen mee doet. Het maakt jullie vriendschap scheef. Je brengt haar (onbedoeld) in een afhankelijke situatie. Ongezond voor jullie beide. Wat blijft er van de vriendschap over als je ermee stopt…echte vriendschap hoort geen geld te kosten. Je merkt nu al dat het iets begint te knellen…Bescherm jezelf Wintu.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 05:24

Wintu schreef:

In zo'n situatie zou ik ermee stoppen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 06:47

Ik merk door een topic als deze weer waarom ik altijd ervaar dat ik van mensen niet hetzelfde hoef terug te verwachten qua wat ze voor zouden doen versus ik voor hen. Ik heb wel eens een collega 1200 euro geleend. Die had midden in een rouwproces moeten zitten, maar was vooral erg druk met het continu aanvragen van uitstel van betalingen aan allerlei partijen. Ik heb gezegd ik los die ene rotrekening wel af zodat je overal vanaf bent, en doe dan maar even 2 maanden niet aflossen naar mij, en daarna dan beginnen, in delen. Dat is keurig zo gegaan.
Maar ik weet dat als ik een keer in die situatie zou komen, ik zeker niet bij een random collega hoef aan te kloppen.
Overigens zijn mannen veel loyaler hierin. Dus ik zou zeker wel bij mn broertje kunnen komen, en ook al mn mannelijke vrienden wel. Ik zou geen enkele vrouw weten, behalve dan mn moeder

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:56

Ik probeer altijd een gelijkwaardigheid te houden in een vriendschap. Anders wordt het op een gegeven moment vervelend voor een van de partijen als die zich uitgebuit gaat voelen. @Dorine, mannen doen vaak graag iets voor een vrouw uit een soort van ridderlijkheid.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:39

Lenen niet, geven wel (afhankelijk van de situatie).

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:01

wij hebben ooit een borg voor een huurwoning geleend,zodat hij een huurwoning had...Kreeg een uitkering en zat krap bij kas.Op een gegeven moment kreeg hij een goedkopere woning aangeboden en hoefde daar geen borg voor te betalen...Dus wij vroegen de borg terug...zat 7 jaar tussen ongeveer...Hij zei dat hij die niet terug kreeg en het geld niet had...Dus ik contact met de firma opgenomen, ik had persoonlijk gepoetst en het huis net jes achter gelaten,dus hoezo kreeg hij die borg niet terug.Bleken ze die allang uit betaald te hebben...
Ander akkefietje ,we verkochten onze 2e hands auto, vrienden hadden een auto nodig maar geen centen ,konden onze auto goed gebruiken dus zouden hem op afbetaling over nemen....Nooit geen cent ontvangen wel geld kwijt...Dus nee,wij lenen geen geld meer uit...
Wel ,zoals laatst staan we in de winkel en mijn vriendin was haar portemoinee kwijt...dan heb ik die voorgeschoten...Hij bleek in de auto uit haar tas gevallen te zijn, kleine dingetjes leen ik wel nog steeds...grote bedragen gaan we toch eens heel goed over na denken...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:11

Even lunch voorschieten ofzo doe ik wel, maar grotere bedragen niet meer (ook inderdaad een vriend die nooit meer het geleende geld terug gaf).

In geval van Wintu beland je al snel op een hellend vlak. Als de desbetreffende vriendin het niet breed heeft dan kan ze inderdaad misschien even kijken of ze nog recht heeft op bepaalde voorzieningen/toeslagen etc. Misschien eens met een budgetcoach oid een budgetplan opstellen en kijken waar nog wat ruimte zit.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:18

En in ts haar geval gaat het niet om een keer, de situatie is heel anders het is een soort gewoonte en afhankelijkheid geworden.

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:19

Ik ben een vriendin ontzettend dankbaar.
Door een heleboel veearts kosten was mijn geld op en had ik toch weer de veearts nodig.
Dankzij haar alles kunnen betalen en nu mijn paard overleden is ben ik haar terug aan het betalen.
Dit is wat wij afgesproken hadden en waar ik mij ook aan houd.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:41

Geld kan dingen heel gecompliceerd maken.
Ik heb zelf weleens moeten lenen en ben mijn vrienden daar onwijs dankbaar voor. Niemand heeft er ooit moeilijk over gedaan. Blijkt uit dit topic dat ik goede vrienden heb :)

Maar in geval TS zou ik grens trekken, geeft jouw vriendin ook gelegenheid haar zaakjes op orde te maken.

Ik ben ook vaak degene met het minste geld maar dat betekent niet dat ik op iemands zak moet teren, je kunt altijd iets terug doen klein of groot.
Al knutsel je je mooiste creatie van karton of een kopje koffie betalen kan ook echt wel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:53

Wintu schreef:

Ik heb dit ook gehad met iemand, precies het zelfde. Begon met voorschieten. Toen gewoon geven. Toen de verwachting dat als ik bijv bij de ns kiosk wat ging halen dat ik voor haar ook koffie kocht en ook een broodje en o ja ook een snack en zonder aarzeling dat gewoon doorgeven zo van zij betaald toch.

Totdat ik een keer geen eerste klas reizen had en bij haar mee kon dat was 2 euro ofzo boven op mijn abbo voor die reis. Toen stuurde ze mij daarvoor een tikkie heb ik keurig meteen betaald ook.

Maar
Geen giften meer van mij uit :')
Als je geen geld hebt om lunch te kopen dan neem je maar wat van huis mee. Ik hoef niet persee naar een restaurant of kiosk en kan ook wat mee nemen vind het altijd wel gezellig een bakkie en een hapje te doen maar is zeker geen must.

Ik ben de beroerdste niet maar als je zo gaat doen dan houd het bij mij ook op.