Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij in mijn situatie doen?

1. Adresgegevens vd afzender doorgeven aan PostNL; daarbij afzender NIETS laten weten
1 (0%)
2. Afzender inlichten / "lastig vallen"
5 (1%)
3. Gewoon zelf betalen, of je nu wel of niet de afzender op de hoogte stelt.
58 (15%)
4. Niets doen, afwachten en het op z'n beloop laten
302 (82%)

Totaal aantal stemmen: 366

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:57

Het stomme is dat ze er zelf nog 3 kaarten achteraan sturen om het te proberen te innen. Dat kunnen ze beter niet doen. Kost nog meer geld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:59

Lieser schreef:
[
Oh verhip. PostNL natuurlijk 8)7
Anders is de post 14 jaar onderweg geweest _/-\o_

27 jaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:05

Ik wilde net zeggen, geen 14 jaar :D
1998.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:22

PostNL was het pas in 2011 :D

Ik zou ook niet betalen. Heb altijd gedacht dat het scam was :o

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:27

Ik zou het even wegen, en aan porto het tekort op het betaalverzoek plakken. Ze kunnen de pot op met bijna 4 euro administratiekosten. Dat staat niet in verhouding tot een extra postzegel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:28

Kabayo schreef:

Die wel ja.
Maar tussen PTT en PostNL zit ook nog een periode.

Citaat:
Van PTT Post naar PostNL

Een lange tijd waren we het enige postbedrijf in Nederland. In 1928 kregen we onze eerste officiële naam: PTT Post. Voor tientallen jaren een bekend begrip. In 1998 liepen we onze laatste rondjes als PTT Post en gingen we tot 2006 verder als TPG Post. Tussen 2006 en 2011 kende je ons als TNT Post, om vanaf 2011 te zijn waar we nu zijn: PostNL.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:30

DuoPenotti schreef:
Kabayo schreef:

Die wel ja.
Maar tussen PTT en PostNL zit ook nog een periode.

Citaat:
Van PTT Post naar PostNL

Een lange tijd waren we het enige postbedrijf in Nederland. In 1928 kregen we onze eerste officiële naam: PTT Post. Voor tientallen jaren een bekend begrip. In 1998 liepen we onze laatste rondjes als PTT Post en gingen we tot 2006 verder als TPG Post. Tussen 2006 en 2011 kende je ons als TNT Post, om vanaf 2011 te zijn waar we nu zijn: PostNL.

Jaa dat wist ik :j

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:33

Is het niet zo dat je dit online moet betalen en je dus niets op het betaalverzoekkaartje moet plakken.
Nou is het wel jaren terug dat ik dit ooit kreeg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:46

BenaLaars schreef:
Niet betalen, is niet verplicht

Dit.
Het is niet verplicht, dus als je niet wil betaal je niet.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:50

Ik kreeg ook ooit zo’n brief, los van mijn pakket / ding iets. Ik dacht dat het oplichters waren, door de QR code. De chat van post nl werd er ook niet duidelijker op. En heb het toen gelaten voor wat t was. Nooit wat van gehoord

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:09

Wij hebben ze een aantal keer gehad en gooien die briefjes altijd gewoon weg.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:19

Mijn zus werkt bij PostNL en die krijgt ook regelmatig dat ze van die briefjes moet bezorgen. Ze gooit ze zelf wel, jij bent geen opdrachtgever dus als ze het geld willen moeten ze naar de verzender toe gaan of gewoon niet versturen als ze hem tegen komen in het sorteer proces. Probleem alleen voor PostNL is dat ze hem dan retour afzender moeten doen en dit exact hetzelfde proces is en kost als dat ze hem gewoon versturen.

Als je een kaartje krijgt met een QR code, die nooit scannen. Er zitten best wat oplichters bij die kaartjes en dan is je rekening leeg. Het is ook geen aanmaning of iets, ze vragen of je het wil betalen omdat ze hopen dat je het gewoon doet. Maargoed hier geven ze scammers dus ook veel kansen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:27

Kan ik ook een verzoek tot strafporto indienen bij PostNL voor de verkeerd bezorgde post?
Ik breng dat met -een beetje- liefde naar de andere kant van het dorp. Maar ik kan natuurlijk ook zo'n verzoek sturen :P

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:28

Ik ben er dus pas achtergekomen dat een brief al snel te zwaar is voor 1 postzegel.
Een dubbele kaart A5 formaat is al 20-50 gram en daar moeten dus 2 postzegels op. TS kreeg er ook nog een bidprentje bij. Dus hier hadden minimaal 2 postzegels op gemoeten.
Maar goed, ik zou het gewoon laten zitten. Al helemaal niks over zeggen tegen de familie in rouw.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 07:56

Als het hetzelfde briefje is wat ik al wel 20x heb ontvangen, dan niets doen. Dan krijg je nog 1 herinnering en daarna is het klaar. Ik doe aan postcrossing dus heb dit echt heel vaak. Nog nooit een betaald.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:41

Ik werk bij PostNL.
Ik heb niet drie pagina's doorgelezen dus ik weet niet of iemand dit al had gezegd, maar deze ben je nooit verplicht te betalen. Je krijgt het kaartje, als je niet betaald krijg je een herinnering en daarna wordt er niets mee gedaan. Je kan als je wil contact opnemen met de klantenservice, die kunnen eventueel de kosten afboeken zodat je geen herinnering krijgt, maar gezien het zo lang duurt in deze tijd van het jaar voor je een medewerker te spreken krijgt, raad ik dit niet aan; kost alleen maar tijd voor eigenlijk verspilde moeite.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:48

Niet betalen.

In dit geval lijkt het me ook dat de verzender per ongeluk te weinig zegels er op heeft gedaan. Er zit geen slechte intentie bij.

Zoals al vaker is aangegeven is het een verzoek van postnl. Ik snap het en vind het belangrijk dat postnl kan blijven bestaan en men dus voldoende betaald etc etc. Als ontvanger ben je hier niet verantwoordelijk voor. Als je nu een goede band hebt met de verzender zou je diegene kunnen inlichten. Niet om hun te laten betalen maar om ze bewust te maken voor een volgende keer.

Ik heb een vriendin die online postzegels koopt. Dan schrijf je een lettercombinatie in een 3 bij 3 vakje rechts bovenin. For some reason krijg ik vaak een narekening van postnl als zij mij post stuurt. Het slaat dan nergens op want het is een legitieme postzegel-code en er zit echt maar 1 kaartje in dus ook niet te zwaar. De machine heeft het mijns inziens dan niet goed kunnen lezen. Dan negeer ik het al helemaal.

Edit: En deze verzoekjes komen uiteraard alleen bij de ontvanger als de afzender geen zendadres op de achterkant heeft gezet!
Ik stuur nog wel eens kaartjes met mijn adres als zendadres op de achterkant. Dan heb ik ook wel eens een berichtje gehad van PostNL dat ik moest bijbetalen. In zo'n geval móét je betalen voordat ze het leveren. Dit omdat jij de zender bent en dus ook verantwoordelijk voor het bedrag. Als je de ontvanger bent is het aan jezelf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:03

senna21 schreef:
Kan ik ook een verzoek tot strafporto indienen bij PostNL voor de verkeerd bezorgde post?
Ik breng dat met -een beetje- liefde naar de andere kant van het dorp. Maar ik kan natuurlijk ook zo'n verzoek sturen :P

Zoiets ja. Ik probeer ook altijd verkeerd bezorgde post zelf te gaan bezorgen. En waar is de aan mij verzonden post die gewoon kwijt is? Pas geleden nog een weekblad waar ik op geabonneerd ben- dat is heel vaak te laat maar nu helemaal niet gekomen!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:05

Ik vind het wel bizar dat twee mensen voor dit bedrag en zeker gezien de omstandigheden de afzender zouden inlichten :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:25

Lekker laten, je krijgt waarschijnlijk nog 1 of 2 keer een herinnering en daarna niks meer.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:56

Ik betaal ook niet.
Of, als er aanleiding toe is, dien ik een bezwaar in. Dat heb ik 2 keer gedaan.
Op het kaartje staat hoe je dat kan doen.

De eerste keer had ik code gekocht. Maar die kon ik niet op de juiste plek schrijven omdat daar een voorgedrukt vakje met tekst was voor een postzegel. Op de scan in de app was de code duidelijk zichtbaar.

En de tweede keer had ik een "postbuspakket" gekregen wat ik niet had gekocht/besteld. Het betrof een gescheurde grote envelop, zonder afzender. Wel mijn adres maar niet mijn naam erop. Googlen op die naam leverde alleen hits op in de USA. En de inhoud was een paar zelf gebreide dikke sokken in de maat veel te groot. Toen heb ik aangegeven dat ik ook niet wist wie de afzender was van dit raadselachtige pakket :') .

Beide zijn toen kwijt gescholden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:43

Lughnassadh schreef:
Ik betaal nooit. Enerzijds principe, het is niet mijn fout en anderzijds omdat PostNL er al jaren een zooitje van maakt. Kreeg er deze week een binnen dat een pakket te laag gefrankeerd zou zijn. Onbekend welk pakket en of ik even bijna 11 euro wilde betalen. Nope…..

Nou, dit inderdaad.
Ik betaal het ook niet. Ik zie echt niet in waarom ik moet opdraaien voor dit soort kosten als ontvanger zijnde omdat een ander niet genoeg gefrankeerd heeft := Gelukkig is het dus ook geen 'moetje'. Ik snap wel dat ze het vragen, omdat het hen geld kost uiteindelijk. Maar in dit geval kijk ik dan toch liever naar mijn eigen beurs :wave: En ik ga hier overigens richting afzender ook niks mee doen verder. Ik laat het gewoon gaan. En zeker in dit geval zou ik de afzender er niet mee lastig gaan vallen gezien de huidige situatie in een rouw periode.

Maar wat een bedrag ook... De kosten van zegels e.d. zijn omhoog gegaan maar ik vind dit wel heel erg hoog, ongeacht dat het zwaarder is geweest. Of postNL moet er extra kosten op gegooid hebben zoals administratiekosten ofzo. Zou me ook niks verbazen _O-

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:49

Ik vind persoonlijk dat PostNl zich zelf in de vingers snijd om hier zich druk om te maken.

Of het gebeurd te vaak en mensen maken het geld ook nog veel over dan is het lonend.

Kan PostNL niet beter het geld ergens anders aan besteden dan aan banketstaaf deze briefjes sturen van de post was 10 gram te zwaar.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:56

Evercreek schreef:
Ik werk bij PostNL.
Ik heb niet drie pagina's doorgelezen dus ik weet niet of iemand dit al had gezegd, maar deze ben je nooit verplicht te betalen. Je krijgt het kaartje, als je niet betaald krijg je een herinnering en daarna wordt er niets mee gedaan. Je kan als je wil contact opnemen met de klantenservice, die kunnen eventueel de kosten afboeken zodat je geen herinnering krijgt, maar gezien het zo lang duurt in deze tijd van het jaar voor je een medewerker te spreken krijgt, raad ik dit niet aan; kost alleen maar tijd voor eigenlijk verspilde moeite.

Dit.
Heb in mn studententijd ook voor TNT Post en daarna PostNL gewerkt en dit wordt idd ook zo geadviseerd
Case closed :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:57

Dit zijn natuurlijk gewoon kosten voor PostNL. Als alle post 10 gram te zwaar is dan gaat dat uiteindelijk natuurlijk optellen.

Ik zou ook niet betalen, maar aan de andere kant draagt dit indirect bij aan het steeds duurder worden van het versturen van post voor iedereen.

Ben eigenlijk wel benieuwd dat als iedereen die, die paar euro kan missen deze briefjes wel betaald, of dit er dan voor zou zorgen dat de kosten voor iedereen minder oplopen.

Maar goed, bovenstaande is meer een vraagstuk dan antwoord op vraag van TS. Zoals ik al zei zou ik er niets mee doen.