Vervagen van de grens afgunst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 06:33

Vind het heel apart om te lezen dat het gedrag van de zwager wordt goedgepraat. Er zijn genoeg mensen die het mooi vinden een ander bewust pijn te doen. Die steken onderwater die doen pijn, juist omdat je weet dat ze niet terecht zijn. Jij werkt je de schompes en een ander (ver)oordeelt over jouw uitgaves.

roosa

Re: Vervagen van de grens afgunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 07:41

Nou idd iemand die vol zit met afgunst,terwijl je hem een dak boven zijn hoofd bied zijn onderbroeken wast..... daar is het gat van de deur.
Ploert!!!
Het zit de man blijkbaar heel hoog dat hij het gewoon uitspreekt.
En waarom de grens vervaagd?
Omdat het een eikel is denk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 07:44

meggiemeg schreef:
@ Elisa2 afstand nemen van de koude kant is altijd makkelijker als dat het je eigen familie is, voor mijn man was dat best lastig.

@ Suzanne F. ja maar daar kreeg je dan geen antwoord op. Mijn man zei dat het vroeger toen ze jonger waren al zo ging. Altijd afgunst, mijn man had toen een koffer achter op de motor, zijn broertje niet, het was dan een ouwelullen motor daardoor, maar wat was die koffer handig toen er spullen mee moesten.
Dat soort dingen, altijd afkraken maar ondertussen...

@ Matheno mijn man vond dat we hem niet in de kou konden laten staan. Hij kon eigenlijk nergens terecht omdat niemand hem wilde hebben, wij hebben de ruimte en omdat hij overdag aan het werk was en dus eigenlijk alleen de avonden en met regelmaat in het weekend er zou zijn had ik er ook niet zoveel moeite mee, dat heb ik ook puur voor mijn man en gedaan omdat ik van mening ben dat als je kunt helpen je niet je hoofd moet omdraaien. Dat je elkaar dan beter leert kennen en dus naar mijn mening nog mindere kanten ziet en mee krijgt dat is dan wel erg jammer zacht gezegd.

Dat begrijp ik, maar ook familie heeft iemand niet voor het uitkiezen en sommige familieleden kunnen toxisch zijn. Dan is afstand nemen toch gezonder. Uiteindelijk is het toch belangrijk om jezelf op de eerste plaats te zetten.

Jullie klinken gewoon heel lief door hem zo geholpen te hebben en het is naar dat dit stank voor dank oplevert.Het zegt alles over deze persoon..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:09

Citaat:
Uiteindelijk zal je hem nooit kunnen veranderen. Jezelf en hoe jij tegen dingen aankijkt, kun je wel veranderen.

:j

En dit is gewoon zo waar.

Hij zal jullie vast nog wel weer een keer raken in de toekomst. Zo'n uitspraak die dan even in het ergernissen topic hoort :P
Maar dan weer van je af laten glijden.

Die kerel verandert niet.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:18

Grenzen vervagen als je ze zelf niet aangeeft.
Bij je 1e zin las ik al dat het fout zou gaan..Zijn was doen? Bed opmaken? Geen kostgeld betalen? Dat laatste is nog discutabel, maar zijn respect ben je ws al verloren toen je zijn was ging doen. Hij zou meehelpen, doet dat niet. Je laat hem gewoon bij jullie wonen terwijl hij onbeschofte opmerkingen maakt. Krijgt zelfs nog cadeautje onder de boom.

In plaats van jezelf afvragen wat er bij hem speelt kun je jezelf beter afvragen wat er bij jou speelt dat je dat laat gebeuren. Dat is nl wat je kunt veranderen. Zijn gedrag niet.

Het leuke is dat als je besluit grenzen aan te geven, je alleen nog maar mensen toelaat die je met respect behandelen en energie geven ipv nemen, je je zelf deze vraag nooit meer hoeft te stellen.

Ik heb het zelf ook gemerkt. Bijrijders die gratis kwamen hadden 0 respect, kwamen afspralen niet na, bleven ineenz weg. Sinds ik mensen laat betalen, verwacht dat ze hooi geven en daar duidelijk over ben, word ik ineens wel met respect behandeld.

Pas als je jezelf waardeert en respecteert doen anderen dat ook.

En besef dat jij niet verantwoordelijk bent voor anderen. Jullie waren niet verantwoordelijk voor zijn onderdak. Boden hem een plaats. Al na de 1e opmerking had ie bij mij onder een brig kunnen gaan liggen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:28

Furst schreef:
Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat mensen zulke opmerkingen maken omdat er bij hen iets getriggerd word vanbinnen. In jouw situatie, zal de broer vast niet zo hard (willen?) werken voor het geld of de spullen te kopen die hij zou willen. En waarschijnlijk, weet hij dat van zichzelf. Dus het is makkelijker om iemand de schuld te geven en een nare opmerking te maken.

Ik heb ook zulke verhalen, helaas.

Verhaal 1:
In 2023 had ik een gevoel over 1 van mijn paarden. Een slecht gevoel. Ik zei tegen mijn partner dat ik dacht dat het zijn laatste jaar was. Ook sprak ik met iemand die haar 17-jarige had laten inslapen. Ik vond dat best jong, want hij leek nog goed. Ze gaf me haar argumenten en de conclusie was dat als haar paard niet zonder pijn kon rechtstaan, was het klaar. Dat zette mij aan het denken. Wat wilde ik voor hem? Hoe ver wilde ik het laten komen? Wat was eerlijk tegenover hem? Ik ging op onderzoek uit via de groep op Facebook "Denken over Paarden".
Intussentijd werd mijn droomveulen geboren. En die kochten we. Maar, omdat ik al wist dat er wel commentaar zou op komen, hield ik het voor mezelf. Enkel een besloten groep over fjorden, daar deelde ik het. De tijd was natuurlijk naar, want enerzijds denk je er over je paard in te slapen en anderzijds koop je een nieuw paard. Een vriendin was het niet met me eens over het inslapen. Zij vond het oneerlijk en zou nog veel verder gaan dan ik. Ik had eigenlijk al veel geprobeerd in die 7 jaar dat ik hem had. Dat kon zij niet weten want we kenden elkaar nog niet zo heel erg lang.
Toen kwam ze er via een gemeenschappelijke kennis achter dat wij een veulen kochten en kwam ze naar mij toe met de woorden "Sorry, maar deze praktijken gaan te ver. Je wilt gewoon je paard laten inslapen om plaats te maken voor een andere en daar kan ik niet mee akkoord gaan" BAM. Ik was zo geschrokken van die reactie.
Veel later bedacht ik mij, dat ze daarvoor nog had gezegd zelf een nieuw paard te willen. Maar ze had andere prioriteiten in verband met geld. Hieruit heb ik geleerd dat zij en ik gewoon andere prioriteiten hadden. En ik koos voor mijn droom veulen en voor mijn ziek paard. Mijn ziek paard is uiteindelijk dat jaar in november overleden

Verhaal 2:
Begin dit jaar kregen we een ongelofelijk mooie kans om een merrie aan te schaffen voor onze kudde fjordenpaarden. Financieel niet de meest slimme zet, maar er kwam door een omstandigheid een heel mooi bedrag bij ons binnen. Gezien we graag in de toekomst wilden fokken en deze groot genoeg was en al ervaring had, besloten we er voor te gaan. We hebben dit ongeveer een 6-tal maanden voor ons gehouden. Omdat we opnieuw bang waren voor commentaren. Mensen kennen onze situatie maar half of een beetje en hebben dan snel een oordeel klaar. Een week voor we haar ophaalden, vertelden we dit pas aan enkelingen. Vooral aan de mensen waar ik bang voor was. De meeste reageerde wel fijn, op een vriendin na. Die was boos. Omdat we 3 jaar geleden zeiden dat we het niet breed hadden. En we toen een afspraak maakten over de prijs van huur. DRIE. JAAR. GELEDEN. In de 3 jaar was onze situatie ontzettend veranderd en zeker het afgelopen jaar. Was het een slimme zet? Zeker niet. Weer een mondje bij voeren. Konden we het betalen? Zeker wel. Anders hadden we het ook niet gedaan natuurlijk. Soms komt er gewoon zo iets bijzonders op je pad. Het doet mij dan verdriet dat mensen niet gewoon blij kunnen zijn voor een ander. Mijn partner en ik zijn van de mindset "hoe kunnen we het WEL?" in plaats van steeds te denken "Dat gaat niet, het lukt niet, .." en in die negatieve spiraal te zitten.
In dit geval, was het afgunst en jaloezie. Ik ging mij verantwoorden over bepaalde dingen, ook al hoefde dat helemaal niet.
Een paar weken later kwam er een paard op haar pad. Helaas trok de verkoper zich terug, maar ze was wel van plan hem te kopen. In die tijd heb ik haar gesteund, tips gegeven en aangemoedigd om voor haar dromen te gaan. Stiekem vind ik het alsnog jammer dat bovestaande dan gebeurd is. Want waarom gunde ze het ons niet? Waarom was geld, in dit geval 15 euro per maand, zo belangrijk?

Ik vind dit toch wel heel anders, hoor. Ts haalt iemand in huis, die het zelf allemaal niet kan. Jouw vriendin in verhaal 1 geeft gewoon haar mening.Ze begrijpt je keuze niet. Verhaal 2 snap ik de tegenpartij wel. Als je weet dat iemand je een lage huur heeft gegeven om jullie te helpen, ga je, zodra je situatie beter wordt eerst aanbieden een normale huur te betalen. Niet een nieuw paard kopen, wamt eigenlijk betaald dan de vridndin die jullie geholpen heeft jullie paard. Ik zou ook not amused zijn.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:29

Er zijn een hoop gescheiden mannen die in de problemen komen met huisvesting en hun financiële situatie. En nu heeft deze man een familielid die zorgt voor een dak boven zijn hoofd, eten en gewassen kleren, in plaats van dat hij op straat moet gaan zwerven. Mag er dan een ‘Bedankt voor al jullie goede zorgen’ uit zijn mond komen?
Voor degene die vroeg: Waarom raakt dit je zo? Je moet wel een heel erg geoefende Tibetaanse monnik zijn wil dit je niet raken. Je doet je best voor zo iemand en je krijgt alleen maar nare opmerkingen terug. Ik denk dat TS al heel erg goed bezig is door uiteindelijk toch een duidelijke grens te trekken. Maar je wil het toch graag begrijpen waarom iemand zo doet. En dat is als je zelf niet zo bent niet te doen. Dus tja afstand nemen is dan de enige optie. En toch nog goede dingen blijven doen voor anderen.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:36

Ik ben het wel met IHN eens. Dat het vanaf het begin al een verloren zaak was. Hij heeft geen respect voor jullie. Dit is voor mij ook wel een les. Duidelijk grenzen aangeven, waardoor mensen niet over je heen lopen. Ik denk dat TS dit wel kan, maar dat ze voor haar man de broer teveel de vrijheid heeft gegeven om zich zo te gedragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 08:40

MonaLieske schreef:
Waarom raakt dit je zo? Je vindt hem een banketstaaf, waarom maakt het je dan toch uit wat hij van jullie vind? En waarom vindt je het een probleem dat hij zijn afgunst uitspreekt? Uiteindelijk hang je hier al zijn vuile was buiten, open en bloot op het internet. Wat maakt dat dat voor jou anders is?

Ik bedoel dit niet beschuldigd, maar ik ben oprecht benieuwd. Uiteindelijk zal je hem nooit kunnen veranderen. Jezelf en hoe jij tegen dingen aankijkt, kun je wel veranderen.

Ik vat het ook niet beschuldigend op hoor, heb zelf ook vragen en door ze te stellen kan je de dingen vaak beter snappen!
Ik vind het bijzonder dat iemand die weet wat je er voor doet en moet laten je de dingen niet gunt, dat een buitenstaander die dat niet weet iets zegt uit onwetendheid is toch anders vind ik.
Hem veranderen kan hij alleen zelf, dat is niet aan mij of wie dan ook, ben dat ook zeker niet van plan.
Vroeg me gewoon af hoe het kan dat grenzen zo makkelijk kunnen vervagen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:41

komone schreef:
Er zijn een hoop gescheiden mannen die in de problemen komen met huisvesting en hun financiële situatie. En nu heeft deze man een familielid die zorgt voor een dak boven zijn hoofd, eten en gewassen kleren, in plaats van dat hij op straat moet gaan zwerven. Mag er dan een ‘Bedankt voor al jullie goede zorgen’ uit zijn mond komen?
Voor degene die vroeg: Waarom raakt dit je zo? Je moet wel een heel erg geoefende Tibetaanse monnik zijn wil dit je niet raken. Je doet je best voor zo iemand en je krijgt alleen maar nare opmerkingen terug. Ik denk dat TS al heel erg goed bezig is door uiteindelijk toch een duidelijke grens te trekken. Maar je wil het toch graag begrijpen waarom iemand zo doet. En dat is als je zelf niet zo bent niet te doen. Dus tja afstand nemen is dan de enige optie. En toch nog goede dingen blijven doen voor anderen.

Ik lees nergens een grens, hoor. Hij is vertrokken omdat ie getrouwd is. 5 maanden lang is hij weggekomen met zijn gedrag en ts legt dat een beetje bij haar man neer. Maar ondertussen wast ze wel zijn onderbroeken. En hoezo neem je uberhaupt iemand in huis die wel ergens terechtkan, maar geen zin heeft in de regels en de financiele bijdrage? Echt wtf!

Ts, ik zou je graag in mijn vridndenkring hebben, hoor. Weet ik iig zeker dat ik nooit onder een brug terechtkom. Ik zou dan ook verdomde zuinig zijn op je. Je hebt een heel mooi karakter. Wees maar wat selectiever met wie je dat deelt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 08:42

Lithya schreef:
Vind het heel apart om te lezen dat het gedrag van de zwager wordt goedgepraat. Er zijn genoeg mensen die het mooi vinden een ander bewust pijn te doen. Die steken onderwater die doen pijn, juist omdat je weet dat ze niet terecht zijn. Jij werkt je de schompes en een ander (ver)oordeelt over jouw uitgaves.

Juist omdat hij weet wat we moeten doen is het een steek inderdaad. Zo voelt dat ook.
Niet dat hij geen recht heeft om zijn eigen mening te hebben maar je kunt de boodschap ook anders verpakken, zoals mijn oude buurman bijvoorbeeld. De boodschap is eigenlijk zo goed als hetzelfde maar gewoon anders verpakt waardoor deze zo heel anders overkomt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 08:48

IHN schreef:
Bij je 1e zin las ik al dat het fout zou gaan..Zijn was doen? Bed opmaken? Geen kostgeld betalen? Dat laatste is nog discutabel, maar zijn respect ben je ws al verloren toen je zijn was ging doen. Hij zou meehelpen, doet dat niet. Je laat hem gewoon bij jullie wonen terwijl hij onbeschofte opmerkingen maakt. Krijgt zelfs nog cadeautje onder de boom.

In plaats van jezelf afvragen wat er bij hem speelt kun je jezelf beter afvragen wat er bij jou speelt dat je dat laat gebeuren. Dat is nl wat je kunt veranderen. Zijn gedrag niet.

Het leuke is dat als je besluit grenzen aan te geven, je alleen nog maar mensen toelaat die je met respect behandelen en energie geven ipv nemen, je je zelf deze vraag nooit meer hoeft te stellen.

Ik heb het zelf ook gemerkt. Bijrijders die gratis kwamen hadden 0 respect, kwamen afspralen niet na, bleven ineenz weg. Sinds ik mensen laat betalen, verwacht dat ze hooi geven en daar duidelijk over ben, word ik ineens wel met respect behandeld.

En besef dat jij niet verantwoordelijk bent voor anderen. Jullie waren niet verantwoordelijk voor zijn onderdak. Boden hem een plaats. Al na de 1e opmerking had ie bij mij onder een brig kunnen gaan liggen.

Wat betreft de afspraken die ik met hem had gemaakt wees ik hem er ook zeker op dat hij die vaak genoeg niet nakwam, mijn zwager had mijn man aangeboden om te helpen met het werk op de zaterdag. Mijn man vond dat dat zijn gedeelte was om dan eventueel wat van te zeggen, ipv inderdaad dat ook aan te kaarten koos mijn man ervoor om het wel zelf op te lossen, is dat goed? In mijn ogen niet, iemand belooft je iets en laat je keihard vallen.
Ben het verder met je eens hoor, als je niet duidelijk je grenzen aan geeft kan een ander daar ook weinig tot niets mee. Dan lopen ze voor je gevoel er over heen.
Ik maakte zijn bed niet op hoor, gaf aan van ik ga de was doen, zorg je dat je was klaar ligt?
Bij de eerste opmerking die hij gaf hadden mijn man en ik zo iets van horen we dat nu goed? Dan denk je niet direct het ergste er van zeg maar, maar na meerdere opmerkingen gaan dat soort dingen wel opvallen en dan weet je dat je het wel goed hoort. Dan zeg je er ook wel wat van ja.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:49

Hij hoeft helemaal geen boodschap te geven , wat een aso. En helaas hebben jullie in het begin verwachtingen gehad maar duidelijke afspraken niet gemaakt.
Wij hebben eens een neefje onderdak gegeven, duidelijk aangeven dat er bvb niet gerookt wordt in huis anders kon hij gaan . Na drie weken hebben we hem ( in overleg met z’n ouders) buiten de deur gezet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 08:56

komone schreef:
Ik ben het wel met IHN eens. Dat het vanaf het begin al een verloren zaak was. Hij heeft geen respect voor jullie. Dit is voor mij ook wel een les. Duidelijk grenzen aangeven, waardoor mensen niet over je heen lopen. Ik denk dat TS dit wel kan, maar dat ze voor haar man de broer teveel de vrijheid heeft gegeven om zich zo te gedragen.

Klopt wat je zegt over het respect.
Achteraf is dat wel gebleken uit de gesprekken die mijn man en ik daar over hebben gehad samen. Al vanuit hun jeugd is het eigenlijk zo gegaan. Altijd die steken onder water. Voor mijn man was het ergens gewoon, het was immers altijd al zo. Ik vind dat niet normaal.
We hadden bewust afspraken gemaakt, om te voorkomen dat er gedoe zou komen. Hele normale afspraken in mijn ogen. Zo van eet je niet mee, geef dat van te voren aan, ben je er niet het weekend prima maar laat het even weten, ga je verder met daten via Tinder prima maar wij hebben geen zin om elk weekend een vreemde aan de ontbijttafel te hebben zitten, kom je erg laat thuis gebruik dan je eigen ingang en dender niet door het hele huis heen zodat wij ook wakker worden, gewone normale afspraken.
Hij hoefde echt geen tekst en uitleg te geven waarom hij er niet was, ging mij ook niet aan, maar meld gewoon even op tijd ik ben er vanavond niet met eten, kleine moeite.
Wij hebben er ook veel van geleerd!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 09:00

IHN schreef:
komone schreef:

Ik lees nergens een grens, hoor. Hij is vertrokken omdat ie getrouwd is. 5 maanden lang is hij weggekomen met zijn gedrag en ts legt dat een beetje bij haar man neer. Maar ondertussen wast ze wel zijn onderbroeken. En hoezo neem je uberhaupt iemand in huis die wel ergens terechtkan, maar geen zin heeft in de regels en de financiele bijdrage? Echt wtf!

Ts, ik zou je graag in mijn vridndenkring hebben, hoor. Weet ik iig zeker dat ik nooit onder een brug terechtkom. Ik zou dan ook verdomde zuinig zijn op je. Je hebt een heel mooi karakter. Wees maar wat selectiever met wie je dat deelt.

Ik schuif niet alles af op mijn man voor mijn gevoel, de afspraken die ik met hem maakte over het huishoudelijke gedeelte zeg maar was mijn pakkie aan en daar sprak ik hem ook wel op aan, mijn man vond dat zeker niet altijd even leuk maar snapte mijn kant ook wel gelukkig. Alleen wat de afspraken betreft over het werk was weer meer het ding van mijn man en hij is nu eenmaal zo dat als iemand hem laat zitten dan lost hij het zelf wel op. Hij gaat dan niet vragen waarom.
Dat hij ergens anders ook nog terecht kon hoorden we later op pas, niet vooraf zeg maar.

Dank voor je compliment! Heb gelukkig vrienden die me heel waardevol en dierbaar zijn en weet dat dat ook wederzijds is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 09:04

Elisa2 schreef:
Dat begrijp ik, maar ook familie heeft iemand niet voor het uitkiezen en sommige familieleden kunnen toxisch zijn. Dan is afstand nemen toch gezonder. Uiteindelijk is het toch belangrijk om jezelf op de eerste plaats te zetten.

Jullie klinken gewoon heel lief door hem zo geholpen te hebben en het is naar dat dit stank voor dank oplevert.Het zegt alles over deze persoon..

Het is inderdaad soms beter om afstand te nemen, alleen bij familie is het vaak minder gebruikelijk want ja het is toch je familie, bij vrienden lijkt dat op de een of andere manier wel meer geaccepteerd te worden. Je familie kan je toch niet de rug toe keren? Als een omgang toxisch wordt is dat inderdaad voor jezelf beter!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 09:07

BigOne schreef:
Hij hoeft helemaal geen boodschap te geven , wat een aso. En helaas hebben jullie in het begin verwachtingen gehad maar duidelijke afspraken niet gemaakt.
Wij hebben eens een neefje onderdak gegeven, duidelijk aangeven dat er bvb niet gerookt wordt in huis anders kon hij gaan . Na drie weken hebben we hem ( in overleg met z’n ouders) buiten de deur gezet.

Er zijn wel afspraken gemaakt, ik over mijn gedeelte zeg maar ( het huishouden, boodschappen, eten koken e.d.) wat mij aanging omdat ik die dingen altijd regel en mijn man vond dat het zijn pakkie aan was wat betreft de aangeboden hulp van zijn broer over het werk. Ik ben wel de confrontatie aangegaan en heb dingen gezegd, mijn man doet dat liever niet. Gevolg was dat ik de trut was in de ogen van mijn zwager en tja van mijn man wist hij wel dat die niets zou zeggen.
De verwachting die ik had was dat als je als volwassenen afspraken maakt met elkaar dat deze dan ook na worden gekomen en als er iets is dat je dat dan uitspreekt naar elkaar.
Dingen kunnen veranderen, bijvoorbeeld dat hij het heel normaal vond om zijn Tinderdates mee naar ons huis te nemen, dat vonden wij niet oké, hebben ook gezegd dat doe je maar in een hotel of bij de dame thuis.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:31

IHN schreef:

Mee eens, maar dat is een leerproces.
Hebben wij helaas ook met vallen en opstaan moeten leren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:55

Dit is een nare ervaring. In feite is hij een stakker en ongelukkig. Jullie hebben het goed voor elkaar en daar werk je hard voor.Mijn vraag is , kun je voor jezelf helder krijgen waarom dit je raakt? Een verklaring is moeilijk om te geven. Misschien is hij depressief, misschien iets anders.
Ik vind het een nare ervaring die niets over jou en je man zegt en je zwager heeft gewoon een probleem waar hij duidelijk niet aan wil werken. Zonde dat hij geen hulp zoekt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 10:26

pien_2010 schreef:
Dit is een nare ervaring. In feite is hij een stakker en ongelukkig. Jullie hebben het goed voor elkaar en daar werk je hard voor.Mijn vraag is , kun je voor jezelf helder krijgen waarom dit je raakt? Een verklaring is moeilijk om te geven. Misschien is hij depressief, misschien iets anders.
Ik vind het een nare ervaring die niets over jou en je man zegt en je zwager heeft gewoon een probleem waar hij duidelijk niet aan wil werken. Zonde dat hij geen hulp zoekt.

Het raakt me omdat hij juist weet wat we er voor doen en laten om dit te kunnen bereiken wat we hebben bereikt. Een buitenstaander weet dat niet en kan dan zo iets zeggen zonder dat het me wat doet want diegene heeft de achtergrondinformatie niet. Hij als zwager weet het wel en toch gunt hij het je niet. Dat steekt me en daarom is die vraag denk ik ook ontstaan.
Ik gun een ander alles maar mezelf ook iets zeg ik altijd. Blijkbaar is het niet zo vanzelfsprekend dat mensen elkaar iets gunnen. Jaloers zijn we ergens allemaal wel denk ik. Dat ken ik ook wel, gaat iemand tussendoor een weekje op vakantie dan denk ik o dat wil ik ook! Maar dat neemt niet weg dat ik het die ander niet gun, gaan en genieten! Gelukkig kennen mijn man en ik dat beide niet dat we ziekelijk jaloers zijn of een ander niets gunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:37

Je zwager is gewoon een klootviool met te weinig fatsoen. Zulke mensen zijn er nu eenmaal, die niet inzien wat iemand allemaal voor hun doet en die niet beseffen dat dat iets is dat niet vanzelfsprekend is, maar iets om dankbaar voor en zuinig op te zijn.

Die hebben geen besef van hoe scheef de weegschaal op een gegeven moment staat.

Niet dat je nu alles wilt wegen natuurlijk. Maar fatsoenlijke mensen houden zelf in de gaten dat ze niet alleen maar nemen maar ook wat geven om enige balans te houden en enige dankbaarheid te tonen voor iemand die ze helpt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:26

meggiemeg schreef:
Elisa2 schreef:

Het is inderdaad soms beter om afstand te nemen, alleen bij familie is het vaak minder gebruikelijk want ja het is toch je familie, bij vrienden lijkt dat op de een of andere manier wel meer geaccepteerd te worden. Je familie kan je toch niet de rug toe keren? Als een omgang toxisch wordt is dat inderdaad voor jezelf beter!

Dat kan zeker wel! Er zijn meer mensen die dit hebben moeten doen om zichzelf leed te besparen. Juist die gedachte dat het niet kan zorgt ervoor dat je geen stevige grens neer kan zetten.

Ik snap wel hoe het werkt met zulke opmerkingen, die komen onverwacht en dan ben je flabbergasted. Gaat het dwars zitten en moeilijk om de vinger er op te leggen waardoor zo,n situatie door sluimerd totdat het steeds grenzelozer wordt. Is moeilijk om te zien als je er zelf middenin zit.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:51

Hufterig gedrag veranderen kan alleen hij, maar is aard van het beestje.
Door in huis te nemen extra gefaciliteerd.
TS, je weet beter, laat het los, je hoeft aan hem (en verder niemand anders behalve je partner en jezelf) geen verantwoording af te leggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 13:15

Poosje81 ik leg ook zeker geen verantwoording af naar hem, ben hem niets verschuldigd. Hij kan met geen vinger naar zowel mijn man als naar mij wijzen, wij hebben ons aan de gemaakte afspraken gehouden.

Vind het wel grappig dat het voorbeeld van mijn zwager wat ik noemde voor wat ik zie als verwaterde grenzen en over dingen heen stappen zo wordt aangehaald door velen.
Ik zit er niet meer mee dat het me steekt zoals toen, gelukkig niet. Ik vraag me alleen af hoe het kan dat mensen zo over dingen heen kunnen stappen, dat ze vinden dat ze alles maar kunnen zeggen terwijl ze de achtergrond ook kennen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:20

Je ziet dus door dit topic dat je niet de enige bent meggiemeg...hoe het kan dat mensen zo zijn?
Die vraag heb ik me lang geleden ook gesteld.

Maar inmiddels steek ik er geen energie meer in, afstand nemen (en ja, met een zus en schoonbroer gewoon radicaal het contact afgekapt na het zoveelste akkefietje) en ze links laten liggen werkt voor mij tot nog toe het beste.
Ik kon daar een heel boek over vol schrijven, dat respectloze en steeds maar over mijn grenzen gaan.

De tijd, geld en energie die ik nu overhoud kunnen we aan onszelf besteden, voelt een heel stuk beter dan in het verdriet van "waarom" blijven hangen.

Ik kan hun niet veranderen, alleen hoe ik daarmee omga :')