Gelukkig zijn, wat is dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:20

prompter schreef:
Ja, gelukkig zijn is voor mij niet in een constante staat van euforie verkeren, dat lijkt me ook dodelijk vermoeiend.

Haha mij ook

Winged

Re: Gelukkig zijn, wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:25

Ik ben sinds 1 september begonnen met elke dag minimaal 3 dingen te noteren waar ik blij van werd die dag. Of even om moest glimlachen. Dat kan heel simpel een kop warme thee zijn tot een heerlijk avondje met vriendinnen. Ik leer mijzelf daarmee aan dat ik de kleine dingetjes ook weet te waarderen. En dat maakt mij een stuk gelukkiger.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:37

Geluk zit ook in blijheid kunnen voelen. Dat is niet altijd vanzelfsprekend. Zo’n gevoel dat verder gaat dan tevreden zijn, maar echt een blij gevoel intern wanneer er gelachen wordt bijvoorbeeld.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:51

denisesilver schreef:
Ik denk dat het een staat van algemene tevredenheid, gerustheid en blijheid is.

Mooi verwoord vind ik, niet heel ingewikkeld maar dekt wel de lading. Ik denk dat mensen soms teveel focussen op dat 'ongeluk' totaal niet voor mag komen en er nooit 'verdriet' mag zijn. Maar ik denk dat gelukkig zijn vooral vanbinnen zit, dat je tevreden kan zijn met wat je hebt, je niet constant zorgen maakt en blijheid kan voelen op bepaalde momenten. En in het geval van sommige mensen denk ik dat ambities het gevoel van gelukkig zijn in de weg kunnen staan. Omdat je altijd mooier en beter wil en de tevredenheid uitblijft. Voor mij helpt in het moment zijn enorm bij me gelukkig voelen. Ondanks dat ik op het moment best veel stress ervaar, heb ik ook echt momenten dat ik me gelukkig voel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:57

denisesilver schreef:

Dit denk ik ook. Ik denk dat het een gevoel van tevredenheid is wanneer je terug kijkt op je leven en het dan best wel goed hebt gehad.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:00

Gelukkig zijn is; tevreden zijn met wat je "hebt". En vooral NIET ontevreden zijn over wat je niet "hebt".

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:06

verootjoo schreef:
Soms heb ik het idee dat mensen de lat heel hoog leggen bij ‘gelukkig zijn’.

Dit geldt zeker voor mij. Ik dacht dat ik nooit gelukkig was, maar dat is niet zo. Mijn lat lag/ligt, voor alles eigenlijk, veel te hoog!

Ik word nu gelukkig van alle kleine dingen die het leven te bieden heeft. In de ochtend weer wakker mogen worden, mijn vriend, ons huis, een simpele strandwandeling, de zon die schijnt en noem maar op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:11

Jessix schreef:
denisesilver schreef:

Dit denk ik ook. Ik denk dat het een gevoel van tevredenheid is wanneer je terug kijkt op je leven en het dan best wel goed hebt gehad.

Maar ook dat je accepteert dat je rotdingen of nare periodes hebt meegemaakt of ondergaan. En dan tevreden bent dat je de energie had om door te gaan zonder die dingen de rest van je leven te laten bepalen. Alleen heeft de een meer energie dan de ander. En daar kan niemand wat aan doen of van vinden. En uiteindelijk raakt je energie misschien ook gewoon een keer op?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:22

Als iemand die zwaar depressief is geweest, denk ik dat ik ondertussen weet hoe het is om gelukkig te zijn. Ik geloof ook niet dat je het meteen beseft tenzij er iets ingrijpends in je leven gebeurd waardoor je denkt "wow"! Wat voor sommigen een bijvoorbeeld de geboorte van een kind is, je droombaan werkelijkheid wordt etc.

Voor mijn depressie besefte ik niet hoe gelukkig ik als tiener/jongvolwassene was, op dat moment had ik dit niet door maar ik denk werkelijk dat ik in mijn handjes mag knijpen met alles wat ik op dat moment in mijn leven had en kon doen. Woonde nog thuis; geen geldzorgen dus, ouders die bij elkaar waren, paard die ik als eigen mocht beschouwen, vast vriendeninnen groepje, uitgaan en noem maar op.
Toen ik langzaam uit mijn depressie kroop werd ik me er veel meer bewust van de kleine dingen die mij gelukkig maken en dat ik veel van die dingen zelf kon realiseren door hard te werken (was een aantal jaar uit de paardenwereld en miste het vreselijk, woonde in een te klein appartement met een, nu ex, vriend die destijds alleen snachts werkte en ik eigenlijk weinig zag, met een baan waarin ik werd uitgebuid).
Nu een aantal jaar verder ben ik gelukkiger dan ooit, woon samen met mijn (nieuwe) vriend in een prachtig huis met mooie tuin voor de hond, geen kinderen, dus genoeg geld voor dingen die we leuk vinden (we houden niet van kinderen, haha, dus bewuste keuze), sinds een aantal weken in bezit van mijn eerste echte eigen paard (wel meteen al problemen, maar dat terzijde). Werk waarbij ik thuis mag werken, dus kan de hele dag bij de hond blijven, in mijn pyjama onder een lekker warm kleedje. Ik denk daarom oprecht dat ik net zoals in mijn tienerjaren, op dit moment in een van de gelukkigste momenten van mijn leven zit en ben zo vreselijk dankbaar hiervoor.

Geluk zit in de kleine dingen zoals hierboven benoemd, maar ook zeker in 'the big picture'.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:28

Ik denk dat ik geluksmomenten hebt ,want wat iemand prompter al schreef, constant gelukkig moet vermoeiend zijn.
Zijn inderdaad van die (kleine) dingen of momenten waar je een geluksgevoel van krijgt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:30

mysa schreef:
Jessix schreef:

Maar ook dat je accepteert dat je rotdingen of nare periodes hebt meegemaakt of ondergaan. En dan tevreden bent dat je de energie had om door te gaan zonder die dingen de rest van je leven te laten bepalen. Alleen heeft de een meer energie dan de ander. En daar kan niemand wat aan doen of van vinden. En uiteindelijk raakt je energie misschien ook gewoon een keer op?

Met je eens! Het leven (voor mij) bestaat uit ups & downs en ik probeer daar altijd wel weer het beste van te maken. Tot nu toe kan ik terug kijken op mijn leven en tevreden zijn. Ik heb een algemeen tevreden gevoel over wie ik ben en waar ik sta in het leven. En dus ook hoe ik om ga met de nare aspecten daarin. Maar ik ben ook blij dat ik ouder ben en meer berust in het leven. Niet meer perse van alles hoef en het ook best vind dat sommige dingen gewoon niet gelukt zijn.

Ik kan me ook voorstellen dat het voor sommige mensen te veel kan zijn en de energie en de rek er gewoon uit is. Ik zou ook echt niet eeuwig willen leven om die reden.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:59

Ik denk niet dat er 1 passend antwoord is. Er zijn meerdere manieren om gelukkig te zijn, voor iedereen weer anders ingevuld. Hoe? Geen idee voor mij is gelukkig zijn niet in woorden te uiten.
Eigenlijk net zoals er voor "gezellig" geen buitenlandse vertaling is die 100% past. Het is een gevoel...

Ik kan gelukkig worden van een heleboel kleine dingen. Tegelijk ben ik niet gelukkig momenteel. Daarvoor ben ik nog teveel aan het leren omgaan en accepteren dat ik flink heb ingeleverd mentaal en fysiek en niemand mij kan vertellen of dat ooit terugkomt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:04

Gelukkig zijn.
Mijn definitie, geen of weinig zorgen. Gezondheid voor jezelf en je naasten. Geen geldzorgen. Genoeg tijd en energie om te doen wat je wilt. En uiteraard dieren om me heen.

Dat is voor mij gelukkig zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:08

Ik denk dat geluk voor heel veel mensen anders is..

Ik ben (over de hele lijn genomen) gelukkig met mijn man, mijn dieren, mijn werk en mijn vrienden en familie en de gezondheid van alle bovenstaanden..

Maar kleine tijdelijke geluksmomentjes haal ik weer uit het wandelen in het bos, een goed boek, een lekker warm bad, dat soort zaken..

Ik prijs mezelf dan ook gelukkig dat ik van al deze bovenstaande zaken MAG genieten, want dit is lang niet voor iedereen weggelegd..

Getver, wat een wijze woorden allemaal.. :))

(maar ik meen 't wel hoor :D )

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:13

Denk dat dat voor iedereen anders is.
Voor mij is dat rust, geborgenheid, een thuis hebben, dierbaren om mij heen in de vorm van mijn man maar ook zeker mijn 2 honden, gezondheid voor zover dat mogelijk is, stuk zelfstandigheid. Een leerschool van de fouten die ik maak vind ik ook erg prettig om te mogen hebben.
Trots zijn op wat we (mijn man en ik) samen hebben bereikt, een goed lopend bedrijf, een fijn huis om in te wonen daardoor. Trots op mijn inmiddels 2 overleden zussen, dat we een goede band hadden, veel mooie herinneringen om op terug te kijken.
Dat ik kan genieten van veel mooie kleine dingen/momenten.
En wat zeker niet onbelangrijk is: tevreden zijn met wat je hebt en kunt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:21

Ik kan zelfs gelukkig zijn om dd mewst rare dingen. Idd gewoon de lat niet hoog leggen. Het is onbeschrijfelijk #@=_^:*_÷=%"&*^## dat mijn paarden momenteel mijten hebben. Gelukkig kan ik ze er prima voor behandelen en dat maakt mij gelukkig en wordt ik blij van. Ondanks al het extra werk. Hoewel ik 100% zeker liever geen mijten heb :D

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:56

Voor mij betekent geluk om niet op de autopiloot te leven, maar jezelf toe te staan om achter je dromen aan te gaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:22

Ik vind het een hele lastige. Ik ervaar geluk als ik op een strandbedje lig en het geluid van de golven hoor.
Maar ik kan ook geluk ervaren als ik op de bank lig met 2 katten op schoot. En dan bedenken dat je gezegend bent met een dak boven je hoofd en geen oorlog.
Constant gelukkig? Nee, dat zeker niet. Het zijn voor mij wel echt momenten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:34

Zolang ik gezond blijf en ik kan genieten van kleine dingen in het leven, lieve vrienden om me heen mijn man en familie om me heen dan ben ik gelukkig.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:37

Soepblik schreef:
Voor mij betekent geluk om niet op de autopiloot te leven, maar jezelf toe te staan om achter je dromen aan te gaan.

Ja, mooie!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:53

Fitzroy schreef:
Ik vind het een hele lastige. Ik ervaar geluk als ik op een strandbedje lig en het geluid van de golven hoor.
Maar ik kan ook geluk ervaren als ik op de bank lig met 2 katten op schoot. En dan bedenken dat je gezegend bent met een dak boven je hoofd en geen oorlog.
Constant gelukkig? Nee, dat zeker niet. Het zijn voor mij wel echt momenten.

Hoe voel je je dan de rest van de tijd?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:43

Gelukkig zijn is voor mij nu ik 54 ben dat ik thuis rond 16 uur op de bank plof met mn hondjes en mn man naast me lekker netflix of sky showtime aan.
Soms ff in slaap duttend...
Gewoon thuis zijn met de liefde van mijn leven waar ik me veilig en comfortabel bij voel.

Daar kan ik smorgens als ik aan het werk ga al naar uit kijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:40

En er zit zeker waarheid in dat je pas de pieken kan waarderen als je de dalen hebt gezien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:15

Suzanne F. schreef:
En er zit zeker waarheid in dat je pas de pieken kan waarderen als je de dalen hebt gezien.

Dat klopt! Sinds ik ontzettend ziek geweest ben van corona en zit met long covid kan ik van hele kleine dingen ontzettend gelukkig zijn. Dat kan al een zingende vogel in een boom zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 20:15

Wat misschien wel leuk is om te vermelden in dit topic.
Ik ben best wel erg ziek geweest en het duurde tweeënhalf jaar voor ik een diagnose had.
De artsen dachten destijds dat mijn klachten een psychische oorzaak zouden hebben.
Ik zelf trok dat sterk in twijfel.

Op aanraden van de huisarts heb ik toen psychologische testen in het ziekenhuis gedaan.
De uitkomst van een van die onderzoeken was dat ik bovengemiddeld gelukkig was ten opzichte van gezonde mensen.
Ik vergelijking met met chronisch zieken mensen, iets waar ik mezelf volgens hun toe mocht rekenen, was het verschil onmeetbaar groot.

Overigens bleek uit alle onderzoeken samen dat mijn klachten zeer waarschijnlijk geen psychologische oorzaak hadden.
Oorzaak bleek uiteindelijk Lyme te zijn

Gelukkig zijn is dus te testen :)