Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:16

BoYo schreef:
xxxmh schreef:
Ik ga in januari naar Lapland en moet dus van alles nog kopen. Maar wat trek je voor normale broek aan als je bijvoorbeeld uit eten gaat? Spijkerbroek o.d.

Je kan inderdaad gewoon casus kleding aan in restaurants. Een spijkerbroek is prima. Je kan even je skivroek over je spijkerbroek aan trekken als je naar het restaurant toe loopt.

Dit deed ik idd. Maar ik ging ook wel is gewoon in skikleding, en ritste de broek daar bij de broekspijpen open. Deden ook mensen :)

Eliana

Re: Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:30

Mijn ervaring is dat iedereen erg casual in het restaurant zit inderdaad

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:47

Jester_ schreef:
Ik blijf erbij, huur een paar goeie laarzen! Das echt niet zo duur, en ze zitten overal wel. Hier bijv een heel pak incl laarzen voor 41 euro per week. Scheelt je ook een hoop ruimte in de koffer

https://www.viator.com/nl-NL/tours/Rova ... 0-197030P2

Er zijn zoveel winkels voor toeristen om kleding te huren, das echt niet zo gek.

Ik maak een interrail reis, dus max een paar dagen op één plek en weer door. En autist als ik ben, wéét ik van mezelf dat ik me dood ga ergeren aan huur materiaal en zeker schoenen. Ik ben een ramp met schoenen. Voor iedereen (en héél erg vooral mezelf) Echt beter dat ik eigen materiaal koop, zeker als het om schoenen gaat. Iets wat niet past, verpest gemakkelijk mn hele dag als er iets niet lekker zit.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 11:52

mvdende schreef:
Ik maak een interrail reis, dus max een paar dagen op één plek en weer door. En autist als ik ben, wéét ik van mezelf dat ik me dood ga ergeren aan huur materiaal en zeker schoenen. Ik ben een ramp met schoenen. Voor iedereen (en héél erg vooral mezelf) Echt beter dat ik eigen materiaal koop, zeker als het om schoenen gaat. Iets wat niet past, verpest gemakkelijk mn hele dag als er iets niet lekker zit.

heeeeel herkenbaar :')
je kan ook nog schoenen meenemen waarvan je denkt dat ze warm genoeg zijn en desnoods daar nog laarzen kopen. die mensen hebben vast iets meer ervaring met wat wel en niet werkt.

Wat ik nu ook nog wel eens doe is op de finse websites kijken om te zien welke merken zij aanbieden. die lijken me dan toch vaak meer geschikt voor de temperaturen en weersomstandigheden daar

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:04

Hier staan nog wel handige tips met plaatjes qua kleding

https://wildnordic.fi/lapland-adventure ... -memories/

De schoenen die ik had waren ook van hun. Waren echt geen bijzondere speciale schoenen dat je denkt, wauw. Maar geen moment koude voeten gehad. Ik denk dat het vooral belangrijk is goeie lagen in je sokken aan te doen, en je snowboots ruim genoeg zijn. En waterdicht. Ik had geloof ik maat 42, normaal heb ik 40,5. Als je maar genoeg ruimte hebt dan valt het qua kou wel mee. En probeer anders dus van die verwarmde plakkers, die werken echt top!

https://www.decathlon.nl/sporten/winter ... VgQAvD_BwE

Zulk soort!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:09

Waidida schreef:
mvdende schreef:

heeeeel herkenbaar :')
je kan ook nog schoenen meenemen waarvan je denkt dat ze warm genoeg zijn en desnoods daar nog laarzen kopen. die mensen hebben vast iets meer ervaring met wat wel en niet werkt.

Wat ik nu ook nog wel eens doe is op de finse websites kijken om te zien welke merken zij aanbieden. die lijken me dan toch vaak meer geschikt voor de temperaturen en weersomstandigheden daar

Ik heb schoenen waarvan ik redelijk zeker weet dat ze warm genoeg gaan zijn: de Nepals van La Sportiva. Alleen lopen ze niet echt lekker én zijn ze zwaar. Maar wél bedoeld voor o.a. dit werk: schoenen zijn echte bergschoenen voor 5000m+ en ijsklimmen enz.

Mijn probleem is gewoon heel erg dat ik ontzettend moeilijk ben met lekkere schoenen. Ik zweer al een 2,5 jaar bij de Meindl Meran extra breed comfort fit schoenen, nu aan mn 2e paar bezig. Maar die zijn sowieso niet geschikt voor langdurig-20. Eventjes zou wel kunnen, maar excursies/ zelf langdurig buiten zijn ze niet geschikt voor, want ze zijn niet gevoerd.

Dus nu opzoek naar iets wat én lekker loopt, én niet te zwaar is (de Nepal weegt 2100g per paar) én wat warm genoeg is én niet te duur.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 12:43

Oh ja, ik denk dat de meeste echt warm gevoerde schoenen ook best zwaar zijn.

Hoewel dat me dat, toen ik de meindl soldens paste, echt best meeviel. Wie weet zijn die iets voor je :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:02

De Caribou had ik ook besteld destijds, maar terug gedaan. Uiteindelijk heb ik een heel dun super lichtgewicht laarsje gekocht. Super warm door isolerende binnenlaag en heel fijn te lopen.
Uiteindelijk hebben we er vooral veel excursies gedaan en daar krijg je overal laarzen en kleding. Het is dus ook de vraag wat je gaat doen, want voor paar stukjes wandelen in dorp van of naar restaurants etc is het allemaal niet zo spannend. Wij hebben ook op eigen gelegenheid best wat gewandeld, dus was toen wel blij met m'n eigen laarsjes.
Ik zal de laarzen nog wel even opzoeken welke dat waren. Staan al weer jaren in de kast, maar als ik over 2 maanden naar Zweden ga kan ik ze vast wel weer gebruiken :)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:37

Deze heb ik met dikke wollen sokken erin.
Je sokken zijn belangrijker dan je schoenen, zolang de schoenen maar waterdicht zijn.
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 15:13

Heb je toevallig een linkje waar je deze vandaan hebt?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:22

Die specifieke zijn niet meer in het assortiment, maar deze zijn een vergelijkbaar idee.
Linkje 1
Linkje 2
Linkje 3

Met zulke sokken, al heb ik vaak ook dunnere wollen sokken.
Linkje

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:37

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:41

Wat een nette prijs ook!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 15:41

Saga schreef:
Die specifieke zijn niet meer in het assortiment, maar deze zijn een vergelijkbaar idee.
Linkje 1
Linkje 2
Linkje 3

Met zulke sokken, al heb ik vaak ook dunnere wollen sokken.
Linkje

Oh die prijzen zijn nog wel te doen!
Ik ga ze zeker onthouden, bedankt!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 15:46

Welke temperaturen had jij Saga?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:47

Ik heb ze gedragen tot -25/-30.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 15:51

Saga schreef:
Ik heb ze gedragen tot -25/-30.

oh dat valt prima mee, weet je het merk ook nog of niet?
Ik denk dan dat ik misschien toch eerder voor zoiets zal gaan. Met paarden aan huis en dus ook altijd buiten rijden/werken komen ze vast nog wel van pas.

Ik vraag me ook af of je van die vilten binnenlaarsjes als extra isolatie zou kunnen kunnen gebruiken als je ze groot genoeg neemt...

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:55

Van mijn eigen laarzen? Dat is Pfiff.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:06

https://www.sportisimo.com/columbia/lov ... country=22

Deze heb ik... zijn niet meer verkrijgbaar, maar misschien wel in nieuwer model. Heel dun en super lichtgewicht. Totaal niet lomp. Kunnen ook prima onder een jeans of naar een restaurant of bijv. tijdens het reizen (ik had ze ook gewoon aan in het vliegtuig). Loopt echt als een pantoffeltje. Hele verademing met die lompe laarzen die je meestal ziet.

Edit: en met deze sokken: https://www.decathlon.nl/p/warme-wandel ... 58m8641380
(draag ik hier in NL ook veel trouwens; lekker met alle buitenklussen).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 18:12

Jester_ schreef:
Maar je huurt toch ook ergens een pak/overal? Tenminste dat zou ik wel aanraden, daar horen vaak laarzen bij

Meestal krijg je dat gewoon voor de hele week te leen. Wij kregen zo'n overal, laarzen, wanten, balaclava, sjaal, sokken.
Heb dat wel opgehaald en gepast, maar mijn eigen skikleding met van die thermo winterwerklaarzen was warm genoeg. Ik heb alleen op de hondenslede, sneeuwscooter en rendierslee de handschoenen en overal gebruikt. De rest heb ik niet gebruikt.

Decathlonspullen zijn goed genoeg hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 18:13

Saga schreef:
Deze heb ik met dikke wollen sokken erin.
Je sokken zijn belangrijker dan je schoenen, zolang de schoenen maar waterdicht zijn.
[ Afbeelding ]

Deze zijn in Nederland mij nog te koud, zelfs als ik er goede sokken in aan doe. Ze ademen niet. Dus het vocht kan niet weg.

Ik heb van die leren werklaarzen voor mensen die in koelcellen werken, en dan gevoerd met echt schapenbond (waren 125 euro), en ze lopen ook nog eens goed.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 18:35

Ik ben een enorme koukleum, maar krijg met die laarzen geen koude voeten en ik heb gelukkig geen last van zweetvoeten, dat scheelt misschien wel.
Maar je moet bij -25 of kouder ook niet veel langer dan een uur buiten willen zijn.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:56

Ik had in Lapland de hele week m'n Muckboots aan met inderdaad skisokken en wollen sokken.
En ik heb van die verwarmbare sokken met accu's, die vond ik ook erg fijn. (Ook in NL op stal!)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:02

xxxmh schreef:
Äkäslompolo ga ik heen. Ga volgende week naar de decathlon om het nodige te halen zoals thermo kleding, ski jas en broek, wanten, onder handschoenen.
Snowboots, een buff heb ik al. Net als fleecevesten en sokken van alpaca wol en nog een soort wol. Dus als iemand nog tips heeft.

Toevallig via Beyond Borders of niet?
Ik ben vorig jaar namelijk via hen op reis geweest naar Äkäslompolo! ;)
'Casual' had ik een thermolegging, spijkerbroek, skikousen, thermo shirt, wollen trui en een hele dikke wind- en waterdichte jas aan. Merinowollen handschoenen met er bovenop dikken wanten. Daarnaast had ik ook een buff aan met een warme muts.
Richting de activiteiten had ik een skibroek aan met thermo legging in plaats van een spijkerbroek.
En bij de meeste activiteiten kregen wij nog een extra dikke broek en jas en nóg dikkere gevoerde wanten. Ook aangepaste schoeisel kregen we erbij. Dit voornamelijk bij rustige activiteiten. (sneeuwscooter, tocht met de huskyslede, ...)
Sneeuwschoenwandelen en een tocht met de e-fatbike (actiever) was het gewoon met dezelfde kledij als we al aan hadden richting de activiteiten.

Heel erg veel plezier in Äkäslompolo! Heel leuke en gezellige locatie!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:26

Hanne_SP schreef:
xxxmh schreef:
Äkäslompolo ga ik heen. Ga volgende week naar de decathlon om het nodige te halen zoals thermo kleding, ski jas en broek, wanten, onder handschoenen.
Snowboots, een buff heb ik al. Net als fleecevesten en sokken van alpaca wol en nog een soort wol. Dus als iemand nog tips heeft.

Toevallig via Beyond Borders of niet?
Ik ben vorig jaar namelijk via hen op reis geweest naar Äkäslompolo! ;)
'Casual' had ik een thermolegging, spijkerbroek, skikousen, thermo shirt, wollen trui en een hele dikke wind- en waterdichte jas aan. Merinowollen handschoenen met er bovenop dikken wanten. Daarnaast had ik ook een buff aan met een warme muts.
Richting de activiteiten had ik een skibroek aan met thermo legging in plaats van een spijkerbroek.
En bij de meeste activiteiten kregen wij nog een extra dikke broek en jas en nóg dikkere gevoerde wanten. Ook aangepaste schoeisel kregen we erbij. Dit voornamelijk bij rustige activiteiten. (sneeuwscooter, tocht met de huskyslede, ...)
Sneeuwschoenwandelen en een tocht met de e-fatbike (actiever) was het gewoon met dezelfde kledij als we al aan hadden richting de activiteiten.

Heel erg veel plezier in Äkäslompolo! Heel leuke en gezellige locatie!

Dankje voor je bericht en uitleg wat je aan had. Ik ga een groepsreis doen via WeAdventures.