Ervaring met Japanse duizendknoop?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Ervaring met Japanse duizendknoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:44

Ik heb het weg gekregen uit mijn tuin, heeft wel jaren geduurd (5-6 jaar denk ik), zonder gif en zonder afgraven/zeven.
Nou is een tuin wel wat anders dan een bos, dit was ca 500m2 tuin met veel grote struiken en bomen die ik niet weg wilde halen. Ik heb de planten uitgetrokken en waar het maar ging zover mogelijk ondergronds afgestoken en met een riek wortels voor zover ik erbij kon (en dat was láng niet overal, nog niet de helft) uit de grond gevist. Dit heb ik in het groeiseizoen elke paar weken gedaan, en zeker niet wachten tot de planten weer ‘groot’ zijn want dan ben je te laat. Het liefst zoveel mogelijk voorkomen dat ze blad aanmaken want geen fotosynthese = niet kunnen groeien.
Na een jaar of 2 was de hoeveelheid duizendknoop met zeker 90% afgenomen, maar dat laatste beetje was een kwestie van een lange adem.
Eerlijk gezegd had ik de Japanse duizendknoop eerder onder controle dan de haagwinde, want dat is nog steeds een gevecht :x

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

Er zijn testen gedaan waarbij Aardperen werden geplant bij de Japanse Duizendknoop. Werkt erg goed, en je kan ze eten! De duizendknoop kan het gewoon weg niet opnemen tegen de Aardpeer, en heeft erg veel moeite om te groeien. Zo af en toen met je een kleine plant weg trekken, maar meer dan dat hoeft niet. Aardperen kun je prima eten, is een vergeten groente die langsaam weer terug keert

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ervaring met Japanse duizendknoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

Maar een aardpeer is ook een exoot en kan eveneens flink gaan woekeren en zich verspreiden.
Ik weet niet of je daarmee het probleem oplost of juist verplaatst naar een andere soort.