Ervaring met Japanse duizendknoop?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Ervaring met Japanse duizendknoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:44

Ik heb het weg gekregen uit mijn tuin, heeft wel jaren geduurd (5-6 jaar denk ik), zonder gif en zonder afgraven/zeven.
Nou is een tuin wel wat anders dan een bos, dit was ca 500m2 tuin met veel grote struiken en bomen die ik niet weg wilde halen. Ik heb de planten uitgetrokken en waar het maar ging zover mogelijk ondergronds afgestoken en met een riek wortels voor zover ik erbij kon (en dat was láng niet overal, nog niet de helft) uit de grond gevist. Dit heb ik in het groeiseizoen elke paar weken gedaan, en zeker niet wachten tot de planten weer ‘groot’ zijn want dan ben je te laat. Het liefst zoveel mogelijk voorkomen dat ze blad aanmaken want geen fotosynthese = niet kunnen groeien.
Na een jaar of 2 was de hoeveelheid duizendknoop met zeker 90% afgenomen, maar dat laatste beetje was een kwestie van een lange adem.
Eerlijk gezegd had ik de Japanse duizendknoop eerder onder controle dan de haagwinde, want dat is nog steeds een gevecht :x

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:15

Er zijn testen gedaan waarbij Aardperen werden geplant bij de Japanse Duizendknoop. Werkt erg goed, en je kan ze eten! De duizendknoop kan het gewoon weg niet opnemen tegen de Aardpeer, en heeft erg veel moeite om te groeien. Zo af en toen met je een kleine plant weg trekken, maar meer dan dat hoeft niet. Aardperen kun je prima eten, is een vergeten groente die langsaam weer terug keert

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:03

Maar een aardpeer is ook een exoot en kan eveneens flink gaan woekeren en zich verspreiden.
Ik weet niet of je daarmee het probleem oplost of juist verplaatst naar een andere soort.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 21:09

Da's appels met aardperen vergelijken. De aardpeer kun je veel beter bestrijden, is eetbaar dus goed doenbaar om die dan weer te oogsten. Omdat ze zoveel sneller groeien kan de japanse duizendknoop er niet tegenop. Daarbij is de aardpeer niet schadelijk voor funderingen en infrastructuur.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 04:08

Dorine92 schreef:
Het lijkt mij dat als gif zou werken, gemeentes dat ook wel zouden toepassen. Die zijn daar ook niet vies van. Ze zouden neem ik aan niet gaan graven als ze het met gif konden oplossen. Daarnaast, gif is natuurlijk niet alleen gif voor de plant.. ik zou dat echt vermijden. Maargoed dat is natuurlijk een persoonlijke mening

Het werkt wel degelijk we hebben er ervaring mee. De gemeente maait en verspreid het hier gewoon. Messen niet schoonmaken etc. Dus de gemeente als graadmeter gebruiken….
Heel veel gemeentes willen gifvrij bestrijden ook dat is nog niet effectief zonder afdekken. Kokend water methodes etc.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:34

Jeetje wat een rare gemeente. Bij ons gaan ze er zover ik weet wat zorgvuldiger mee om.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:52

Japanse duizendknoop bij een net gekocht huis.

Is dit wel gemeld?

Zo nee,
Dan is het een verborgen gebrek. In Enschede is eens een rechtszaak geweest over een dergelijke situatie over een woning.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 22:19

Anomien schreef:
Japanse duizendknoop bij een net gekocht huis.

Is dit wel gemeld?

Zo nee,
Dan is het een verborgen gebrek. In Enschede is eens een rechtszaak geweest over een dergelijke situatie over een woning.

Ja hoor, we wisten hiervan.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:50

Bij ons is hij er vanzelf gekomen doordat het in de buurt is gaan groeien....Maar goed blijkbaar hebben we in ieder geval altijd gezonde groente te eten daardoor...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:45

haha1995 schreef:
Bij ons is hij er vanzelf gekomen doordat het in de buurt is gaan groeien....Maar goed blijkbaar hebben we in ieder geval altijd gezonde groente te eten daardoor...

Dan ben ik oprecht benieuwd. Waar is het mee te vergelijken? En hoe bereid je het?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:54

Volgens Google smaakt het naar een combinatie van rabarber en asperges.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:31

Bij zoete bereiding inderdaad rabarber achtig, maar dan minder dat gevoel dat je glazuur van je tanden trekt zeg maar. Dus in jam, moes, taart, cake etc.

Bij hartige gerechten gewoon 'groente' smaak, zonder al te veel mening. Neemt de smaak aan van waar je t mee bereid, beetje net zoals courgette ofzo, dat heeft ook weinig eigen mening qua smaak.

Bij fermenteren (rauw in zout water) wordt het heerlijk zuur en blijft knapperig, komt best dichtbij een augurkje met een ander soort bite.

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:10

Wij hebben het allemaal met de hand uitgetrokken, daarna houten platen eroverheen gelegd. Zodat er geen lucht bij komt. Daarna alle scheuten in de restafval bak. Als laatste elke scheut die weer opkomt eruit trekken. In het begin echt veel werk, maar in de loop der jaren neemt het af. Wel regelmatig bijhouden en alles weggooien. Veel succes.