Wie heeft de verwarming aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Wie heeft de verwarming aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

Automatisch 18 overdag en 16 in de nacht. En als ik het koud heb zet ik hem overdag op 20. Oud huis (2 onder 1 kap)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

Babsiej schreef:
Hout. We zijn per jaar nog geen 300 kwijt aan verwarming.

Klinkt fijn.

Wij hebben ook al gezegd als de huidige houtkachel kapot is we er 1 met speksteen willen.
Mooi om te horen dat dit ook echt zo werkt.
Mits het dan nog mag van de overheid

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Ik woon sinds ongeveer 2 jaar in mijn appartement. Fijne plek, gebouwd in jaren 80. Toen is er voor blokverwarming gekozen. Dus: geen centrale verwarming maar individuele meters op alle radiatoren en twee industriele cv ketels in de kelder. Ik weet het fijne niet van de complete situatie, behalve dat de buizen echt slecht geisoleerd zijn en je dus al veel warmte kunt verliezen voordat het uberhaupt bij je is. Het gebouw is 3 verdiepingen hoog (excl kelder) en ik woon bovenin. Vorige winter waren mijn buren naast mij en onder mij langere tijd niet thuis (enkele maanden leegstand). Als ik dan de verwarming aanzette, kostte dat dus nóg meer. En dus... een rekening van ongeveer 3000 euro (voor een huis dat ik nooit boven de 20 graden verwarmde). Ik betaal een voorschot en moest dus nog ongeveer 1000 euro bijbetalen uiteindelijk. Nou dat doe ik niet gemakkelijk en niet graag. De verwarming blijft hier dus veelal uit. Ben ook wel aan het orienteren naar oplossingen met de vve, want mn buurman is er niet blij mee dat hij nu solo stoker is.

Ik heb momenteel nog een elektrisch kacheltje van de blokker, maar wil 2 goede infrarood panelen aanschaffen. Dan hoef ik de radiator niet meer te gebruiken om bij te warmen als het echt koud is.

Mijn huis is als ik opsta smorgens of thuiskom vanuit mn werk gemiddeld genomen tussen de 14 en 16 graden momenteel. Met wat truien en dekens is dat geen probleem. Kruikje er bij en je wordt wel warm. Kacheltje aan en met een uurtje is het alweer 18 graden.

Ben mij vooral bewust dat ik stabieler moet verwarmen om schimmel etc te voorkomen.
Afgelopen zaterdag toch gezwicht en een radiator aangezet in de woonkamer omdat het gewoon echt koud was en dan is bankhangen niet leuk.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

Hier slaat de cv aan als het onder de 17 graden komt en niet thuis zijn, dit omdat ik ook een oude kat heb die het snel koud heeft.
Als we thuis zijn, gaat de cv op 19 graden.
Ik heb een geïsoleerde doorzonwoning uit 1970.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:46

Ik heb hem sinds eind oktober aan.
Appartement uit 1970 met maar 1 buur boven een horeca gelegenheid. Dus weinig warmte door van buren naast mij. En opvallend weinig warmte ondanks de frituurkeuken onder mij. Helaas wel Tochtende kozijnen. Ik heb hem op 18,5 staan hele dag. Voornamelijk voor de hond en de hamsters. Ik verwarm alleen de woonkamer. Slaapkamer heb ik liever koeler. De badkamer is wel een vrieskist maar die deur heb ik dan dicht hele dag.

Ik heb ook een airco waarmee ik eventueel kan bijverwarmen in de woonkamer. Maar dat doe ik nu eigenlijk niet want 18,5 vind ik wel comfortabel genoeg.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Huis uit de jaren 30, 2 onder 1 kap, buren stoken alleen de openhaard en zijn 7 maanden per jaar weg, dus daar geen warmte van ons huis is redelijk geïsoleerd. S'nachts op 17 en overdag op 20. Boven hebben we geen verwarming. Als we werken dan blijft die gewoon op 17.
Oh en aan sinds een week of 3.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:13

Ik geniet van mijn 23 graden in huis, dus ja de verwarming staat aan hier. Woon in een nieuwbouw en volledig gasvrij

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:27

de verwarming staat al 3 jaar niet meer aan, maar mijn kondigde wel aan dat hij vanavond de airco aan gaat zetten om te verwarmen. Ik vind het nog niet nodig, trek maar een dikkere trui aan, maar ja....
Ik woon in een 30 jaar geleden ontmantelde school waar appartementen van zijn gemaakt, erg goed geïsoleerd. In de slaapkamer is het nog steeds 15 graden zonder verwarming/airco aan

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Hele jaar door op 17 graden en heeft al paar keer aangesprongen.
Momenteel alleen in de woonkamer de verwarming open gedraait maar als het echt koud gaat worden draai ik de douche en boven nog 1 of 2 kamers open.
Huis is van rond 1975 en zit op de hoek. Wel dubbel glas overal en kunstof kozijnen.
Huiskamer deur houdt ik hele winter dicht en in trapgat hangt gordijn wat binnenkort dicht gaat, Keukendeur is ook altijd dicht en naar zolder toe zit een luik wat altijd dicht is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Hier staat de CV de hele dag op 20 graden, dat vinden wij comfortabel. Als ik het koud heb trek ik eerst een trui aan maar als dat niet helpt gaat die CV gewoon flink omhoog, ik ga niet survivalen in mijn eigen huis.
In de slaapkamer staat nooit de kachel aan en de deur is altijd open, ongeacht de temperatuur. Momenteel is het er 11 graden en dat is echt heerlijk om in te slapen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Ja, tot 19 graden als ik thuis ben. Verder onder een dekentje met een trui. Appartement. Wij verwarmen alleen de woonkamer en de studeerkamer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Hier staat de thermostaat gewoon zomer en winter op 20 graden (tussen 7 uur 's morgens en 10 uur 's avonds). Dus die slaat vanzelf een keer aan als het onder de 20 zakt, en ja, dat is ondertussen al vaak genoeg gebeurd. Groot vrijstaand huis uit 1924, verbouwd, energielabel B, en volgens Vattenfall is ons gasverbruik vergelijkbaar met tussen een flat en een tussenwoning in. Dan zullen we het ergens wel goed doen.
Zodra het wat kouder is stoken we trouwens wel (ook) de hoogrendement houtkachel, maar dan voorkomt niet dat het soms 's morgens alsnog onder de 20 graden dipt.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Hier was het vannacht -11, dus geen verwarming aan is geen optie. :brr:
Hij staat meestal op 18 graden en we stoken regelmatig bij met hout.
Ook inderdaad met een dekentje en een trui.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

Hier staat hij op 20 of 21 graden overdag.

Ik vertik het om in de kou te zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

Popstra schreef:
Hier staat de vloer verwarming sinds een maand weer 24/7 op 20 graden. Lekker!
Badkamer 20.5 niks armoediger dan koude lijen.
Slaapkamers niet..
Huis is vrijstaand en 10 jaar oud.

Maar soms heb je geen optie.
Hier 15 graden 's nachts en 18 graden overdag 's avonds 19 .. ons voorschot is 375.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Ik vind het echt zo verschrikkelijk om te lezen dat er mensen zijn die het huis niet op 20 graden kunnen stoken.
Meestal de mensen die het juist het hardste nodig hebben...
En dat in ons gave landje...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

21,5 graden hier :)
Heerlijk, met vloerverwarming veranderen we nooit zoveel aan de temperatuur en ik wil gewoon warm zitten.
Gasverbruik is hier ontzettend laag, dat dit kan prima (verbruik 700 m3 per jaar ofzo) :+

Bij betalen € 175 per maand aan voorschot gas en elektra en komen daar precies mee uit of krijgen wat terug.
Ons huis (tweekapper) is van 2016 en ook goed geïsoleerd.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op Gisteren, 19:19, in het totaal 4 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Voor nu gaat ie alleen aan als ik thuis ben. Overdag zit het hier nu ergens rond de 17 graden. Als ik thuis ben grotendeels 18 graden en savonds even naar 19

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Brainless schreef:
Popstra schreef:
Hier staat de vloer verwarming sinds een maand weer 24/7 op 20 graden. Lekker!
Badkamer 20.5 niks armoediger dan koude lijen.
Slaapkamers niet..
Huis is vrijstaand en 10 jaar oud.

Maar soms heb je geen optie.
Hier 15 graden 's nachts en 18 graden overdag 's avonds 19 .. ons voorschot is 375.

Kost ons anders ook een aardige duit aan gas en licht hoor elke maand. We zitten bijna aan 700€
Maar ik verdom het om me onbehagelijk te moeten voelen in mn eigen huis om een paar euro uit te sparen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

700 euro per maand?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Hier tussenwoning uit 2016. Verwarming op 18 is deze week voor het eerst aangeslagen. Ik heb een lekkere hoodie dan kat opschoot en kopje thee erbij. Warmer is voor mij niet nodig

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:59

Staat hier standaard op 19 nu, kost vaak minder dan hem op dezelfde temperatuur te laten staan dan elke avond hem laag te zetten en hij de volgende dag weer staat te stoken als een jekko :') :j
Ik heb het snel koud dus dan gaat hij gewoon aan, heb hem boven wel in 2 slaapkamers uit staan omdat we daar toch eigenlijk nooit zijn/niet slapen.

Betalen voor gas en licht maandelijks €126 voorschot, krijg vaak nog terug ook (scheelt wel dat we zonnepanelen hebben en achter grote ramen wat ervoor zorgt dat we met goed weer (veel zon) dus bijna niks verbruiken want ons huis warmt zichzelf dan op en qua stroom zitten we met de zonnepanelen ook goed)
Laatst bijgewerkt door Keell94 op Gisteren, 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:00

Popstra schreef:
Kost ons anders ook een aardige duit aan gas en licht hoor elke maand. We zitten bijna aan 700€
Maar ik verdom het om me onbehagelijk te moeten voelen in mn eigen huis om een paar euro uit te sparen.

Het is fijn dat voor jou 300 verschil maar een paar euro is.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:04

Onze woning is rond 1910 gebouwd, maar vrij goed geïsoleerd. We hebben de thermostaat standaard op 15 graden staan, als we thuis werken gaat ie op 18 graden tot 18.00 uur. Daarna gaat de houtkachel aan en dan zitten we al snel in ons t-shirtje want het is dan in no time, 24 graden. :D
Tegen 11/12 uur gooien we er een Emberglow blok op en dan is het de volgende ochtend meestal nog zo rond de 18/19 graden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:15

Ah de kosten.

Verwarming kost mij in extreem koude maanden (continue onder 0) hooguit 4x 36 euro, dus 144 per maand.

Nu in de herfst ongeveer 2x36 in een maand (72)

(2 tot 4 11 kilo gasflessen)

Ik kook er dan ook op.