Cafeïne ontwenning: Nooit verwacht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:42

Isabel schreef:
Ik merk totaal geen verschil. Dronk ongeveer 6 koppen per dag, gestopt toen ik zwanger was maar beide keren niks gemerkt.
Ik kan ook gerust voor het naar bed gaan twee koppen koffie drinken en ik slaap alsnog als een roosje :Z

Oh ja ik ook! Mijn ouders dronken standaard een kop koffie voordat ze naar bed gingen, en ik kan rustig een blikje red bull of een espresso wegwerken voordat ik ga slapen. Slaap als een roosje en hoef er ook niet uit om te plassen. :')

CelebiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:52

KimD schreef:
Isabel schreef:
Ik merk totaal geen verschil. Dronk ongeveer 6 koppen per dag, gestopt toen ik zwanger was maar beide keren niks gemerkt.
Ik kan ook gerust voor het naar bed gaan twee koppen koffie drinken en ik slaap alsnog als een roosje :Z

Dit is zo'n beangstigend soort mensen... :wow:
Als ik dat zou doen slaap ik waarschijnlijk pas tegen de ochtend. _O-

Val even in in het topic hoor, maar het kán soms een teken zijn van neurodivergentie als je weinig merkt van uppers zoals cafeïne. :D

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 03:48

Zelf merk ik “niks” van koffie. Ik drink koffie om iets om handen te hebben. Ik vind het lekker (zwarte koffie), en drink ook gerust een kop koffie 30 minuten voor ik ga slapen. Als ik gefrustreerd ben omdat ik niet kan slapen kan een kop koffie me zelfs helpen in slaap te vallen :')

Ik heb periodes dat ik wel 10 koppen koffie per dag drink dagelijks gezien het me kalmeert, maar als het even niet uit komt (vakantie/ te veel moeite, whatever) drink ik ook zo een week weer geen koffie.

Ik vind het wel bijzonder dat zo veel mensen er zo gevoelig aan zijn.

Wat Celebi zegt over neurodivergentie zegt vind ik wel interessant :o

Petrichor

Re: Cafeïne ontwenning: Nooit verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 08:50

Nou ik ben er gelukkig echt wel helemaal vanaf nu. Vandaag precies een week geleden mijn laatste kopje weggewerkt.

Nu drink ik decaf (zit nog een heel klein beetje cafeïne in) en als ik voor cola ga dan ook de cafeïne vrije variant.

Ik voel me echt weer helemaal prima en ik hoef goddank ook echt niet meer zo vaak naar de wc. Dus de redenen waarom is geslaagd, daar ben ik echt onwijs blij mee! :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:30

Blij om dat te horen, Petrichor!
Sterkt me in mijn goede voornemen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:12

Ik schop 'm omhoog, want... ik ben begonnen! Besloten om niet cold turkey af te kicken, maar te minderen. Ben van 6-10 koppen naar 2 koppen koffie per dag gegaan. Nu dag 4.

Het goede nieuws: geen hoofdpijn, ik sta eigenlijk versteld.
Het iets mindere nieuws: ik denk de hele dag aan koffie en ik slaap heel slecht, ook last van nachtzweten.

Op dag twee zat ik allerlei smoesjes te bedenken om het stoppen uit te stellen, maar doorgezet *\o/* . Het gaat dus eigenlijk prima. Over een week of twee ga ik nog wat afbouwen. Tot mijn grote verbazing drink ik nu thee, kruidenthee, heb nu zelfs een theepot :P . Ga ook decaf kopen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:15

Goed bezig!
Iedereen reageert echt anders op koffie. Mijn man drinkt zo'n 4 koppen per dag en als hij 's avonds koffie drinkt kan hij prima slapen. Hij merkt weinig van cafeïne. En hij drinkt sterke bakkies.
Ik drink 1 kopje per dag, heel soms 2. En dan van die 'nep' koffie :') Zo'n cupje caramelkoffie met melk.
Ik moet daarna ook veel plassen en ben direct 'aan'. Drink ik daarna nog een dan krijg ik hartkloppingen en voel me gejaagd en word misselijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:56

Ik las net een artikel dat je niet verslaafd kan zijn aan koffie. Bizar dan dat veel mensen zeker wel ontwenningsverschijnselen ervaren. Maar dat kwam door het minder drinken werd gezegd.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 10:48

miereneter schreef:
Ik schop 'm omhoog, want... ik ben begonnen! Besloten om niet cold turkey af te kicken, maar te minderen. Ben van 6-10 koppen naar 2 koppen koffie per dag gegaan. Nu dag 4.

Het goede nieuws: geen hoofdpijn, ik sta eigenlijk versteld.
Het iets mindere nieuws: ik denk de hele dag aan koffie en ik slaap heel slecht, ook last van nachtzweten.

Op dag twee zat ik allerlei smoesjes te bedenken om het stoppen uit te stellen, maar doorgezet *\o/* . Het gaat dus eigenlijk prima. Over een week of twee ga ik nog wat afbouwen. Tot mijn grote verbazing drink ik nu thee, kruidenthee, heb nu zelfs een theepot :P . Ga ook decaf kopen.

Ooh goed bezig en verstandig dat afbouwen! Ik ben benieuwd hoe het gaat als je niks meer drinkt. :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:25

Kaitlyn schreef:
Isabel schreef:

Oh ja ik ook! Mijn ouders dronken standaard een kop koffie voordat ze naar bed gingen, en ik kan rustig een blikje red bull of een espresso wegwerken voordat ik ga slapen. Slaap als een roosje en hoef er ook niet uit om te plassen. :')

Wilde exact hetzelfde zeggen als Celebi omdat deze post daarover me het meeste triggerde :')

Neurospicy/ADHD'ers gaan vaak erg fijn op cafeïne. Omdat je ook schrijft over je ouders die er ook geen moeite mee hebben; neurodivergentie en ADHD zijn erfelijk. Is een totaal andere discussie hoor, maar vond het het waard om te melden.

Hier hetzelfde, inclusief mijn ouders.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:50

Oh misschien hebben we dat dan wel. Mijn zusje kan er ook zo goed tegen. :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:50

Maar met ADHD kan het ook juist de andere kant op slaan kwa slapen.
Het kan de adenosine in de war gooien.

Vroeger kon ik prima tegen cafeïne, koffie energie drink, no problem.
Maar de laatste jaren ben ik er heeeel gevoelig voor geworden.
Cola, koffie, zwarte thee en zelfs chocolade zorgen ervoor dat ik niet in slaap kam vallen (pas tegen een uurtje of half 3 :x ). Overdag zorgt het voor betere focus, maar dat is het mij niet waard als ik vervolgens uuuuuuren wakker lig savonds/snachts.

Hier is dus de oplossing om koffie, cola, (zwarte)thee en chocolade te verbannen.