Laadkabel over de stoep…

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Een buurt bewoner legt een laadkabel los over de stoep, wat doe jij?

Niets, leven en laten leven
122 (33%)
Niets, maar ik vind het wel super brutaal
56 (15%)
Ik spreek de bewoner erop aan
32 (8%)
Ik maak een melding bij de gemeente/politie
153 (42%)

Totaal aantal stemmen: 363

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:35

Babootje schreef:
Mijn keuze staat er niet bij.
Ik spreek de bewoner aan om te vragen of hij weet dat dit niet mag en welke risico's eraan kleven. Reageert de bewoner niet maak ik wel een melding bij de gemeente.
(Overigens krijg je hiervan van geen enkele gemeente ontheffing.) Zelfs al heb je bv zonnepanelen en een laadpunt bij je huis mag een kabel over de stoep echt niet.

In een speciale kabelgoot of mat mag het in steeds meer gemeenten wel.
Al geeft TS dus aan dat dat in haar gemeente niet zo is.
Maar "geen enkele gemeente geeft hier een ontheffing voor" klopt niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:36

StalNollie schreef:
Jorex schreef:
Ik heb aan de hand van de titel ingevuld, niks leven en laten leven. De buren verderop doen dit ook, maar alleen s avonds/s nachts als de auto daadwerkelijk aan de lader hangt. Daarna ruimen ze de kabel weer op. Dus als het netjes gebeurt voel ik geen behoefte om het te melden.

Hier ga ik ook wel in mee.

Nooit nagedacht over de gevolgen van zo'n kabel over de stoep en waarom het niet mag?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:38

Marije_jiplover schreef:
Babootje schreef:
Mijn keuze staat er niet bij.
Ik spreek de bewoner aan om te vragen of hij weet dat dit niet mag en welke risico's eraan kleven. Reageert de bewoner niet maak ik wel een melding bij de gemeente.
(Overigens krijg je hiervan van geen enkele gemeente ontheffing.) Zelfs al heb je bv zonnepanelen en een laadpunt bij je huis mag een kabel over de stoep echt niet.

In een speciale kabelgoot of mat mag het in steeds meer gemeenten wel.
Al geeft TS dus aan dat dat in haar gemeente niet zo is.
Maar "geen enkele gemeente geeft hier een ontheffing voor" klopt niet.

Misschien bij kleinere gemeenten? In grotere steden kan ik het me niet voorstellen; niet te handhaven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:39

Los van dat ik het zelf niet in m'n hoofd zou halen kabels zonder enige vorm van bescherming over publiek domijn te leggen, zou ik de mensen gewoon even aanspreken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:43

verootjoo

Re: Laadkabel over de stoep…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:46

Ik sta wel te kijken van de hoeveelheid mensen die gelijk de gemeente/politie gaan inlichten en niet die beste persoon aanspreken :=

Hij heeft m pas net die auto zo te lezen dus ms moet ie nog even wennen en zoeken wat handig is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 04:38

Marije_jiplover schreef:
Maar zijn toch best heel wat "groene" gemeenten, waar het dus momenteel, al dan niet in vorm van proef en/of ontheffing, is toegestaan.

Babootje schreef:
Misschien bij kleinere gemeenten? In grotere steden kan ik het me niet voorstellen; niet te handhaven.

Zoals sommige in mijn profiel al gespiekt hadden woon ik in de 5de grootste stad van Nederland die zichzelf nogal groen vind. GroenLinks is dan ook steevast 1 van de grootste hier.

Maar Eindhoven staat het dus op geen enkele manier toe. Staat duidelijk op de gemeente site en in de APV.

En dat is uiteindelijk gewoon waar ik last van heb. Ik heb toen ik een nieuwe lease auto mocht uitzoeken begin dit jaar ook een elektrische auto met zonnepanelen en laadpaal overwogen. Maar de regels zeggen dat het niet mag. Dus doe ik het niet, hoe graag ik het ook had gewild. Ik heb er dan persoonlijk echt last van dat een ander het maar gewoon doet en er (mogelijk) ook nog mee weg komt.

Komt ook door mijn ASS hoor. In mijn hoofd speelt Ja is ja, Nee is nee en regels zijn regels. En iets anders vind ik heel erg lastig om te accepteren. Ik haal het niet in mijn hoofd om daar vanaf te wijken.

Behalve mezelf er elke ochtend en avond aan ergeren heb ik nog niks gedaan verder. Was vooral heel benieuwd wat de gemiddelde Bokker zou doen.

Overigens is de laadpaal al ruim 2 maanden geleden geïnstalleerd. Genoeg tijd om iets te verzinnen zou je zeggen. Los van dat het linksom of rechtsom van de gemeente in ieder geval niet mag.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 04:58

Captain schreef:
Ik vind het nogal een NSB instelling. :o
:)

Captain schreef:
Het is ook meer een beetje de toon van TS. Klinkt alsof er gelijk met een gestrekt been ingegaan is.

Nou nou. Gaat ie lekker? Ja ik vind het brutaal en erger me eraan en dat zal in de omschrijving vast een beetje doorklinken. Maar gestrekt been? NSB? :roll:

Enige actie die ik ondernomen heb is hier vragen wat anderen zouden doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:33

Ik vind het juist vreemd dat hier wordt gezegd om zelf die mensen te gaan aanspreken.
Je hebt geen enkele bevoegdheid en aangezien die mensen behoorlijk brutaal zijn, zou ik me daar buiten houden.
Gewoon melden bij de gemeente. Gevaarlijke situaties moet je altijd melden. Dit is er één.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:46

_San87_ schreef:
Los van dat ik het zelf niet in m'n hoofd zou halen kabels zonder enige vorm van bescherming over publiek domijn te leggen, zou ik de mensen gewoon even aanspreken.

Hier ga ik in mee.
Ik vind het een zwak excuus om er meteen maar vanuit te gaan dat je ze beter niet kunt aanspreken omdat je niet weet wat je op je hals haalt.
De meeste mensen zijn echt wel prima voor reden vatbaar.
Gewoon eerst aanspreken en vriendelijk vragen om een kabelgoot te gaan gebruiken.
Daarna kun je het altijd nog melden bij de gemeente.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 06:29

Over het algemeen ben ik heel erg van leven en laten leven, maar wel binnen de regels die voor iedereen gelden.

Als de gemeente kabel goten of matten zou toestaan, dan zou ik ze waarschijnlijk ook gewoon even aanspreken en vragen wat het plan was, en wellicht als ze dat niet wisten, attenderen dat het gewoon is toegestaan mits gebruikmakend van….

Maar ik ben gewoon heel erg allergisch voor de instelling “brutale mensen hebben de wereld”. Een APV is er zodat we allemaal dezelfde gelijkwaardige rechten en plichten hebben. Er zijn in een straat misschien wel 10 huizen die het zouden willen, maar 9 doen het niet omdat het niet mag, en de 10de doet het gewoon en dat moet dan maar gewoon geaccepteerd worden? Ik vind dat echt respectloos, egoïstisch en onrechtvaardig.

Daarom heb ik zelf ook niet zo snel de neiging om deze mensen aan te spreken. Want ook met mat of kabelgoot mag het gewoon niet. En dat weten ze heus wel. Dat is toch als je een investering overweegt van een paar duizend euro (ook de halve tuin is er voor verbouwd) het eerste dat je uitzoekt. Maar ze hebben er gewoon schijt aan en doen het toch. Aanspreken heeft dan voor mijn gevoel ook niet echt zin.

Persoonlijk twijfel ik dus tussen, “niets maar vind het brutaal” en “melden bij de gemeente”. Ja, dat laatste zou je als klikken kunnen zien, je zou het ook kunnen zien als opkomen voor gelijkwaardigheid en gelijke rechten.

Ik weet nog niet wat ik ga doen.

Ik vind overigens echt dat het vergelijken van het eventueel terugfluiten van iemand die doelbewust de regels overtreedt met de acties van een van organisatie die doelbewust de Nazis hielp bij het uitmoorden van honderd duizenden onschuldige mensen echt niks anders dan misselijkmakend. Bah! :r
Laatst bijgewerkt door Shiloh op Gisteren, 07:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:51

Waarom zou je het niet melden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:53

Bijzonder trouwens dat Eindhoven geen kabelgoten toestaat.
In dat geval zou ik er een grote rubberen mat overheen leggen als eigenaar zijnde, maar dat zal ook wel niet mogen :+

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:58

Waarom staan we geen verlengde private aansluiting (kabelgoot e.d.) toe?
Met een verlengde private aansluiting (VPA) bedoelen we situaties waarin een voertuig dat geparkeerd staan in de openbare ruimte, geladen wordt vanuit een woning of bedrijfspand. Bij VPA’s worden vaak kabelgoten, kabelmatten of kabelarmen gebruikt. Dit is niet toegestaan volgens de Algemene Plaatselijke Verordening omdat:

Laadkabels maken de openbare ruimte minder toegankelijk.
We kunnen de veiligheid van de aansluiting niet garanderen.
Het beheer van de openbare ruimte wordt moeilijker en duurder.
Parkeerplaatsen kunnen worden opgeëist, wat zorgt voor een hogere parkeerdruk.
Niet iedereen kan een private aansluiting hebben, zoals flatbewoners. Dit remt de ontwikkeling van een openbaar netwerk.

Bron: https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/ ... plossingen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:04

Er bestaan natuurlijk een kans dat mensen totaal geen besef hebben dat dit niet mag. Je zou je verbazen hoe slecht mensen van dat soort dingen op de hoogte zijn, soms onwetendheid, soms te moeilijk om te begrijpen, soms brutaliteit.

Ik zou niet perse van die laatste uitgaan omdat diegene de kabel maar 'gewoon legt'.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:11

Ja ik vind het een nare instelling. Als je je zo druk moet maken over elke bewoner in je stad die iets doet wat niet mag... Je denkt ook gelijk dat dit hele brutale nare mensen zijn. "Ze hebben gewoon schijt." := Wellicht hebben ze inderdaad geen idee. Ik vind de toon echt heel naar en bemoeizuchtig.
Laatst bijgewerkt door Captain op Gisteren, 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:11

KimD schreef:
Er bestaan natuurlijk een kans dat mensen totaal geen besef hebben dat dit niet mag. Je zou je verbazen hoe slecht mensen van dat soort dingen op de hoogte zijn, soms onwetendheid, soms te moeilijk om te begrijpen, soms brutaliteit.

Ik zou niet perse van die laatste uitgaan omdat diegene de kabel maar 'gewoon legt'.

Persoonlijk kan ik me dat totaal niet voorstellen. Het plaatsen van een laadpunt is echt een flinke investering. Wellicht dat het ook uit zakelijk lease komt en het ze niet financieel iets kost, maar ik snap daar dus echt niks van.

Maar dan nog? Wat heeft aanspreken dan voor zin. Als ik zeg “goh, weet je dat dit helemaal niet mag?”, denk je dan echt dat ze die super dure investering maar gaan opdoeken?

Als het wel zou mogen op een veilige manier, en er is na een paar weken nog geen verbetering, dan zou ik wellicht eens aanspreken. De oplossing is dan relatief eenvoudig/goedkoop.

Maar nee, aangezien het überhaupt niet mag, ga ik me daar niet persoonlijk aan wagen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:13

Shiloh schreef:
KimD schreef:

Persoonlijk kan ik me dat totaal niet voorstellen. Het plaatsen van een laadpunt is echt een flinke investering. Wellicht dat het ook uit zakelijk lease komt en het ze niet financieel iets kost, maar ik snap daar dus echt niks van.

Maar dan nog? Wat heeft aanspreken dan voor zin. Als ik zeg “goh, weet je dat dit helemaal niet mag?”, denk je dan echt dat ze die super dure investering maar gaan opdoeken?

Als het wel zou mogen op een veilige manier, en er is na een paar weken nog geen verbetering, dan zou ik wellicht eens aanspreken. De oplossing is dan relatief eenvoudig/goedkoop.

Maar nee, aangezien het überhaupt niet mag, ga ik me daar niet persoonlijk aan wagen.

Je kunt je het niet voorstellen, ik zie het dagelijks honderden keren. :+ Je hoeft niet te zeggen dat hij het moet opdoeken, je kunt wel vragen hoe hij dit gefixt heeft met de gemeente, dan krijg je ook het antwoord.

Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:17

Fitzroy schreef:
Ik vind het juist vreemd dat hier wordt gezegd om zelf die mensen te gaan aanspreken.
Je hebt geen enkele bevoegdheid en aangezien die mensen behoorlijk brutaal zijn, zou ik me daar buiten houden.
Gewoon melden bij de gemeente. Gevaarlijke situaties moet je altijd melden. Dit is er één.

Je hebt toch geen bevoegdheid nodig om je buur netjes aan te spreken:
‘Joh buur, ik zie dat er sinds twee maanden een kabel over de stoep ligt en merk dat dat gevaarlijke situaties oplevert, wist je dat?’

Afhankelijk van wat hij zegt kan je vragen of hij weet dat het niet mag van de AVP en dat je hem geen boete gunt.

Shiloh schreef:
Er zijn in een straat misschien wel 10 huizen die het zouden willen, maar 9 doen het niet omdat het niet mag, en de 10de doet het gewoon en dat moet dan maar gewoon geaccepteerd worden? Ik vind dat echt respectloos, egoïstisch en onrechtvaardig.

Respectloos, egoïstisch en onrechtvaardig? :o
We hebben het over een kabel op de stoep, geen criminele activiteiten :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:23

Captain schreef:
Ja ik vind het een nare instelling. Als je je zo druk moet maken over elke bewoner in je stad die iets doet wat niet mag... Je denkt ook gelijk dat dit hele brutale nare mensen zijn. "Ze hebben gewoon schijt." := Wellicht hebben ze inderdaad geen idee. Ik vind de toon echt heel naar en bemoeizuchtig.

Nah, dat vind ik dan weer niet. Los van of het mag of niet, een kabel over de stoep, zonder enige bescherming of attendering op dat ie er ligt, is gewoon gevaarlijk. Helemaal in het donker. Je kan je buren dan toch best even vragen wat hun idee is en of ze weten dat wat ze doen niet mag? Ik vind dat heel logisch eigenlijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:29

Tuurlijk, iemand iets vragen kan nooit kwaad. Alleen dat is TS niet van plan want het zijn zulke 'nare mensen'.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:36

_San87_ schreef:
Captain schreef:

Nah, dat vind ik dan weer niet. Los van of het mag of niet, een kabel over de stoep, zonder enige bescherming of attendering op dat ie er ligt, is gewoon gevaarlijk. Helemaal in het donker. Je kan je buren dan toch best even vragen wat hun idee is en of ze weten dat wat ze doen niet mag? Ik vind dat heel logisch eigenlijk.

Op zich logisch.
Maar deze mensen hebben fors geïnvesteerd en o.a. de tuin veranderd voor de laadpaal.
Die laadpaal is waardeloos want in de gemeente mag die kabel niet over de stoep.
In dit geval zou ik daarom niet het gesprek met de betrokken mensen aangaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:43

Captain schreef:
Ja ik vind het een nare instelling. Als je je zo druk moet maken over elke bewoner in je stad die iets doet wat niet mag... Je denkt ook gelijk dat dit hele brutale nare mensen zijn. Wellicht hebben ze inderdaad geen idee. Ik vind de toon echt heel naar en bemoeizuchtig.

En dus ga je het vergelijken met meewerken aan een genocide? Over een nare instelling gesproken. Bah bah.

Ik kan me écht niet voorstellen dat je dit met zo’n investering niet uitzoekt. We hebben het hier echt over een paar duizend euro. Maar zelfs als ze er echt niet bewust van zijn, maakt nog niet dat het dan ineens wel acceptabel is of ze dan meer rechten hebben dan een ander. Daarnaast vind ik het dan nog steeds brutaal en erg laks dat je er gewoon vanuit gaat dat het structureel in gebruik nemen van publiek domein zomaar mag. Ik vind dat je op dat vlak een onderzoeksplicht hebt.

Er zijn super veel mensen die dit zouden willen, maar het wel netjes uitzoeken en de regels respecteren. Je zin krijgen door er schijt aan te hebben of door jezelf voor de domme te houden/onwetendheid is ten opzichte van al die andere mensen niet rechtvaardig. Ik vind dat oneerlijk en ja, daar erger ik me me aan.

Ik hecht veel waarde aan rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid. En ik vind dat een belangrijke en mooie eigenschap, waar ik ook bij andere zeer veel waarde aan hecht. En ik ga me ook niet laten aanpraten dat dat niet zo is.

@verootje, het is niet máár een kabel over een stoep. Ik vind dat het veel verder gaat dan dat. Een elektrische auto bezitten en het wel of niet thuis privé laden maakt financieel écht een groot verschil. Zeker in combinatie met zonnepanelen op je dak. Ja. Dat is niet rechtvaardig tegenover anderen die wél gewoon netjes aan de publieke paal laden, of die dan toch de keuze maken voor een hybride/brandstof auto en geen zonnepanelen nemen. En dan heb ik het nog niet over de terugverdientijd van je zonnepanelen en de waarde van je woning (zeker in combinatie met kWh vergoeding door werkgever bij zakelijk lease bijvoorbeeld). Dit gaat gewoon over grof geld.

Er wordt hier ook structureel door anderen op de stoep geparkeerd (waar je nog wel langs kan). Vind ik ook irritant en brutaal, maar daar ga ik echt geen punt van maken door ze aan te spreken of een melding te maken. Ik zucht een keer en slik het in. Maar dit is écht anders.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op Gisteren, 08:00, in het totaal 7 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:44

Met onze buren zou ik prima het gesprek aangaan.

Maar of ik dat bij andere mensen ook zou doen?
Niet perse.

Bij sommige weet je gewoon dat het zinloos is.
En dat ze bij tegen woord nare trekjes krijgen.

Spreek je ze nu aan en je krijgt het antwoord doe ik toch.
Wat bijna zeker zal zijn na investering die gedaan is.

En je meldt het later bij de gemeente.
Weet de buurman wel bij wie hij moet zijn...

Nee dank

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:55

Captain schreef:
Tuurlijk, iemand iets vragen kan nooit kwaad. Alleen dat is TS niet van plan want het zijn zulke 'nare mensen'.

Jij hebt het over 'als je je zo druk moet maken over iets doen wat niet mag'. Daar gaat het mij vooral om. Want deze mensen brengen met wat zij doen wel potentieel anderen in gevaar. Je kunt heel naar struikelen/vallen over kabels. Niet voor niets dat er dingen bestaan als kabelgoten of matten.

Ik vind het dan ook niet okay kabels over stoepen/troittoirs te leggen. Leuk dat de buren willen laden, maar daar moeten ze dan een andere oplossing voor zoeken zodat mensen gewoon over de stoep kunnen lopen zonder over kabels te struikelen.

Petpa schreef:
_San87_ schreef:

Op zich logisch.
Maar deze mensen hebben fors geïnvesteerd en o.a. de tuin veranderd voor de laadpaal.
Die laadpaal is waardeloos want in de gemeente mag die kabel niet over de stoep.
In dit geval zou ik daarom niet het gesprek met de betrokken mensen aangaan.

Ik wel. Wellicht komt er een kabelgoot of een mat. Dan mag het alsnog niet volgens de gemeente, maar zou ik er persoonlijk geen issue mee hebben als de boel na het laden netjes opgeruimd wordt.