Welk dekbed voor koukleum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:01

Bieden schreef:
Mensen die allergisch zijn voor wol kunnen altijd een antiallergie hoes om een wollen dekbed doen.

Dat helpt totaal niet. Ik spreek helaas uit ervaring.

Bambelien, ik heb een dons dekbed van Van Dyck en die hebben wel een keurmerk dat de producten diervriendelijk zouden zijn gemaakt. Dat vind ik wel belangrijk.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:58

O nee ? Wat jammer tegen huisstof mijten zou het wel moeten helpen.

Tazzey

Re: Welk dekbed voor koukleum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 22:25

Ook daarvoor doen ze helaas niets. Wij dachten hier thuis daarmee dé oplossing te hebben gevonden voor de huisstofmijt allergie van mijn man en mijn wol allergie. We lagen nog even hard te snotteren, niezen en hoesten en ik werd wakker als een aardbei.
We hebben nooit een echt goede oplossing gevonden. Dus de stofzuiger gaat twee keer per dag door de slaapkamer, om de dag vers beddengoed en geen wol.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 22:51

Het past niet bij je wensen lijstje a la prijskaartje.. maar mijn broer zweert bij deze deken..
Hij heeft het al bij mij geprobeerd te verkopen, maar zelf vond ik hem te duur..

Linkje

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 07:46

Iets totaal anders dan de rest hier.

Ik heb een teddy dekbed van de zelesta. Hij is niet heel dik, maar ik vindt hem heerlijk warm. Zelfs nu met het vriezen buiten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:31

Een hoeslaken van het zachte molton materiaal ipv gewone gladde katoen kan ook al positief bijdragen aan een warm gevoel in de nacht. Als het kouder wordt leg ik een rulle fleece over mijn dekbed. Op die manier (extra laagje) kan alles nog makkelijk in de wasmachine.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:44

Texels wollen dekbed heb ik al jaren. Ooit gekocht bij de aldi. 2 delig. Met zomer en winter met drukknopen. En dan als koud wordt met een flanellen dekbedhoes. Daarbij eventjes electrische deken aan. Ik heb echt een hekel aan koud bed om in te stappen.

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 09:59

Hoe ervaren jullie de knoopjes van zo’n 4 seizoenen dekbed? Ik zit daar nu ook naar te kijken (van wol) maar ben bang dat ik die knoopjes vervelend vind? Ik pak altijd een stukje dekbed vast om er een stukje in op te rollen zegmaar :P

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:22

Geen idee of dit onder off-topic valt, zo ja dan voel je vrij om het te negeren, maar lees je even in hoe dons en wol wordt geproduceerd. Voor dons worden eenden levend geplukt en bij een hele hoop wolproductie komt mulesing voor. Wat voor een dekbed het ook wordt; bedenk of je voor zulke wanpraktijken wilt betalen of niet. Wij hebben een synthetisch 4 seizoenen dekbed wat warm genoeg is, en wij wonen in een slecht geisoleerd huis waar de thermometer laatst op -1 stond in de slaapkamer :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:27

Bambelien schreef:
troi, ik begreep wel dat er ook diervriendelijk dons bestaat?

Dat ligt er nogal aan wat je diervriendelijk vindt. Hoe dan ook moeten die veren eruit en hoe dan ook is dat pijnlijk voor de eenden en ganzen. Misschien dat ze gesedeerd worden tijdens de pluk? Dan heb je de napijn, misschien is het een restproduct na de slacht? Tja das al helemaal niet bijster vriendelijk. En bij hergebruikt dons dan was het nog steeds vanuit dierenmishandeling maar is het hoogstens wat langer geleden...

Hier meer https://kro-ncrv.nl/programmas/keurings ... bed-of-jas

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:35

Ik heb die afweging ook gemaakt en toch voor dons gekozen, omdat dons veel langer meegaat dan synthetisch en omdat synthetisch (polyester) ook niet bepaald goed is voor het milieu. De productie niet, maar ook niet de microplastics die vrijkomen bij het wassen. Er is geen 'goede' keuze, er is een keuze die je moet maken en die je voor jezelf moet verantwoorden.

Mulesing wordt trouwens dacht ik voornamelijk gedaan in Australië. Met Texels wol is dat volgens mij geen probleem.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:48

Rosalie_91 schreef:
Hoe ervaren jullie de knoopjes van zo’n 4 seizoenen dekbed? Ik zit daar nu ook naar te kijken (van wol) maar ben bang dat ik die knoopjes vervelend vind? Ik pak altijd een stukje dekbed vast om er een stukje in op te rollen zegmaar :P

Mijn wollen 4-seizoenen dekbed heeft metalen ring-drukknoopjes, waarbij je echt wel goed moet voelen waar ze zitten, zodat je ze aan elkaar kunt klikken :)
Met een dekbedhoes erom moet het wel heel toevallig zijn dat ik er 's nachts eentje zou tegenkomen, of dat ie in de weg zou zitten.

Echte knopen, en dan zichtbaar/voelbaar aan de buitenkant, zou ik wel een probleem vinden. Ben je zoiets tegengekomen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 11:55

Ons dekbed heeft knoopjes die je kunt verwijderen waardoor je geen last hebt als je de losse delen gebruikt.

Afbeelding

Het dekbed dat wij gebruiken is dusdanig warm dat we nog nooit twee delen op elkaar hebben gehad, zelfs nu het in de slaapkamer 6 graden is in de nacht (deur wagenwijd open en geen verwarming aan) is alleen het herfstdeel genoeg.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:53

Nadeel van wol (vind ik) is dat je het niet kan wassen. Wel iets om in je achterhoofd te houden. Na 8 jaar heb ik die van ons toch maar aan kant gedaan, het zag er niet schoon meer uit en rook niet erg fris meer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:57

Allejandro schreef:
Nadeel van wol (vind ik) is dat je het niet kan wassen. Wel iets om in je achterhoofd te houden. Na 8 jaar heb ik die van ons toch maar aan kant gedaan, het zag er niet schoon meer uit en rook niet erg fris meer.

Kan je toch prima naar de stomerij brengen

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 14:07

Allejandro schreef:

Ik ga er ook niet vanuit dat het de rest van mijn leven meegaat..
Een dag buiten in de zon doet wonderen (voor kussens ook), maar er zal vast een moment komen dat ik een nieuw wollen dekbed wil.
Waarschijnlijk rond de tijd dat mijn matras ook weer eens aan vervanging toe is :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:56

Mulesing is niet van toepassing op Texelse wol. Is een mooi lokaal, natuurlijk product.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:33

Zolala schreef:
Allejandro schreef:

Een dag buiten in de zon doet wonderen (voor kussens ook), :j

In de sneeuw leggen. Is echt het beste.
Hup rennen, voor het weer weg is!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:36

mysa schreef:
Zolala schreef:
Een dag buiten in de zon doet wonderen (voor kussens ook), :j

In de sneeuw leggen. Is echt het beste.
Hup rennen, voor het weer weg is!

_O-

Je hebt gelijk! Helaas hier al lang weer weg..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:05

CastaMickey schreef:
Geen idee of dit onder off-topic valt, zo ja dan voel je vrij om het te negeren, maar lees je even in hoe dons en wol wordt geproduceerd. Voor dons worden eenden levend geplukt en bij een hele hoop wolproductie komt mulesing voor. Wat voor een dekbed het ook wordt; bedenk of je voor zulke wanpraktijken wilt betalen of niet. Wij hebben een synthetisch 4 seizoenen dekbed wat warm genoeg is, en wij wonen in een slecht geisoleerd huis waar de thermometer laatst op -1 stond in de slaapkamer :+

Dat mulesing gaat niet op voor in Nederland gemaakte wollen dekbedden van Terschellingse od Texelse wol.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 12:21

Voor degene die nog een wollen texels dekbed zoeken. Lidl heeft ze in de aanbieding. Iig online.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 10:35

Nou, ik zie ze net staan en wilde hier net vragen of iemand er ervaring mee heeft. Hij is nu 99,- voor een 220x240
Lijkt me vergeleken bij sommige prijzen te mooi om waar te zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:42

Dat is heel goedkoop, ja. Maar het kan. Misschien is het een B-kwaliteit batch, zit er ergens een klein foutje in de stiksels, oid. Wat verder voor de kwaliteit van de wol niks uitmaakt.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 10:47

Ik ben stiekem wel een beetje bang dat de kwaliteit van de knoopjes bijvoorbeeld slechter is, waardoor ze steeds losschieten.. nog even over nadenken

Edit: Oh wacht, ik zie nu pas dat het ritsen zijn :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:25

Wij hebben ook lang geleden een B-keuze Texels gekocht, alleen de verpakking was beschadigd maar prijs was flink lager. Fijne dekbedden.