Zorgverzekering 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:28

Ik zit nu voor het 2e jaar bij De Friesland. Bevalt prima maar ga wel 3€ omhoog volgend jaar. Ik ga weer shoppen dit jaar. Heb nu nog aanvullend tand maar moet even rekenen of dat nog nodig is

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:33

Hevonen schreef:
MarijeR schreef:
Ik zit ook al jaren bij DSW en blijf daar ook zeker.
Enige waar ik over twijfel is de aanvullende verzekering. Heb nu de AV Top, die kost 51 euro per maand volgend jaar.
Denk dat ik die ga stoppen of overstap naar de eenvoudigste aanvullende verzekering.
Eerder haalde ik ruim de kosten eruit door fysio maar die valt voor mij nu helemaal onder de basisverzekering zonder dat ik steeds weer de eerste 20 behandelingen zelf moet betalen.
Dan blijft er alleen tandartskosten over wat bij DSW onder de aanvullende valt en ik denk niet dat daar die 600 euro per jaar uit kan.
Hoe berekenen jullie of een aanvullende verzekering nut heeft?

Het eigen risico wordt hier in februari altijd volledig afgeschreven, dan ben ik er al ruim doorheen :+
En de betaling van de zorgverzekering doe ik ook altijd meteen in januari in 1x.
Dan doet het maar 1x pijn…

Mag ik vragen hoe jij de fysio uit de basisverzekering vergoed krijgt? Ik heb ernstige chronische enkel-knie-heupklachten, maar kan geen fysio vergoed krijgen, hoewel alle behandelaars het erover eens zijn dat het hard nodig is.

Helaas bepalen behandelaren tegenwoordig niet meer wat nodig is :+
Of iig, wat er vergoed wordt.
Daarvoor is een strikte lijst opgesteld voor wat uit de basis komt en wat uit AV.
Als jouw aandoening niet op de lijst staat, wordt dit niet vergoed.

Daarnaast vertellen verzekeraars ook andere verhalen aan patiënten dan aan fysio’s dus kan het ook nog zijn dat als je belt de telefoonmevrouw zegt: ‘ja, natuurlijk krijg je dat vergoed’ en dat de fysio het niet kan declareren bij de verzekering.

Fitzroy

Re: Zorgverzekering 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:08

Dat is mooi waardeloos, als dat zo is. Ik vind de brief die Eloya kreeg van haar fysio praktijk wel netjes eigenlijk.

Ik blijf bij CZ, wel de aanvullende naar beneden bijgesteld omdat ik nog 5 ongebruikte fysiobehandelingen mee kan nemen naar volgend jaar. Scheelt toch weer € 13,- per maand.
Ik ga dit jaar weer in 1 x betalen, de spaarrente is lager dan de korting (2%).

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:48

Annick75 schreef:
"Of u fysiotherapie en oefentherapie vergoed krijgt uit het basispakket, hangt onder meer af van de lijst van chronische aandoeningen. Als een aandoening op deze lijst staat, krijgt u deze onder voorwaarden vergoed. Welke aandoeningen op de lijst staan, vindt u op deze pagina."

Lijst van chronische aandoeningen

Het licht er dus aan wat je voor klachten hebt, wel labeltje daarop zit en of dat labeltje op de lijst van chronische aandoeningen staat. Voor sommige dingen, bv revalidatie na bepaalde operatie staat een kort durende chronische indicatie, voor andere is deze levenslang. Ik heb MS bijvoorbeeld en heb een chronische, permanente indicatie voor fysio.

Gelukkig heb ik al die aandoeningen van de lijst niet, en MS lijkt me heel zwaar.

Door mislukte operaties staan mijn voeten gekanteld onder mijn benen, wat heel veel pijn geeft en ook schade aan alle andere gewrichten van het bewegingsapparaat. Ik kan nauwelijks lopen. Maar dat staat niet op de lijst 'schade als gevolg van operatiefouten'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:56

Mijn artrose en knie sjit en schouder drama staan ook niet op die beruchte lijst. Voorheen wel maar een aantal jaren geleden is het geschrapt. Daarna tjsa ik kan de zo nodige cesar therapie en fysio niet betalen helaas. -O- en merk ik dat mijn lichaam steeds stijver wordt daardoor.

Ik hoop voor volgend jaar, ander land heel andere regels en heel andere manier van verzekeren en veel lagere prijzen wel weer naar de zo nodige fysio te kunnen. En voor mijn longen gaan kuren en de tandarts vergoed krijgen. :j

Gv gaat wel weer rondkijken wat mogelijkheden zijn kwa verzekering en vooral tandarts. Niet helemaal duidelijk of hij kan blijven zitten via de motor verzekering met wat voordelen of dat hij alsnog ergens anders heengaat.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:01

Hevonen schreef:
Annick75 schreef:
"Of u fysiotherapie en oefentherapie vergoed krijgt uit het basispakket, hangt onder meer af van de lijst van chronische aandoeningen. Als een aandoening op deze lijst staat, krijgt u deze onder voorwaarden vergoed. Welke aandoeningen op de lijst staan, vindt u op deze pagina."

Het licht er dus aan wat je voor klachten hebt, wel labeltje daarop zit en of dat labeltje op de lijst van chronische aandoeningen staat. Voor sommige dingen, bv revalidatie na bepaalde operatie staat een kort durende chronische indicatie, voor andere is deze levenslang. Ik heb MS bijvoorbeeld en heb een chronische, permanente indicatie voor fysio.

Gelukkig heb ik al die aandoeningen van de lijst niet, en MS lijkt me heel zwaar.

Door mislukte operaties staan mijn voeten gekanteld onder mijn benen, wat heel veel pijn geeft en ook schade aan alle andere gewrichten van het bewegingsapparaat. Ik kan nauwelijks lopen. Maar dat staat niet op de lijst 'schade als gevolg van operatiefouten'.

Veronderstel dat de schade zich niet beperkt tot uitsluitend benodigde behandelingen fysiotherapie maar omvangrijker is.
Dus letselschade claimen waaronder de benodigde behandelingen fysiotherapie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:02

Bij DSW krijg ik met de AV top echt wel veel vergoed. Cesar/Mensendieck maximaal 36 behandelingen en fysio 27 behandelingen. Tandarts zit er ook bij, dus geen aparte aanvullende verzekering. Gaat me volgend jaar alleen wel 209 euro per maand kosten, maar het kan wel uit.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:30

@Hevonen, MS is heel verschillend per persoon en ik kom er gelukkig "goed" mee weg. Ben daarnaast wel ook hypermobiel, dat maakt het tricky. Maakt ook wel dat ik extra blij ben met de chronische vergoeding fysio en een super fijne fysio die ook manueel behandeld, terwijl hij daar dan weer geen vergoeding voor krijgt, alleen gewone fysio.

Als er eens extra behandelingen nodig zijn, dan declareert hij die in overleg met mij uit de aanvullende verzekering, zeker als dat echt manuele therapie behandelingen zijn. Ik heb er dus wel een AV bij met een aantal behandelingen fysio/manueel.

Voor jou enorm balen dat je door operaties die mislukt zijn wél de fysio heel hard nodig hebt, maar niet vergoed krijgt. Lijkt me uitermate frustrerend.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:01

Ik zit al jaren bij Zilveren kruis,hun gooien de premie iets omhoog ipv omlaag, ik betaal nu €198 en als ik het houdt zoals het nu is dan zal ik €202 gaan betalen.

Mede doordat ons jongste al door zijn orthodontist vergoeding heen is en ik de rekeningen al eventjes zelf betaal,besloten om de aanvullende verzekering stop te zetten vanaf januari.

Vanaf dan ga ik €161,50 betalen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:03

Volgens Independer kan ik niet goedkoper dan dat ik al zit. Ik ga dus niet wisselen dan

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:21

Hevonen schreef:
MarijeR schreef:
Ik zit ook al jaren bij DSW en blijf daar ook zeker.
Enige waar ik over twijfel is de aanvullende verzekering. Heb nu de AV Top, die kost 51 euro per maand volgend jaar.
Denk dat ik die ga stoppen of overstap naar de eenvoudigste aanvullende verzekering.
Eerder haalde ik ruim de kosten eruit door fysio maar die valt voor mij nu helemaal onder de basisverzekering zonder dat ik steeds weer de eerste 20 behandelingen zelf moet betalen.
Dan blijft er alleen tandartskosten over wat bij DSW onder de aanvullende valt en ik denk niet dat daar die 600 euro per jaar uit kan.
Hoe berekenen jullie of een aanvullende verzekering nut heeft?

Het eigen risico wordt hier in februari altijd volledig afgeschreven, dan ben ik er al ruim doorheen :+
En de betaling van de zorgverzekering doe ik ook altijd meteen in januari in 1x.
Dan doet het maar 1x pijn…

Mag ik vragen hoe jij de fysio uit de basisverzekering vergoed krijgt? Ik heb ernstige chronische enkel-knie-heupklachten, maar kan geen fysio vergoed krijgen, hoewel alle behandelaars het erover eens zijn dat het hard nodig is.

Eigenlijk wat Annick75 schrijft, ik heb een ruggenmerg aandoening die op de genoemde lijst staat en dat zal nooit meer herstellen. Vandaar dat de indicatie blijvend is, tot ze deze lijst nog weer verder inkorten natuurlijk…
Ik heb daar eenmalig de eerste 20 behandelingen zelf voor moeten betalen (maar viel onder de aanvullende verzekering).

Annick75 schreef:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:23

Ik ga 2.50 euro minder betalen bij Univé :+
Aankomend jaar behoud ik nog dit pakket, maar voor in de toekomst denk ik dat ik naar een uitgebreider pakket moet omdat mijn ogen achteruit gaan en ik hier en daar wat pijntjes in mijn lichaam begin te krijgen.
Ouderdom komt met gebreken :')