Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ze kochten ze zelfs extra in. Notch schreef:Wij rijden een mitsubishi outlander phev sinds 4 jaar, en in al die tijd hebben we hem maar een keer of 5 aan de lader gehad![]()
Als we hem al opladen doen we dit gewoon via het normale stopcontact.
8nnemiek schreef:janderegelaa schreef:De Clio laadt ook bij met de motor tijdens het rijden. Daar zit het verschil denk ik.
Maar dat betekent dat de motor wel harder moet werken en dus meer verbruikt om de dynamo of generator te laten draaien. Uiteindelijk levert dat geen gratis stroom op, niet anders dan wanneer je harder moet trappen om de dynamo op je fiets te laten werken. De enige manier hoe dat nog iets voordeel kan opleveren is als de motor naar een wat energiezuiniger toerental gaat en het teveel aan energie naar de accu stuurt, maar het idee van 'gratis stroom tijdens het rijden' gaat gewoon tegen de natuurwetten in. De perpetuum mobile is ook nooit een succes geworden
Prairy schreef:Plug in hybride moeilijk verkoopbaar? Wij zijn naar een aantal dealers geweest, juist voor een plugin, en eentje had er bijna alleen maar plugin staanZe kochten ze zelfs extra in.

janderegelaa schreef:Notch schreef:Wij rijden een mitsubishi outlander phev sinds 4 jaar, en in al die tijd hebben we hem maar een keer of 5 aan de lader gehad![]()
Als we hem al opladen doen we dit gewoon via het normale stopcontact.
Mijn vriendin heeft ook een Outlander PHEV, die accu is echt bagger en benzineverbruik is abnormaal dus daar heb ik LPG in laten zetten. Nu is het een wereldauto.
8nnemiek schreef:Maar dat betekent dat de motor wel harder moet werken en dus meer verbruikt om de dynamo of generator te laten draaien. Uiteindelijk levert dat geen gratis stroom op, niet anders dan wanneer je harder moet trappen om de dynamo op je fiets te laten werken. De enige manier hoe dat nog iets voordeel kan opleveren is als de motor naar een wat energiezuiniger toerental gaat en het teveel aan energie naar de accu stuurt, maar het idee van 'gratis stroom tijdens het rijden' gaat gewoon tegen de natuurwetten in. De perpetuum mobile is ook nooit een succes geworden
Blue_Eyes schreef:Mijn man zegt: te simpel. De accu wordt vooral opgeladen tijdens het remmen, energie die anders verloren gaat dus. En de elektromotor kan de benzinemotor ook aanvullen waardoor de hele aandrijving efficiënter verloopt.
Maar janderegelaar had het over het rijden op de snelweg, waar je normaal weinig remt. Dan moet je het echt hebben van dat beetje spelen met het meest efficiënte toerental.
8nnemiek schreef:Een EV kan meestal 3 fase laden, soms zelfs 3x 32A. Terwijl een hybride meestal 1 fase laadt, en in het gewone stopcontact gaat dat meestal nog trager met bv 2000W of 2400W in plaats van 3500W.
Prairy schreef:Welke laadpas gebruiken jullie?
Ik zit nu naar Ecotap te kijken. Voor de electrische auto hadden we Elec2go maar blijkbaar doen die dat nu niet meer.
We willen hem ook in het buitenland kunnen gebruiken, en voor mij is het waarschijnlijk zelden dat ik hem ga gebruiken ivm thuis opladen, dus geen abonnement.
Boheme schreef:8nnemiek schreef:Plugin hybrides hebben een vrij kleine accu, en vaak ook geen mogelijkheid om 3 fase thuis te laden, dus die kun je gewoon in het stopcontact laden. Daar heb je geen speciale laadpaal voor nodig. Het is wel fijn als je stopcontact op een eigen groep zit zodat die niet direct klapt als je de föhn gebruikt bijvoorbeeld.
Mijn vader heeft een plugin-ev, en dat scheelt wel echt heel veel benzinekosten. Een prima optie als je niet volledig EV wil of kan![]()
Stroom is als ik het goed heb goedkoper dan benzine als de stroomprijs lager is dan 70ct/kWh, dus thuis laad je ook zonder zonnepanelen heel goedkoop.
Klopt maar omdat de kabel ruim 10 meter ( liefs zelfs 15 meter )moet zijn als we gaan laden via het stopcontact is dat dus geen optie ivm warm worden en stroomverlies waardoor weer duurder.
Gnome schreef:Vind het wel apart dat onze EV 3 uur tijd nodig heeft voor 300km laden en de volvo plug in 5 uur voor 70km
Yessy schreef:Gnome schreef:Vind het wel apart dat onze EV 3 uur tijd nodig heeft voor 300km laden en de volvo plug in 5 uur voor 70km
Ik heb me daar inderdaad ook over verbaasd, we hebben een laadpaal aan huis en onze plug in heeft een accu van 18kW en komt niet verder dan 6kW laden dus die doet er dan 3 uur over. Terwijl de EV van een familielid rond de 11kW zat. Ik weet niet wat het maximum per fase is die de auto mag/kan gebruiken, die stoppen kunnen 25Ax220V dus dat is 5.5kW maar er draait natuurlijk altijd nog meer op in huis dus waar dan die 6 en die 11 vandaan komen?