Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 45811
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:49

Plus zonde van het geld, want je kan prima driekwart van je brandstofkosten besparen als je voornamelijk elektrisch rijdt.

Shiloh

Berichten: 20308
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:08

In mijn geval was het de enigste optie van het model dat ik wilde.

Maar goed, ik rijd zakelijk lease, dus ik heb sowieso geen brandstof kosten.

Als ik het privé moest aanschaffen zou ik wel drie keer nadenken. Ook hoorde ik van de week dat de plug-in hybrides bijzonder lastig verkoopbaar zijn? Heb geen bron daarvan.

Als ik zonnepanelen zou hebben en ik had überhaupt de mogelijkheid om een kabel bij de auto te krijgen, dan zou ik wel laden, maar die optie heb ik niet.

Prairy

Berichten: 10730
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:22

Plug in hybride moeilijk verkoopbaar? Wij zijn naar een aantal dealers geweest, juist voor een plugin, en eentje had er bijna alleen maar plugin staan := Ze kochten ze zelfs extra in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17352
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:36

Notch schreef:
Wij rijden een mitsubishi outlander phev sinds 4 jaar, en in al die tijd hebben we hem maar een keer of 5 aan de lader gehad :+

Als we hem al opladen doen we dit gewoon via het normale stopcontact.

Mijn vriendin heeft ook een Outlander PHEV, die accu is echt bagger en benzineverbruik is abnormaal dus daar heb ik LPG in laten zetten. Nu is het een wereldauto.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17352
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:38

8nnemiek schreef:
janderegelaa schreef:
De Clio laadt ook bij met de motor tijdens het rijden. Daar zit het verschil denk ik.

Maar dat betekent dat de motor wel harder moet werken en dus meer verbruikt om de dynamo of generator te laten draaien. Uiteindelijk levert dat geen gratis stroom op, niet anders dan wanneer je harder moet trappen om de dynamo op je fiets te laten werken. De enige manier hoe dat nog iets voordeel kan opleveren is als de motor naar een wat energiezuiniger toerental gaat en het teveel aan energie naar de accu stuurt, maar het idee van 'gratis stroom tijdens het rijden' gaat gewoon tegen de natuurwetten in. De perpetuum mobile is ook nooit een succes geworden :P

Toch rijdt hij echt megazuinig en heel vaak alleen op stroom.

Shiloh

Berichten: 20308
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:41

Prairy schreef:
Plug in hybride moeilijk verkoopbaar? Wij zijn naar een aantal dealers geweest, juist voor een plugin, en eentje had er bijna alleen maar plugin staan := Ze kochten ze zelfs extra in.


Ja zoals ik zei, weet niet exact waar het vandaan kwam. Maar tweedehands schijnen ze op termijn toch moeilijk verkoopbaar te zijn. De accu’s slijten en vervangen is erg duur. Maar ondertussen zit je wel met een significant zwaardere auto. Dat zal met een jongere leeftijd tot 5 jaar nog wel meevallen, maar de waarde schijnt daarna hard te dalen. Wat ik me wel kan voorstellen. Ik zou ook niet zo happig zijn om tweede hands een 10 jaar oude plug-in hybrid te kopen.

Eleionomae

Berichten: 19645
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:45

Wij hebben ook een Outlander PHEV (2018) en als je slim rijdt kun je makkelijk 1:20 halen. Wij hebben ook geen laadpaal, maar gewoon een verlengsnoer met een anti struikel beschermer er over naar onze garagebox gelegd (er zit een brandgang tussen) vanuit de schuur van ons huis. Plan is nog om deze ondergronds te gaan leggen. Buren even verderop hebben gewoon een kabel over de stoep met een opvallende gele beschermer erover (mag officieel niet, maar ze doen het al 3 jaar zo). We hebben een omvormer zodat de auto ook met lager wattage kan laden, de schuur zit namelijk op dezelfde stop als de keuken en zodra de vaatwasser en de auto tegelijk op het stroom zaten vloog de stop er uit :')

Over de waarde verschillen de meningen nogal, maar wij hebben hem van mijn ouders overgenomen en de dealer van hun vaste Mitsubishi garage bood er nog de hoofdprijs voor (mijn vader heeft de nieuwe outlander gekocht dit jaar), omdat ie m zo weer kwijt zou zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 48195
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:12

janderegelaa schreef:
Notch schreef:
Wij rijden een mitsubishi outlander phev sinds 4 jaar, en in al die tijd hebben we hem maar een keer of 5 aan de lader gehad :+

Als we hem al opladen doen we dit gewoon via het normale stopcontact.

Mijn vriendin heeft ook een Outlander PHEV, die accu is echt bagger en benzineverbruik is abnormaal dus daar heb ik LPG in laten zetten. Nu is het een wereldauto.

Dat klinkt als een ideale combinatie, PHEV + LPG.

Blue_Eyes

Berichten: 20798
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:25

Wij rijden al sinds de komst van de Toyota Prius 2 hybride, inmiddels onze 4e hybride auto, een Corolla (na de Prius 2, 3 en 4). Niet omdat we niet tevreden waren over de Prius maar gewoon omdat het zo uitkwam. We rijden ongeveer 1 op 25 gemiddeld en het zijn gewoon fijne, comfortabele auto's zonder gekloot met een laadpaal. 900 km op een tank (rond 35-36 liter per tankbeurt) is geen uitzondering.

Blue_Eyes

Berichten: 20798
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:27

8nnemiek schreef:
Maar dat betekent dat de motor wel harder moet werken en dus meer verbruikt om de dynamo of generator te laten draaien. Uiteindelijk levert dat geen gratis stroom op, niet anders dan wanneer je harder moet trappen om de dynamo op je fiets te laten werken. De enige manier hoe dat nog iets voordeel kan opleveren is als de motor naar een wat energiezuiniger toerental gaat en het teveel aan energie naar de accu stuurt, maar het idee van 'gratis stroom tijdens het rijden' gaat gewoon tegen de natuurwetten in. De perpetuum mobile is ook nooit een succes geworden :P

Mijn man zegt: te simpel. De accu wordt vooral opgeladen tijdens het remmen, energie die anders verloren gaat dus. En de elektromotor kan de benzinemotor ook aanvullen waardoor de hele aandrijving efficiënter verloopt.

8nnemiek

Berichten: 45811
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:06

Blue_Eyes schreef:
Mijn man zegt: te simpel. De accu wordt vooral opgeladen tijdens het remmen, energie die anders verloren gaat dus. En de elektromotor kan de benzinemotor ook aanvullen waardoor de hele aandrijving efficiënter verloopt.

Klopt :j Maar janderegelaar had het over het rijden op de snelweg, waar je normaal weinig remt. Dan moet je het echt hebben van dat beetje spelen met het meest efficiënte toerental.

Blue_Eyes

Berichten: 20798
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:23

Oh nee, dat klopt zeker, dat had ik gemist. Op de snelweg is hij absoluut het minst efficiënt. Overigens nog steeds zo 1 op 20. Tenzij je op een Duitse snelweg plankgas geeft :')

sasja0705
Berichten: 2576
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:22

Wij hebben allebei. Een hybryde en sinds kort een plug in.
En ook geen laadpaal. Ons stopcontact zit aan het begin van de garage ( waar de auto niet ingaat - is opslag)
Het is met de geleverde kabel wel passen en meten. Maar een langere voor die auto kost ook zijn 600 en op
een plug in is perfect als je in de stad of korte afstanden wilt rijden.
Maar op lange afstanden is die dan toch niet zooo zuinig.
De eerste die wij proef gereden hebben was een Volvo... die begon echt te zuipen bij hogere snelheid en akku bijna op.
Nu een Discovery Sport maar hier op het land niet echt zuinig. En op langere afstanden ( of te wel hij ook zelfs bij laad) toch 1 op 10 /11 en dan rijd je echt niet gek.

Mijn Toyota CHR hhybrid daar integen rijd gemiddelde 1 op 23 . En als ik bvb naar Duitsland rijd en af en toe de 140 / 150 aantik, dan heb ik nog steeds 1op 20.

Stroom thuis met zonnepanelen overdag is gratis maar je moet ook geduld hebben, want " snel-laden" is natuurlijk niet op een gewone stopcontact.
En onderweg betaal je ondertussen ook al behoorlijk.
En niet vergeten : de aangegeven radius klopt niet. Trek daar gerust 10 km van af - bij zowat alle plug ins.

Dus heb je hoofdzakelijk korte afstanden of stadsverkeer, dan is een plug-in super zuinig.

Gnome
Berichten: 9102
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:07

Vind het wel apart dat onze EV 3 uur tijd nodig heeft voor 300km laden en de volvo plug in 5 uur voor 70km :+

8nnemiek

Berichten: 45811
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:13

Een EV kan meestal 3 fase laden, soms zelfs 3x 32A. Terwijl een hybride meestal 1 fase laadt, en in het gewone stopcontact gaat dat meestal nog trager met bv 2000W of 2400W in plaats van 3500W.

Gnome
Berichten: 9102
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:18

8nnemiek schreef:
Een EV kan meestal 3 fase laden, soms zelfs 3x 32A. Terwijl een hybride meestal 1 fase laadt, en in het gewone stopcontact gaat dat meestal nog trager met bv 2000W of 2400W in plaats van 3500W.


Aha! Wel via de laadpaal en zelfde stekker. Interessant en ergens wel zonde ofzo. Anders zou ie in een half uurtje ongeveer vol zijn.

Prairy

Berichten: 10730
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:54

Welke laadpas gebruiken jullie?

Ik zit nu naar Ecotap te kijken. Voor de electrische auto hadden we Elec2go maar blijkbaar doen die dat nu niet meer.

We willen hem ook in het buitenland kunnen gebruiken, en voor mij is het waarschijnlijk zelden dat ik hem ga gebruiken ivm thuis opladen, dus geen abonnement.

Gnome
Berichten: 9102
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:03

Prairy schreef:
Welke laadpas gebruiken jullie?

Ik zit nu naar Ecotap te kijken. Voor de electrische auto hadden we Elec2go maar blijkbaar doen die dat nu niet meer.

We willen hem ook in het buitenland kunnen gebruiken, en voor mij is het waarschijnlijk zelden dat ik hem ga gebruiken ivm thuis opladen, dus geen abonnement.


We hebben die van ANWB. Kun je met of zonder abonnement. Super makkelijke app en ze incasseren gewoon eens per maand van je rekening als je iets verbruikt hebt. Volgens mij kunnen ze ook internationaal maar dat zou je even moeten checken.

Shell werden wij knettergek van. Kregen de app niet aan de praat, ze hebben ons nooit teruggebeld met een oplossing en blijkbaar durven die ook nog kosten te rekenen als je hun pas gebruikt om je laadpaal thuis te activeren. Koekoek.

8nnemiek

Berichten: 45811
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:22

Wij hebben een pas van Vattenfall, E-flux, Eneco en Shell. Allemaal gratis passen. Die van Shell gebruik ik nooit meer, de rest regelmatig. Zo is de E-flux het goedkoopste bij het werk van mijn vriend, de Vattenfall bij de Vattenfall laadpalen die hier in het zuiden overal staan, en de Eneco pas heeft een vast tarief voor bijna alle palen, dus handig bij dure palen zoals bij de haven en bij de Fastned AC paal.

ikke

Berichten: 39082
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:35

Boheme schreef:
8nnemiek schreef:
Plugin hybrides hebben een vrij kleine accu, en vaak ook geen mogelijkheid om 3 fase thuis te laden, dus die kun je gewoon in het stopcontact laden. Daar heb je geen speciale laadpaal voor nodig. Het is wel fijn als je stopcontact op een eigen groep zit zodat die niet direct klapt als je de föhn gebruikt bijvoorbeeld.

Mijn vader heeft een plugin-ev, en dat scheelt wel echt heel veel benzinekosten. Een prima optie als je niet volledig EV wil of kan :j


Stroom is als ik het goed heb goedkoper dan benzine als de stroomprijs lager is dan 70ct/kWh, dus thuis laad je ook zonder zonnepanelen heel goedkoop.




Klopt maar omdat de kabel ruim 10 meter ( liefs zelfs 15 meter )moet zijn als we gaan laden via het stopcontact is dat dus geen optie ivm warm worden en stroomverlies waardoor weer duurder.

Wie heeft je die onzin wijs gemaakt?

Met een standaard verlengsnoertje kun je moeiteloos 2500W laden en met een goed snoer (3x2,5mm2) kun je gewoon 3500W laden.

Boheme

Berichten: 2229
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:34

Dat hebben zowel de heren van Vattefal, Eneco en stedin mij wijsgemaakt. Afzonderlijk van elkaar. Daarbij werd dat ook aangeven bij de diverse autodealers die we spraken. Dus ga er vanuit dat er een kern van waarheid in zit.

Fitzroy

Berichten: 25922
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Ik heb een ANWB en Vattenfall Laadpas. Vattenfall gebruik ik het meest, er zit hier een laadpaal van hen op de parkeerplaats. Scheelt je weer starttarief en het is goedkoper.
ANWB vaak met snelladen, dan zijn zij weer goedkoper.

Yessy

Berichten: 23189
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Gnome schreef:
Vind het wel apart dat onze EV 3 uur tijd nodig heeft voor 300km laden en de volvo plug in 5 uur voor 70km :+

Ik heb me daar inderdaad ook over verbaasd, we hebben een laadpaal aan huis en onze plug in heeft een accu van 18kW en komt niet verder dan 6kW laden dus die doet er dan 3 uur over. Terwijl de EV van een familielid rond de 11kW zat. Ik weet niet wat het maximum per fase is die de auto mag/kan gebruiken, die stoppen kunnen 25Ax220V dus dat is 5.5kW maar er draait natuurlijk altijd nog meer op in huis dus waar dan die 6 en die 11 vandaan komen?

Maik79

Berichten: 1325
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: Hybride auto zonder oplaadpunt thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

Wij hebben een vol elektrische auto, geen laadpaal thuis. Laden op werk en indien nodig, bij een publieke laadpaal in de buurt van ons huis.

We hebben een e-flux pas (gratis) voor laden op werk en bij een publieke paal, dan zijn we het goedkoopste uit. Wanneer ik onderweg moet/kan laden, dan probeer ik tussen 11 uur 's avonds en 9 uur 's ochtends een Tesla station te vinden. Ook voor niet-Teslarijders zijn dan de kosten lager dan bij die publieke laadpaal tegenover ons huis.

8nnemiek

Berichten: 45811
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

Yessy schreef:
Gnome schreef:
Vind het wel apart dat onze EV 3 uur tijd nodig heeft voor 300km laden en de volvo plug in 5 uur voor 70km :+

Ik heb me daar inderdaad ook over verbaasd, we hebben een laadpaal aan huis en onze plug in heeft een accu van 18kW en komt niet verder dan 6kW laden dus die doet er dan 3 uur over. Terwijl de EV van een familielid rond de 11kW zat. Ik weet niet wat het maximum per fase is die de auto mag/kan gebruiken, die stoppen kunnen 25Ax220V dus dat is 5.5kW maar er draait natuurlijk altijd nog meer op in huis dus waar dan die 6 en die 11 vandaan komen?

Dat komt omdat de meeste EV's met 3 fase laden. En de zekering is inderdaad vaak geschikt voor 25A, maar de kabels meestal maximaal 16A oftewel iets meer dan 3500W. Je hebt dan drie fasen, dus drie kabels, die 3500W aankunnen, en 3x3500 is 11kW.

En als je een zwaardere aansluiting in huis hebt, van meer dan 32A, dan kun je met dikkere kabels ook 1 fase 32A laden (7,2kW) of drie fase 32A (22kW).