Vraag omtrent ziekmelding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Cioccolato schreef:
Exitium schreef:
Ze geeft aan wel haar volledige werk te doen en ook haar normale uren te maken, het enige verschil is dat ze dat volledig vanuit huis doet in plaats van deels vanuit huis en deels vanaf kantoor. Als je je volledige werk doet en je normale aantal uren maakt, is er geen reden om ziekgemeld te worden, Als je dan in overleg vanuit huis werkt en je leidinggevende je wel plots ongevraagd ziekmeldt, gaat er vanuit het bedrijf ook wel het één en ander mis.

Niet volledig want normaal dus deels op kantoor.
Er zullen details missen maar het is dus niet wat er normaal gewerkt wordt.

Ik werk ook af en toe thuis en af en toe op kantoor. Ik doe in beide gevallen exact hetzelfde werk. Zolang je werk niet locatiegebonden is, gaat het er om wat je doet, niet waar.

Cioccolato

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:59

Dat is niet bij alle bedrijven zo.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Dan had het bedrijf überhaupt niet akkoord kunnen / moeten gaan en TS vanaf het begin ziek moeten melden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Mama3 schreef:
Ik snap wel dat je door je leidinggevende ziekgemeld bent.

Mogelijk sta je slechts voor 1% ziek gemeld omdat je fysieke klachten hebt. Hierdoor gaan alle noodzakelijke signalen automatisch naar de juiste afdelingen. De bedrijfsarts, hr etc. Zodat je in beeld blijft. Ik zou er niet teveel achter zoeken.

Exact dit. Werkgever heeft ook bepaalde verplichtingen richting UWV. Zometeen valt TS wel helemaal uit, en zegt UWV, dat hadden jullie aan kunnen zien komen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:11

Maar een klein percentage ziekgemeld worden omdat je klachten hebt.
We hebben allemaal wel eens iets. Kan een werkgever je dan een paar % ziekmelden als je je teen stoot?
Een flauwe vergelijking,maar toch.
Ik mankeer iets,tijdelijk,maar ben niet ziek en doe mijn werk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Ja, maar je voldoet niet aan de eis om 1 x per week naar kantoor te komen. Dus je doet niet je volledige normale werkuren, zoals voor je klachten begonnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Maar thuiswerken is geen recht.
Dit is je tijdelijk toegestaan doordat je niet kan reizen.

Ik vermoed dat de werkgever het nu tijd vind dat je weer te-integreren richting werk op kantoor.

En ik vermoed Dat dit voor beide makkelijker aan te vliegen is vanuit een percentage ziekmelding

"Met een banketstaaf dat het in mijn eigen belang zou zijn omdat hij een advies wil inwinnen die alleen via die weg kan."

Waarin zie jij zo op om weer te te-integreren naar je werkplek.
Speelt er niet meer?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:22

Dan had de werkgever dit gewoon bespreekbaar kunnen maken toch?
Ik heb al aangegeven dat het herstel goed gaat en ik verwacht op korte termijn iig weer live bij een overleg te kunnen zijn.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

veneri schreef:
Maar een klein percentage ziekgemeld worden omdat je klachten hebt.
We hebben allemaal wel eens iets. Kan een werkgever je dan een paar % ziekmelden als je je teen stoot?
Een flauwe vergelijking,maar toch.
Ik mankeer iets,tijdelijk,maar ben niet ziek en doe mijn werk.

Je bent ook niet ziek maar arbeidsongeschikt en dat klopt want je kan niet reizen naar kantoor.
Vaak is zo`n melding juist ter bescherming van de werknemer.
Voor een juiste opbouw in overleg met de bedrijfsarts.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

veneri schreef:
Dan had de werkgever dit gewoon bespreekbaar kunnen maken toch?
Ik heb al aangegeven dat het herstel goed gaat en ik verwacht op korte termijn iig weer live bij een overleg te kunnen zijn.

Heeft hij dat niet geprobeerd waar jij het afdeed als banketstaaf excuses?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

Je hebt aangepast werk, niet inhoudelijk, maar wel qua werklocatie. Ik begrijp wel dat je leidinggevende je ziek heeft gemeld.

Redenen die ik kan bedenken
- ‘zij mag wel gewoon volledig thuis werken, waarom ik niet’ —> omdat ze gedeeltelijk arbeidsongeschikt is
- ze zijn bang dat het misschien toch lang gaat duren. Dan nu de 2 jaar maar in laten gaan
- ze willen benadrukken dat dit een aanpassing js, dus ziek
- ze willen proberen je weer 1 dag op kantoor bent
- ze krijgen geld terug vanuit de verzekering.
- ze willen e.e.a laten toesten bij de bedrijfsarts (bij ons komen ze ook pas automatisch in bewld als ze ziek zijn). Medewerkers kunnen wel zelf eerder vragen.

Je geeft zelf aan dat je herstel goed gaat en je je werk kan doen. Ik kees herstel, dan ia dat toch verzuim / arbeidsongeschikt.

Je hebt je door deze hele periode heen gebuffeld en bijna bij het einde wordt je ziekgemeld. Dat is niet anders. Wat is er zo erg aan je ziekmelden? Waarom roept dat zoveel emotie en stress bij jou op?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:05

Dus als ik het goed begrijp dan ga je binnenkort ook weer gewoon als gewoonlijk naar kantoor, en voor dezelfde uren als altijd?

Dan meld je je gewoon weer beter, formeel, bij je leidinggevende en met een email plus cc naar personeelszaken. Klaar.

Niet zo gestressed over zijn, waarschijnlijk ben je uit voorzorg ziekgemeld, in geval dat het onverhoopt toch wat langer gaat duren dan dat je verwacht had. Ze hadden het wel beter met je mogen communiceren, daar mag je best naar vragen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:27

Ik begrijp ook niet goed waarom dit alles mij zo erg raakt.
Als mijn leidinggevende dit netjes had besproken,uitgelegd en in overleg had gedaan,was het anders geweest denk ik.
Ik voel mij enorm machteloos en gepasseerd.
Het feit dat ik door de zware periode heengewerkt heb en mij zo heb ingezet voor werk en collega's en dan alsnog ziekgemeld wordt...
het voelt zo oneerlijk!
Deze hele situatie heeft mij geen goed gedaan.
Mijn verlof heb ik niks aan gehad en door de stress ervaar ik toename van de pijnklachten en ben ik ontzettend moe en slaap slecht.
Kennelijk wordt hier veelal de kant van de werkgever gekozen, en ik snap dat die duidelijkheid wil, maar niet op deze manier.
Leef jezelf eens in in mijn situatie ajb.
Ik zit er doorheen en voel mij geneigd om mij nu toch volledig te moeten ziekmelden door de stressklachten, maar dat gaat de situatie natuurlijk niet oplossen.
Misschien ben ik toch te lang over mijn grenzen gegaan en is dit de druppel geweest voor mij. Ik weet niet wat te doen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:36

Waarom zie je ziekmelden als iets negatiefs?

Ik snap dat de communicatie beter had gekund. Dat volg ik.

Maar ziekmelden op zichzelf is niet negatief toch? Persoonlijk vind ik het opvallend, slecht werkgeverschap zelfs, dat dat niet gewoon meteen gedaan is, dat had echt zorgvuldiger gekund.

Maar wat maakt dat jij ziekmelden als zoiets slechts ziet?
Schaamte om ziek te zijn?
Als niet voor vol aangezien te worden?
Dat het gevolgen heeft voor je functie?
Dat het het begin is van verlies werk?

Die 4 dingen zijn in ieder geval allemaal níet waar, mocht dat de angst zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:44

Ik denk dat de werkgever geen weet heeft van de zware periode waar jij doorheen gaat. Je werkt immers je uren.
Want ja dat klinkt dan idd beter dat jij je voor een gedeelte of misschien helemaal ziek had moeten melden als het zo slecht met je ging. En het werk thuis volhouden ook zo zwaar was.

En eerlijk gezegd hoe groot jij het nu maakt klinkt het ook alsof het niet goed met je gaat :knuffel:

Ook je antwoorden als jullie nemen het op voor hem.
Maar ook dat je werkgever met een banketstaaf smoes kwam.
Klinkt als dat jij de info anders opneemt nu.
En daar zo van gestrest raakt.

En ik herken dat..
In bijvoorbeeld een (bijna) burn out.

Ben lief voor jezelf :knuffel:

Beterschap.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:54

veneri schreef:
Als mijn leidinggevende dit netjes had besproken,uitgelegd en in overleg had gedaan,was het anders geweest denk ik.
Het feit dat ik door de zware periode heengewerkt heb en mij zo heb ingezet voor werk en collega's en dan alsnog ziekgemeld wordt...
het voelt zo oneerlijk!
Mijn verlof heb ik niks aan gehad en door de stress ervaar ik toename van de pijnklachten en ben ik ontzettend moe en slaap slecht.

Door deze ziekmelding?
Of heb je dit machteloze, gepasseerde en oneerlijke gevoel al eerder in je leven gehad en reageert je stresssysteem daarop?
Kan in een totaal andere situatie zijn waar je gevoel hetzelfde was.

Citaat:
Kennelijk wordt hier veelal de kant van de werkgever gekozen, en ik snap dat die duidelijkheid wil, maar niet op deze manier.

Daar doe ik dus echt mijn best voor, maar ik zie niks geks waar stress voor nodig is. Alleen een goed gesprek, en juist zoiets simpels lijkt te ontbreken.

Citaat:
Ik zit er doorheen en voel mij geneigd om mij nu toch volledig te moeten ziekmelden door de stressklachten, maar dat gaat de situatie natuurlijk niet oplossen.
Misschien ben ik toch te lang over mijn grenzen gegaan en is dit de druppel geweest voor mij. Ik weet niet wat te doen.

Pijnklachten zijn echt rot en kunnen je veerkracht sterk verlagen.
Misschien ben je idd lang over je grenzen gegaan door door te werken met deze klachten en zit je nu tegen overspanning aan. Je veerkracht is dan zo laag dat er maar iets kleins hoeft te gebeuren en je gaat onderuit.
En dan denk ik dus dat het niet zo gek is om je ziek te melden. Misschien ziet je werkgever dat ook.
En het is idd raar om dat niet met jou te bespreken.

Maar ziekmelden is geen straf, geen ramp, geen schande, soms heel erg nodig om jezelf te beschermen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:08

Het gaat niet om kanten kiezen.

Als je communicatie zo is zoals hier in het topic is het niet raar dat je ziek gemeld staat gok ik. Maar zon half topic op bokt, daar kan eigenlijk helemaal niemand wat mee. Het is vaag, halve info, 1 kant. En die kant klinkt alsof het terecht is ziek te zijn gemeld..

De enige oplossing is ga in gesprek.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Wat denk je even om jezelf geheel ziek te melden nu

Je klinkt alsof je je grens al gepasseerd bent en dat het allemaal teveel is.

Je heb vakantie maar je heb er geen plezier van gehad door stress.

Dan ben je niet uitgerust dus niet opgeladen.

Ik zou eerst eens in gesprek gaan met je werkgever want wij horen 1 kant van het verhaal en naar mijn idee niet het volledige verhaal.
Nu loop je jezelf op te fokken terwijl het misschien heel simpel is.

Pas op jezelf.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Het klinkt voor mij als een beginnende burn-out als ik eerlijk ben, ook het door willen gaan, loyaal aan het werk, klachten etc. Heel herkenbaar overigens. Maar ziek melden is geen ramp alleen had het in overleg gemoeten. Maar het klinkt ook als dat jij maar door wilt gaan terwijl je allerlei klachten ontwikkeld hebt en je misschien tegen jezelf beschermd wordt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:40

Als je van miscommunicatie en een onduidelijke situatie (die verder geen directe zware gevolgen heeft) al zo over je toeren raakt dat je hele vakantie verziekt (hah) is, dan is er inderdaad waarschijnlijk meer aan de hand, en is ziekmelden misschien helemaal niet zo'n slecht idee.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:43

Ik denk op basis van wat je hier schrijft en een vorig topic over ander werk, dat er inderdaad misschien meer speelt.
Ziek zijn is niet erg. En de ene meld zich ziek bij een snot neus, de ander werkt door met een migraine aanval. De werkgever probeert zichzelf, maar misschien jou ook te beschermen.

Denk om jezelf, je bent het enige model van jezelf. Y;(

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Hoi TS,

bij ons moet je op kantoor zijn en mag een FTer 1 dag in de week thuiswerken. Als iemand een gebroken been heeft, zou ik het als LG prima vinden als iemand tijdelijk volledig vanuit huis werkt, mits ook idd het werk gedaan wordt. Ik zou daar een duidelijke termijn over afspreken; is dat met jou ook gedaan?
Als die termijn is verstreken zou ik willen dat iemand weer naar kantoor komt (dat is echt wenselijk voor het team, het werk, verbinding) Daar zou ik echter wel in overleg over gaan met de mdw en kijken hoe ik dat kan faciliteren (met een collega meerijden, hulpmiddel op kantoor etc)
Als iemand daar niet aan mee wil werken, dan mag diegene zich ook ziekmelden (al dan niet gedeeltelijk) Als dat niet gebeurt, zou ik diegene zelf ziekmelden maar daar zou dus wat aan vooraf gaan. Het zomaar ziekmelden zonder enig overleg snap ik niet zo? Ook het vaag blijven van de LG als je daar naar vraagt snap ik niet. Wat gebeurt er dan als je door vraagt en aangeeft wat dit met jou doet?

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:49

veneri schreef:
het voelt zo oneerlijk!

Ziek gemeld zijn is helemaal niet erg en ook gedeeltelijk niet. Ik denk dat hier iets short in de communicatie tussen jou en de werkgever maar ook een persoonlijk issue en dat is waarom het je zo raakt ook als je niet goed in je vel zit grijpen dingen je sneller aan.
Kan je niet een gesprek aanvragen om het allemaal netjes en helder te krijgen? desnoods neem je iemand mee die je vertrouwd en jou hierbij kan helpen.

ziek is ziek en word je ziek gemeld
kunnen je niet al je werkzaamheden uitvoeren dan word je vaak half ziek gemeld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

veneri schreef:
het voelt zo oneerlijk!

Wat is het dat jou zo tegenstaat aan een ziekmelding? Wat maakt dat dat zo erg is en waarom krijg je stress van een ziekmelding?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:04

Ik lees niet dat het de ziekmelding haar perse tegenstaat, maar dat het vooral is dat het voor haar niet in overleg is gegaan?

TS, heeft de LG niet eerder tegen je gezegd dat er van je verwacht werd weer op kantoor te komen?