Wat mag je van een NIEUW dak op je woning verwachten? lapwerk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 16:58

nikkel schreef:
Pateeke, het gaat in dit geval om: het dak is nu dicht. Het werk is alleen niet bepaald netjes uitgevoerd en er schijnt nogal wat loodvervanger gebruikt te zijn. Loodvervanger is een soort kunststofband dat gebruikt wordt om scheuren e.d af te dichten. Of bij schoorsteen om de overgang van de schoorsteen naar de golfplaten te dichten.

Er zijn enige vierkante meters loodvervanger gebruikt, vanaf de nok tot aan de 'schoorsteen'. Dat is een vierkante kap waar dus de afvoer van de cv, ontluchting riool e.d. op zitten. En daar zit het probleem dus. Ze kregen dat niet dicht. Het zat netjes dicht met lood voordat er een nieuw dak op kwam, en de buren hadden al eerder hun dak laten vervangen door een andere dakdekker en daar was het ook netjes. Bij mij dus niet, en dus is er een laag op geplakt en nog 1 en nog 1 en nog meer, en ja, het zit nu dicht, vol bobbels, en vanaf de nok naar de 'schoorsteen' omhoog geplakt.

De expert heeft geconcludeerd dat dus de zonnepaneleninstallateurs het niet veroorzaakt hebben. Dus die hebben er niets meer mee te maken. Dat jullie die er steeds bij halen is in deze niet meer relevant.
Verder vond de expert dat de dakdekkers het vervangen van die 'schoorsteen' hadden moeten meenemen, en dat ik dat eigenlijk alsnog moest doen. Kosten a 1400 euro. De steigerkosten zijn voor de dakdekker staat er in. Het zou dus alleen om het materiaal en een paar uur werk gaan wat ik dan moet betalen.
Dus ik baalde, maar dan denk je ok, dan gaan we die kap/schoorsteen vervangen voor 1400 euro, dan kan de dakdekker alles netjes maken. Want die dakdekker zelf gaf direct aan dat ze het onzin vonden van die kap, maar dat ook niet konden doen. Het is wel raar, want die schoorsteen was bij de buren wel gewoon netjes afgewerkt, maar ok. En ook daar niet vervangen.
En daar begon de ellende: geen enkel bedrijf kan of wil die schoorsteen vervangen voor 1400 euro. Dus terug naar de expert. Die noemt 1 keer een bedrijf en is ook verder totaal niet te bereiken. En ja, dat is dus een bedrijf wat officieel staat aangeschreven om dit soort problemen te beoordelen. Die heeft in deze dus OOK een FOUT gemaakt, want die schoorsteen hoeft niet vervangen te worden. Dit hebben meerdere bedrijven aangegeven, en als ik het wel wil dat we het over 5000 euro of meer hebben, als het al kan.
Dus zegt die dakdekker, als jij die schoorsteen niet vervangt, dan maken wij het niet netjes. En die advocaat van mij die vindt dat ik dus niet moet zeuren, want het is alleen optisch. En je ziet het vanaf de weg niet. Dat was volgens haar een steekhoudend argument, dat je het niet kon zien vanaf de openbare weg.

Die dakdekker heeft dus over eerdere scheuren gelogen tegen mij. Beweerde dat iets vervangen was, maar toen er dus iemand met een drone over ging was dat niet het geval. Dat was dus puur liegen. Die hebben die kapotte plaat uiteindelijk wel vervangen (maar ben daarna nog niet met een drone er weer over geweest omdat ik er zelf geen 1 heb), en dat hebben ze gedaan zoals het niet mag volgens de arbowet: met een ladder die ik beneden heb vastgehouden. Officieel moet zoiets met een steiger.

Dus ik heb een rapport, ik ben welwillend om iets te laten vervangen wat niet nodig is, maar ik kan alleen de kosten dragen die genoemd worden. De expert trekt zijn handen er van af, andere zgn. experts reageren simpelweg niet, de advocaat vindt het alleen een optisch iets en dat ik niet moet zeuren omdat je het alleen kunt zien als je er met een drone over vliegt.
Dat laatste klopt, maar als ik dat niet gedaan had, dan had ik überhaupt niet van die scheuren die er in zaten geweten. Dit dus omdat die dakdekker keihard gelogen heeft.

Die vorige advocaat die mijn zaak eerst behandelde was het met mij eens dat het dan wel zo moest worden als het was, en dat ik dat mag verwachten. Maar ja, die heeft dat kennelijk niet overgedragen.

Het voelt voor mij als een gebed zonder einde. Ik ben er meer dan moe van, het speelt dus vanaf het begin dat ik dat asbest kwijt wilde al 5 jaar (omdat het eerste bedrijf niet op kwam dagen). Ik heb dus geen gewoon dak op m'n woning liggen, maar dus golfplaten. En dat is iets wat veel bedrijven niet kunnen. Het is NIET dat het een moeilijke klus is, want het zijn gewoon de golfplaten zoals op boerenschuren liggen. Maar bedrijven moeten het dus wel kunnen en willen, want het gaat bij mij natuurlijk niet om de oppervlakte van een boerenschuur.
Soms denk ik wel eens ik verkoop de woning en ga ergens anders wonen. Want ook de aardbevingsellende loopt maar door en dan weer nieuwe schade en dan weer wachten, nee, ik woon hier niet fijn. Alleen, een andere woning kopen moet je ook kunnen en daar begint het dan financieel.
Feitelijk is dit een gewilde starterswoning, nieuw dak, geïsoleerd waar het kon, alles dubbel glas, nieuwe badkamer en wc, moderne keuken. Dus verkocht is die binnen een week, daar ben ik niet bang voor. Maar ja, dan moet er minstens een ton bij voor wat anders, als je dat al kunt vinden. En dan begin je vast weer opnieuw met sparen voor een andere keuken, badkamer, enz.

Ik heb het dan nog niet eens over dat die dakdekkers door het dakbeschot getrapt hebben. Dat moet nog steeds hersteld worden, ik zag dat pas veel later en zie het dan maar te bewijzen (ik heb helaas alleen foto's van het verwijderen van het dak van de achterkant, want de voorkant kon je vanaf de weg zien en zag er goed uit). Dat dakbeschot repareren is niet zo moeilijk, maar kan het zelf niet. Ik kan niet op m'n knieën zitten, dan verga ik van de pijn. Dus ik ontdekte het ook pas toen ik maanden later na een sneeuwbui zag dat er op een bepaalde plek de boel wegsmolt en elders niet. Degene die me hier mee zou helpen heeft het een jaar geleden al beloofd. Maar ook dit is weer iets te kleins om te laten doen.

Ach ja, zo moet er nog een nieuwe badkamerdeur in (zou jaar geleden geleverd worden, gelukkig niet betaald), maar geeft wel aan dat bij mij alles mislukt. 1 randje in de nieuwe wc is nooit afgewerkt, is die man nooit voor teruggekomen. Dat kan ik gelukkig zelf, maar nog steeds geen tijd voor gehad.

pateeke

Re: Wat mag je van een NIEUW dak op je woning verwachten? lapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 11:18

Dat is erg vervelend… je hebt nu enkele opties:
- je laat de schoorsteen en het stuk errond zoals het is en legt je erbij neer (dan wel zeker zijn dat het op termijn idd geen problemen veroorzaakt en het zoals deze advocaat zegt enkel optisch is). Dat bespaart je tijd, energie en op dit moment geld.
- je geeft er toch die €5000. Dan ben je idd meer geld kwijt, maar het raakt dan wellicht toch nog opgelost. (Het is niet ongewoon dat exporten in verzekeringskwesties een lagere prijs noemen dan de werkelijke kosten).
- je gaat het gesprek nogmaals aan met de advocaat en laat je niet afschepen en/of je vraagt aan je verzekering een andere advocaat.
- je wint buiten je verzekering om juridisch advies in en/of schakelt zelf een andere advocaat in (maar aan het zelf inschakelen van een andere advocaat zijn natuurlijk ook kosten verbonden)

Alle opties hebben hun voor- en nadelen. Geen enkele optie is 100 procent wat je wil veronderstel ik, maar gewoon in deze situatie zoals ze nu is blijven zitten lijkt mij ook geen optie want ik kan me voorstellen dat het je opvreet, dat het je bakken (negatieve) energie kost zonder uitzicht op een einde aan deze situatie.