Elektrische auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horzel
Berichten: 195
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Hier ook elektrisch en we willen niet meer anders. Ik sta overigens bijna nooit aan een laadpaal onderweg: laad thuis vol, rij naar locatie, daar aan de laadpaal en weer naar huis. Alleen op vakantie laden we aan de snelweg, om de 3 uren stoppen en de auto is binnen 20 minuten weer bijna vol (vaak 90%). We hebben bewust een auto gekozen die heel snel kan laden en een gemiddelde actieradius (400-450 km) Benzinestations, ik kom er nooit :)

Het is vooral een andere mindset dan een brandstofauto. Range is helemaal niet zo belangrijk, tenzij je dagelijks lange afstanden rijdt. Ook hoef je bijvoorbeeld niet direct 20 minuten te laden als je onderweg moet laden. Ik heb bijv in 5 minuten 100km erbij, dan koppel ik dus weer af, naar huis en thuis laad ik weer verder. Maar dat komt dus zelden voor omdat ik thuis en op locatie vaak gewoon laad.

Sidenote: ik rij voor mijn werk lange afstanden, ca 2x per week 550 km per dag

8nnemiek

Berichten: 45768
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:38

Gnome schreef:
Thanks. Li hier. Ook grappig dat daar staat 270km terwijl ie 330km zegt bij 100%. :+

Hier ook inderdaad, die van ons heeft een WLTP range van 255km, maar met mooi weer redden we ook wel eens rond de 300km (en dat is dan zelfs 90% snelweg).

DuoPenotti

Berichten: 42689
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Horzel, maar op locatie is niet altijd een laadpaal.
Tenminste niet waar wij vaak zijn, bij mensen op bezoek in het buitengebied.

karijn

Berichten: 5725
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:46

Mijn ervaring is vergelijkbaar met die van Horzel. Ik laad in principe thuis op als ik de volgende dag een lange afstand voor de boeg heb. Het overkomt me nog wel eens dat ik dat vergeet en dus de volgende dag onderweg even aan de snellader hang (max 10 minuten) om op de plaats van bestemming te komen. Daar kan ik dan wel weer opladen of ik laad op de terugweg weer eventjes bij. Ja mijn reistijd neemt daardoor wel wat toe maar aan de andere kant werk ik dan mijn admin even bij terwijl ik wacht. Hoef ik dat thuis niet meer te doen en heb ik zo die extra reistijd weer terugverdiend door 's avonds de laptop niet te hoeven openen.

Afgelopen zomer voor het eerst met de EV op vakantie geweest. Elke twee uur gestopt om a. de hond uit te laten en b. de auto in de tussentijd op te laden en c. op het gemak wat eten en drinken. Heel eerlijk, ik vond de langere en vakere pauzes eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, ik kwam uitgeruster aan op de plaats van bestemming.

Ik heb nu een auto (BMW iX1) met een niet al te grote actieradius. Voor mijn werk te doen maar toch soms net niet genoeg om heen en terug op 1 geladen accu te halen. Zeker in de winter. Ik hoop dat de accu's van BMW in de toekomst een betere range gaan hebben, want ik zou graag de volgende keer weer een BMW willen. Maar dat is een luxe probleem.

c_alsemgeest

Berichten: 23568
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:36

DuoPenotti schreef:
Horzel, maar op locatie is niet altijd een laadpaal.
Tenminste niet waar wij vaak zijn, bij mensen op bezoek in het buitengebied.


Ze zitten op meer plekken dan je denkt, doordat de auto ze zelf zoekt op het meest gunstige moment komen we echt op plekken laadplekken tegen waar je ze niet verwacht, puntje Groningen of middle of nowhere ergens bij een industrie terrein in een klein dorp in Drenthe... heb er een aantal ontdekt de laatste tijd die ik nooit verwacht had :+ Zeker fastned en shell zijn overal te vinden.

Gnome
Berichten: 9052
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:42

Mijn angst met onderweg laden is ook vooral dat de boel vol staat als je aan komt en dat je dan dus lang moet wachten + de laadtijd. Wat is jullie ervaring daarmee?

DuoPenotti

Berichten: 42689
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

Ik weet waar ze zitten want dat geven de apps prima aan.

Maar horzel schrijft "rij naar locatie, daar aan de laadpaal en weer naar huis"

Dat lees ik als ik daar dan op bezoek ben is hij voordat ik naar huis ga weer vol.

Maar niet waar wij dus heen gaan, ja 2,5 km verderop naast een donkere 80 km weg.
Dat gaan wij dus niet lopen en dan naar de plek lopen waar we moeten zijn en later weer terug.

En bij een andere plek 1,5 km verderop, wel beter verlicht, maar toch.

Kijk ik bij onszelf staat de dichtstbijzijnde openbare ook op 2,2 km. Ook enkel naast landwegen te bereiken.
En dat zijn dan ook nog eens 11 kw palen.

heel leuk al die laadpunten, maar ik ga niet na verjaardagsbezoek daar nog heen, dat trek ik niet.

daarom hier dus ok hybride

Captain

Berichten: 22994
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:45

Gnome schreef:
Mijn angst met onderweg laden is ook vooral dat de boel vol staat als je aan komt en dat je dan dus lang moet wachten + de laadtijd. Wat is jullie ervaring daarmee?


Wij hebben in de 5 jaar meerdere roadtrips gedaan en nooit hoeven wachten ergens. Ook niet in NL. Nu gaan wij wel altijd buiten de grote vakanties om, ik weet niet hoe dat in de zomer is bijvoorbeeld richting Frankrijk.

c_alsemgeest

Berichten: 23568
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:46

DuoPenotti schreef:
Ik weet waar ze zitten want dat geven de apps prima aan.

Maar horzel schrijft "rij naar locatie, daar aan de laadpaal en weer naar huis"

Dat lees ik als ik daar dan op bezoek ben is hij voordat ik naar huis ga weer vol.

Maar niet waar wij dus heen gaan, ja 2,5 km verderop naast een donkere 80 km weg.
Dat gaan wij dus niet lopen en dan naar de plek lopen waar we moeten zijn en later weer terug.

En bij een andere plek 1,5 km verderop, wel beter verlicht, maar toch.

Kijk ik bij onszelf staat de dichtstbijzijnde openbare ook op 2,2 km. Ook enkel naast landwegen te bereiken.
En dat zijn dan ook nog eens 11 kw palen.

heel leuk al die laadpunten, maar ik ga niet na verjaardagsbezoek daar nog heen, dat trek ik niet.

daarom hier dus ok hybride



Oh bij je huis bedoel je, ik had het meer over voor onderweg.
Ja bij je huis dacht ik niet over na aangezien wij gewoon een eigen laadpaal hebben op ons terrein.

miccamaaike

Berichten: 8964
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:48

Wij hebben een Tesla en dan gaan lange afstanden ook perfect. Zijn er mee naar italie gereden en de Tesla geeft zelf keurig aan waar je dan moet laden. Konden steeds ongeveer 3 uur rijden op een accu dus dat geeft wel op goede momenten even een pauze in je rit. Scheelt dat de Tesla wel snel kan laden, dat is wel iets om in de gaten te houden. Niet alle auto's kunnen dat.

Ik ga nogsteeds liever met mijn Dieseltje richting zuid europa, het laden kost wel wat tijd op een lange afstand, maar het valt me alles mee. Tesla geeft ook keurig aan of het druk is bij een laadstop en verzint dan een ander laadplan. Ik vind het super handig. Prijzen voor het laden zijn bij Tesla ook veel lager dan andere openbare laadvoorzieningen dus ik kan het alleen maar aanraden. Staar je overigens ook niet blind op het aantal kilowatt van een accu, de ene auto gaat daar veel zuiniger mee om dan de andere.

DuoPenotti

Berichten: 42689
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

c_alsemgeest

Ja wij kunnen hier zelf ook aan huis laden.
Hebben ook een laadpunt gehangen, maar stopcontact was ook prima.
Maar moesten toch met de meterkast en een andere groep een de gang, wat we steeds aan het uitstellen waren.
Dus nu maar alles gedaan. :o

Maar bedoel je gaat ergens op bezoek, als dat in een centrum is zul je hem vast wel redelijk dichtbij kunnen laden. Als dat dan vrij is.
Maar wij hebben veel familie en vrienden in het buitengebied, daar kun je dan niet laden terwijl je zit te kletsen.

En ja ik met mijnbeperkte energie en snel vol betreft prikkels, na bezoek wil ik naar huis, in 1 rechte lijn zonder omwegen of wachten.
Dus dan nog ergens een half uur gaan staan.... nee dank je.

En ik denk dat meer mensen dat wel zo ervaren, als ze dan naar huis gaan, dat ze dan ook naar huis willen.

met een dagje weg vind ik het nog weer wat anders, dan plan je er je route en je stops wel naar.

c_alsemgeest

Berichten: 23568
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:53

Ah ja, wij hebben dat inderdaad nooit door de grote actieradius.
Als we ergens op bezoek gaan hoeven we eigenlijk nooit te laden tussendoor.
Maar inderdaad moet je dan wel zorgen dat hij vooraf vol genoeg is.

Daarom hebben we er ook benzine naast... daar hoef ik niet bij na te denken :P
Blijf dat zelf altijd wel prettiger vinden

DuoPenotti

Berichten: 42689
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:58

Hier halen we dat net op de accu als hij vol is.
Nu, met vorst nog even zien.
Maar als het goed is helpt de REX ons dan thuis.
Maar ook dat moeten we nog gaan ervaren.
Anders hebben we een probleem :D

Maar het meeste is gewoon allemaal haalbaar omdat het misschien 50 km in totaal is, en dat kan hij makkelijk.

En ja een grotere range was nu ook een grotere portemonnee en dat hadden wij er nu zeker niet voor over.

c_alsemgeest

Berichten: 23568
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:03

Klopt, ze zijn echt belachelijk duur de modellen die ver kunnen rijden.

8nnemiek

Berichten: 45768
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:03

Hier ook nooit een bezette laadpaal gehad langs de snelweg. Nu laadt onze auto best traag, we kunnen niet snelladen, dus als we echt een road trip doen en een half uur moeten laden dan zie ik altijd de ene na de andere EV bij Fastned aankomen, 5 of 10 minuten laden, en weer verder. De laders staan nooit vol.
Maar de keren dat we zo lang moesten laden zijn op een hand te tellen. Meestal is dat gewoon op weg richting/vanuit Zeeland, dat we met vorst en wind tegen nét niet de 220km redden, en dan even 10 minuten een beetje erbij stoppen en dan in de tussentijd even een warme chocomel halen bij het tankstation natuurlijk :Y)

DuoPenotti

Berichten: 42689
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:06

Wij hebben pas een keer bewust bij fastnet geladen, langs de mac, om te kijken, hoe werkt dat nou :P
Daar eten en dan zien hoe vol hij is als we klaar zijn.
Maar dat was in 15 minuten 80% erbij, maar ja met een kleine accu is dat ook nogal snel natuurlijk _O-

Douce

Berichten: 4191
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:14

Voor ons is de elektrische auto onderweg laden duurder dan de diesel.

Vaak zitten de laadpalen van Tesla namelijk naast een restaurant en pfoe, dan 'moeten' we weer een uitsmijter eten :+ .

De rest laden we thuis a 23 cent per kWh. Als ik jou zo lees is het grootste verschil eventueel de aanschafprijs en de wegenbelasting (vergelijkbare modellen zijn elektrisch zwaarder, korting gaat er volgend jaar grotendeels af). Qua brandstof ben je met zonnepanelen en een gunstig contract al snel beter uit.

Bowo
Berichten: 3383
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:22

Een goed punt om ook mee te nemen in je eisenlijst, is dat je met elektrische auto niet geschikt is als je vaak lange stukken 130 wilt rijden, dan is je accu namelijk wel heel snel leeg. Als je geen lange stukken 130 wilt/gaat rijden, heb je daar natuurlijk geen last van. En je kan natuurlijk tussendoor laden, maar dan ben je de tijdswinst van 130 rijden kwijt.

germie schreef:
Even serieus, elke 250km naar de laadpaal? Ik kan niet eens een dagje in de randstad gaan duiken dan zonder 2 keer een laadpaal te moeten zoeken. En dan is het 1 keer diesel er in en ik kan vervolgens nog een stuk rijden. Ik wil alleen auto's met een range van bewezen 800km of meer, ook in winterse omstandigheden. En dat kan alleen met een brandstofauto. Ik vind tanken echt niet leuk om te doen.

Daarnaast, tussenwoning, dus dan krijg je geen laadpaal voor de deur want dan moet je over de stoep. Voordelig laden zit er dan ook niet in. Best wat nadelen dus.

Je kunt natuurlijk wel elk bericht gelijk de grond inwerken, maar vergeet even niet de nuance. Ook voor een elektrische auto zijn er verschillende opties en moet je kiezen wat bij je past. Een elektrische auto met 250km is voor jou geen optie, prima, maar er zijn ook elektrische auto's met een hoger bereik die wel een optie zouden zijn.

Hoe zou jij reageren als iemand vraagt om een handige, kleine stadsauto. Er wordt een volkswagen up voor gesteld. En dan zegt iemand dat een volkswagen up er nooit in zou komen want die kan de paardentrailer niet trekken.
Dat is hoe jouw berichten over beginnen te komen. Omdat het voor jou niet werkt, betekent niet dat het een verkeerde optie is.

Zertab

Berichten: 15041
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:47

Wat een discussie zeg... Het gaat mij om de kosten tegen elkaar afwegen. Hoe ik dat aanpak :)

Dat laden zal me een worst wezen. Ik rijd Maximaal 56km per dag voor mijn werk en kan thuis laden. Ik zie geen problemen. Ik ga toch niet op vakantie met de auto.

En nogmaals, lezen is een kunst, ik woon in het buitengebied. Met eigen oprit en laadpaal.

Gnome
Berichten: 9052
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:01

Zertab schreef:
Wat een discussie zeg... Het gaat mij om de kosten tegen elkaar afwegen. Hoe ik dat aanpak :)

Dat laden zal me een worst wezen. Ik rijd Maximaal 56km per dag voor mijn werk en kan thuis laden. Ik zie geen problemen. Ik ga toch niet op vakantie met de auto.

En nogmaals, lezen is een kunst, ik woon in het buitengebied. Met eigen oprit en laadpaal.


Ik denk:
Kijken wat een EV je kost in aanschaf, mrb, verzekering
Hoeveel het kost om te laden (thuis)
Hoe vaak moet je laden

En dat wegzetten tegen de kosten die je nu hebt met je benzine auto?

Grainey

Berichten: 2183
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:16

Dan inderdaad invullen in die link die eerder gepost is en dan maakt hij over 5 jaar een berekening voor je. En ik kijk dus puur naar aanschafprijs, benzine vs kwh, verzekering en wegenbelasting. Als je dat op een rijtje zet dan kom je een heel eind in de vergelijking. Het hangt dus van veel dingen af, zware auto of niet, hoever rijd je en wat/waar wil je ermee rijden. En let dus op of een accu koop of huur is in de auto heb ik hier gelezen, ik wist niet dat daar verschil in zat.

Gnome
Berichten: 9052
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:19

Grainey schreef:
Dan inderdaad invullen in die link die eerder gepost is en dan maakt hij over 5 jaar een berekening voor je. En ik kijk dus puur naar aanschafprijs, benzine vs kwh, verzekering en wegenbelasting. Als je dat op een rijtje zet dan kom je een heel eind in de vergelijking. Het hangt dus van veel dingen af, zware auto of niet, hoever rijd je en wat/waar wil je ermee rijden. En let dus op of een accu koop of huur is in de auto heb ik hier gelezen, ik wist niet dat daar verschil in zat.


Ik snapte niks van dat formulier eerlijk gezegd. Is dan het idee dat je je benzine etc invult en ook je elektrische auto?

Grainey

Berichten: 2183
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:21

8nnemiek schreef:
Ook bij oudere benzine auto's rond de 6k? Mijn tante heeft laatst haar oude Fiat 500 ingeruild voor een tweedehands Kia Picanto van 13k. Het verbaasde me eigenlijk wat voor belachelijke prijzen er worden gevraagd voor zo'n tweedehands autootjes, en daar zitten nauwelijks luxe snufjes in.

Bij de allergoedkoopste EV's heb je inderdaad nog vaak een huuraccu. We hebben die van ons uiteindelijk overgekocht. Maar bij zo'n ZOE heb je dat wel ook meteen een vrij luxe auto, met evt die camera en parkeer sensoren en navigatie enz enz.


13k is veel te veel voor een 2ehands kia zou ik zeggen, of er is maar 10.000 km mee gereden? Ik heb er hier 5 op mijn lijstje staan van tussen de 5.000 en 7.000 euro max 5 jaar oud en max 100.000 km op de teller, vaak rond de 60.000-80.000 km. Wel allemaal met alle opties (camera, sensoren, cruise, airco etc) erop, dat boeit ook niet echt voor de prijs is mijn ervaring.

Zertab

Berichten: 15041
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:53

Wow dat is een dure Kia Picanto geweest! Ik heb vorig jaar mijn bijna nieuwe Renault Clio goedkoper gekocht (wel met inruil van oude auto)